- CITY GUIDE
- PODCAST
-
19°
Ποιο είναι το μέγεθος της ατομικής ευθύνης στην αργή κατάρρευση μιας κοινωνίας; Πού ξεκινάει και πού τελειώνει; Και πώς βρίσκει το τρόπο να χωνευτεί στην συνείδηση του ατόμου; Τα ερωτήματα αυτά στοιχειώνουν το έργο του Τζον Πρίσλεϋ «Ο επιθεωρητής έρχεται» και στην παράσταση του θεάτρου Ιλίσια επικαιρικοποιούν τη μέγιστη υπαρξιακή διερώτηση για το τι είδους ζώο είναι ο άνθρωπος και ως πού είναι ικανός να φτάσει. Και ναι, μπορεί να είναι ένα έργο που γράφτηκε το 1944 για να μιλήσει περί των ευθυνών της βρετανικής αριστοκρατίας των αρχών του αιώνα –αυτής της ράθυμης αδιαφορίας του πλουτοκρατικού κατεστημένου που σταδιακά απονευρώθηκε από κάθε αίσθηση ανθρωπιάς για να επιτρέψει τον Πρώτο Πόλεμο και μετά το Δεύτερο– μα στο βάθος πραγματεύεται την ηθική όλου του εικοστού αιώνα, την ηθική που σκότωσαν οι μάταιες ιδεολογίες, το χρήμα, η ευδαιμονία.
Έτσι, πίσω από το υπέροχο σκηνικό, που θυμίζει Ντάουντον Άμπει, αναγνωρίζεις πολλά από τον εαυτό σου και τη χώρα που ζεις σήμερα. Ποια είναι η δική σου ευθύνη στην κρίση της Ελλάδας; Ποια είναι η δική σου ευθύνη όταν άνθρωποι αυτοκτονούν καθημερινά, όταν η βάση της οικονομικής κατάρρευσης έχει τις ρίζες της στην ηθική κατάρρευση που προκάλεσε η άγρια επέλαση του νεόπλουτου νεοέλληνα; Αυτή είναι μαγεία της καλής Τέχνης: να αγκαλιάζει το χρόνο.
Μια άλλη μαγεία είναι να σου γεννά σκέψεις και προβληματισμούς μέσα από την επίφαση της ψυχαγωγίας. Γιατί το «Ο επιθεωρητής έρχεται» δεν παύει ούτε στιγμή να μετεωρίζεται ανάμεσα στην αστυνομική ίντριγκα κλασσικής Αγκάθα Κρίστι –στο στυλ Who did what– και στη σάτιρα της υψηλής τάξης. Ωστόσο, αυτά είναι το δέρμα. Η ψυχή του έργου, και της παράστασης που τόσο εμπνευσμένα έχτισε ο Γρηγόρης Βαλτινός, είναι ο μηχανισμός μέσα από τον οποίο θρυμματίζεται η αστική νάρκωση έτσι ώστε το άτομο να έρθει αντιμέτωπο με την κοινωνία που έχει γεννήσει, την κοινωνία της υποκρισίας, της ψευδοευσέβειας, όλο αυτό το σύστημα αξιών το οποίο ονομάστηκε ψευδή συνείδηση. Και επειδή η ψυχή του πολιτισμού είναι καταρχάς η οικογένεια, ιδού η μαεστρία του Πρίσλεϋ: μια οικογένεια της ανώτερης τάξης γιορτάζει τους αρραβώνες της κόρης, ώσπου η άφιξη ενός μυστηριώδους επιθεωρητή θα μετατρέψει τη γιορτή σε ένα χρονολόγιο ενοχής όπου όλοι θα λογοδοτήσουν για τις πράξεις τους με αφορμή την αυτοκτονία ενός φτωχού κοριτσιού.
Και κάπως έτσι θα αποκαλυφθεί σε όλο της το μεγαλείο η κακοσμία που τόσο επιδέξια κρύβει ο ανάλγητος καθωσπρεπισμός. Αφού δεν έμεινε τίποτε άλλο να μοιραστείτε, τότε πρέπει να μοιραστείτε την ενοχή, λέει σε κάποιο σημείο ο Επιθεωρητής και εκεί συνειδητοποιείς πως η ανάκριση που διενεργείται επί σκηνής δεν αφορά τα πέντε μέλη της οικογένειας μα την συλλογική κουλτούρα γενικότερα. Τον πολιτισμό μας. Τις συνέπειες της νάρκωσής μας. Όλα τα Άουσβιτς που χτίστηκαν τον εικοστό αιώνα σε δικτατορίες ή δημοκρατίες κι όλα εκείνα τα Νταχάου που θα τα διαδεχτούν στο μέλλον.
Βλέποντας το θέατρο Ιλίσια γεμάτο την Τετάρτη το βράδυ (μην ξεχνάμε πως η φετινή χρονιά είναι η πιο δύσκολη για τους θιάσους), ένιωσα πως ο Γρηγόρης Βαλτινός, εκτός από την εδραίωσή του στη πρώτη γραμμή του ελληνικού θεάτρου, έχει ταυτίσει κάθε καλλιτεχνικό στοίχημά του με έναν δείκτη ποιότητας που το κοινό εμπιστεύεται απόλυτα. Τα σκηνικά και τα κοστούμια του Γ. Μέτζικωφ είναι λαμπρά, η μουσική υποβλητική, όλη η παράσταση έχει έναν καλλιτεχνικό αέρα Γουέστ Εντ. Ο Βαλτινός στο ρόλο του πατριάρχη, τσαλακώνεται όσο δεν πάει, ακροβατεί μεταξύ έπαρσης και ταπείνωσης, και στο τέλος μοιάζει γυμνός, αφυδατωμένος. Εξαιρετικός όμως είναι και ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος στον ρόλο του επιθεωρητή – με μια αθωότητα στο βλέμμα που τρομοκρατεί με τον θυμό της. Το καστ συμπληρώνουν υποδειγματικά ο Κώστας Βασαρδάνης, η Κερασία Σαμαρά, ο Μάνος Ζαχαράκος, η Ευτυχία Γιακουμή, και ο Στάθης Νικολαϊδης.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη για την παράσταση στο «Θέατρον» και την ανάγκη του κοινού για έργα με κοινωνικο-πολιτικά μηνύματα
Συνεχόμενα sold out για τη λυτρωτική ροκ τελετουργία για τον Αντονέν Αρτώ με τον Γεράσιμο Γεννατά
Ο γνωστός καραγκοζιοπαίχτης μας μίλησε για την παράσταση όπου συμμετέχει αλλά και για το θέατρο σκιών
Μιλήσαμε με τον δημοφιλή σκηνοθέτη που μετέτρεψε τη σκηνή της Στέγης σε «αρένα» ενός rave party για την παράσταση «Οξυγόνο»
Το θεατρικό ισπανικό έργο της Μάρτα Μπαρσελό, σε σκηνοθεσία Νίκου Καραγέωργου, είναι ένας ύμνος στη αγάπη δίχως όρους
Ο ηθοποιός φέρνει στη σκηνή την αληθινή ιστορία της Charlotte Von Mahlsdorf, της πιο διάσημης Γερμανίδας trans γυναίκας
Τι παραστάσεις ξεκινούν στα θέατρα της Αθήνας τις μέρες που ακολουθούν;
Το έργο του Τζέφρι Ναφτς, εντασσόμενο στην γκέι δραματουργία, διαθέτει μια στιβαρή, αν και πλέον κλασική, δομή, αλλά κυρίως θίγει ζητήματα που η τρέχουσα δραματουργία σπάνια τολμά να θίξει
Ο Ιωάννης Απέργης πρωταγωνιστεί στο διασημότερο μουσικό παραμύθι όλων των εποχών
Τι μας είπε ο σκηνοθέτης για το έργο και τον Μποστ λίγο πριν την πρεμιέρα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Μιλήσαμε με τη συγγραφέα του «Frankenstein & Eliza» λίγο πριν την πρεμιέρα στο θέατρο Πορεία
Μια παράσταση της Χριστίνας Κυριαζίδη για το φως και το σκοτάδι της γυναικείας ψυχής
Η γνωστή ηθοποιός μιλάει για το έργο «Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ» στο θέατρο ΕΛΕΡ και όλα όσα την απασχολούν
Το θέατρο Πόρτα άνοιξε την πρόβα του έργου του Μπέκετ σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου, σε νέους 14-17 ετών
Κριτική για την παράσταση στο θέατρο Κνωσός
Κωμωδίες, υπαρξιακές αναζητήσεις, σάτιρα, σύγχρονες μεταφορές κλασικών έργων, πρεμιέρες σύγχρονων έργων
Το έργο της Μάρτα Μπαρσελό αποτυπώνει τη διαδρομή της σχέσης «μητέρας-κόρης», μετά την ανατρεπτική απόφασή τους να εφαρμόσουν τους όρους ενός άρρηκτου συμβολαίου
Μια καριέρα που ξεπερνάει τα σύνορα της Ελλάδας
Η γνωστή ηθοποιός μιλάει για το show «Σούπερ Ατού» και για την παράσταση «Διάφανος Ύπνος»
Ο ράπερ μιλάει για την απόφασή του να δοκιμάσει κάτι που δεν έχει ξανακάνει, το θεατρικό σανίδι, στο ψυχολογικό θρίλερ που σκηνοθετεί ο Δημήτρης Αγοράς
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.