- CITY GUIDE
- PODCAST
-
32°
![30967-69709.jpg 30967-69709.jpg](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2012/12/05/30967-69709.jpg)
Ένα ταξίδι αναζήτησης στην πατρίδα του, το Μπαγκλαντές, είναι το «Desh» που παρουσιάζει ο Άκραμ Καν στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών. Αδιαμφισβήτητα ο βασιλιάς του χορού σήμερα, κουβαλάει πάντα μαζί του τους ήρωές του.
Αν έπαιζε ποδόσφαιρο θα ήταν ο Γουέιν Ρούνεϊ (σύμφωνα με το BBC). Χορεύοντας, κάθε του κίνηση και βλέμμα φέρει ταυτόχρονα την εικόνα του οκτάχρονου θύματος bullying στο σχολείο που σκεφτόταν τον Μάικλ Τζάκσον για να πάρει δύναμη, του αγοριού που ακόμη εμπνέεται από τον Μπρους Λι, του δημιουργού που κάνει τη Ζιλιέτ Μπινός να αφήσει «τους γοφούς της ελεύθερους» και που βάζει τον Ανίς Καπούρ να χορέψει σε στιλ Gangnam.
Στην Αθήνα μας φέρνει το λυρικό, υπνωτιστικό «Desh». Πρόσφατα ανακοινώθηκε ότι είναι υποψήφιο για τα Critics’ Circle National Dance Awards, τόσο το ίδιο το «Desh» στην κατηγορία «Καλύτερη μοντέρνα χορογραφία» όσο και ο Άκραμ ως «Καλύτερος χορευτής» (η ανακοίνωση θα γίνει στις 28/1). Το κοινό της πόλης θα δει αυτή τη συγκλονιστική σωματική αφήγηση της σπαρακτικής ιστορίας του Μπαγκλαντές, της πατρίδας του – αφού «desh» στη βεγγαλική γλώσσα σημαίνει πατρίδα. Διότι, αν και μεγάλωσε στη Βρετανία, ήταν μέχρι την εφηβεία του ο μικρός από το Μπανγκλαντές, το εύκολο θύμα, ο παρίας, ο στόχος. Μαζί με τον Άκραμ, θα δούμε να «χορεύουν» και όσοι τον καθόρισαν ανεπιστρεπτί – οι ήρωες του.
Ο πατέρας του
Kάθε πρωί εξακολουθεί να του πηγαίνει ζεστό τσάι για πρωινό. Μένουν λίγα τετράγωνα μακριά – του είναι αδιανόητο να ζήσει μακριά από την οικογένειά του, άλλωστε έφυγε από το πατρικό του σπίτι πριν από λίγα χρόνια, όταν παντρεύτηκε. Γι’ αυτό εξακολουθεί να κατοικεί στο Νότιο Λονδίνο, εκεί όπου μεγάλωσε. Ο πατέρας του είναι ένας άνθρωπος που ταπεινώθηκε βαθιά από τους λευκούς Άγγλους όλα τα χρόνια που δούλευε ως βοηθός ή υπάλληλος, κυρίως σε εστιατόρια. Σήμερα κρατάει κάθε απόκομμα, συνέντευξη, σχόλιο που αφορά το γιο του. Τα διαβάζει ξανά και ξανά. Κάθε εβδομάδα τηλεφωνεί σε φίλους ή «γνωστούς» και τους ενημερώνει για την απίστευτη, μετεωρική επιτυχία του γιου του.
Η μητέρα του
Ήταν πάντα περήφανη για αυτόν. Όταν οι συνομήλικοί του τον ωθούσαν στην κατάθλιψη αυτή τον στήριζε, τον έστειλε να μάθει χορό. Μαγειρεύει κάθε βράδυ το δείπνο του γιου της και της οικογένειάς του. Ο ίδιος παραδέχεται ότι δεν έχουν ανάψει ποτέ το φούρνο στο διαμέρισμά του.
Ο Μάικλ Τζάκσον
«Αν δεν υπήρχε ο Μάικλ Τζάκσον δεν θα ήμουν χορευτής» έχει γράψει ο ίδιος. Έκανε χορό από 3 ετών, κυρίως τον αρχαίο ινδικό χορό kathak (από τη σανσκριτική λέξη kathaka, που έχει τη ρίζα της στη λέξη ραψωδία), αλλά πάντα τον κορόιδευαν: ένα αγόρι, γιος μετανάστη, να ασχολείται με το χορό; Ανεπίτρεπτο... Το «Θρίλερ» του Μάικλ Τζάκσον, αν και του έκοψε τα πόδια από την τρομάρα, τον έκανε να απελευθερωθεί. Στον επόμενο χορό του σχολείου δεν καθόταν στην άκρη με τα γνωστά αγόρια να τον τρομοκρατούν, αλλά ανέβηκε στη σκηνή και δεν σταμάτησε να χορεύει. Στα 14 χρόνια του η μητέρα του τού αγόρασε ένα κόκκινο μπουφάν παρόμοιο με αυτό που φορούσε ο Τζάκσον στο «Θρίλερ» και έγινε το πιο πολύτιμο αντικείμενό του. «Ήταν σαν ένα φως, ένα αστέρι στον ουρανό για μένα» έγραψε ο ίδιος στον «Guardian».
Ο Ανίς Καπούρ
Ο Άκραμ τον έβαλε να χορέψει σε Gangnam στιλ, μαζί με σημαντικούς Βρετανούς εικαστικούς, προκειμένου να διαμαρτυρηθούν για την καταπίεση του Ai Weiwei από το καθεστώς της Κίνας. Το video έκανε το γύρο του κόσμου αποκτώντας απίστευτο virality. Ο Άκραμ και ο Ανίς μελετούν μαζί την ινδική μυθολογία, ενώ ενθουσιάζεται και εμπνέεται από την ικανότητα του κορυφαίου εικαστικού να μεταμορφώνεται σε παιδί όταν βρίσκεται στο στούντιο.
Η Ζιλιέτ Μπινός
«Αν οι Έλληνες είχαν 14 λέξεις για να περιγράψουν διαφορετικούς τρόπους να αγαπάς, πόσους αντέχουμε να βιώσουμε;» Το ερώτημα αυτό χαρακτηρίζει την παράσταση «Ιn-i» του Εθνικού Θεάτρου της Αγγλίας, όπου ο Άκραμ Καν σκηνοθέτησε και χορογράφησε τη Ζιλιέτ Μπινός. H ίδια τού είπε: «Ας μη μάθουμε ο ένας από την εμπειρία του άλλου. Ας δημιουργήσουμε μαζί μια καινούργια». Και στη συνέχεια έμαθε να αφήνει τους γοφούς της ελεύθερους στο ρυθμό της μουσικής.
Η Σιλβί Γκιγιέμ
Τους έχουμε δει να χορεύουν μαζί στο Ηρώδειο, που τον τρόμαξε με τη δύναμή του και την ενέργειά του. Η συνύπαρξή τους στη σκηνή είναι μυθική, αν και τα σώματά τους μοιάζουν ασύμβατα – «η μόνη μας ομοιότητα είναι ότι είμαστε εντελώς διαφορετικοί» λέει ο ίδιος. «Ο Άκραμ με κάνει να γελάω» λέει αυτή. «Οι σωματικές και πολιτιστικές διαφορές μας είναι αυτές που μας κάνουν τόσο ίδιους».
Ιnfo: 5-10/12, 20.30, Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, Λεωφ. Συγγρού 107, 210 9005.800 Σκην.-Χορ.-Ερμην.: Akram Khan. Σχεδιασμός βίντεο: Tim Yip. Μουσική: Jocelyn Pook. € 15, 18, 28. 10, 12, 15 (μειωμένο)
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο μεγάλος σκηνοθέτης μάς μιλά για την Ορέστεια που παρουσιάζει στην Επίδαυρο
Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά μιλάει για τη νέα του παράσταση-πλατφόρμα
Και ακόμα: «Μήδεια» στο Παλλάς, «Ηρακλής μαινόμενος» στο Κηποθέατρο Παπάγου, Yamammoto Noh Theatre στο Σχολείον της Αθήνας, 3 δουλειές της bijoux de kant
Μισός αιώνας (και βάλε) Σταμάτης Φασουλής και ό,τι συμβαίνει στην επιθεώρηση θα έχει πάντα το στίγμα του
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής Γιώργος Κουμεντάκης παρουσίασε το νέο, φιλόδοξο, πολυσυλλεκτικό και ευρείας απεύθυνσης πρόγραμμα
Καθώς η «Amalia Melancholia» έρχεται στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, η συγγραφέας του βιβλίου «Ο κήπος της Αμαλίας» (εκδόσεις Πατάκη) γράφει για τη «βασίλισσα των φοινίκων»
Τι κάνουν ο βραβευμένος σεναριογράφος και η καταξιωμένη ηθοποιός στο Μέγαρο της Παλαιάς Βουλής; Τους ζητήσαμε να αποκωδικοποιήσουν τις «Ετυμολογίες», αυτή τη διαφορετική παράσταση-«ημερίδα»
Ένας τετράποδος ντετέκτιβ αναλαμβάνει να εξιχνιάσει τη δολοφονία ενός άλλου σκύλου. Η βία και η μη απόδοση δικαιοσύνης βρίσκονται στο επίκεντρο της νέας παράστασης του γνωστού σκηνοθέτη
Η «ψυχή» του studio αρχαίου δράματος γράφει για το Διεθνές Εργαστήριο Αρχαίου Δράματος του Εθνικού Θεάτρου
Οι εκδηλώσεις της πρώτης εβδομάδας του θεσμού
Μιλήσαμε με τους βραβευμένους συγγραφείς Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη και Βίβιαν Στεργίου για τις ηρωίδες που εμπνεύστηκαν από την «Εκάβη» και την «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» του Ευριπίδη
Η διακεκριμένη σκηνοθέτις μάς συστήνει τη νέα, υπαρξιακή και ιδιαίτερη για την ίδια, δουλειά της και μας προσκαλεί σε έναν κόσμο… ανάποδο
Ο ανερχόμενος δημιουργός μιλά για όσα του έχει προσφέρει η διεθνής προβολή και διαδρομή των παραστάσεών του
Και ακόμα:«Μιντάτι» από την Τζένη Αργυρίου, «Ιεροτελεστία της άνοιξης» από τον Ροζέρ Μπερνάτ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου σκηνοθετεί ένα από τα σπουδαιότερα έργα του μεγάλου ποιητή στο αρχαίο θέατρο Επιδαύρου
Μιλήσαμε με τον ηθοποιό Χαλίλ Αλιζάντα και την σκηνοθέτρια Γιολάντα Μαρκοπούλου για τον ρόλο που παίζει η τεχνολογία στον μετασχηματισμό των οικογενειακών δεσμών των προσφύγων και μεταναστών
«Η αγαπημένη του κυρίου Λιν» με τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη, «50 χρόνια, μια νύχτα» από τον Μάνο Καρατζογιάννη, αφιέρωμα στον Λευτέρη Βογιατζή και άλλες παραστάσεις αυτή την εβδομάδα
Το αντιπολεμικό έργο του Ευριπίδη στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από τη ματιά του διακεκριμένου Ρώσου σκηνοθέτη Τιμοφέι Κουλιάμπιν
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.