- CITY GUIDE
- PODCAST
-
32°
Υπερασπίζοντας τη Φόνισσα
H Μπέτυ Αρβανίτη θα αναμετρηθεί στη σκηνή με τη «Φόνισσα» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη. Της ζητήσαμε να «διαβάσει» το ρόλο της για την A.V.
![17338-38031.jpg 17338-38031.jpg](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2011/11/02/17338-38031.jpg)
«Το όχημα που σε οδηγεί σ’ αυτή τη φρικιαστική ιστορία είναι η γλώσσα. Σε μεταφέρει σ’ εκείνη την πραγματικότητα, την τόσο μακρινή κι όμως τόσο αυθεντική. Είναι σχεδόν μια συγγενική φωνή που βγαίνει από τα βάθη και ζωντανεύει στο σήμερα. Ήδη λοιπόν ο δρόμος της προσέγγισης, γοητευτικός και επικίνδυνος, κάνει την ανάγνωση μοναδική. Και για να χρησιμοποιήσω τον ίδιο το συγγραφέα, πλησιάζεις το κείμενο με τρομώδη συγκίνηση, κι έτσι συναντάς τη Φραγκογιαννού. Μέσα από χιλιάδες αναγνώσεις και αμφίθυμα συναισθήματα βρίσκεσαι μπροστά σ’ ένα πρόσωπο που πέρασε στην άλλη όχθη. Πάντα αυτή η πορεία προς την τρέλα έχει μία διττή επίδραση τρόμου και γοητείας. Είναι το εν δυνάμει όλων μας, που ευτυχώς λίγοι βιώνουν.
Υπάρχουν βέβαια και οι αντικειμενικοί λόγοι που τη σπρώχνουν να σκεφθεί ακόμα και το φόνο. Η εποχή, η θέση των γυναικών, η φτώχια, η προίκα κ.λπ. Όμως το φίλτρο μέσα από το οποίο βλέπει και εκλογικεύει την πραγματικότητα είναι ο παραμορφωτικός φακός που την πείθει να περάσει απέναντι. Να περάσει, δηλαδή, στην πράξη. Και η ίδια η πράξη φαίνεται ότι της δημιουργεί, εκτός όλων των άλλων, την έλξη και την επιθυμία της επανάληψης.
Παίζει τον Θεό, γεννά και σκοτώνει. Επιτρέπει στον εαυτό της να βιώνει αυτή την εξουσία και μάλιστα “διά το καλόν”. Μια πορεία που δεν θα μπορούσε παρά να είναι συγχρόνως και αυτοκτονική, τόσο μοναχική ώστε να οδηγεί στην αυτοκαταστροφή. Αυτή η εωσφορική πλευρά του Παπαδιαμάντη γεννά το πρόσωπο της Φραγκογιαννούς, που κάποια στιγμή μοιάζει να αυτονομείται, να ζωντανεύει τόσο που και ο ίδιος ο δημιουργός της ξαφνιάζεται από το δημιούργημά του. Έχοντας αυτό το υλικό να αναμετρηθεί, ένας ηθοποιός πρέπει να ανασύρει κάθε εμπειρία, κάθε γνώση και φαντασία που μπορούν να μεγεθύνουν τις ικανότητές του, ώστε να πλησιάσει ένα πρόσωπο με διαστάσεις αρχέγονες, διαστάσεις αρχαίας τραγωδίας.
Είναι κόρη μάγισσας, έχει μια μοιραία σχέση με τη φύση και το νερό, αναμετριέται μαζί τους. Υπήρχε παλιά μια ευχή καλότυχη, η μάνα που προίκισε την κόρη της μ’ ένα κομμάτι πανί μονάχα. Σκοτώνει τα μικρά κορίτσια σαν να τα προικίζει, τα προικίζει με το θάνατο. Σαν να σκοτώνει την ίδια, το φύλο της. Πεθαίνει μες στη θάλασσα. Μια διαδρομή που καταλήγει πίσω στη μήτρα, στο νερό, στον πνιγμό.
Όλα αυτά τα στοιχεία είναι οι πηγές από τις οποίες πρέπει να αντλήσει κανείς για να συνθέσει όσο μπορεί πιο πιστά αυτό το πρόσωπο, για να μπορέσει πρώτα απ’ όλα να το κατανοήσει. Δεν μπορείς να παίξεις ένα ρόλο χωρίς να μπορείς να τον υπερασπιστείς – κι όπως ο Παπαδιαμάντης τελικά υπερασπίζεται, συμπονά την ηρωίδα του, έτσι κι ο ηθοποιός που την ερμηνεύει καλείται να την πλησιάσει όσο μπορεί περισσότερο και βαθύτερα. Αν δεν τρομάξεις, αν δεν κινδυνεύσεις, αν δεν επιθυμήσεις πολύ, δεν μπορείς να ελπίσεις ότι, ίσως, μπορέσεις και να δημιουργήσεις... »
Info H «Φόνισσα» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη. Σκην.: Στάθης Λιβαθινός. Παίζουν: Μπέτυ Αρβανίτη, Τζίνη Παπαδοπούλου, Λουκία Μιχαλοπούλου κ.ά. Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας, Κεφαλληνίας 18, Κυψέλη, 210 8838.727. Πρεμιέρα 9/11.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά μιλάει για τη νέα του παράσταση-πλατφόρμα
Και ακόμα: «Μήδεια» στο Παλλάς, «Ηρακλής μαινόμενος» στο Κηποθέατρο Παπάγου, Yamammoto Noh Theatre στο Σχολείον της Αθήνας, 3 δουλειές της bijoux de kant
Μισός αιώνας (και βάλε) Σταμάτης Φασουλής και ό,τι συμβαίνει στην επιθεώρηση θα έχει πάντα το στίγμα του
Ο μεγάλος σκηνοθέτης μάς μιλά για την Ορέστεια που παρουσιάζει στην Επίδαυρο
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής Γιώργος Κουμεντάκης παρουσίασε το νέο, φιλόδοξο, πολυσυλλεκτικό και ευρείας απεύθυνσης πρόγραμμα
Καθώς η «Amalia Melancholia» έρχεται στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, η συγγραφέας του βιβλίου «Ο κήπος της Αμαλίας» (εκδόσεις Πατάκη) γράφει για τη «βασίλισσα των φοινίκων»
Τι κάνουν ο βραβευμένος σεναριογράφος και η καταξιωμένη ηθοποιός στο Μέγαρο της Παλαιάς Βουλής; Τους ζητήσαμε να αποκωδικοποιήσουν τις «Ετυμολογίες», αυτή τη διαφορετική παράσταση-«ημερίδα»
Ένας τετράποδος ντετέκτιβ αναλαμβάνει να εξιχνιάσει τη δολοφονία ενός άλλου σκύλου. Η βία και η μη απόδοση δικαιοσύνης βρίσκονται στο επίκεντρο της νέας παράστασης του γνωστού σκηνοθέτη
Η «ψυχή» του studio αρχαίου δράματος γράφει για το Διεθνές Εργαστήριο Αρχαίου Δράματος του Εθνικού Θεάτρου
Οι εκδηλώσεις της πρώτης εβδομάδας του θεσμού
Μιλήσαμε με τους βραβευμένους συγγραφείς Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη και Βίβιαν Στεργίου για τις ηρωίδες που εμπνεύστηκαν από την «Εκάβη» και την «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» του Ευριπίδη
Η διακεκριμένη σκηνοθέτις μάς συστήνει τη νέα, υπαρξιακή και ιδιαίτερη για την ίδια, δουλειά της και μας προσκαλεί σε έναν κόσμο… ανάποδο
Ο ανερχόμενος δημιουργός μιλά για όσα του έχει προσφέρει η διεθνής προβολή και διαδρομή των παραστάσεών του
Και ακόμα:«Μιντάτι» από την Τζένη Αργυρίου, «Ιεροτελεστία της άνοιξης» από τον Ροζέρ Μπερνάτ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου σκηνοθετεί ένα από τα σπουδαιότερα έργα του μεγάλου ποιητή στο αρχαίο θέατρο Επιδαύρου
Μιλήσαμε με τον ηθοποιό Χαλίλ Αλιζάντα και την σκηνοθέτρια Γιολάντα Μαρκοπούλου για τον ρόλο που παίζει η τεχνολογία στον μετασχηματισμό των οικογενειακών δεσμών των προσφύγων και μεταναστών
«Η αγαπημένη του κυρίου Λιν» με τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη, «50 χρόνια, μια νύχτα» από τον Μάνο Καρατζογιάννη, αφιέρωμα στον Λευτέρη Βογιατζή και άλλες παραστάσεις αυτή την εβδομάδα
Το αντιπολεμικό έργο του Ευριπίδη στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από τη ματιά του διακεκριμένου Ρώσου σκηνοθέτη Τιμοφέι Κουλιάμπιν
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.