- CITY GUIDE
- PODCAST
-
10°
Στον Αιμίλιο Χειλάκη αρέσει να ανεβάζει παραστάσεις-τρικλοποδιές
Ενθουσιάζεται επίσης που στην παράσταση «Ταρτούφος ή Οι απατεώνες» ο κόσμος ανακαλύπτει πώς σ’ ένα κλασικό κείμενο κρύβονται σύγχρονες ερωτήσεις, αλλά και που μπορεί και παίζει με τον Άλκη Κούρκουλο σαν παιδιά.
«Είναι μεγάλη η ιστορία μου με τον “Ταρτούφο” του Μολιέρου. Έχω ασχοληθεί δύο φορές με τον “Δον Ζουάν” στο παρελθόν. Και ο λόγος που γράφτηκε ο “Δον Ζουάν” ήταν ο “Ταρτούφος”. Υπήρχε το 1664 στο Παρίσι μία μεγάλη διαμάχη βασιλιά και εκκλησίας. Ο Λουδοβίκος ήθελε να διώξει όλους τους ψευτο-θρησκευόμενους που λυμαίνονταν στην αυλή του. Το έργο καταγγέλλει μία μεγάλη κάστα που στο όνομα της θρησκείας πίεζαν για πολιτικές αποφάσεις. Νομίζω ότι ο Μολιέρος διαβλέπει στον “Ταρτούφο” ότι η αστική τάξη έρχεται να επαναλάβει όλα όσα έκαναν οι προνομιούχοι ευγενείς και πως η νέα οικονομική δύναμη της Ευρώπης κρύβεται κι αυτή πίσω από την εκκλησία, όπως ακριβώς έκαναν στην Αυλή του βασιλιά.
Δεν θέλω να μιλήσω για καμία τάξη ή κάστα ανθρώπων, για καμία μεγάλη αστική τάξη. Προσωπικά θέλω να θέτω ερωτήσεις. Δεν καιροσκοπώ, δεν θα μιλήσω για την πολιτική κατάσταση γύρω μας ούτε για την κατάσταση στην Ευρώπη. Αν και φίλοι από το εξωτερικό, που έχουν δει την παράσταση, μου λένε ότι μιλάει ακριβώς γι’ αυτό. “Αυτή είναι η Ευρώπη σήμερα. Kρύβεται πίσω από τους θεσμούς και για όλα φταίνε οι τράπεζες και οι αγορές…” Η παράσταση που σκηνοθετήσαμε μαζί με τον Μανώλη Δούνια έρχεται να μιλήσει για τον τρόπο που ζούμε και ίσως την ανάγκη να επαναπροσδιορίσουμε τον τρόπο που διαχειριζόμαστε όλα όσα έχουμε κερδίσει, το γεγονός ότι κρυβόμαστε πίσω από ανθρώπους που αποθεώνουν τα ψεύτικα λόγια. Γι’ αυτό και ο πλήρης τίτλος είναι “Ταρτούφος ή Οι Απατεώνες”. Απατεώνες είναι όλη η οικογένεια που κατηγορεί τον Ταρτούφο για υποκρισία.
Η φόρμα που ακολουθήσαμε προέκυψε από το ίδιο το έργο. Υπάρχει ρίμα στον “Ταρτούφο”, ο Μολιέρος τον έγραψε σε δωδεκασύλλαβο Αλεξανδρινό. Εμείς διαλέξαμε το ρυθμό του δεκαπεντασύλλαβου. Δίνοντας το κείμενο για μετάφραση στο μεγάλο ποιητή Γιώργο Μπλάνα είχα ήδη μία βασική θέση για το πώς θα ακουστεί ο λόγος του Μολιέρου: πυκνός, αστείος, κωμικός, βαθύς, σκοτεινός. Δεν μπορείς με τίποτα να έχεις νατουραλιστική κίνηση όταν έχεις δεκαπεντασύλλαβο. Δες τους δημοτικούς μας χορούς: όταν ακούγεται ένα δημοτικό τραγούδι σε δεκαπεντασύλλαβο δεν έχει ελεύθερη όρχηση. Στον “Ταρτούφο” λοιπόν έχουμε τη φόρμα που υπαγορεύει ο λόγος, αλλά και αυτήν που προκύπτει από έναν κόσμο που γέρνει. Η έλλειψη ισορροπίας αποτυπώνεται στο σώμα των ηθοποιών και στο σκηνικό. Όλο το εικαστικό κομμάτι της παράστασης ξεκινάει από το λόγο. Βέβαια κάθε φόρμα χρειάζεται και τη στιγμή της διάρρηξής της. Μία τέτοια στιγμή είναι η σκηνή που έχουμε φτιάξει με τον Άλκη Κούρκουλο, που υποδύεται τον Οργκόν, τον αστό που έχει βάλει τον Ταρτούφο στο σπίτι του. Είναι η σκηνή που πέφτουν οι μάσκες. Αυτή είναι και μία σκηνή κατά την οποία δίνουμε μεγάλη χαρά στο παιδί που κρύβουμε μέσα μας και οι δύο. Παρόλο που τα πράγματα είναι πολύ σκληρά και βίαια. Χαιρόμαστε σαν μικρά αγοράκια που παίζουν.
Καμιά φορά έρχονται στα καμαρίνια άνθρωποι που έχουν διαβάσει τον “Ταρτούφο” και θέλουν να τους εξηγήσω γιατί κάναμε διάφορα πράγματα στην παράσταση. Είναι η καλύτερή μου. Γιατί μου δίνουν την ευκαιρία να τους εξηγήσω ότι το θέατρο δεν είναι μόνο αναπαράσταση. Είναι ένα πεδίο απόψεων. Μου αρέσει που ανακαλύπτουν ότι ο Μολιέρος έχει μιλήσει για το κράτος και την Εκκλησία, για πράγματα δηλαδή που μίλησαν ο Μπακούνιν και ο Μαξ Βέμπερ διακόσια χρόνια πριν από τον καθένα τους. Μου αρέσει να ανεβάζω παραστάσεις που έχουν μία τρικλοποδιά: να νομίζεις ότι βλέπεις κάτι πολύ κλασικό, αλλά από κάτω να έχει πολύ μεγάλα twists, ανατροπές. Από τη μία να βλέπεις περούκες, μακιγιάζ εποχής και να ακούς δεκαπεντασύλλαβο και από κάτω να υπάρχει μία ολόκληρη πολιτική θέση για το τι είναι ο πολίτης της Ευρώπης σήμερα.
Είναι πολύ σημαντικό να έχεις κάποιον δίπλα σου που σου θυμίζει ότι αυτό που πας να κάνεις πρέπει να γίνει αντιληπτό απ’ το κοινό. Ο Μανώλης Δούνιας δεν είναι απλά συνσκηνοθέτης και φίλος, είναι το τρίτο άτομο στην εταιρεία που έχουμε με την Αθηνά Μαξίμου. Ο τρόπος που σκέφτεται ο Μανώλης με ηρεμεί: σε κάθε σκέψη μου μπορεί να υπάρχει ένα αντίβαρο. “Τώρα εγώ αυτό δεν το καταλαβαίνω” μου λέει όταν έχω μία τρελή ιδέα. Με βοηθάει να καταλαβαίνω πότε έχω χαθεί μέσα σε ένα concept, με γλιτώνει από τις ιδεοληψίες μου. Πάντως, στο τέλος της ημέρας συμφωνούμε.
Με έχουν αποκαλέσει “στοχοπροσηλωμένο” και νομίζω πως είναι μεγάλη αλήθεια για μένα. Αν, ας πούμε, θέλω να πάω στο φεγγάρι, θα πρέπει να σπουδάσω, να περάσω εκπαίδευση πιλότου, να πάω στη NASA, να περάσω εκπαίδευση αστροναύτη και ίσως μετά από δεκαπέντε χρόνια να καταφέρω να πάω στο φεγγάρι. Θα ακολουθήσω όλη τη διαδικασία. Δεν είμαι ο άνθρωπος που θα προσπαθήσει να πετάξει με τα χέρια. Βάζω ένα στόχο και μετά ψάχνω όλες τις παραμέτρους για να βρω τον τρόπο που αρμόζει ώστε να μπορέσω να το κάνω. Έτσι έχουν γίνει όλες οι δουλειές που έχω κάνει τα τελευταία οχτώ χρόνια.
Μου αρέσουν οι μεγάλες σκέψεις, οι μεγάλοι στόχοι, οι μεγάλοι ρόλοι και θέλω να τους ακολουθώ. Αν δεν αναμετρηθείς με κάτι πάρα πολύ μεγάλο, αν δεν το ονειρευτείς και το επιθυμήσεις, πώς θα γίνεις καλύτερος;»
Ιnfo: Θέατρο Τζένη Καρέζη, Ακαδημίας 3, 2103636144.
Πρωταγωνιστούν: Αιμίλιος Χειλάκης, Άλκης Κούρκουλος, Ράνια Οικονομίδου, Αθηνά Μαξίμου, Άγγελος Μπούρας, Γιάννα Παπαγεωργίου, Αλέξανδρος Βάρθης, Γιώργος Λιάντος, Τσιμάρας Τζανάτος, Φραγκίσκη Μουστάκη.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Το ανεκτίμητο έργο του συγγραφέα που διακωμωδούσε τις αδυναμίες των ανθρώπων
Το βραβείο θα δίνεται ανά διετία σε γυναίκες δημιουργούς με σημαντική προσφορά στο θέατρο
Η ηθοποιός μας μιλά για την συμμετοχή της στην παράσταση «Μάνα Κουράγιο και τα παιδιά της» του Εθνικού Θεάτρου σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού
Η Έρι Κύργια επανασυνθέτει τον μύθο του Φρανκενστάιν, μεταφέροντάς τον στην εποχή που ξεκίνησε η Τεχνητή Νοημοσύνη
Αγάπη, έρωτας, τρυφερότητα, στερεότυπα, δεύτερες ευκαιρίες: αυτά είναι τα χαρακτηριστικά των έργων που προτείνουμε
Η θεατρική παράσταση κάνει πρεμιέρα στις 25 Ιανουαρίου
Το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν, ως ελάχιστη προσφορά στην πολυσχιδή δημιουργό θα απονέμει ανά διετία το Βραβείο
Μια ματιά στη θεατρική παράσταση που παίζεται κάθε Δευτέρα και Τρίτη
Μια συζήτηση με τον αρχιμουσικό που σκηνοθετεί την παράσταση στο Δημοτικό Θέατρο Κάλλας
Η πρώτη παράσταση του έργου του Μπέκετ πραγματοποιήθηκε 5 Ιανουαρίου 1953
Οι παραγωγές του έχουν παρουσιαστεί σε όλα τα Φεστιβάλ της χώρας όπως στο Θέατρο Επιδαύρου και στο Ηρώδειο
Η Ιόλη Ανδρεάδη και ο Άρης Ασπρούλης ανεβάζουν την πρώτη θεατρική παράσταση για τον μεγάλο μουσικό
Μιλήσαμε με τον Μίλτο Σωτηριάδη, διευθυντή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου, για τη διαμόρφωση του χώρου και τον προγραμματισμό της σεζόν
Μεγάλοι σκηνοθέτες, σπουδαία κείμενα και καθηλωτικές ερμηνείες
Ερμηνεύουν η Λυδία Κονιόρδου και ο Μιχάλης Σαράντης- Μαζί τους η Τάνια Τσανακλίδου
Ποια θεατρικά μπορείτε να δείτε τις μέρες των γιορτών στην Αθήνα
Μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη του «Κάθε Πέμπτη κύριε Γκριν» στο θέατρο Αργώ
Ο γνωστός Ιταλός σκηνοθέτης αναλαμβάνει για πρώτη φορά να σκηνοθετήσει Έλληνες ηθοποιούς, προσεγγίζοντας τον «Γυάλινο κόσμο» μέσα από μια δική του, «πειραγμένη», και γι’ αυτό καλοδεχούμενη, οπτική
Ποια ήταν η σκηνοθέτρια που το όνομά της συνδέθηκε με τις ταινίες προπαγάνδας της φασιστικής Γερμανίας του Χίτλερ
Είδαμε την πρόβα της νέας παραγωγής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής: Μποέμ του Τζάκομο Πουτσίνι και ήταν όλα πιο αληθινά
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.