- CITY GUIDE
- PODCAST
-
19°
Ο Δημήτρης Καρατζάς ανασταίνει και νεκρούς
Μιλήσαμε μαζί του για την σκηνοθεσία του στο έργο του Ίψεν «Όταν ξυπνήσουμε εμείς οι νεκροί» στο Θέατρο Τέχνης
Αρκετοί θεατές νιώθουν αμηχανία τελειώνοντας η παράσταση ‒ το καταλαβαίνεις στο χειροκρότημα. Ένας λόγος είναι πως το ίδιο το έργο δεν μοιάζει με κανένα από τα προηγούμενα του Ίψεν. (5 άνθρωποι συναντώνται σ’ ένα παραθεριστικό μέρος, κάπου στα βουνά της Νορβηγίας. Ανάμεσά τους δύο παράξενες γυναίκες: μια σιωπηλή μαυροντυμένη και μια λευκοντυμένη γυναίκα που δηλώνει νεκρή και... δολοφόνος. Σε μια νύχτα θα προσπαθήσουν να συμφιλιωθούν με τις επιλογές τους, τη ζωή αλλά και το θάνατο, ενώ θα τους απασχολήσει η σχέση της ζωής και της τέχνης καθώς ο ήρωας που τους ενώνει όλους είναι ένας γλύπτης ‒ οι χαρακτήρες μοιάζουν αντανακλάσεις του). Ο δεύτερος λόγος είναι η σκηνοθεσία του Δημήτρη Καρατζά, πολύ μακριά από τις ρεαλιστικές αποδόσεις που έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε σε παραστάσεις έργων Ίψεν. Για μένα ευφυής και ευρηματική, με το ένα πόδι να πατάει στην ήδη κατακτημένη ‒γνωστή‒ φόρμα του και με το άλλο να επιχειρεί άλμα, προτείνοντας μια ανάγνωση ανάλαφρη σε ένα έργο σκληρό, κερδίζοντας εξαιρετικές ερμηνείες από τους ηθοποιούς του.
«Με ιντρίγκαρε η παράδοξη γραφή του» θα πει ο Δημήτρης Καρατζάς. «Εδώ ο Ίψεν μοιάζει να ψέγει λίγο τον εαυτό του και να σχολιάζει την αυστηρή φόρμα των έργων του. Στο έργο συνυπάρχουν το ρεαλιστικό και το μεταφυσικό στοιχείο, το θρίλερ και το μπουλβάρ, το λυρικό και το ερωτικό δράμα αλλά και κάποιες “γαργαλιστικές” φαρσικές πινελιές. Το κείμενο μπορεί να είναι πικρό αλλά διαβάζοντάς το συνειδητοποιείς πως υπάρχει και ένας υπόγειος σαρκασμός. Έχοντας μελετήσει αρκετά το έργο του Ίψεν εξεπλάγην με αυτή τη φαρσική πλευρά του. Πάντως βλέπω θεατές στην παράσταση να γελούν χαμηλόφωνα, σα να νιώθουν ενοχές επειδή συμβαίνει.
»Το γεγονός πως έχει μια ηρωίδα που δηλώνει νεκρή και έχει σκοτώσει τους πάντες ή το γεγονός πως εν μια νυκτί εναλλάσονται ζευγάρια μεταξύ τους και ότι πηγαίνουν όλοι στο ίδιο βουνό... με ιντρίγκαρε καθώς μια τέτοια εναλλαγή προσώπων, συναισθημάτων και συνθηκών συμβαίνει σε τόσο πυκνό χρόνο.
»Η φράση που εκστομίζει στην παράσταση ο γλύπτης Ρούμπεκ, “Η ζωή στη λιακάδα και στην ομορφιά δεν έχει μια αξία εντελώς διαφορετική, από όταν την περνάς μέσα σε μια υγρή τρύπα, όπου εξαντλείσαι από την κούραση παλεύοντας με τις πέτρες και τους πηλούς;” είναι μια απλή φράση, χωρίς κάποιο δύσκολο νόημα, αλλά για μένα δηλώνει πολλά. Μιλάει για ένα φόβο που έχω. To μένοντας τόσο προσκολημμένος στη δουλειά αφήνω την προσωπική ζωή μου στην άκρη. Επίσης ένας μεγάλος φόβος μου, που επίσης θίγεται στο έργο, είναι το να ζεις με ακυρωμένες τις αισθήσεις σου.
»Ταυτίζομαι με τον Ρούμπεκ, το γλύπτη. Περνάς τη ζωή σου σε σκοτεινά ή ανήλιαγα μέρη παλεύοντας να βρεις το πιο είναι το σωστό. Αποτυγχάνεις, επιτυγχάνεις... Και; Αυτό το και, είναι για μένα το μεγάλο ερώτημα.
»Είχα αγωνία ειδικά για την Ιρένε (σ.σ. την ενσαρκώνει η Ρένη Πιττακή, που επιστρέφει μετά από 15 χρόνια στο Θέατρο Τέχνης), και δεν θα ήμουν ευχαριστημένος αν την έβλεπα ως μια αέρινη και άυλη φιγούρα, από τη στιγμή που δηλώνει πως είναι νεκρή, αλλά ήθελα να τη δω πιο γειωμένη.
»Μαζί με τη Ζωή Χατζηαντωνίου που επιμελήθηκε την κίνηση, πήραμε από κοινού την απόφαση να χρησιμοποιήσουμε στοιχεία από το κλασικό μπαλέτο και να τα εντάξουμε στη “χορογραφία” της παράστασης. Οι δύο γυναίκες που εμφανίζονται, ντυμένες η μία στα λευκά και η άλλη στα μαύρα, παραπέμπουν στο λευκό και τον μαύρο κύκνο της “Λίμνης των Κύκνων”. Επιπλέον, στο έργο υπάρχουν πολλές λυρικές παραπομπές και θέλαμε να ενισχύσουμε αυτό το λυρισμό. Η προσπάθειά των ηθοποιών να χορέψουν σωστά μπαλέτο, για μένα συνδυάζεται με την προσπάθεια των ηρώων ν’ ανέβουν στο βουνό, αλλά και με την προσπάθεια μιας εκπλήρωσης των εραστών να χορέψουν μαζί ένα ντουέτο μπαλέτου».
»“Ειρήνη υμίν”. Η τελευταία φράση του έργου δηλώνει μια μεγάλη αλήθεια. Το σημαντικότερο τελικά είναι να συμφιλιωθείς με τη ζωή σου, όπως και να την πέρασες».
Πρωταγωνιστούν: Αλεξία Καλτσίκη, Μαρία Κεχαγιόγλου, Περικλής Μουστάκης, Ρένη Πιττακή, Μιχάλης Σαράντης, Μενέλαος Χαζαράκης. Θέατρο Τέχνης (Υπόγειο), Πεσμαζόγλου 5, 2103228706
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε με τον δημοφιλή σκηνοθέτη που μετέτρεψε τη σκηνή της Στέγης σε «αρένα» ενός rave party για την παράσταση «Οξυγόνο»
Το θεατρικό ισπανικό έργο της Μάρτα Μπαρσελό, σε σκηνοθεσία Νίκου Καραγέωργου, είναι ένας ύμνος στη αγάπη δίχως όρους
Ο ηθοποιός φέρνει στη σκηνή την αληθινή ιστορία της Charlotte Von Mahlsdorf, της πιο διάσημης Γερμανίδας trans γυναίκας
Τι παραστάσεις ξεκινούν στα θέατρα της Αθήνας τις μέρες που ακολουθούν;
Το έργο του Τζέφρι Ναφτς, εντασσόμενο στην γκέι δραματουργία, διαθέτει μια στιβαρή, αν και πλέον κλασική, δομή, αλλά κυρίως θίγει ζητήματα που η τρέχουσα δραματουργία σπάνια τολμά να θίξει
Ο Ιωάννης Απέργης πρωταγωνιστεί στο διασημότερο μουσικό παραμύθι όλων των εποχών
Τι μας είπε ο σκηνοθέτης για το έργο και τον Μποστ λίγο πριν την πρεμιέρα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Μιλήσαμε με τη συγγραφέα του «Frankenstein & Eliza» λίγο πριν την πρεμιέρα στο θέατρο Πορεία
Μια παράσταση της Χριστίνας Κυριαζίδη για το φως και το σκοτάδι της γυναικείας ψυχής
Η γνωστή ηθοποιός μιλάει για το έργο «Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ» στο θέατρο ΕΛΕΡ και όλα όσα την απασχολούν
Το θέατρο Πόρτα άνοιξε την πρόβα του έργου του Μπέκετ σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου, σε νέους 14-17 ετών
Κριτική για την παράσταση στο θέατρο Κνωσός
Κωμωδίες, υπαρξιακές αναζητήσεις, σάτιρα, σύγχρονες μεταφορές κλασικών έργων, πρεμιέρες σύγχρονων έργων
Το έργο της Μάρτα Μπαρσελό αποτυπώνει τη διαδρομή της σχέσης «μητέρας-κόρης», μετά την ανατρεπτική απόφασή τους να εφαρμόσουν τους όρους ενός άρρηκτου συμβολαίου
Μια καριέρα που ξεπερνάει τα σύνορα της Ελλάδας
Η γνωστή ηθοποιός μιλάει για το show «Σούπερ Ατού» και για την παράσταση «Διάφανος Ύπνος»
Ο ράπερ μιλάει για την απόφασή του να δοκιμάσει κάτι που δεν έχει ξανακάνει, το θεατρικό σανίδι, στο ψυχολογικό θρίλερ που σκηνοθετεί ο Δημήτρης Αγοράς
Φωνές από το περιθώριο και τροφή για σκέψη για την αποδοχή και τα σύγχρονα κοινωνικά στερεότυπα
Η παράσταση του Γιάννη Χουβαρδά αποτελεί το τελευταίο μέρος της σκηνοθετικής του τετραλογίας, με την οποία ολοκληρώνει την προσωπική του διερεύνηση πάνω στη σχέση θεάτρου και κινηματογράφου
Οι πρώτες πληροφορίες και φωτογραφίες της παράστασης που θα κάνει πρεμιέρα τον Ιανουάριο του 2025
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.