- CITY GUIDE
- PODCAST
-
31°
Η Αυλή Μια πολιτική αλληγορία
«Είναι ένα έργο που ενστερνίζεται την προφητεία του Όργουελ
Ο σκηνοθέτης της παράστασης «Η Αυλή» του Spiro Scimone Κοραής Δαμάτης εξηγεί στην A.V. γιατί είναι τόσο επίκαιρα πολιτικό το έργο
«Είναι ένα έργο που ενστερνίζεται την προφητεία του Όργουελ για το πώς θα καταλήξει η κοινωνία και το πόσο απάνθρωπη γίνεται η κρατική εξουσία. Το έργο το διάβασα πριν από ένα χρόνο. Μέσα σ’ αυτό το διάστημα η πραγματικότητα “πρόσθετε” συνεχώς στοιχεία. Το έργο γραμμένο το 2004 –πρέπει να πω πως βραβεύτηκε τότε με το βραβείο “Ubu”, καλύτερου ιταλικού νέου έργου– αποδεικνύεται αέναα επικαιρικό. Για παράδειγμα, ο Ένας, ένας από τις τρεις ήρωες, μετά από 20 χρόνια εργασίας πετάχτηκε έξω από τη δουλειά και τώρα ζει στο σκουπιδότοπο. Σας θυμίζει τίποτα; Η Αυλή “προστατεύεται” από ένα τείχος!… Από τη μια λοιπόν ο Όργουελ. Από την άλλη όλο αυτό το σκηνικό περιβάλλον –ο σκουπιδότοπος γύρω από την αυλή, όπου περιφέρονται αυτοί οι τρεις ήρωες– θυμίζει Μπέκετ των “Ευτυχισμένων ημερών”. Όμως στην “Αυλή” δεν είναι υπαρξιακό το πρόβλημα των ηρώων, αλλά αληθινό κι εκπορεύεται από τον τρόπο που ασκείται η εξουσία. Ο σουρεαλισμός υπάρχει –οι ήρωες ψάχνουν να βρουν τις Κυριακές που έχουν καταργηθεί, αναρωτιούνται αν μπορούν να κάνουν έρωτα ή αν ακόμα απαγορεύεται με όλον αυτό το σκουπιδότοπο–, αλλά είναι περισσότερο της λογικής “είναι τρελό μα συμβαίνει”».
Στο αφαιρετικό σκηνικό κυριαρχεί το κόκκινο και το μαύρο. Η Αυλή του παντοδύναμου κράτους που αστυνομεύει τα πάντα σαρκάζοντας τη ζωή, χωρίς ίχνος σεβασμού στο διαφορετικό, και δεν διαφέρει με την αυλή μιας φυλακής, είναι στην ουσία η πλατεία με τους θεατές ν’ ανήκουν στους «τροφίμους», στους Άλλους. Έξω από αυτή (πάνω στη σκηνή) ζουν μέσα σε σκουπιδότοπο τρεις ήρωες, ο Πέπε, ο Θάνος και ο Ένας.
«Από τα μεγάφωνα ακούμε τις διαταγές για το πώς πρέπει να αναπνέουν, να κινούνται, να ζουν οι Άλλοι – αυτοί που ζουν έγκλειστοι. Οι τρεις ήρωες είναι οι μόνοι εν δυνάμει ελεύθεροι ήρωες του έργου – εν δυνάμει, γιατί στην πραγματικότητα η εξουσία έχει λόγο και εκτός τειχών. Οι ήρωες τρώνε από τα απόβλητά της. Πρόκειται για ένα κείμενο μεγάλης αλήθειας και ταυτόχρονα απόλυτου σουρεαλισμού. Είναι σκληρό έργο, όμως η ιλαρότητά του επιδρά καταλυτικά και νομίζω πως είναι και ο Δούρειος Ίππος προκειμένου να περάσει τη σκέψη του στο κοινό. Κι αυτό τελικά επιτυγχάνεται – το καταλαβαίνεις στις αντιδράσεις».
Info
Σκην.: Κοραής Δαμάτης. Παίζουν: Κ. Δαμάτης, Όθ. Μεταξάς, Γ. Δρίτσας. Αγγέλων Βήμα, Σατωβριάνδου 36, Ομόνοια, 210 5242.211. Πέμ. 19.15, Παρ. 21.15, Σάβ. 18.15 (Λ), 21.15. € 20, (€ 15 Φ/Λ, Πέμ. € 10, για 4 άτομα € 50, άνω των 20 ατόμων € 10 και 2 συνοδοί δωρεάν).
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά μιλάει για τη νέα του παράσταση-πλατφόρμα
Και ακόμα: «Μήδεια» στο Παλλάς, «Ηρακλής μαινόμενος» στο Κηποθέατρο Παπάγου, Yamammoto Noh Theatre στο Σχολείον της Αθήνας, 3 δουλειές της bijoux de kant
Μισός αιώνας (και βάλε) Σταμάτης Φασουλής και ό,τι συμβαίνει στην επιθεώρηση θα έχει πάντα το στίγμα του
Ο μεγάλος σκηνοθέτης μάς μιλά για την Ορέστεια που παρουσιάζει στην Επίδαυρο
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής Γιώργος Κουμεντάκης παρουσίασε το νέο, φιλόδοξο, πολυσυλλεκτικό και ευρείας απεύθυνσης πρόγραμμα
Καθώς η «Amalia Melancholia» έρχεται στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, η συγγραφέας του βιβλίου «Ο κήπος της Αμαλίας» (εκδόσεις Πατάκη) γράφει για τη «βασίλισσα των φοινίκων»
Τι κάνουν ο βραβευμένος σεναριογράφος και η καταξιωμένη ηθοποιός στο Μέγαρο της Παλαιάς Βουλής; Τους ζητήσαμε να αποκωδικοποιήσουν τις «Ετυμολογίες», αυτή τη διαφορετική παράσταση-«ημερίδα»
Ένας τετράποδος ντετέκτιβ αναλαμβάνει να εξιχνιάσει τη δολοφονία ενός άλλου σκύλου. Η βία και η μη απόδοση δικαιοσύνης βρίσκονται στο επίκεντρο της νέας παράστασης του γνωστού σκηνοθέτη
Η «ψυχή» του studio αρχαίου δράματος γράφει για το Διεθνές Εργαστήριο Αρχαίου Δράματος του Εθνικού Θεάτρου
Οι εκδηλώσεις της πρώτης εβδομάδας του θεσμού
Μιλήσαμε με τους βραβευμένους συγγραφείς Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη και Βίβιαν Στεργίου για τις ηρωίδες που εμπνεύστηκαν από την «Εκάβη» και την «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» του Ευριπίδη
Η διακεκριμένη σκηνοθέτις μάς συστήνει τη νέα, υπαρξιακή και ιδιαίτερη για την ίδια, δουλειά της και μας προσκαλεί σε έναν κόσμο… ανάποδο
Ο ανερχόμενος δημιουργός μιλά για όσα του έχει προσφέρει η διεθνής προβολή και διαδρομή των παραστάσεών του
Και ακόμα:«Μιντάτι» από την Τζένη Αργυρίου, «Ιεροτελεστία της άνοιξης» από τον Ροζέρ Μπερνάτ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου σκηνοθετεί ένα από τα σπουδαιότερα έργα του μεγάλου ποιητή στο αρχαίο θέατρο Επιδαύρου
Μιλήσαμε με τον ηθοποιό Χαλίλ Αλιζάντα και την σκηνοθέτρια Γιολάντα Μαρκοπούλου για τον ρόλο που παίζει η τεχνολογία στον μετασχηματισμό των οικογενειακών δεσμών των προσφύγων και μεταναστών
«Η αγαπημένη του κυρίου Λιν» με τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη, «50 χρόνια, μια νύχτα» από τον Μάνο Καρατζογιάννη, αφιέρωμα στον Λευτέρη Βογιατζή και άλλες παραστάσεις αυτή την εβδομάδα
Το αντιπολεμικό έργο του Ευριπίδη στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από τη ματιά του διακεκριμένου Ρώσου σκηνοθέτη Τιμοφέι Κουλιάμπιν
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.