- CITY GUIDE
- PODCAST
-
30°
Οι αναστατώσεις του οικότροφου Τέρλες
Ένα αριστούργημα της λογοτεχνίας έγινε παράσταση ακατάλληλη για κάτω των 15. Η Γεωργία Μαυραγάνη εξηγεί.
Θεωρείται από τα 100 αριστουργήματα της παγκόσμιας λογοτεχνίας. To βιβλίο του Ρόμπερτ Μούζιλ θεωρείται προφητικό γιατί περιγράφει με ακρίβεια τις δικτατορίες του 20ου αιώνα, αλλά και μια θαυμάσια ανάλυση της εφηβείας, αφού βασίζεται σε αληθινά αυτοβιογραφικά γεγονότα. Σ’ ένα στρατιωτικό οικοτροφείο της Αυστροουγγαρίας οι νεαροί οικότροφοι θα «συλλάβουν» τον συμμαθητή τους να κλέβει. Δεν θα τον παραδώσουν όμως για να τιμωρηθεί αλλά αντίθετα θα βρουν την ευκαιρία να τον «χρησιμοποιήσουν ως όργανο» ξεσπώντας πάνω του -σχεδόν-ασυνείδητα όλη τους την καταπιεσμένη ορμή και σεξουαλικότητα.
Η παράσταση έρχεται από πέρυσι (βραβείο σκηνοθεσίας και καλύτερης παράστασης της χρονιάς από τα Queer Theatre Awards), είναι ακατάλληλη για κάτω των 15 λόγω του γυμνού και ίσως κάποιων σκηνών που μπορούν να σοκάρουν. Η σκηνοθέτρια της παράστασης Γεωργία Μαυραγάνη μίλησε στην ATHENS VOICE.
«Είναι κάποια βιβλία που έχουν παίξει καθοριστικό ρόλο στη ζωή μου. Έχουν αρθώσει δηλαδή με ακρίβεια κάποιο βίωμά μου, φέρνοντας στο φως όλες τις εκφάνσεις του ακόμη και εκείνες που συνειδητοασυνεινήδητα μπορεί και να επιχείρησα να κρύψω ακόμη και απο τον ίδιο μου τον εαυτό.
Αυτό ακριβώς μου συνέβη και με τις Αναστατώσεις του Οικότροφου Τέρλες. Όσο προχωρούσα την ανάγνωση τόσο βυθιζόμουν σε εκεινες τις αναμολόγητες πλευρές του εαυτού και της επιθυμίας. Τόσο και πιο πολύ συνδεόμουν και με τους τέσσερις ήρωες αναγνωρίζοντας, ότι στις δεδομένες συνθήκες κάλλιστα θα μπορούσα να διαπράξω και εγώ τις πράξεις τους.
Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα απο την αρχή. Ποια ακριβώς είναι η ιστορία που αφηγείται ο Μούζιλ σε αυτο το αυτοβιογραφικό του μυθιστόρημα;
Στις αρχές του 20ου αιώνα, σε ενα στρατιωτικό οικοτροφείο της Αυστρίας τέσσερα νέα αγόρια με αφορμή την παραβατική πράξη ενός απο αυτούς ,θα φτάσουν να δοκιμάσουν πάνω του όλες τις φαντασιώσεις τους αλλα και τις πνιγηρές πρακτικές που έχουν τα ίδια υποστεί απο το ασφικτικό περιβάλλον της σχολής, της κοινωνίας και της οικογένειάς τους.
Το “θύμα” θα τους αποκαλύψει πράγματα και ανάγκες που δεν θα ήθελαν να έχουν. Το ασυνείδητό τους θα ορθωθεί μπροστα στα μάτια τους με όλη την ορμή και το θράσος του. Κι όταν οι αποκαλυψεις πια θα γίνουν “αφόρητες” τα γεγονότα και τα αισθήματα θα κουκουλωθούν, οι αναστατώσεις θα τακτοποιηθούν και όλα θα επιστρέψουν στην καθησυχαστική κανονικότητα.
Μια κανονικότητα που, όπως πια ξέρουμε, το μονο που κατάφερε ήταν να γεννήσει το φασισμό, δύο παγκοσμίους πολέμους και μια μεγάλη σειρά εγκλημάτων της ανθρωπότητας πανω στον ίδιο της τον εαυτό.
Στην παράσταση επιλέξαμε να κρατήσουμε το στοιχείο της αφήγησης. Οι τέσσερις αφηγητές γίνονται σιγά σιγά οι ρόλοι και καθώς προχωρούν την αφήγησή τους έμπλέκονται όλο και περισσότερο για να περάσουν στην αναπαράσταση και τέλος στην εκ των υστέρων ειρωνική αποστασιοποίησή τους. ΚΙ όταν το έργο έχει πια τελειώσει ξέρουν πια πολύ καλά πως κανείς τους δεν ειναι ίδιος με πριν».
Μετάφραση: Αλέξανδρος Ίσαρης Σκηνοθεσία -Διασκευή: Γεωργία Μαυραγάνη
Παίζουν:Διαμαντής Αδαμαντίδης, Βασίλης Σαφός, Γρηγόρης Μπαλάς, Μπλερίμ Δαμπιράι
10/10-8/11, Θέατρο Πόρτα, Μεσογείων 59, Αθήνα, 2107711333, 210778051810
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Όσα πρέπει να ξέρετε για τη διανομή των δωρεάν εισιτηρίων, τη μέρα και την ώρα
Κι αν τα σκυλιά αναλάμβαναν δράση; Καταιγιστική πλοκή και ευαίσθητη ματιά
Το ανσάμπλ της Κομεντί Φρανσέζ επιστρέφει στην Επίδαυρο με το νέο έργο του καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ της Αβινιόν. Ποια είναι, λοιπόν, αυτή η Εκάβη που δεν είναι η Εκάβη;
Και ακόμα: «Τα σκυλιά» και «Ετυμολογίες» στο Φεστιβάλ Αθηνών, «Θεόφιλος sold» από την Όλια Λαζαρίδου και το πολυταξιδεμένο «Lemon»
Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου
Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος παρουσιάζει την αριστοφανική κωμωδία σε σκηνοθεσία - απόδοση του Γιάννη Κακλέα
Είδαμε τη «Μήδεια» του Σάιμον Στόουν στο θέατρο Παλλάς, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου
Εντυπώσεις από την παράσταση σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη, με τους Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο Γιώργο Χρυσοστόμου και άλλους εξαιρετικούς ηθοποιούς
Οι μοναδικές λυρικές βραδιές και το ντοκιμαντέρ που θα προβληθεί
Μιλήσαμε για τον ρόλο του ως Αργκάν στην περιοδεία της παράστασης «Ο κατά φαντασίαν ασθενής», το θέατρο και τη δύσκολη απόφαση που έχει πάρει μέχρι τώρα στην καριέρα του
Σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα και με τον Μάνο Βακούση στον πρωταγωνιστικό ρόλο, το ΚΘΒΕ «κατηφορίζει» στην Επίδαυρο
Μισός αιώνας (και βάλε) Σταμάτης Φασουλής και ό,τι συμβαίνει στην επιθεώρηση θα έχει πάντα το στίγμα του
Ο μεγάλος σκηνοθέτης μάς μιλά για την Ορέστεια που παρουσιάζει στην Επίδαυρο
Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά μιλάει για τη νέα του παράσταση-πλατφόρμα
Και ακόμα: «Μήδεια» στο Παλλάς, «Ηρακλής μαινόμενος» στο Κηποθέατρο Παπάγου, Yamammoto Noh Theatre στο Σχολείον της Αθήνας, 3 δουλειές της bijoux de kant
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής Γιώργος Κουμεντάκης παρουσίασε το νέο, φιλόδοξο, πολυσυλλεκτικό και ευρείας απεύθυνσης πρόγραμμα
Καθώς η «Amalia Melancholia» έρχεται στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, η συγγραφέας του βιβλίου «Ο κήπος της Αμαλίας» (εκδόσεις Πατάκη) γράφει για τη «βασίλισσα των φοινίκων»
Τι κάνουν ο βραβευμένος σεναριογράφος και η καταξιωμένη ηθοποιός στο Μέγαρο της Παλαιάς Βουλής; Τους ζητήσαμε να αποκωδικοποιήσουν τις «Ετυμολογίες», αυτή τη διαφορετική παράσταση-«ημερίδα»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.