- CITY GUIDE
- PODCAST
-
18°
Όταν έκλαψε ο Νίτσε
Το βιβλίο είναι μεγάλο και σύνθετο και η δράση του εκτυλίσσεται κυρίως σε επίπεδο ψυχικών διεργασιών, φιλοσοφίας και λόγου.
Γράφει ο Γιάννης Ζέρβας, Ψυχίατρος - ψυχοθεραπευτής, αναπληρωτής καθηγητής Ψυχιατρικής Παν/μίου Αθηνών
Ξεκίνησα ένα βράδυ να δω τη μεταφορά του μυθιστορήματος «Όταν έκλαψε ο Νίτσε» του Ίρβιν Γιάλομ στη σκηνή, με αρκετές αμφιβολίες. Το βιβλίο είναι μεγάλο και σύνθετο και η δράση του εκτυλίσσεται κυρίως σε επίπεδο ψυχικών διεργασιών, φιλοσοφίας και λόγου. Η παράσταση όμως που έστησαν μαζί ο Ακύλλας Καραζήσης και ο Νίκος Χατζόπουλος (με τη σύμπραξη του νεαρού Χ. Φραγκούλη), σκηνοθετώντας ο ένας τον άλλον ως άλλο δίδυμο Μπρόιερ-Νίτσε, στη θεατρική διασκευή της Ευαγγελίας Ανδριτσάνου και με παραγωγό τον Γιώργο Λυκιαρδόπουλο, μου έδωσε πολύ περισσότερα απ’ όσα περίμενα. Στο πρώτο μέρος σαν να ξετύλιξαν το χαλί από τις «Χίλιες και μία νύχτες» (παρόν, άλλωστε, ως μέρος του σκηνικού της Ελένης Μανωλοπούλου) και ξεδιπλώνοντας όλες τις δυνατότητες και την ευφυΐα της τέχνης τους αφηγήθηκαν το παραμύθι της πρώιμης ιστορίας της ψυχανάλυσης, έναν από τους γοητευτικότερους μύθους του εικοστού αιώνα για γνώστες και μη.
Στο δεύτερο μέρος έμπαινε στο επίκεντρο η ψυχική περιπέτεια. Ο συγκλονιστικός λόγος του Γιάλομ, δοσμένος με αφηγηματικούς τρόπους όλο και πιο ποικίλους και ποικιλμένους με μουσικoύς τόνους (τους οποίους υποστήριζε η δαιμόνια ευρηματικότητα του Κορνήλιου Σελαμσή στο κλίμα που όριζαν οι φωτισμοί του Αλέκου Γιάνναρου), με βύθιζε όλο και βαθύτερα μέσα μου, ξυπνούσε δικά μου προσωπικά ζητήματα που αναζητούσαν να υποκλέψουν τις απαντήσεις τους από την επί σκηνής ψυχοθεραπεία – τη δυνατότητά μας, για παράδειγμα, να επιλέξουμε τη ζωή μας μέσα στο περιορισμένο του χρόνου και της ελευθερίας μας. Η μοναδική σαφήνεια με την οποία ο εξαιρετικά έμπειρος θεραπευτής Γιάλομ περιγράφει και αναπαριστά τις ψυχικές διεργασίες της θεραπείας και τη διαδικασία της ωρίμασης του ανθρώπου βρήκε την καλύτερη έκφρασή της σ’ αυτή την παράσταση, όπου όλα συνεργούσαν σε ένα πραγματικό ρεσιτάλ δεξιοτεχνίας. Έφυγα με μία αίσθηση πληρότητας και ανακούφισης. Τις επόμενες μέρες ξυπνούσαν ακόμη αυθόρμητα στο μυαλό μου στιγμιότυπα από την παράσταση και ιδίως οι λυτρωτικές εικόνες του τέλους.
Info Θησείον, ένα θέατρο για τις τέχνες, Τουρναβίτου 7, Θησείο, 210 3255.444
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε με τον δημοφιλή σκηνοθέτη που μετέτρεψε τη σκηνή της Στέγης σε «αρένα» ενός rave party για την παράσταση «Οξυγόνο»
Το θεατρικό ισπανικό έργο της Μάρτα Μπαρσελό, σε σκηνοθεσία Νίκου Καραγέωργου, είναι ένας ύμνος στη αγάπη δίχως όρους
Ο ηθοποιός φέρνει στη σκηνή την αληθινή ιστορία της Charlotte Von Mahlsdorf, της πιο διάσημης Γερμανίδας trans γυναίκας
Τι παραστάσεις ξεκινούν στα θέατρα της Αθήνας τις μέρες που ακολουθούν;
Το έργο του Τζέφρι Ναφτς, εντασσόμενο στην γκέι δραματουργία, διαθέτει μια στιβαρή, αν και πλέον κλασική, δομή, αλλά κυρίως θίγει ζητήματα που η τρέχουσα δραματουργία σπάνια τολμά να θίξει
Ο Ιωάννης Απέργης πρωταγωνιστεί στο διασημότερο μουσικό παραμύθι όλων των εποχών
Τι μας είπε ο σκηνοθέτης για το έργο και τον Μποστ λίγο πριν την πρεμιέρα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Μιλήσαμε με τη συγγραφέα του «Frankenstein & Eliza» λίγο πριν την πρεμιέρα στο θέατρο Πορεία
Μια παράσταση της Χριστίνας Κυριαζίδη για το φως και το σκοτάδι της γυναικείας ψυχής
Η γνωστή ηθοποιός μιλάει για το έργο «Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ» στο θέατρο ΕΛΕΡ και όλα όσα την απασχολούν
Το θέατρο Πόρτα άνοιξε την πρόβα του έργου του Μπέκετ σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου, σε νέους 14-17 ετών
Κριτική για την παράσταση στο θέατρο Κνωσός
Κωμωδίες, υπαρξιακές αναζητήσεις, σάτιρα, σύγχρονες μεταφορές κλασικών έργων, πρεμιέρες σύγχρονων έργων
Το έργο της Μάρτα Μπαρσελό αποτυπώνει τη διαδρομή της σχέσης «μητέρας-κόρης», μετά την ανατρεπτική απόφασή τους να εφαρμόσουν τους όρους ενός άρρηκτου συμβολαίου
Μια καριέρα που ξεπερνάει τα σύνορα της Ελλάδας
Η γνωστή ηθοποιός μιλάει για το show «Σούπερ Ατού» και για την παράσταση «Διάφανος Ύπνος»
Ο ράπερ μιλάει για την απόφασή του να δοκιμάσει κάτι που δεν έχει ξανακάνει, το θεατρικό σανίδι, στο ψυχολογικό θρίλερ που σκηνοθετεί ο Δημήτρης Αγοράς
Φωνές από το περιθώριο και τροφή για σκέψη για την αποδοχή και τα σύγχρονα κοινωνικά στερεότυπα
Η παράσταση του Γιάννη Χουβαρδά αποτελεί το τελευταίο μέρος της σκηνοθετικής του τετραλογίας, με την οποία ολοκληρώνει την προσωπική του διερεύνηση πάνω στη σχέση θεάτρου και κινηματογράφου
Οι πρώτες πληροφορίες και φωτογραφίες της παράστασης που θα κάνει πρεμιέρα τον Ιανουάριο του 2025
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.