Πετάει ο αναρχικός; Πετάει!
Η κριτική που ασκεί ο νομπελίστας Ντάριο Φο στην αστυνομική αυθαιρεσία/εξουσία
Η κριτική που ασκεί ο νομπελίστας Ντάριο Φο στην αστυνομική αυθαιρεσία/εξουσία στο έργο του «Ο τυχαίος θάνατος ενός αναρχικού», 40 χρόνια μετά το πρώτο του ανέβασμα, αφήνει ανοιχτά ερωτήματα για το σημερινό κοινό.
Ένα κοινό (από τις κλασικές γυναικείες θεατρόφιλες παρέες μέχρι νεαρόκοσμος, στην παράσταση που παρακολούθησα) που ομόθυμα συμφώνησε πως πρόκειται για μια «πολύ καλή παράσταση» – το άκουγες να το ομολογούν κατά την έξοδό τους, αλλά το καταλάβαινες και με τα γέλια στη διάρκειά της. Όμως, υπάρχει το εξής παράδοξο. Όταν ενθουσιάζεσαι με μια παράσταση, λογικά δεν σημαίνει πως έχεις ενστερνιστεί και το μήνυμά της, εν προκειμένω πολιτικό; Γιατί ο Ντάριο Φο δεν αφήνει περιθώρια για παρερμηνείες, παίρνει θέση για την κατάχρηση εξουσίας. (Το έργο γράφτηκε με αφορμή ένα αληθινό γεγονός: ο αναρχικός εργάτης σιδηροδρόμων Πινέλι στις 12 Δεκεμβρίου 1969 κατηγορήθηκε από την αστυνομία πως έβαλε τη βόμβα στην Αγροτική Τράπεζα που στοίχισε τη ζωή σε 19 άτομα. Κατά τη διάρκεια της ανάκρισης ο Πινέλι θα βρεθεί νεκρός – η επίσημη ανακοίνωση έλεγε πως πήδησε από το παράθυρο του 4ου ορόφου της Αστυνομικής Διεύθυνσης.) Πώς συμβαίνει λοιπόν στην ψηφοφορία, η οποία τέθηκε στο κοινό πριν το τέλος προκειμένου να δοθεί η λύση, καμία ψήφος να μην «παρακολούθησε» το μήνυμα του έργου; Τυχαίο; Δεν νομίζω! Ίσως γιατί, καλώς ή κακώς, οι εποχές από τότε έχουν (;) αλλάξει και οι περισσότεροι πολίτες έχουν μια πιο κυκλοθυμική στάση προς την αστυνομία. Τέλος πάντων, μεγάλη κουβέντα ανοίγεται και απ’ ό,τι δείχνει αυτή η λεπτομέρεια μετράει στα συν της παράστασης (εκτός από τις καλές ερμηνείες και τη γρήγορη σκηνοθεσία). Όμως, πέρα και έξω από τα μηνύματα, το γεγονός πως ο Φο έδωσε την ευκαιρία να ξεσκεπάσει τη «συνωμοσία» ένας τρελός –απόγονος του γελωτοποιού της κομέντια ντελ άρτε– απογειώνει το θέμα, αναδεικνύει την ειρωνεία μέσα από το γέλιο και φυσικά δίνει την ευκαιρία στον Σπύρο Παπαδόπουλο να κεντήσει στο ρόλο.
Ιnfo Θέατρο «Αλέκος Αλεξανδράκης», Κυψέλης 54, Αθήνα, 210 8827.000. Σκην.: Σπ. Παπαδόπουλος. Παίζουν: Σπ. Παπαδόπουλος, Κ. Αποστολάκης, Α. Καρυστινός, Αλ. Καλπακίδης, Στ. Πέτσος, Δ. Στογιάννη. Τετ. & Πέμ. (Λ) 19.00, Παρ. 21.00, Σάβ. & Κυρ. 18.00 & 21.00. € 18, 15 (Φ/Λ), 12Ν.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Το ανεκτίμητο έργο του συγγραφέα που διακωμωδούσε τις αδυναμίες των ανθρώπων
Το βραβείο θα δίνεται ανά διετία σε γυναίκες δημιουργούς με σημαντική προσφορά στο θέατρο
Η ηθοποιός μας μιλά για την συμμετοχή της στην παράσταση «Μάνα Κουράγιο και τα παιδιά της» του Εθνικού Θεάτρου σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού
Η Έρι Κύργια επανασυνθέτει τον μύθο του Φρανκενστάιν, μεταφέροντάς τον στην εποχή που ξεκίνησε η Τεχνητή Νοημοσύνη
Αγάπη, έρωτας, τρυφερότητα, στερεότυπα, δεύτερες ευκαιρίες: αυτά είναι τα χαρακτηριστικά των έργων που προτείνουμε
Η θεατρική παράσταση κάνει πρεμιέρα στις 25 Ιανουαρίου
Το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν, ως ελάχιστη προσφορά στην πολυσχιδή δημιουργό θα απονέμει ανά διετία το Βραβείο
Μια ματιά στη θεατρική παράσταση που παίζεται κάθε Δευτέρα και Τρίτη
Μια συζήτηση με τον αρχιμουσικό που σκηνοθετεί την παράσταση στο Δημοτικό Θέατρο Κάλλας
Η πρώτη παράσταση του έργου του Μπέκετ πραγματοποιήθηκε 5 Ιανουαρίου 1953
Οι παραγωγές του έχουν παρουσιαστεί σε όλα τα Φεστιβάλ της χώρας όπως στο Θέατρο Επιδαύρου και στο Ηρώδειο
Η Ιόλη Ανδρεάδη και ο Άρης Ασπρούλης ανεβάζουν την πρώτη θεατρική παράσταση για τον μεγάλο μουσικό
Μιλήσαμε με τον Μίλτο Σωτηριάδη, διευθυντή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου, για τη διαμόρφωση του χώρου και τον προγραμματισμό της σεζόν
Μεγάλοι σκηνοθέτες, σπουδαία κείμενα και καθηλωτικές ερμηνείες
Ερμηνεύουν η Λυδία Κονιόρδου και ο Μιχάλης Σαράντης- Μαζί τους η Τάνια Τσανακλίδου
Ποια θεατρικά μπορείτε να δείτε τις μέρες των γιορτών στην Αθήνα
Μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη του «Κάθε Πέμπτη κύριε Γκριν» στο θέατρο Αργώ
Ο γνωστός Ιταλός σκηνοθέτης αναλαμβάνει για πρώτη φορά να σκηνοθετήσει Έλληνες ηθοποιούς, προσεγγίζοντας τον «Γυάλινο κόσμο» μέσα από μια δική του, «πειραγμένη», και γι’ αυτό καλοδεχούμενη, οπτική
Ποια ήταν η σκηνοθέτρια που το όνομά της συνδέθηκε με τις ταινίες προπαγάνδας της φασιστικής Γερμανίας του Χίτλερ
Είδαμε την πρόβα της νέας παραγωγής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής: Μποέμ του Τζάκομο Πουτσίνι και ήταν όλα πιο αληθινά
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.