- CITY GUIDE
- PODCAST
-
12°
Αντιγόνη όπως λέμε αναρχία
Το κορυφαίο κείμενο του Ζαν Ανούιγ σε σκηνοθεσία της Ελένης Ευθυμίου στο Φεστιβάλ Αθηνών κι Επιδαύρου
Με έντονη πολιτική και κοινωνική συμμετρία με τη σημερινή κατάσταση, απροσδόκητο χιούμορ, περίεργα τραγούδια, δικαιολογημένους χαρακτήρες, ειρωνία και έντονες συγκρούσεις, η Ελένη Ευθυμίου επιχειρεί μια διαφορετική ανάγνωση της Αντιγόνης του Ανούιγ στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου. Με οδηγό το κείμενο του Ζαν Ανούιγ, κορυφαίο έργο της σύγχρονης δραματουργίας, η σκηνοθέτης είδε στον Κρέοντα το παντοδύναμο κι αυταρχικό κράτος και πολλαπλασίασε την κεντρική ηρωίδα σε Αντιγόνες που θυμίζουν τους σύγχρονους πολίτες και τον αγώνα τους απέναντι στον καταλυτικό κρατικό μηχανισμό.
©Κική Παπαδοπούλου
Το έργο μπορεί να χαρακτηριστεί ως μεταφορά για το άτομο και τον αγώνα του απέναντι σε ένα παντοδύναμο και αυταρχικό κράτος και αποτελεί κορυφαίο έργο της σύγχρονης δραματουργίας αν και γραμμένο το 1942. Η σκηνοθέτης μιλάει για την προσπάθεια προβολής μια κοινωνίας φοβισμένης που απαρτίζεται από την διαφθορά και τον ατομικισμό, μιας κοινωνίας που βρίσκεται στο κενό.
©Αθηνά Λιάσκου
Η Αντιγόνη, παιδί κι αυτή μιας άρρωστης κοινωνίας, με το ένστικτο της νιότης, αντιστέκεται, θάβει τον νεκρό αδελφό της, λέει «όχι» στην «ακριβή, τη βρομερή ελπίδα» που επικαλείται η εξουσία. «Μοιάζει σαν παράγωγο αυτού του άρρωστου συστήματος, σαν ένα καταπιεσμένο παιδί που, προκειμένου να βρει νόημα στην ύπαρξή της, βρίσκει τη δύναμη κι εναντιώνεται σε έναν κόσμο όπου επικρατεί ο συμβιβασμός, σε έναν κόσμο όπου η ανθρώπινη ζωή δεν έχει πια καμία αξία», λέει η Ευθυμίου για την ηρωίδα της.
©Κική Παπαδοπούλου
Στο τέλος η Αντιγόνη, πλάι σε έναν Φρουρό, που έχει ακυρώσει όλα τα ανθρώπινα χαρακτηριστικά του, κλονίζεται, δεν ξέρει πια γιατί πεθαίνει... Ο αμετανόητος Κρέων θα συνεχίσει να κρατάει τα ηνία της πολιτείας, οι Φρουροί θα συνεχίσουν να πίνουν και να παίζουν χαρτιά. Ένα σύγχρονο γηροκομείο, μια κοινωνία που περιμένει να πεθάνει, μια πολιτεία-ναυάγιο που η μυρωδιά του πτώματος χρησιμοποιείται ως μέσο σωφρονισμού των πολιτών, όπου οι νεκροί είναι εναλλάξιμοι και η «αλήθεια είναι αυτό που δεν λέμε».
©Κική Παπαδοπούλου
«Ο Ανούιγ, εμπνευσμένος από τον Σοφοκλή, μας μιλάει για έναν κόσμο όπου οι νόμοι κατασκευάζονται πλέον πάνω από τους ανθρώπους. Οι άνθρωποι του έργου δεν προβληματίζονται αληθινά για ό,τι ξεπερνάει τα όρια του μικρόκοσμού τους και, πλήρως αποστασιοποιημένοι από τα κοινά, ζουν συντηρώντας ένα νοσηρό σύστημα», αυτά τα στοιχεία φαίνεται να οδήγησαν την σκηνοθέτη στην επιλογή του έργου. Ενός έργου «επίκαιρου» όπως υποστηρίζει, «όπου η Αντιγόνη προκειμένου να βρει νόημα στην ύπαρξή της, βρίσκει τη δύναμη κι εναντιώνεται σε έναν κόσμο όπου επικρατεί ο συμβιβασμός και η ανθρώπινη ζωή δεν έχει πια καμία αξία».
©Κική Παπαδοπούλου
Αυτό που την ενέπνευσε και την ιντρίγκαρε ήταν να δώσει φως στο κείμενο μέσα από την αντίθεση της παρορμητικής νεότητας της Αντιγόνης απέναντι στην «γερασμένη» και απομακρυσμένη από κάθε τι φυσικό ωριμότητα των υπόλοιπων ηρώων.
Παρέα με τους ηθοποιούς, αναζήτησαν το προσωπικό στοιχείο που φέρει ο κάθε συνεργάτης στην πρόβα, δίνοντας το έναυσμα για ένα όμορφο κοινό ταξίδι. «Είναι ένα ωραίο ταξίδι. Οι ηθοποιοί που πλαισιώνουν καλλιτεχνικά την παράσταση είναι όλοι άνθρωποι που εκτιμώ και θαυμάζω και που με κάποιον τρόπο υπάρχει ένας κοινός τόπος μεταξύ μας, υπάρχει γόνιμο έδαφος ώστε να συνδιαμορφώσουμε και να συμπορευτούμε».
©Κική Παπαδοπούλου
Για δύο παραστάσεις στη Σκηνή Κοτοπούλη του θεατρού Rex, το κοινό θα «γίνει μάρτυρας» μιας πολιτικής και κοινωνικής αναλογίας με τη σημερινή κατάσταση, απροσδόκητου χιούμορ, παράξενων τραγουδιών, ειρωνείας και έντονων συγκρούσεων. Έτσι η φωνή της Αντιγόνης αντηχεί αέναα στην αιωνιότητα, φωτίζοντας κάθε φορά νέες όψεις του τραγικού, δίνοντας την ευκαιρία για καλλιτεχνική συνομιλία.
Η δε παρουσία του έργου στο Φεστιβάλ δεν θα μπορούσε να προκαλέσει οποιοδήποτε άλλο συναίσθημα, παρά «ενθουσιασμό και τιμή». «Είναι μεγάλη χαρά που τελικά, μετά από δύσκολα και θλιβερά περιστατικά, θα μπορέσει να πραγματοποιηθεί το Φεστιβάλ. Νιώθω τιμή και ενθουσιασμό που θα μπορέσουμε με τη δουλειά μας να είμαστε κι εμείς μέρος του και να συνομιλήσουμε καλλιτεχνικά μέσα από τη δική μας πρόταση».
©Κική Παπαδοπούλου
Κεντρική φωτογραφία: ©Αθηνά Λιάσκου
Info: Αντιγόνη, του Ζαν Ανούιγ, Θέατρο REX, Σκηνή Κοτοπούλη, 21-22 Ιουλίου 2016 , 21:00. Τιμές εισιτηρίων: 20-15€, 10€(Φοιτητικό),5€ (Άνεργοι και A.μεΑ)
Παίζουν: Χορός: Φαίδων Καστρής/ Αντιγόνη: Βασιλική Τρουφάκου/ Τροφός: Ανέζα Παπαδοπούλου/ Ισμήνη: Ιωάννα Μαυρέα/ Αίμων: Γιώργος Φριντζήλας/ Κρέων: Στέλιος Μάινας/ Υπηρέτης Κρέοντα: Ερρίκος Μηλιάρης/ Φρουρός: Νίκος Ντάλλας/ Β’ Φρουρός - Αγγελιαφόρος: Ερρίκος Λίτσης/ Ευριδίκη: Μαίρη Λιαμή
Μετάφραση: Στρατής Πασχάλης/ Σκηνοθεσία, Μουσική: Ελένη Ευθυμίου/ Σκηνικά: Ζωή Μολυβδά Φαμέλη/ Ενδυματολόγος: Ηλένια Δουλαδίρη/ Β΄ Ενδυματολόγος: Μαίρη Μαρμαρινού/ Σχεδιασμός φωτισμών: Σάκης Μπιρμπίλης/ Ενορχηστρώσεις – ηχητικός σχεδιασμός: Κώστας Βόμβολος/ Κίνηση: Βιτόρια Κοτσάλου, Κική Μπάκα/ Δραματουργική επεξεργασία: Σοφία Ευτυχιάδου/ Βοηθός σκηνοθέτη: Μαριάνθη Γραμματικού/ Βοηθοί σκηνογράφου: Διδώ Γκόγκου, Παναγιώτης Λαμπής/ Μακιγιάζ: Σίσσυ Πετροπούλου/ Οργάνωση Παραγωγής: Ντένια Σαφαρή
Περισσότερες πληροφορίες εδώ
Online αγορά εισιτηρίων: στο www.greekfestival.gr μέσω πιστωτικής κάρτας και στο viva.gr. Όχι κρατήσεις.
Τηλεφωνική αγορά εισιτηρίων: Γίνεται με χρέωση πιστωτικής κάρτας.Τηλεφωνικό Κέντρο:2103272000
Εκδοτήρια: Κεντρικά: Πανεπιστημίου 39 (εντός στοάς Πεσμαζόγλου). Δευτ.-Παρ. 9.00-17.00, Σάβ. 9.00-15.00
Ωδείο Ηρώδου Αττικού: Πεζόδρομος Διονυσίου Αρεοπαγίτου, Μακρυγιάννη. Καθημερινά: 9.00-14.00 & 18.00-21.00
Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου: Δευτ.-Πέμ. 9.00-19.00, Παρ.- Σάβ. 9.00-21.00 (Σε ημέρες παραστάσεων, μία ώρα πριν από την προβλεπόμενη έναρξή τους, τα Εκδοτήρια των συγκεκριμένων θεάτρων εξυπηρετούν μόνο την παράσταση της ημέρας).
Λοιποί χώροι
Εκδοτήρια εισιτηρίων λειτουργούν σε όλους τους χώρους των εκδηλώσεων και ανοίγουν δύο ώρες πριν την ώρα έναρξης των παραστάσεων. Εξυπηρετούν μόνο την παράσταση της ημέρας.
Εισιτήρια μπορείτε να προμηθευτείτε και από τα καταστήματα Public, Reload και Βιβλιοπωλείο Ευριπίδης.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε με τον δημοφιλή σκηνοθέτη που μετέτρεψε τη σκηνή της Στέγης σε «αρένα» ενός rave party για την παράσταση «Οξυγόνο»
Το θεατρικό ισπανικό έργο της Μάρτα Μπαρσελό, σε σκηνοθεσία Νίκου Καραγέωργου, είναι ένας ύμνος στη αγάπη δίχως όρους
Ο ηθοποιός φέρνει στη σκηνή την αληθινή ιστορία της Charlotte Von Mahlsdorf, της πιο διάσημης Γερμανίδας trans γυναίκας
Τι παραστάσεις ξεκινούν στα θέατρα της Αθήνας τις μέρες που ακολουθούν;
Το έργο του Τζέφρι Ναφτς, εντασσόμενο στην γκέι δραματουργία, διαθέτει μια στιβαρή, αν και πλέον κλασική, δομή, αλλά κυρίως θίγει ζητήματα που η τρέχουσα δραματουργία σπάνια τολμά να θίξει
Ο Ιωάννης Απέργης πρωταγωνιστεί στο διασημότερο μουσικό παραμύθι όλων των εποχών
Τι μας είπε ο σκηνοθέτης για το έργο και τον Μποστ λίγο πριν την πρεμιέρα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Μιλήσαμε με τη συγγραφέα του «Frankenstein & Eliza» λίγο πριν την πρεμιέρα στο θέατρο Πορεία
Μια παράσταση της Χριστίνας Κυριαζίδη για το φως και το σκοτάδι της γυναικείας ψυχής
Η γνωστή ηθοποιός μιλάει για το έργο «Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ» στο θέατρο ΕΛΕΡ και όλα όσα την απασχολούν
Το θέατρο Πόρτα άνοιξε την πρόβα του έργου του Μπέκετ σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου, σε νέους 14-17 ετών
Κριτική για την παράσταση στο θέατρο Κνωσός
Κωμωδίες, υπαρξιακές αναζητήσεις, σάτιρα, σύγχρονες μεταφορές κλασικών έργων, πρεμιέρες σύγχρονων έργων
Το έργο της Μάρτα Μπαρσελό αποτυπώνει τη διαδρομή της σχέσης «μητέρας-κόρης», μετά την ανατρεπτική απόφασή τους να εφαρμόσουν τους όρους ενός άρρηκτου συμβολαίου
Μια καριέρα που ξεπερνάει τα σύνορα της Ελλάδας
Η γνωστή ηθοποιός μιλάει για το show «Σούπερ Ατού» και για την παράσταση «Διάφανος Ύπνος»
Ο ράπερ μιλάει για την απόφασή του να δοκιμάσει κάτι που δεν έχει ξανακάνει, το θεατρικό σανίδι, στο ψυχολογικό θρίλερ που σκηνοθετεί ο Δημήτρης Αγοράς
Φωνές από το περιθώριο και τροφή για σκέψη για την αποδοχή και τα σύγχρονα κοινωνικά στερεότυπα
Η παράσταση του Γιάννη Χουβαρδά αποτελεί το τελευταίο μέρος της σκηνοθετικής του τετραλογίας, με την οποία ολοκληρώνει την προσωπική του διερεύνηση πάνω στη σχέση θεάτρου και κινηματογράφου
Οι πρώτες πληροφορίες και φωτογραφίες της παράστασης που θα κάνει πρεμιέρα τον Ιανουάριο του 2025
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.