Η σεξουαλικότητα στο σουπερμάρκετ
Τα βλέμματα που εισέπραξε μια διαφυλική γυναίκα σ’ ένα σουπερμάρκετ μιας μικρής επαρχιακής πόλης της Νότιας Γαλλίας ενέπνευσαν τον Εμανουέλ Νταρλέ να γράψει ένα μονόλογο
![18487-40427.jpg 18487-40427.jpg](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2011/12/07/18487-40427.jpg)
Τα βλέμματα που εισέπραξε μια διαφυλική γυναίκα σ’ ένα σουπερμάρκετ μιας μικρής επαρχιακής πόλης της Νότιας Γαλλίας ενέπνευσαν τον Εμανουέλ Νταρλέ να γράψει ένα μονόλογο, ο οποίος παίζεται στο Από Μηχανής θέατρο. Ο Φαίδων Καστρής (με τις σκηνοθετικές οδηγίες της Κατερίνας Μπερδέκα) ερμηνεύει με άψογη ισορροπία και χωρίς στερεοτυπικούς ακκισμούς την ιστορία μιας μεσήλικης τρανς γυναίκας, η οποία κάθε Τρίτη πάει επίσκεψη στο γηραιό πατέρα της, για να του καθαρίσει, να τον ξεβρομίσει, να του μαγειρέψει και να του κάνει τα ψώνια. Στο σουπερμάρκετ. Μαζί του.
Το έργο δεν εστιάζει μονόπαντα στο θέμα της σεξουαλικής ταυτότητας. Όπως εξηγεί ο Νταρλέ: «Μ’ ενδιαφέρει η έννοια της ταυτότητας, και όχι μόνο της σεξουαλικής. Κάποιοι άνθρωποι δεν ξέρουμε ακριβώς ποιοι είμαστε· υπάρχουν άτομα που νιώθουν ότι δεν έχουν θέση σ’ αυτόν τον κόσμο. Το έργο μιλά για κάποια που αλλάζει ταυτότητα, αλλάζει φύλο. Ταυτόχρονα για τη σχέση της με τον πατέρα, η οποία δεν αφορά αποκλειστικά αυτή τη μεταμόρφωση. Το έργο δεν επικεντρώνεται στην έμφυλη ταυτότητα, αλλά στην αλλαγή της σχέσης μας με τους γονείς μας καθώς αυτοί μεγαλώνουν. Το πώς μας αντιλαμβάνονται οι γονείς μας και το πώς αντιλαμβανόμαστε εμείς τον εαυτό μας έρχονται συχνά σε σύγκρουση.
Έχει συμβολική σημασία να έχουμε την αποδοχή των γονιών μας; Όταν επιλέγουμε να είμαστε πραγματικά ο εαυτός μας ενίοτε δεν μπορούμε να το εκφράσουμε στους γονείς μας, επειδή είναι κάτι πάρα πολύ βαθύ. Από την άλλη, συχνά είναι αυτοί που μας γνωρίζουν καλύτερα από κάθε άλλον.
Τι ενέπνευσε αυτό το μονόλογο; Μ’ ενδιέφεραν τα βλέμματα που εισέπραξε αυτή η γυναίκα στο σουπερμάρκετ. Υπήρχαν βλέμματα σαν το δικό μου, που απλώς την κατέγραψε, αλλά υπήρχαν και βλέμματα εξαιρετικά βίαια, τύπου: «Τι αηδία είναι αυτή;». Θεωρώ πως όταν πηγαίνει στο σουπερμάρκετ τη χτυπά ένα είδος βίας.
Ενώ σιγά-σιγά αρχίζει να μην είναι πολιτικά ορθό να καταφέρεσαι εναντίον των γκέι, οι τρανσέξουαλ παραμένουν θεμιτός στόχος. Πώς είναι στη Γαλλία; Και στη Γαλλία τα πράγματα προχωρούν πάρα πολύ αργά. Υπάρχει απόσταση από το να αποδεχτείς την ομοφυλοφιλία μέχρι ν’ αποδεχτείς τη διαφυλικότητα. Δεν ξέρω γιατί συμβαίνει αυτό… Είναι ίσως θέμα ελευθερίας. Είναι θαρραλέο πράγμα να το κάνεις και ίσως αυτό προκαλεί φόβο – η δύναμη να εναντιωθείς σε κάτι τόσο «σταθερό».
Τι αποδοχή είχε το έργο στην Αγγλία και τη Γαλλία; Είχε μεγάλη επιτυχία επειδή το ρόλο τον έπαιξαν δύο πολύ γνωστοί ηθοποιοί. Ο κόσμος γελάει μ’ έναν άντρα ντυμένο γυναίκα, αλλά διαρκεί μόνο τα πέντε πρώτα λεπτά. Μετά απορροφάται από την ιστορία, πράγμα που δείχνει ότι τους παρασέρνει η διήγηση, τα αστεία και τα οδυνηρά στοιχεία.
Παρουσιάζετε την τρανσέξουαλ πρωταγωνίστρια ως εκπορνευόμενη. Δεν είναι κλισέ αυτό; Δεν είμαι λοιπόν απολύτως ικανοποιημένος που χρησιμοποίησα αυτό το κλισέ, αλλά δραματουργικά ήταν χρήσιμο – θυμηθείτε το τέλος. Εννοείται ότι δεν στρέφονται όλοι οι τρανσέξουαλ στην πορνεία.
Info Από Μηχανής θέατρο, Ακαδήμου 13, Μεταξουργείο, 210 5231.131
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Όσα πρέπει να ξέρετε για τη διανομή των δωρεάν εισιτηρίων, τη μέρα και την ώρα
Κι αν τα σκυλιά αναλάμβαναν δράση; Καταιγιστική πλοκή και ευαίσθητη ματιά
Το ανσάμπλ της Κομεντί Φρανσέζ επιστρέφει στην Επίδαυρο με το νέο έργο του καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ της Αβινιόν. Ποια είναι, λοιπόν, αυτή η Εκάβη που δεν είναι η Εκάβη;
Και ακόμα: «Τα σκυλιά» και «Ετυμολογίες» στο Φεστιβάλ Αθηνών, «Θεόφιλος sold» από την Όλια Λαζαρίδου και το πολυταξιδεμένο «Lemon»
Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου
Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος παρουσιάζει την αριστοφανική κωμωδία σε σκηνοθεσία - απόδοση του Γιάννη Κακλέα
Είδαμε τη «Μήδεια» του Σάιμον Στόουν στο θέατρο Παλλάς, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου
Εντυπώσεις από την παράσταση σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη, με τους Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο Γιώργο Χρυσοστόμου και άλλους εξαιρετικούς ηθοποιούς
Οι μοναδικές λυρικές βραδιές και το ντοκιμαντέρ που θα προβληθεί
Μιλήσαμε για τον ρόλο του ως Αργκάν στην περιοδεία της παράστασης «Ο κατά φαντασίαν ασθενής», το θέατρο και τη δύσκολη απόφαση που έχει πάρει μέχρι τώρα στην καριέρα του
Σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα και με τον Μάνο Βακούση στον πρωταγωνιστικό ρόλο, το ΚΘΒΕ «κατηφορίζει» στην Επίδαυρο
Μισός αιώνας (και βάλε) Σταμάτης Φασουλής και ό,τι συμβαίνει στην επιθεώρηση θα έχει πάντα το στίγμα του
Ο μεγάλος σκηνοθέτης μάς μιλά για την Ορέστεια που παρουσιάζει στην Επίδαυρο
Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά μιλάει για τη νέα του παράσταση-πλατφόρμα
Και ακόμα: «Μήδεια» στο Παλλάς, «Ηρακλής μαινόμενος» στο Κηποθέατρο Παπάγου, Yamammoto Noh Theatre στο Σχολείον της Αθήνας, 3 δουλειές της bijoux de kant
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής Γιώργος Κουμεντάκης παρουσίασε το νέο, φιλόδοξο, πολυσυλλεκτικό και ευρείας απεύθυνσης πρόγραμμα
Καθώς η «Amalia Melancholia» έρχεται στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, η συγγραφέας του βιβλίου «Ο κήπος της Αμαλίας» (εκδόσεις Πατάκη) γράφει για τη «βασίλισσα των φοινίκων»
Τι κάνουν ο βραβευμένος σεναριογράφος και η καταξιωμένη ηθοποιός στο Μέγαρο της Παλαιάς Βουλής; Τους ζητήσαμε να αποκωδικοποιήσουν τις «Ετυμολογίες», αυτή τη διαφορετική παράσταση-«ημερίδα»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.