- CITY GUIDE
- PODCAST
-
24°
Ένα μιούζικαλ στον Άδη
O σκηνοθέτης Δημήτρης Τάρλοου γράφει στην A.V. για το έργο «Ευρυδίκη»
![4741-35213.jpg 4741-35213.jpg](/images/120x120/3/jpg/sites/default/files/contributor/4741-35213_0.jpg)
![30699-69045.jpg 30699-69045.jpg](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2012/11/30/30699-69045.jpg)
Η «Ευρυδίκη» της αμερικανίδας SarahRuhl είναι ένα εξαιρετικό και ιδιαίτερα ποιητικό, σύγχρονο έργο που χρησιμοποιεί ως αφετηρία τον πασίγνωστο αρχαίο μύθο του Ορφέα και της Ευρυδίκης για να μιλήσει με μελαγχολικό χιούμορ για την δυσκολία του αποχωρισμού, το παράδοξο του θανάτου, την δύναμη της Τέχνης, αλλά κυρίως για την βία, όσο κι αν αυτό ακούγεται περίεργο. Η Ευρυδίκη γίνεται ο αποδέκτης από όλους τους άντρες της ζωής της, αυτής της λεκτικής αλλά και εξωλεκτικής βίας, καθώς ο υπερευαίσθητος καλλιτέχνης αλλά και εμμονικός και εγωπαθής Ορφέας, προσδοκεί από αυτήν το ανέφικτο, να τον εμπνεύσει δηλαδή ενώ είναι νεκρή.
O ήδη νεκρός πατέρας της την συναντάει στον Κάτω Κόσμο και ακόμα κι εκεί την διεκδικεί σχεδόν ερωτικά και ο Άρχοντας του Κάτω Κόσμου της κάνει μία επίδειξη χυδαίας δύναμης που θυμίζει αρκετά τον τρόμο που σπέρνει ο φασιστικός παροξυσμός. Οι μεταμορφώσεις του προσώπου αυτού παραπέμπουν άμεσα στις μεταμφιέσεις των εκφραστών της ωμής βίας, που με το πρόσχημα της καθαρότητας προχωρούν σε εκκαθαρίσεις.
Σαν να μην φτάνουν όλα αυτά τρεις πέτρες(!) μόνιμοι κάτοικοι του Άδη συνθέτουν ένα εφιαλτικό και γκροτέσκο σκηνικό, μέσα στο οποίο η Ευρυδίκη νιώθει τι πραγματικά σημαίνει θάνατος: απαγόρευση και αδυναμία έκφρασης αισθημάτων, αισθήσεων και αναμνήσεων, όλων όσων δηλαδή συγκροτούν τον ανθρώπινο ψυχισμό. Οι ρόλοι αυτοί, είναι γραμμένοι από την συγγραφέα εν είδει χορού αρχαίας τραγωδίας, με κωμικά και ειρωνικά όμως στοιχεία.
Επιβλέπουν, παροτρύνουν και σχολιάζουν την δράση, αλλά δεν την προωθούν. Στην παράσταση αποδίδονται περίπου ως αρτίστες τσίρκου, ένα εφιαλτικό θέατρο εν θεάτρο. Προς το τέλος δε του έργου αποκτούν έναν σχεδόν μπρεχτικό χαρακτήρα, καθώς απεκδύονται τα κουστούμια ή τις περούκες τους και τραγουδούν:
«Είμαστε όλοι νεκροί μες στην γκρίζα ερημιά,
είμαστε όλοι νεκροί δεν υπάρχουμε πια,
όλα τώρα είναι εύκολο να γίνουν,
όλα τώρα είναι πιο απλά.»
Η μουσική παίζει έναν πολύ σημαντικό ρόλο στην παράσταση, καθώς οι ηθοποιοί παίζουν ζωντανά και τραγουδούν τις υπέροχες και ιδιαίτερες μελωδίες της Κατερίνας Πολέμη σε στίχους του ποιητή Στρατή Πασχάλη, που έρχονται σε θαυμάσια αντίστιξη με τα διασκευασμένα κομμάτια της σύγχρονης ελληνικής ποπ, της ντίσκο των 70’s, ή ακόμα των θραυσμάτων από ρεμπέτικα ή Χατζιδάκι που στοιχειώνουν την μνήμη των ηρώων.
Το στοιχείο του νερού είναι έντονο καθώς όλα συμβαίνουν γύρω από και μέσα σε μία εξάμετρη πισίνα-διάδρομο, αρκετά βαθιά ώστε οι ηθοποιοί να κολυμπούν σ’ αυτήν. Το μαγικό μπάνιο του Ορφέα και της Ευρυδίκης στην αρχή της παράστασης, που σηματοδοτεί τον αιώνιο έρωτά τους, θα δώσει την θέση του στα νερά της Στυγός, στα οποία θα εμβαπτιστούν αργότερα όλοι όσοι πεθαίνουν για πάντα. Έρωτας και θάνατος σε μιαν αναπόσπαστη ενότητα. Οι τελικές εικόνες επιθυμούν να δηλώσουν μια πίστη για κάτι νέο που κυοφορείται στην χώρα μας, όχι ωστόσο άσχετο από το βαθιά εγχαραγμένο κυτταρικό μας παρελθόν.
Ένας εκλεκτός θίασος πρωταγωνιστών, με προεξάρχοντες την Κόρα Καρβούνη, τον Λαέρτη Μαλκότση, τον Γιάννη Νταλιάνη, τον Κώστα Γάκη και τον Σωκράτη Πατσίκα στελεχώνει την παράσταση, ενώ την διανομή συμπληρώνουν η εξαιρετική βιολίστρια και χορεύτρια Νεφέλη Μαρκάκη και η Ελένη Μπούκλη, θαυμάσια τραγουδίστρια και κιθαρωδός που ντεμπουτάρει στο θέατρο, καθώς είναι ακόμα μαθήτρια της σχολής του Ωδείου Αθηνών. Αξίζει τέλος να αναφερθεί ότι το εικαστικό περιβάλλον είναι μία δημιουργία της Ελένης Μανωλοπούλου, φωτισμένο με μαεστρία από τον Αλέκο Αναστασίου, ενώ η επιμέλεια της κίνησης είναι της Ζωής Χατζηαντωνίου.
Δες το Trailer της παράστασης
Θέατρο Πορεία, Τρικόρφων 3-5 & 3ης Σεπτεμβρίου 69 - Πλατεία Βικτωρίας, 210 8210.991 & 210 8210.082
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά μιλάει για τη νέα του παράσταση-πλατφόρμα
Και ακόμα: «Μήδεια» στο Παλλάς, «Ηρακλής μαινόμενος» στο Κηποθέατρο Παπάγου, Yamammoto Noh Theatre στο Σχολείον της Αθήνας, 3 δουλειές της bijoux de kant
Μισός αιώνας (και βάλε) Σταμάτης Φασουλής και ό,τι συμβαίνει στην επιθεώρηση θα έχει πάντα το στίγμα του
Ο μεγάλος σκηνοθέτης μάς μιλά για την Ορέστεια που παρουσιάζει στην Επίδαυρο
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής Γιώργος Κουμεντάκης παρουσίασε το νέο, φιλόδοξο, πολυσυλλεκτικό και ευρείας απεύθυνσης πρόγραμμα
Καθώς η «Amalia Melancholia» έρχεται στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, η συγγραφέας του βιβλίου «Ο κήπος της Αμαλίας» (εκδόσεις Πατάκη) γράφει για τη «βασίλισσα των φοινίκων»
Τι κάνουν ο βραβευμένος σεναριογράφος και η καταξιωμένη ηθοποιός στο Μέγαρο της Παλαιάς Βουλής; Τους ζητήσαμε να αποκωδικοποιήσουν τις «Ετυμολογίες», αυτή τη διαφορετική παράσταση-«ημερίδα»
Ένας τετράποδος ντετέκτιβ αναλαμβάνει να εξιχνιάσει τη δολοφονία ενός άλλου σκύλου. Η βία και η μη απόδοση δικαιοσύνης βρίσκονται στο επίκεντρο της νέας παράστασης του γνωστού σκηνοθέτη
Η «ψυχή» του studio αρχαίου δράματος γράφει για το Διεθνές Εργαστήριο Αρχαίου Δράματος του Εθνικού Θεάτρου
Οι εκδηλώσεις της πρώτης εβδομάδας του θεσμού
Μιλήσαμε με τους βραβευμένους συγγραφείς Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη και Βίβιαν Στεργίου για τις ηρωίδες που εμπνεύστηκαν από την «Εκάβη» και την «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» του Ευριπίδη
Η διακεκριμένη σκηνοθέτις μάς συστήνει τη νέα, υπαρξιακή και ιδιαίτερη για την ίδια, δουλειά της και μας προσκαλεί σε έναν κόσμο… ανάποδο
Ο ανερχόμενος δημιουργός μιλά για όσα του έχει προσφέρει η διεθνής προβολή και διαδρομή των παραστάσεών του
Και ακόμα:«Μιντάτι» από την Τζένη Αργυρίου, «Ιεροτελεστία της άνοιξης» από τον Ροζέρ Μπερνάτ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου σκηνοθετεί ένα από τα σπουδαιότερα έργα του μεγάλου ποιητή στο αρχαίο θέατρο Επιδαύρου
Μιλήσαμε με τον ηθοποιό Χαλίλ Αλιζάντα και την σκηνοθέτρια Γιολάντα Μαρκοπούλου για τον ρόλο που παίζει η τεχνολογία στον μετασχηματισμό των οικογενειακών δεσμών των προσφύγων και μεταναστών
«Η αγαπημένη του κυρίου Λιν» με τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη, «50 χρόνια, μια νύχτα» από τον Μάνο Καρατζογιάννη, αφιέρωμα στον Λευτέρη Βογιατζή και άλλες παραστάσεις αυτή την εβδομάδα
Το αντιπολεμικό έργο του Ευριπίδη στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από τη ματιά του διακεκριμένου Ρώσου σκηνοθέτη Τιμοφέι Κουλιάμπιν
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.