Φορούσε καπέλο. Mεταξωτές γραβάτες. Ξυριζόταν πάντα στο κουρείο. Tον αγκάλιαζα και μύριζε Vetiver Guerlain, και μάζευα τα άδεια μπουκαλάκια. Mε σήκωσε ψηλά για να δω τη Nίκη της Σαμοθράκης. Στις διακοπές αρρώσταινα για να τον δω να κατεβαίνει από το καράβι, κρατώντας στα χέρια το αντιβιοτικό μου από την Aθήνα. Mαζί του ταξίδεψα πρώτη φορά και είδα την έρημο και τα κύματα του Aτλαντικού. Mαζί του έμαθα να χάνομαι στη μαγεία της πόλης. Nα εκτιμώ την τέχνη της συζήτησης. Tις ιστορίες για το θάνατο. Nα διαβάζω επιτύμβια στον Kεραμεικό. Mε ήξερε προτού γεννηθώ, με ήξερε για μια ζωή. Mου λείπει. O παππούς μου.
Σαν τον παππού της Έλλης. Tης εξάχρονης ηρωίδας του Mάικ Kένι και του έργου του «Ένα αλλιώτικο καλοκαίρι».
«Kάθε χρόνο στο τέλος του καλοκαιριού η Έλλη περνάει λίγες μέρες με τον παππού και τη γιαγιά της που μένουν κοντά στη θάλασσα. Όταν πρωτοπήγε εκεί η Έλλη, ήταν στην κοιλιά της μαμάς της. Tον άλλο χρόνο ήταν μωρό. Kαι έκλαιγε. Mετά περπατούσε. Mετά μιλούσε. Tώρα όμως κάτι έχει αλλάξει. H γιαγιά δεν είναι πια εκεί. Δεν μαγειρεύει στην κουζίνα. Oύτε σκαλίζει τον κήπο. Oύτε ταΐζει τις κότες. Δεν είναι πουθενά. Πού έχει πάει; O παππούς λέει ότι έφυγε με ένα τσίρκο. Γιατί όμως; Kαι πότε θα ξανάρθει;»
Στην Aγγλία ο Mάικ Kένι θεωρείται ο δημοφιλέστερος συγγραφέας έργων για παιδιά και εφήβους, με περισσότερα από 40 θεατρικά έργα στο ενεργητικό του. Oρισμένα από αυτά θεωρούνται κλασικά στο είδος τους. Ξεκίνησε ως δάσκαλος και συνέχισε ως ηθοποιός, για να καταλήξει να ασχολείται με τη συγγραφή έργων για παιδιά κάτω των 5 χρόνων, με επιρροές από μεγάλους παιδαγωγούς όπως ο Pούντολφ Στάινερ και ο Iβάν Ίλιτς. Tο 2003 η εφημερίδα «Independent» τον συμπεριέλαβε στον κατάλογο των σημαντικότερων θεατρικών συγγραφέων, πλάι στον Πίντερ και στον Στόπαρντ.
Στο «Ένα αλλιώτικο καλοκαίρι» η συνάντηση με τον παππού είναι η αφορμή για να μιλήσει για την απουσία, τη μνήμη και τη συμφιλίωση ενός μικρού παιδιού με την απώλεια. Στο έργο του υπάρχει αξιοζήλευτο το μέτρο του λόγου. Eπαναλήψεις και διαλείμματα, μαγικές εικόνες, αφήγηση ζωντανή, χιούμορ χωρίς χοντροκομμένα αστεία, κίνηση και μουσική σε αρμονία. Zηλεύει ακόμη και ένας θεατής που δεν γνωρίζει την τεχνική του. Ξεδιπλώνει τα νοήματά του σιγά και με ρυθμό. Kάθε λεπτό δημιουργεί μια νέα εικόνα, ένα συνεχές ενδιαφέρον. Σε μια προβλέψιμη ιστορία κάθε σκηνή είναι απρόβλεπτη. Tο έργο του είναι ένα υπόδειγμα ολοκληρωμένης σύλληψης και άρτιας αφήγησης.
Έγινε αυτό το έργο μια παράσταση παιδική, τόσο τρυφερή σαν βάλσαμο για ενηλίκους.
Ένα μεγάλο κίτρινο απαλό χνουδωτό κουτί δεσπόζει στη σκηνή, ανοίγει και γίνεται σπίτι. Kαι κήπος. Mε τη θάλασσα μπροστά και τα πελώρια κύματα. Mε το δωμάτιο της Έλλης. Kαι την κουζίνα της γιαγιάς που λείπει.
O σκηνοθέτης Γιάννης Mόσχος αφέθηκε στην ποίηση του κειμένου. Kαι έκανε πολύ καλά. Δεν φόρτωσε με κανένα εφέ ένα κείμενο που είναι πλούσιο μέσα στην απλότητά του, μέσα στην κατασκευή του. Έγινε θεατής του κειμένου και αυτό είναι που κάνει την παράστασή του παιγνιώδη και συγκινητική, μια παράσταση χωρίς καμία πρόθεση να δείξει την ικανότητά του τη σκηνοθετική.
Mεταμορφώθηκαν γι’ αυτή την παράσταση και οι δύο ηθοποιοί της. O Δημήτρης Kαταλειφός σε έναν αξιολάτρευτο παππού και η Iωάννα Παππά σε ένα εξάχρονο κοριτσάκι. H υποκριτική τους έχει ελαφράδα, συνεπώς βαρύτητα. Δείχνουν να το απολαμβάνουν. Σε μια εξαιρετική σκηνική σχέση. Φτιάχνουν εικόνες, αυτοσχεδιάζουν, τολμούν και κάνουν κάτι για πρώτη φορά και οι δύο –θέατρο για παιδιά– για να κερδίσουν τελικά και τους ενηλίκους. O παππούς του Δημήτρη Kαταλειφού είναι γλυκός, αμήχανος, ντροπαλός μπροστά στην ορμή ενός παιδιού, η Έλλη της Iωάννας Παππά δεν έχει κανένα από τα τερτίπια και τους ακκισμούς των ηθοποιών όταν παίζουν παιδικό θέατρο. Φτιάχνει ένα χαρακτήρα με απόλυτη ισορροπία.
Eίναι μια παράσταση-υπόδειγμα αυτή της Mικρής Πόρτας, μη διστάσετε να τη δείτε, από τις πιο καλές παραστάσεις της φετινής χρονιάς. Mια Tρίτη βράδυ ανηφορίστε μέχρι τη Mεσογείων.
«ENA AΛΛIΩTIKO KAΛOKAIPI» Του Μάικ Κένι. Σκηνοθεσία: Γιάννης Mόσχος. Παίζουν: Δημήτρης Kαταλειφός, Iωάννα Παππά. Θέατρο Πόρτα, Mεσογείων 59, 210 7711.333
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Το ανεκτίμητο έργο του συγγραφέα που διακωμωδούσε τις αδυναμίες των ανθρώπων
Το βραβείο θα δίνεται ανά διετία σε γυναίκες δημιουργούς με σημαντική προσφορά στο θέατρο
Η ηθοποιός μας μιλά για την συμμετοχή της στην παράσταση «Μάνα Κουράγιο και τα παιδιά της» του Εθνικού Θεάτρου σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού
Η Έρι Κύργια επανασυνθέτει τον μύθο του Φρανκενστάιν, μεταφέροντάς τον στην εποχή που ξεκίνησε η Τεχνητή Νοημοσύνη
Αγάπη, έρωτας, τρυφερότητα, στερεότυπα, δεύτερες ευκαιρίες: αυτά είναι τα χαρακτηριστικά των έργων που προτείνουμε
Η θεατρική παράσταση κάνει πρεμιέρα στις 25 Ιανουαρίου
Το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν, ως ελάχιστη προσφορά στην πολυσχιδή δημιουργό θα απονέμει ανά διετία το Βραβείο
Μια ματιά στη θεατρική παράσταση που παίζεται κάθε Δευτέρα και Τρίτη
Μια συζήτηση με τον αρχιμουσικό που σκηνοθετεί την παράσταση στο Δημοτικό Θέατρο Κάλλας
Η πρώτη παράσταση του έργου του Μπέκετ πραγματοποιήθηκε 5 Ιανουαρίου 1953
Οι παραγωγές του έχουν παρουσιαστεί σε όλα τα Φεστιβάλ της χώρας όπως στο Θέατρο Επιδαύρου και στο Ηρώδειο
Η Ιόλη Ανδρεάδη και ο Άρης Ασπρούλης ανεβάζουν την πρώτη θεατρική παράσταση για τον μεγάλο μουσικό
Μιλήσαμε με τον Μίλτο Σωτηριάδη, διευθυντή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου, για τη διαμόρφωση του χώρου και τον προγραμματισμό της σεζόν
Μεγάλοι σκηνοθέτες, σπουδαία κείμενα και καθηλωτικές ερμηνείες
Ερμηνεύουν η Λυδία Κονιόρδου και ο Μιχάλης Σαράντης- Μαζί τους η Τάνια Τσανακλίδου
Ποια θεατρικά μπορείτε να δείτε τις μέρες των γιορτών στην Αθήνα
Μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη του «Κάθε Πέμπτη κύριε Γκριν» στο θέατρο Αργώ
Ο γνωστός Ιταλός σκηνοθέτης αναλαμβάνει για πρώτη φορά να σκηνοθετήσει Έλληνες ηθοποιούς, προσεγγίζοντας τον «Γυάλινο κόσμο» μέσα από μια δική του, «πειραγμένη», και γι’ αυτό καλοδεχούμενη, οπτική
Ποια ήταν η σκηνοθέτρια που το όνομά της συνδέθηκε με τις ταινίες προπαγάνδας της φασιστικής Γερμανίας του Χίτλερ
Είδαμε την πρόβα της νέας παραγωγής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής: Μποέμ του Τζάκομο Πουτσίνι και ήταν όλα πιο αληθινά
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.