Οι Πέρσες στα αναπηρικά αμαξίδια
Ο Βασίλης Οικονόμου σκηνοθετεί τη μάχη της προκατάληψης και μιλά για το Φεστιβάλ και το ΘΕ.ΑΜ.Α.
Αυτό το καλοκαίρι οι Πέρσες δεν έρχονται πάνω σε άρματα μάχης, αλλά σε αναπηρικά αμαξίδια όλο ρώμη κι ανδρεία. Ηθοποιοί με αναπηρία συνθέτουν την ξεχωριστή ομάδα ΘΕ.ΑΜ.Α. (Θέατρο Ατόμων με Αναπηρία), τη μοναδική επαγγελματική ομάδα θεάτρου στην Ελλάδα που αποτελείται από ηθοποιούς με αναπηρία στην κύρια σύνθεσή της. Μέλος της Κίνησης Καλλιτεχνών με Αναπηρία, το ΘΕ.ΑΜ.Α. παρουσιάζει το αρχαιότερο σωζόμενο δράμα του Αισχύλου «Πέρσες» (472 π.Χ.), με τον Βασίλη Οικονόμου στα ηνία της σκηνοθεσίας και την Γιώτα Βέη, σημαντική ερμηνεύτρια της λαϊκής προφορικής παράδοσης, στην κορυφή του Χορού.
Όπως είπε ο Βασίλης, «το ανέβασμα μιας αρχαίας τραγωδίας αποτελούσε έναν από τους βασικούς στόχους της θεατρικής ομάδας ΘΕ.ΑΜ.Α.» και κάπως έτσι επιλέχθηκαν οι Πέρσες. «Το αντιπολεμικό κι αντιρατσιστικό περιεχόμενο των Περσών υπήρξε σημείο αναφοράς για να φέρουμε στη σκηνή το θέμα της αποδοχής. Ο Αισχύλος στον απολογισμό ενός πολέμου (ναυμαχία της Σαλαμίνας) προτείνει να σεβαστούμε το αίσθημα του ηττημένου εχθρού και με αυτόν τον τρόπο πείθει ότι δεν υπάρχει διαχωρισμός του καλού και του κακού, του εγώ και του εσύ».
Άλλωστε, η τάση του δραματικού ποιητή να κινείται από την αρχικά προφορική ποίηση προς τη συμβατικά καλούμενη «οπτική» ποίηση, αποτελεί τη θεμελιώδη αρχή των Περσών. Η αόριστη ανησυχία εξελίσσεται επί της σκηνής σε πραγματικό γεγονός. Το αποτέλεσμα της ναυμαχίας της Σαλαμίνας σκορπά το θρήνο στην Περσία κι ο Αισχύλος, περιγράφοντας την κορύφωσή του στη «βάρβαρη» χώρα, επιβάλλει λογοτεχνικά την πρώτη σωζόμενη αντιπολεμική πράξη. Ο σεβασμός σε ό,τι «ξένο» αποτελεί το πρώτο βήμα για την ισότιμη αποδοχή, μια αποδοχή που διεκδικούν ακόμα πολλοί άνθρωποι με αναπηρίες.
Φωτό: Μαριλένα Σταφυλίδου
Ο Βασίλης ξεκίνησε να ασχολείται με τους Πέρσες τον Σεπτέμβριο του 2013 μέσα από το master-class «Ο Χώρος και ο Χρόνος στην Αρχαία Ελληνική Τραγωδία», το οποίο διεξήχθη στη Μόσχα στο πλαίσιο του Φεστιβάλ «Proteatr». Αργότερα, το Νοέμβριο του 2015 επανέλαβε το ίδιο master-class στην Αθήνα με την ομάδα ΘΕ.ΑΜ.Α. Προσεγγίζοντας αυτή τη φορά το έργο από το ρόλο του σκηνοθέτη, τον ιντρίγκαρε το πώς θα αναδείκνυε την εξελικτική πορεία της ανησυχίας για κάτι κακό στην επιβεβαίωσή της. «Ένα φοβερό μάθημα από τον αρχαίο συγγραφέα για τη διαχείριση της επαφής μας με ό,τι κακό», όπως λέει.
Φωτό: Μαριλένα Σταφυλίδου
Λίγο πριν την αυριανή πρεμιέρα στη Νέα Σκηνή του Εθνικού, όλα είναι έτοιμα και το κοινό θα απολαύσει μία κλασσική εκδοχή της αρχαίας τραγωδίας, «μέσα από μια οπτική που ρίχνει άπλετο φως στις προβληματικές του σήμερα».
Ανήκοντας στην πρώτη επαγγελματική θεατρική ομάδα ΑμεΑ που συμμετέχει στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, τα συναισθήματα είναι μεγάλα για τον Βασίλη, αλλά και τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας. «Η παρουσία μας στο Φεστιβάλ αποτελεί για εμάς πρόκληση κι ευκαιρία να δείξουμε και στο ευρύ κοινό τι σημαίνει η ισότιμη διεκδίκηση κι αναγνώριση του να είσαι επαγγελματίας ηθοποιός ΑμεΑ. Το επόμενό μας βήμα θα είναι η αφαίρεση του ΑμεΑ από την προηγούμενη φράση. Θέλουμε όμως πολύ δουλειά για να το αποδεχτούμε αυτό σαν λαός. Η αρχή όμως έγινε».
Φωτό: Μαριλένα Σταφυλίδου
Όσο για το αν μια ομάδα ΑμεΑ χρήζει «ειδικής» μεταχείρισης στο ανέβασμα ενός έργου ο Βασίλης Οικονόμου είναι ξεκάθαρος: «Τίποτα δε συμβαίνει διαφορετικά, γιατί πιστεύω βαθιά ότι το θέατρο είναι ένα. Η διαθεσιμότητα των ηθοποιών είναι το βασικό εργαλείο για την επαγγελματική τους ιδιότητα. Η θεατρική ομάδα είναι μεικτή, δηλαδή συμμετέχουν και επαγγελματίες ηθοποιοί χωρίς αναπηρία. Δεν μιλάμε για γκετοποίηση. Δεν πρεσβεύουμε μια ‘ιδιαίτερη’ θεατρική ομάδα αλλά μια θεατρική ομάδα με ‘ιδιαίτερο’ καλλιτεχνικό έργο».
Φωτό: Μαριλένα Σταφυλίδου
Λίγα λόγια για την ομάδα: Το «ΘΕ.ΑΜ.Α.» – Θέατρο Ατόμων με Αναπηρία, αποτελεί το μοναδικό επαγγελματικό θέατρο για άτομα με αναπηρία στη χώρα μας το οποίο με την παράλληλη λειτουργία θεατρικού εργαστηρίου, φιλοδοξεί στην ίδρυση της πρώτης Ανώτερης Σχολής Δραματικής Τέχνης για άτομα με κινητικές αναπηρίες (συμπεριλαμβάνοντας και άλλες αναπηρίες), αμφισβητώντας με τον πιο γόνιμο τρόπο την προϋπόθεση της αρτιμέλειας (ΠΔ 370/1983) ως βασικό κριτήριο που έχει θεσπίσει το Υπουργείο Πολιτισμού για την εισαγωγή στις Ανώτερες Σχολές Δραματικής Τέχνης. Το 2010, η θεατρική αναπροσαρμογή του ‘μύθου της Λάμιας’, «Λάμια» της Λίνας Αμπντελχαμίντ, απετέλεσε το εναρκτήριο έργο του «ΘΕ.ΑΜ.Α.». Άλλα έργα της ομάδας: «Ήρωες και Μύθοι» (2011), «Ηλέκτρα» (2012) σε δύο μέρη: i) Video-art: "Electra mourning" ii) Αυτοσχεδιαστική αναπαράσταση της «σκηνής της αναγνώρισης» μεταξύ Ηλέκτρας και Ορέστη. «Αύριο» της Έφης Τούμπα (2012-13). Το 2013 η σκηνική σύνθεση «Κ. Π. Καβάφης: Επάγγελμα Ποιητής», ως δραματοποιημένο αφιέρωμα στο πλαίσιο του «Έτους Καβάφη 2013». «Η Ιστορία του Ζωολογικού Κήπου» (The Zoo Story) (2014), «Ιάκωβος ή η Υποταγή» (Jacques ou la Soumission) (2015) και η performance «Φιλοκτήτης» βασισμένη στην ομώνυμη τραγωδία του Σοφοκλή (2015).
Info: Πέρσες, του Αισχύλου, ΘΕ.ΑΜ.Α.(Θέατρο Ατόμων με Αναπηρία), Εθνικό Θέατρο, Νέα Σκηνή, 13-14 Ιουλίου 2016, 21:00
Διαθέσιμες θέσεις για αμαξίδια. Με διερμηνεία στην ελληνική νοηματική γλώσσα (Ε.Ν.Γ.).
Μετάφραση- Σκηνοθεσία: Βασίλης Οικονόμου
Εκγύμναση Χορού: Αιμιλιανή Αβραάμ
Σκηνικά: Δέσποινα Φλέσσα
Κοστούμια: Σοφία Σταυρακάκη
Μουσική επιμέλεια: Αλέξανδρος Καψοκαβάδης
Διερμηνεία Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας: Θεοδώρα Τσαποΐτη
Ηχολήπτης: Φώτης Κίκιρας
Παίζουν:
Άτοσσα: Χριστίνα Τούμπα & Χριστίνα Τσαβλή
Δαρείος: Πάνος Ζουρνατζίδης
Αγγελιαφόρος: Μιχάλης Ταμπούκας
Ξέρξης: Βασίλης Οικονόμου
Κορυφαία Χορού: Γιώτα Βέη
Χορός: Αιμιλιανή Αβραάμ (Β΄ Κορυφαία), Μιχάλης Γραμματάς, Γιώργος Ηλιάκης, Μαρία Μουρελάτου, Μαρίνα Σταμάτη, Μαίρη Σταματουλά, Έφη Τούμπα
Μουσικοί Κρουστών Οργάνων: Μάκης Σουλελές, Αλέξανδρος Χαντζαράς
Διάρκεια: 75' χωρίς διάλειμμα
Τιμές εισιτηρίων: 10€, 5€ (Μειωμένο-Φοιτητικό-Άνεργοι-A.μεΑ.)
Εκπτώσεις για φοιτητές, καλλιτέχνες, παιδιά, άνω των 65, μικρά και μεγάλα γκρουπ. Περισσότερες πληροφορίες στο: http://tickets.greekfestival.gr/more-info/
Online αγορά εισιτηρίων: στο www.greekfestival.gr μέσω πιστωτικής κάρτας και στο viva.gr. Όχι κρατήσεις.
Τηλεφωνική αγορά εισιτηρίων:Γίνεται με χρέωση πιστωτικής κάρτας.Τηλεφωνικό Κέντρο:2103272000
Εκδοτήρια
Κεντρικά: Πανεπιστημίου 39 (εντός στοάς Πεσμαζόγλου). Δευτ.-Παρ. 9.00-17.00, Σάβ. 9.00-15.00
Ωδείο Ηρώδου Αττικού: Πεζόδρομος Διονυσίου Αρεοπαγίτου, Μακρυγιάννη. Καθημερινά: 9.00-14.00 & 18.00-21.00
Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου: Δευτ.-Πέμ. 9.00-19.00, Παρ.- Σάβ. 9.00-21.00 (Σε ημέρες παραστάσεων, μία ώρα πριν από την προβλεπόμενη έναρξή τους, τα Εκδοτήρια των συγκεκριμένων θεάτρων εξυπηρετούν μόνο την παράσταση της ημέρας).
Λοιποί χώροι
Εκδοτήρια εισιτηρίων λειτουργούν σε όλους τους χώρους των εκδηλώσεων και ανοίγουν δύο ώρες πριν την ώρα έναρξης των παραστάσεων. Εξυπηρετούν μόνο την παράσταση της ημέρας.
Εισιτήρια μπορείτε να προμηθευτείτε και από τα καταστήματα Public, Reload και Βιβλιοπωλείο Ευριπίδης.
Κεντρική φωτογραφία: Μαριλένα Σταφυλίδου
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο πρώην γιατρός που αποφάσισε να ασχοληθεί σοβαρά με το θέατρο, οι πετυχημένες παραστάσεις, οι διακρίσεις και το νέο του έργο στο θέατρο του Νέου Κόσμου
Μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη για την παράσταση στο «Θέατρον» και την ανάγκη του κοινού για έργα με κοινωνικο-πολιτικά μηνύματα
Συνεχόμενα sold out για τη λυτρωτική ροκ τελετουργία για τον Αντονέν Αρτώ με τον Γεράσιμο Γεννατά
Ο γνωστός καραγκιοζοπαίχτης μας μίλησε για την παράσταση όπου συμμετέχει αλλά και για το θέατρο σκιών
Μιλήσαμε με τον δημοφιλή σκηνοθέτη που μετέτρεψε τη σκηνή της Στέγης σε «αρένα» ενός rave party για την παράσταση «Οξυγόνο»
Το θεατρικό ισπανικό έργο της Μάρτα Μπαρσελό, σε σκηνοθεσία Νίκου Καραγέωργου, είναι ένας ύμνος στη αγάπη δίχως όρους
Ο ηθοποιός φέρνει στη σκηνή την αληθινή ιστορία της Charlotte Von Mahlsdorf, της πιο διάσημης Γερμανίδας trans γυναίκας
Τι παραστάσεις ξεκινούν στα θέατρα της Αθήνας τις μέρες που ακολουθούν;
Το έργο του Τζέφρι Ναφτς, εντασσόμενο στην γκέι δραματουργία, διαθέτει μια στιβαρή, αν και πλέον κλασική, δομή, αλλά κυρίως θίγει ζητήματα που η τρέχουσα δραματουργία σπάνια τολμά να θίξει
Ο Ιωάννης Απέργης πρωταγωνιστεί στο διασημότερο μουσικό παραμύθι όλων των εποχών
Τι μας είπε ο σκηνοθέτης για το έργο και τον Μποστ λίγο πριν την πρεμιέρα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Μιλήσαμε με τη συγγραφέα του «Frankenstein & Eliza» λίγο πριν την πρεμιέρα στο θέατρο Πορεία
Μια παράσταση της Χριστίνας Κυριαζίδη για το φως και το σκοτάδι της γυναικείας ψυχής
Η γνωστή ηθοποιός μιλάει για το έργο «Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ» στο θέατρο ΕΛΕΡ και όλα όσα την απασχολούν
Το θέατρο Πόρτα άνοιξε την πρόβα του έργου του Μπέκετ σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου, σε νέους 14-17 ετών
Κριτική για την παράσταση στο θέατρο Κνωσός
Κωμωδίες, υπαρξιακές αναζητήσεις, σάτιρα, σύγχρονες μεταφορές κλασικών έργων, πρεμιέρες σύγχρονων έργων
Το έργο της Μάρτα Μπαρσελό αποτυπώνει τη διαδρομή της σχέσης «μητέρας-κόρης», μετά την ανατρεπτική απόφασή τους να εφαρμόσουν τους όρους ενός άρρηκτου συμβολαίου
Μια καριέρα που ξεπερνάει τα σύνορα της Ελλάδας
Η γνωστή ηθοποιός μιλάει για το show «Σούπερ Ατού» και για την παράσταση «Διάφανος Ύπνος»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.