Θεατρο - Οπερα

Η Βυζαντινή κουζίνα στα μάτια των φτωχών

Η γευσιγνωστική παράσταση «Σκόρδα κεφάλια δώδεκα, κρομμύδια δεκαπέντε» στο Μουσείο Μπενάκη

114868-649339.jpg
Μαρία Αλεξίου
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
333542-691666.jpg

Τι έτρωγαν στα χρόνια τα Βυζαντινά και πώς περνούσαν εκείνοι που… δεν έτρωγαν το ίδιο πλουσιοπάροχα με ευγενείς και αυτοκράτορες; Η πείνα και τα δεινά του ποιητή Πτωχοπρόδρομου,  γίνονται αφορμή για γνωριμία με  τα εδέσματα τις εποχής και την καθημερινή ζωή στη Βυζαντινή αυτοκρατορία, μέσω μίας συνάντησης με εκθέματα εποχής στις προθήκες του Μουσείου Μπενάκη.

Το «μονόκυθρον», το «κραμβίν» και ο «γλαύκος» δεν ήταν παρά σούπα στη χύτρα, λάχανο και μπακαλιάρος και αναφέρονται μαζί με άλλα παραδοσιακά πιάτα της αυτοκρατορικής τραπέζης στα σκωπτικά ποιήματα του ποιητή. Με αφορμή τα Πτωχοδρομικά ποιήματα, παραδοσιακά σκεύη, συνήθειες και εδέσματα τις εποχής μαζί με τις ιδιαίτερες ονομασίες τους αναδεικνύονται στην παράσταση «Σκόρδα κεφάλια δώδεκα, κρομμύδια δεκαπέντε» στο Μουσείο Μπενάκη.

Οι προθήκες ζωντανεύουν και ασημένια πιάτα με μυθολογικά θέματα, κουτάλια με ρήσεις αρχαίων σοφών, κεραμικά πιάτα με δρακοντομαχίες και χιουμοριστικές απεικονίσεις συμποσίων φωτίζουν όψεις της καθημερινής ζωής στο Βυζάντιο, δίνουν το έναυσμα για μια ασυνήθιστη γευσιγνωστική παράσταση. Τα ποιήματα, γραμμένα στη γλώσσα του λαού, αποτελούν ένα από τα πρώτα κείμενα της νεοελληνικής λογοτεχνίας και διεκτραγωδούν με σατιρική διάθεση την πείνα και τα δεινά που έζησε ο Βυζαντινός ποιητής του 12ου αιώνα Θεόδωρος Πρόδρομος ή Πτωχοπρόδρομος.

Η παράσταση λαμβάνει χώρα στο πλαίσιο της συνεργασίας του Μουσείου Μπενάκη με το Εθνικό Θέατρο και της πρωτοποριακής δράσης «Από τη σιωπή της προθήκης στο θεατρικό λόγο». Τα αντικείμενα του Μουσείου γίνονται πρωταγωνιστές και με οδηγό τα δραματοποιημένα κείμενα από τους ηθοποιούς, αφηγούνται πτυχές της ιστορίας τους.

Το «Σκόρδα κεφάλια δώδεκα, κρομμύδια δεκαπέντε» διαδέχεται την ιδιαίτερα πετυχημένη πορεία της πρώτης θεματικής «Νεοπτολέμου Μύησις» και κάνει πρεμιέρα την ερχόμενη Τρίτη 13 Δεκεμβρίου, στην αίθουσα μεταβυζαντινής ζωγραφικής. Η επιμελήτρια της Βυζαντινής & Μεταβυζαντινής Συλλογής του Μουσείου Μπενάκη,  Δρ. Αναστασία Δρανδάκη, θα παρουσιάσει τα εκθέματα πριν την παράσταση, για την ομαλή μετάβαση στο δραματοποιημένο λόγο.


Info: 13, 20, 27 Δεκεμβρίου 2016 & 10, 17 Ιανουαρίου 2017, 20:30, Μουσείο Μπενάκη Κεντρικό κτήριο, Κουμπάρη 1

Περισσότερες πληροφορίες στο guide της Athens Voice εδώ.

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ευθύμης Φιλίππου & Αγγελική Παπούλια, "Ετυμολογίες"
Ευθύμης Φιλίππου - Αγγελική Παπούλια: «Ετυμολογίες» κόντρα στα δεδομένα

Τι κάνουν ο βραβευμένος σεναριογράφος και η καταξιωμένη ηθοποιός στο Μέγαρο της Παλαιάς Βουλής; Τους ζητήσαμε να αποκωδικοποιήσουν τις «Ετυμολογίες», αυτή τη διαφορετική παράσταση-«ημερίδα»

Ανέστης Αζάς, "Τα σκυλιά"
Ανέστης Αζάς: Όταν «Τα σκυλιά» ψάχνουν το δίκιο τους

Ένας τετράποδος ντετέκτιβ αναλαμβάνει να εξιχνιάσει τη δολοφονία ενός άλλου σκύλου. Η βία και η μη απόδοση δικαιοσύνης βρίσκονται στο επίκεντρο της νέας παράστασης του γνωστού σκηνοθέτη

Σφάλμα σύνδεσης
Σφάλμα σύνδεσης: ΑΙ, μπορείς να μου πεις τι θα γίνει στο μέλλον;

Μιλήσαμε με τον ηθοποιό Χαλίλ Αλιζάντα και την σκηνοθέτρια Γιολάντα Μαρκοπούλου για τον ρόλο που παίζει η τεχνολογία στον μετασχηματισμό των οικογενειακών δεσμών των προσφύγων και μεταναστών

Forced Entertainment, «Signal to Noise»
Οι Forced Entertainment εκπέμπουν Signal to Noise από την Πειραιώς 260

«Η αγαπημένη του κυρίου Λιν» με τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη, «50 χρόνια, μια νύχτα» από τον Μάνο Καρατζογιάννη, αφιέρωμα στον Λευτέρη Βογιατζή και άλλες παραστάσεις αυτή την εβδομάδα

"Τραβιάτα" από την ΕΛΣ στο Ηρώδειο
Το καλοκαίρι 2024 σε ΕΛΣ, Μέγαρο, Πειραιά και στα ανοιχτά θέατρα της Αθήνας

«Τραβιάτα», «Κάρμεν» και «Σαρλότ» από την ΕΛΣ, «Τι οφείλουμε στη Δημοκρατία» από το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά και το Φεστιβάλ Αθηνών, οι «Κουταλιανοί» στο Μέγαρο κ.ά.

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.