- CITY GUIDE
- PODCAST
-
13°
Το θέατρο συναντά τον Ελληνικό διαφωτισμό, τη λογοτεχνία και τους νέους δημιουργούς σε μία μοναδική γιορτή στο θέατρο Τέχνης. Το Φεστιβάλ «Αναλόγιο 2016», πιστό στο ραντεβού του με το ελληνικό κοινό, επιστρέφει στη σκηνή της Φρυνίχου με ένα πρόγραμμα που συνενώνει το «παλιό» με το «νέο».
Αφετηρία του φεστιβάλ είναι το κείμενο ως πρώτη ύλη του θεάτρου, το κείμενο το οποίο γράφεται εξ αρχής για θεατρικό έργο, αλλά και το κείμενο το οποίο προϋπήρχε σε άλλη λογοτεχνική μορφή και μεταπλάθεται και χρησιμοποιείται ως δραματουργικό υλικό για παραστάσεις. Το κείμενο, η εκφορά του από τον ηθοποιό στη σκηνή του θεάτρου αλλά και η χρήση του στην «αφήγηση» και την τεχνολογία των walking performances.
Το «Αναλόγιο 2016» χωρίζεται σε δύο ενότητες, τον Ελληνικό Διαφωτισμό και το Θέατρο και τη Λογοτεχνία. Πιο συγκεκριμένα, ο Ελληνικός Διαφωτισμός καλύπτεται από το έργο «Φιλοθέου Πάρεργα», το πρώτο μυθιστόρημα του Νικολάου Μαυροκορδάτου, από το έργο «Νικήρατος», γραμμένο από την Ευανθία Καΐρη, η οποία υπογράφει ως «κάποια Ελληνίδα», χρησιμοποιώντας την έκφραση «υπό Ελληνίδος τινός» και από την «Αυτοβιογραφία» της Ελισάβετ Μουτζάν-Μαρτινέγκου. Τα τρία αυτά έργα αναβιώνουν, στις ημέρες μας, επί σκηνής και δίνουν μια άλλη διάσταση στον θεσμό.
5 ημέρες, 11 παραστάσεις, 1 στρογγυλό τραπέζι, σεμινάρια και δράσεις στο Θέατρο Τέχνης
30 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ
18.30: Χειμωνιάτικο ταξίδι του Σταμάτη Πολενάκη
Σκην.: Αθηνά Στούρνα. Παίζουν: Νίκος Αναστασόπουλος, Ιλιάνα Παζαρζή, Αντώνης Τσιοτσιόπουλος
Μια ρομαντική, διπλή αυτοκτονία που συντάραξε την Ευρώπη του 1811. Μια συνάντηση υψηλόβαθμων ναζί αξιωματούχων στις όχθες της λίμνης Βανζέε τον Ιανουάριο του 1942, που σφράγισε για πάντα τη μοίρα εκατομμυρίων ανθρώπων. Η μουσική του Σούμπερτ και ο θάνατος από πείνα ενός Ρώσου ποιητή στο πολιορκημένο από τα γερμανικά στρατεύματα Λένινγκραντ, το 1942.
20.00: Φιλόθεου πάρεργα του Νικόλαου Μαυροκορδάτου
Σκην.: Σπύρος Βραχωρίτης - Σίσσυ Παπαθανασίου
Ο Νικόλαος Μαυροκορδάτος (1680-1730) υπήρξε ο πρώτος Φαναριώτης που διορίστηκε ηγεμόνας στη Μολδαβία και τη Βλαχία από την Υψηλή Πύλη. Με την ηγεμονία του εγκαινιάζεται η Έλλογη Απολυταρχία, ως πρώτη περίοδος του Πρώιμου Διαφωτισμού. Ο Μαυροκορδάτος εκσυγχρόνισε τις παραδουνάβιες ηγεμονίες και δημιούργησε στην αυλή του έναν κύκλο λογίων μέσω των οποίων καλλιεργήθηκαν η παιδεία, τα γράμματα και η έκδοση βιβλίων. Το κείμενο αυτό συνοψίζει τις δεσπόζουσες τάσεις της σύγχρονης Δύσης στα γράμματα και τις επιστήμες, ενώ ταυτόχρονα προβάλλει το κυρίαρχο πνεύμα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, σε μια κρίσιμη ιστορική στιγμή, όταν ο Πρώιμος Διαφωτισμός σμίγει με την Εποχή των Τουλιπών.
*Μετά την παρουσίαση ακολουθεί συζήτηση.
1 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ
18.30: Νικήρατος υπό Ελληνίδος τινός
Κείμ.: Ευανθία Καΐρη. Σκην.: Αναστασία Κουμίδου. Παίζουν: Τάσος Χαλκιάς, Μαρία Ζορμπά, Χάρης Τσιτσάκης
Η Ευανθία Καΐρη (1799-1866), που έχει υπογράψει το έργο της «υπό Ελληνίδος τινός» είναι η πρώτη ελληνίδα θεατρική συγγραφέας της οποίας το έργο έχει εκδοθεί. Το τρίπρακτο έργο της «Νικήρατος» γράφτηκε όταν, μετά από εξάμηνη πολιορκία, το Μεσολόγγι παραδόθηκε στα μουσουλμανικά στρατεύματα του Ιμπραήμ Πασά στις 12 Απριλίου 1826.
Η Καΐρη συμπυκνώνει τις έξι μέρες της πολιορκίας σε έξι ώρες. Περιγράφει πώς και γιατί ο Χρήστος Καψάλης (ο Νικήρατος στο έργο), επιλέγοντας τον θάνατο από τη σκλαβιά, έβαλε φωτιά και αυτοπυρπολήθηκε μαζί με άλλους 400 άνδρες και γυναίκες. Η δραματική σύγκρουση του έργου φωτίζει το δίλημμα των Ελλήνων μεταξύ του παρελθόντος και του παρόντος, της Δύσης και της Ανατολής.
20.30: Αυτοβιογραφία (απόσπασμα) της Ελισάβετ Μουτζάν-Μαρτινέγκου.
Ερμηνεία: Χριστιάνα Καραμανίδου
Η πολύ σημαντική λογία Ελισάβετ Μουτζάν-Μαρτινέγκου (Ζάκυνθος, 1801- 1832), γόνος αρχοντικής οικογένειας, έγραψε τραγωδίες και άλλα πεζά ή ποιητικά έργα, τα περισσότερα από τα οποία καταστράφηκαν στην σεισμοπυρκαγιά του 1953. Ο Σπύρος Βραχωρίτης σημειώνει: «Η "Αυτοβιογραφία" και τα υπόλοιπα έργα της Μαρτινέγκου απέφυγαν τρεις, μέχρι στιγμής, σκοπέλους: τον ρομαντισμό, τον μοντερνισμό και τον φεμινισμό».
21.00: Μνήμες μιας σκύλας της Alessandra Maioletti
Σκην.: Alessandra Maioletti. Παίζουν: Aντιγόνη Φρυδά, Ευαγγελή Φίλη
Η Ωραία Ελένη… Θεά ή θνητή; Μοιραία γυναίκα ή έρμαιο της μοίρας; Αιτία ή αφορμή δεινών; Εκτός από τον Μενέλαο και τον Πάρη, τι ρόλο έπαιξαν στη ζωή της ο Θησέας, ο Διομήδης, ο Αχιλλέας και ο Έκτορας; Αμέτρητο μελάνι έχει χυθεί για εκείνη. Ώρα να πάρει η ίδια το λόγο, να απο-καλυφθεί, να αφηγηθεί τη δική της ιστορία.
2 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ
18.30: Κλειστό άσπρο της Αργυρώς Βώβου
Σκην.: Μενέλαος Καραντζάς, Παίζουν: Σελήνα Διαμαντοπούλου, Μενέλαος Κυπαρίσσης, Λήδα Κουτσοδασκάλου, Πάνος Τοψίδης, Ιωάννης Κοτίδης, Δώρα Παρδάλη, Σταύρος Γιαννακόπουλος, Μαρσέλα Λένα, Χρήστος Χριστόπουλος
Η Τζέην έχει ξεχάσει ή υποκρίνεται πως δε θυμάται ποια είναι. Η μέρα των γενεθλίων της είναι για εκείνη ασήμαντη για κάποιους άλλους, όμως, όχι και τόσο. Ο θάνατος άλλων και όχι ο δικός της, της υπενθυμίζει πως ίσως είναι νεκρή. Της αρέσει να σκηνοθετεί όσα οι νεκροί είδαν πριν το θάνατο, να κοιτά από το παράθυρο του γραφείου της και συχνά να πετά ανθρώπους ή αντικείμενα έξω από αυτό. Απεχθάνεται το γκρι. Πιστεύει πως φαίνεται σαν κάποιος να είναι ανίκανος να αποφασίσει αν προτιμά άσπρο ή μαύρο. Θεωρεί ότι η αγάπη είναι γκρι και την απεχθάνεται.
20.00: ΠΑΤΡΙΔΑ ΤΩΡΑ - 8 ώρες & 35 λεπτά της Φωτεινής Τσαλίκογλου
Σκην.: Μάνος Καρατζογιάννης. Παίζουν: Αμαλία Αρσένη, Μάνος Καρατζογιάννης, Μάρω Παπαδοπούλου, Κατερίνα Χέλμη
Η τραυματική ιστορία μιας οικογένειας Ελλήνων που μεταναστεύει στην Αμερική, όπως την εξιστορεί ένας επίγονος της κατά τη διάρκεια ενός αεροπορικού ταξιδιού, που διαρκεί 8 ώρες και 35 λεπτά, από τη Νέα Υόρκη στην Αθήνα. Ο Τζόναθαν ανασυνθέτει την ιστορία του εαυτού του, του έρωτά του για τη χαμένη αδελφή του, της οικογένειας του, του τόπου και της πατρίδας του.
21.00: Blind walk / White walk. Homer and Saramago/Τhe Μilena principle & analogio GR
Site specific walking performance, κατά μήκος της οδού Διονυσίου Αρεοπαγίτου, με αφετηρία τη Σκηνή της Φρυνίχου.
3 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ
18.30: Είμαι της Τζένης Κόλλια
Σκην.: Ίρις Χατζηαντωνίου. Παίζουν: Εβελίνα Αραπίδη, Χριστίνα Χειλά - Φαμέλη
Μέσα από αυτό το διαλογικό έργο, με την αθωότητα της παιδικής απορίας, η Τζένη Κόλλια, επιδιώκει να κάνει το ερώτημα “ποιοι στ’ αλήθεια είμαστε” πιο επιτακτικό και να μας θυμίσει πως η απάντηση παραμονεύει στην καθημερινότητά μας.
20.00: Όνειρα με τη μαμά της Σόνιας Ζαχαράτου
Σκην.: Ένκε Φεζολλάρι. Παίζουν: Παναγιώτα Βλαντή, Τζένη Θεωνά
Τα «Όνειρα με τη μαμά» είναι η καταγραφή του ψυχικού κόσμου μιας γυναίκας. Η αξεδιάλυτη, άσβεστη αγάπη για την άλλη γυναίκα που την έφερε στον κόσμο, αγάπη που ακολουθείται από το δέος απέναντι στη δημιουργία, αλλά και από χαρές, πίκρες και ενοχές που ο χρόνος σωρεύει στη μεταξύ τους σχέση. Τα «Όνειρα με τη μαμά» είναι ένα κείμενο λυτρωτικό και δεν μπορεί παρά να περάσει μέσα από την κόλαση.
4 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ
18.30: Άνγκρια της Μαρίας Γιαγιάννου
Σκην.: Κωνσταντίνος Αρβανιτάκης. Παίζουν: Μαίρη Μηνά, Γωγώ Παπαϊωάννου, Μαρία Πετεβή, Γιώργος Δικαίος, Γρηγορία Μεθενίτη, Κωνσταντίνος Γιουρνάς, Παναγιώτης Γαβρέλας, Ιωάννης Κοτίδης
Τέσσερα αδέλφια και ο περίγυρός τους χτίζουν την ουτοπία τους και τη βλέπουν να καταρρέει. Εκκίνηση από το πατρικό σπίτι και τερματισμός σε μια ανεδαφική περιοχή του μέλλοντός τους. Ενδιάμεσα είναι το Εδώ Kαι Τώρα: ο πιο δυσπρόσιτος προορισμός. Οι συγγραφείς Σάρλοτ, Έμιλι και Ανν Μπροντέ μετενσαρκώνονται σε μια ελληνική εκδοχή των τσεχοφικών «Τριών Αδελφών» και προσπαθούν να πάνε εκεί... όπου ήδη βρίσκονται.
20.00: Γυναίκες, ο Γιώργος διαβάζει Γιώργο Βέλτσο
Εικοσιτέσσερις γυναίκες, όσα τα γράμματα της αλφαβήτου, χωρίς το οριστικό άρθρο “Οι”, που τις ταυτοποιεί με ασφαλίτικο τρόπο. Γυναίκες αγράμματες και γραμματιζούμενες μαζί: η Μέλπω Αξιώτη και η Vanessa Paradis, η Γυναίκα της Ζάκυθος και η ανώνυμη προσφυγοπούλα από τη Συρία. Γυναίκες που τα θέλουν όλα και που δεν θέλουν τίποτα σαν τη Σίβυλλα που θέλει να πεθάνει. Μια Città delle donne του ποιητή που επιθυμεί να είναι όλες οι γυναίκες μαζί. Η Α και η Ω.
21.00: «Το ελληνικό Θέατρο Τώρα στην Ελλάδα και τον κόσμο»
Στρογγυλό τραπέζι - συζήτηση με το κοινό. Παρεμβαίνουν κριτικοί, πανεπιστημιακοί, εκπρόσωποι θεσμών και οι συντελεστές του «Αναλόγιο 2016».
Info: Φεστιβάλ «Αναλόγιο 2016», Θέατρο Τέχνης -Σκηνή Φρυνίχου, Φρυνίχου 14 (Πλάκα), 30/9-4/10, 2103222464. Είσοδος: €5
*Η κεντρική φωτογραφία είναι από την παράσταση «Φιλόθεου πάρεργα»
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε με τον δημοφιλή σκηνοθέτη που μετέτρεψε τη σκηνή της Στέγης σε «αρένα» ενός rave party για την παράσταση «Οξυγόνο»
Το θεατρικό ισπανικό έργο της Μάρτα Μπαρσελό, σε σκηνοθεσία Νίκου Καραγέωργου, είναι ένας ύμνος στη αγάπη δίχως όρους
Ο ηθοποιός φέρνει στη σκηνή την αληθινή ιστορία της Charlotte Von Mahlsdorf, της πιο διάσημης Γερμανίδας trans γυναίκας
Τι παραστάσεις ξεκινούν στα θέατρα της Αθήνας τις μέρες που ακολουθούν;
Το έργο του Τζέφρι Ναφτς, εντασσόμενο στην γκέι δραματουργία, διαθέτει μια στιβαρή, αν και πλέον κλασική, δομή, αλλά κυρίως θίγει ζητήματα που η τρέχουσα δραματουργία σπάνια τολμά να θίξει
Ο Ιωάννης Απέργης πρωταγωνιστεί στο διασημότερο μουσικό παραμύθι όλων των εποχών
Τι μας είπε ο σκηνοθέτης για το έργο και τον Μποστ λίγο πριν την πρεμιέρα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Μιλήσαμε με τη συγγραφέα του «Frankenstein & Eliza» λίγο πριν την πρεμιέρα στο θέατρο Πορεία
Μια παράσταση της Χριστίνας Κυριαζίδη για το φως και το σκοτάδι της γυναικείας ψυχής
Η γνωστή ηθοποιός μιλάει για το έργο «Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ» στο θέατρο ΕΛΕΡ και όλα όσα την απασχολούν
Το θέατρο Πόρτα άνοιξε την πρόβα του έργου του Μπέκετ σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου, σε νέους 14-17 ετών
Κριτική για την παράσταση στο θέατρο Κνωσός
Κωμωδίες, υπαρξιακές αναζητήσεις, σάτιρα, σύγχρονες μεταφορές κλασικών έργων, πρεμιέρες σύγχρονων έργων
Το έργο της Μάρτα Μπαρσελό αποτυπώνει τη διαδρομή της σχέσης «μητέρας-κόρης», μετά την ανατρεπτική απόφασή τους να εφαρμόσουν τους όρους ενός άρρηκτου συμβολαίου
Μια καριέρα που ξεπερνάει τα σύνορα της Ελλάδας
Η γνωστή ηθοποιός μιλάει για το show «Σούπερ Ατού» και για την παράσταση «Διάφανος Ύπνος»
Ο ράπερ μιλάει για την απόφασή του να δοκιμάσει κάτι που δεν έχει ξανακάνει, το θεατρικό σανίδι, στο ψυχολογικό θρίλερ που σκηνοθετεί ο Δημήτρης Αγοράς
Φωνές από το περιθώριο και τροφή για σκέψη για την αποδοχή και τα σύγχρονα κοινωνικά στερεότυπα
Η παράσταση του Γιάννη Χουβαρδά αποτελεί το τελευταίο μέρος της σκηνοθετικής του τετραλογίας, με την οποία ολοκληρώνει την προσωπική του διερεύνηση πάνω στη σχέση θεάτρου και κινηματογράφου
Οι πρώτες πληροφορίες και φωτογραφίες της παράστασης που θα κάνει πρεμιέρα τον Ιανουάριο του 2025
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.