Όταν έκλαψε ο Νίτσε
Το βιβλίο είναι μεγάλο και σύνθετο και η δράση του εκτυλίσσεται κυρίως σε επίπεδο ψυχικών διεργασιών, φιλοσοφίας και λόγου.
Γράφει ο Γιάννης Ζέρβας, Ψυχίατρος - ψυχοθεραπευτής, αναπληρωτής καθηγητής Ψυχιατρικής Παν/μίου Αθηνών
Ξεκίνησα ένα βράδυ να δω τη μεταφορά του μυθιστορήματος «Όταν έκλαψε ο Νίτσε» του Ίρβιν Γιάλομ στη σκηνή, με αρκετές αμφιβολίες. Το βιβλίο είναι μεγάλο και σύνθετο και η δράση του εκτυλίσσεται κυρίως σε επίπεδο ψυχικών διεργασιών, φιλοσοφίας και λόγου. Η παράσταση όμως που έστησαν μαζί ο Ακύλλας Καραζήσης και ο Νίκος Χατζόπουλος (με τη σύμπραξη του νεαρού Χ. Φραγκούλη), σκηνοθετώντας ο ένας τον άλλον ως άλλο δίδυμο Μπρόιερ-Νίτσε, στη θεατρική διασκευή της Ευαγγελίας Ανδριτσάνου και με παραγωγό τον Γιώργο Λυκιαρδόπουλο, μου έδωσε πολύ περισσότερα απ’ όσα περίμενα. Στο πρώτο μέρος σαν να ξετύλιξαν το χαλί από τις «Χίλιες και μία νύχτες» (παρόν, άλλωστε, ως μέρος του σκηνικού της Ελένης Μανωλοπούλου) και ξεδιπλώνοντας όλες τις δυνατότητες και την ευφυΐα της τέχνης τους αφηγήθηκαν το παραμύθι της πρώιμης ιστορίας της ψυχανάλυσης, έναν από τους γοητευτικότερους μύθους του εικοστού αιώνα για γνώστες και μη.
Στο δεύτερο μέρος έμπαινε στο επίκεντρο η ψυχική περιπέτεια. Ο συγκλονιστικός λόγος του Γιάλομ, δοσμένος με αφηγηματικούς τρόπους όλο και πιο ποικίλους και ποικιλμένους με μουσικoύς τόνους (τους οποίους υποστήριζε η δαιμόνια ευρηματικότητα του Κορνήλιου Σελαμσή στο κλίμα που όριζαν οι φωτισμοί του Αλέκου Γιάνναρου), με βύθιζε όλο και βαθύτερα μέσα μου, ξυπνούσε δικά μου προσωπικά ζητήματα που αναζητούσαν να υποκλέψουν τις απαντήσεις τους από την επί σκηνής ψυχοθεραπεία – τη δυνατότητά μας, για παράδειγμα, να επιλέξουμε τη ζωή μας μέσα στο περιορισμένο του χρόνου και της ελευθερίας μας. Η μοναδική σαφήνεια με την οποία ο εξαιρετικά έμπειρος θεραπευτής Γιάλομ περιγράφει και αναπαριστά τις ψυχικές διεργασίες της θεραπείας και τη διαδικασία της ωρίμασης του ανθρώπου βρήκε την καλύτερη έκφρασή της σ’ αυτή την παράσταση, όπου όλα συνεργούσαν σε ένα πραγματικό ρεσιτάλ δεξιοτεχνίας. Έφυγα με μία αίσθηση πληρότητας και ανακούφισης. Τις επόμενες μέρες ξυπνούσαν ακόμη αυθόρμητα στο μυαλό μου στιγμιότυπα από την παράσταση και ιδίως οι λυτρωτικές εικόνες του τέλους.
Info Θησείον, ένα θέατρο για τις τέχνες, Τουρναβίτου 7, Θησείο, 210 3255.444
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μια παράσταση ευχάριστη στη θέαση, δουλεμένη στη λεπτομέρεια, με άψογη καθοδήγηση των ηθοποιών, ώστε να κινηθούν με δεξιοτεχνία στην κόψη μεταξύ κωμωδίας και δράματος
Με αφορμή τη νέα τους θεατρική συνεργασία, μιλήσαμε με τους δύο ηθοποιούς για ένα έργο γραμμένο από δύο παλιότερους μεγάλους του θεάτρου και της κωμωδίας
Το ανεκτίμητο έργο του συγγραφέα που διακωμωδούσε τις αδυναμίες των ανθρώπων
Το βραβείο θα δίνεται ανά διετία σε γυναίκες δημιουργούς με σημαντική προσφορά στο θέατρο
Η ηθοποιός μας μιλά για την συμμετοχή της στην παράσταση «Μάνα Κουράγιο και τα παιδιά της» του Εθνικού Θεάτρου σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού
Η Έρι Κύργια επανασυνθέτει τον μύθο του Φρανκενστάιν, μεταφέροντάς τον στην εποχή που ξεκίνησε η Τεχνητή Νοημοσύνη
Αγάπη, έρωτας, τρυφερότητα, στερεότυπα, δεύτερες ευκαιρίες: αυτά είναι τα χαρακτηριστικά των έργων που προτείνουμε
Η θεατρική παράσταση κάνει πρεμιέρα στις 25 Ιανουαρίου
Το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν, ως ελάχιστη προσφορά στην πολυσχιδή δημιουργό θα απονέμει ανά διετία το Βραβείο
Μια ματιά στη θεατρική παράσταση που παίζεται κάθε Δευτέρα και Τρίτη
Μια συζήτηση με τον αρχιμουσικό που σκηνοθετεί την παράσταση στο Δημοτικό Θέατρο Κάλλας
Η πρώτη παράσταση του έργου του Μπέκετ πραγματοποιήθηκε 5 Ιανουαρίου 1953
Οι παραγωγές του έχουν παρουσιαστεί σε όλα τα Φεστιβάλ της χώρας όπως στο Θέατρο Επιδαύρου και στο Ηρώδειο
Η Ιόλη Ανδρεάδη και ο Άρης Ασπρούλης ανεβάζουν την πρώτη θεατρική παράσταση για τον μεγάλο μουσικό
Μιλήσαμε με τον Μίλτο Σωτηριάδη, διευθυντή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου, για τη διαμόρφωση του χώρου και τον προγραμματισμό της σεζόν
Μεγάλοι σκηνοθέτες, σπουδαία κείμενα και καθηλωτικές ερμηνείες
Ερμηνεύουν η Λυδία Κονιόρδου και ο Μιχάλης Σαράντης- Μαζί τους η Τάνια Τσανακλίδου
Ποια θεατρικά μπορείτε να δείτε τις μέρες των γιορτών στην Αθήνα
Μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη του «Κάθε Πέμπτη κύριε Γκριν» στο θέατρο Αργώ
Ο γνωστός Ιταλός σκηνοθέτης αναλαμβάνει για πρώτη φορά να σκηνοθετήσει Έλληνες ηθοποιούς, προσεγγίζοντας τον «Γυάλινο κόσμο» μέσα από μια δική του, «πειραγμένη», και γι’ αυτό καλοδεχούμενη, οπτική
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.