Μουσικη

Το συναρπαστικό ηλεκτρονικό ταξίδι των worriedaboutsatan

Οι δύο Βρετανοί μιλούν για όλα και παρουσιάζουν track by track το νέο τους άλμπουμ

Γιώργος Δημητρακόπουλος
6’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Οι «worriedaboutsatan» δεν είναι ένα μέταλ γκρουπ. Ούτε ανησυχούν για το σατανά. Το όνομα τους είναι αναφορά σε ένα τραγούδι των Deus.

Το 2009 το ντουέτο από το Mάντσεστερ κυκλοφόρησε το ντεμπούτο του «Arrivals», περιόδευσε στην Ευρώπη και εξαφανίστηκε. Σαν πλοίο φαντάσμα. Ο Thomas Ragsdale και ο Gavin Miller ξεκίνησαν το techno project Ghosting Season στις αρχές του 2011 θέτοντας σε pause τους worriedaboutsatan.

Έξι χρόνια μετά επιστρέφουν στο στούντιο και πατούν restart με το εξαιρετικό νέο τους άλμπουμ «Even Temper». Aτμοσφαιρική και σκοτεινή electronica με αναφορές σε techno, kraut, drone. Λίγο μετά την κυκλοφορία του άλμπουμ, ο Thomas και ο Gavin παρουσιάζουν track by track το «Even Temper», επιλέγουν ένα top-5 τραγουδιών και μιλούν για όλα σε μία χορταστική συνέντευξη.

 image

Το καλύτερο σημείο μετά από ένα παρατεταμένο pause είναι όταν πατάς την επανεκκίνηση. Τι σας κράτησε απασχολημένους αυτά τα χρόνια και πώς νιώθετε με το νέο άλμπουμ «Even Temper»;

GAVIN: Συμφωνώ απόλυτα. Αισθανθήκαμε δυνατοί με την επιστροφή μας, σαν να έχουμε επαναφορτίσει τις μπαταρίες και αυτή ήταν η καλύτερη στιγμή για την επάνοδό μας. Στο μεσοδιάστημα εξερευνήσαμε άλλες μουσικές οδούς με την δισκογραφική μας εταιρεία This Is It Forever, τις προσωπικές μας δουλειές και το άλλο μας πρότζεκτ Ghosting Season, που είναι πολύ περισσότερο επηρεασμένο από την techno από ό,τι οι worriedaboutsatan. Κάποια στιγμή συνειδητοποιήσαμε ότι είχαμε αμελήσει το σχήμα για μεγάλο διάστημα οπότε σιγουρευτήκαμε ότι θα βρούμε χρόνο για αυτό.

Τι έχει αλλάξει από την εποχή του «Arrivals» για σας;

TOM: Για να είμαι ειλικρινής, σχεδόν τα πάντα. Το στούντιο, ο εξοπλισμός, ο τρόπος που σκεφτόμαστε μουσικά αλλά και που βλέπουμε τη μουσική βιομηχανία. Επίσης έχουμε αλλάξει οι ίδιοι. Είμαστε αυστηρά εστιασμένοι στη σύνθεση της μουσικής που μας αρέσει να παίζουμε, ξέρουμε ακριβώς το ύφος που αναζητούμε παρότι υπάρχει ακόμη χώρος για αυτοσχεδιασμό. Όταν κυκλοφόρησε το «Arrivals» περάσαμε μία δύσκολη περίοδο με τις εταιρεία και τα συναφή αλλά η diy επιλογή μας δίνει χρόνο για να βγάλουμε μία ωραία μελωδική γραμμή σε ένα σύνθι ή να πειραματιστούμε με τα drum machines.

image

Είναι σωστή η wiki πληροφορία ότι το όνομα του γκρουπ προέρχεται από τραγούδι των Deus;

GAVIN: Χα χα, ναι. Εγώ είμαι ο υπεύθυνος για αυτό, την περίοδο που προσπαθούσα να πουλήσω μούρη στο φόρουμ των dEUS. Αυτό ήταν περίπου το 2004, πολύ πριν το Facebook όταν ακόμη τα φόρουμ ήταν δημοφιλή. Ήθελα να επιλέξω το πιο στρυφνό τραγούδι των dEUS για το user name οπότε επέλεξα το σχετικά άγνωστο b-side «Worried About Satan». Είναι αρκετοί αυτοί που μας κοιτούν περίεργα όταν λέμε το όνομα του γκρουπ, καθώς θεωρούν πως παίζουμε εμμονικό death metal.

Πώς γράφτηκε το νέο άλμπουμ;

TOM: Με πολύ αυτοσχεδιασμό. Το στούντιο είναι γεμάτο από παλιομοδίτικα σύνθια και μηχανήματα, οπότε οι δοκιμές ήταν συχνές. Προτιμούμε να ξεκινούμε με το bassline και μετά δοκιμάζουμε ρυθμούς στα drums. Xρησιμοποιούμε ένα Roland Juno 106 ή ένα Juno 60 για τα μπάσα καθώς διαθέτει ιδιαίτερα χαμηλές συχνότητες.

Πόσο διαφορετικός είναι ο soundcloud τρόπος παρουσίασης ενός άλμπουμ σε σχέση με τις δύο πλευρές ενός δίσκου στο παρελθόν; Επηρεάζει τη δομή του άλμπουμ;

TOM: Το βινύλιο σε περιορίζει σε συνολική διάρκεια 40 λεπτών όποτε πρέπει να κρατάς τα τραγούδια σύντομα. Στο soundcloud ο χρόνος είναι απεριόριστος. Μας αρέσει να κρατάμε τις κυκλοφορίες μας μικρές και γλυκές εστιάζοντας την προσοχή μας στο να γράψουμε τα καλύτερα τραγούδια που μπορούμε σε σύντομο χρόνο. Τα περισσότερα αγαπημένα μου άλμπουμ διαρκούν 30 με 45 λεπτά και αυτό με επηρέασε στο να μικραίνουμε τα κομμάτια μας.

imageMatt Widgery Photography

Τι σας ελκύει στον old school μουσικό εξοπλισμό;

GAVIN: Για να είμαι ειλικρινής, δεν μας αρέσει η υπερβολική χρήση των ψηφιακών εφέ, καθώς αγαπάμε ακόμη την αίσθηση των οργάνων και δοκιμάζουμε νέους τρόπους για να πετύχουμε να ακουστούν όλα τελείως διαφορετικά. Ηχογραφούμε πάντα σε Ableton, θα χανόμασταν χωρίς αυτό, αλλά ενίοτε μπαίνουμε στον πειρασμό να εγκαταλείψουμε τα πάντα και να δουλέψουμε με υπολογιστή.

Αγαπημένο σου μηχάνημα από τον εξοπλισμό σας;

TOM: Σίγουρα το Roland Juno 106. Κάνει τα πάντα. Το χρησιμοποιούμε σε κάθε τραγούδι στο νέο άλμπουμ, από drum sounds ως sweeping arpeggios. Καλύτερο από κάθε plugin που θα μπορούσε να έχει κανείς.

Ποιες είναι οι πραγματικές σας επιρροές. Φαίνεται ότι δεν περιορίζετε τη μουσική σας.

GAVIN: Κατά βάθος είμαστε και οι δύο μελαγχολικοί, οπότε ό,τι μας εξιτάρει επιδρά πάνω μας με κάποιο τρόπο. Μουσικά μεγαλώσαμε και οι δύο με ροκ και μέταλ και σταδιακά περάσαμε στην electronica. Δεν είναι κακό να είσαι ανοιχτόμυαλος σε νέα πράγματα και να μην κολλάς σε είδη και ταμπέλες. Ακούμε από σκληρό techno μέχρι Metallica, Taylor Swift, Alva Noto, Pink Floyd, Jeff Buckley, Deftones, Underworld. Η λίστα είναι ατελείωτη

Μία ταινία που θα θέλατε να γράψετε μουσική;

TOM: Θα ήθελα πολύ να το δοκιμάσω με την «Απειλή» (η ταινία «The Thing» σε σκηνοθεσία John Carpenter του 1982). Διαθέτει εξαιρετικό soundtrack οπότε θα ήταν πρόκληση. Μιλάμε για την αγαπημένη μου ταινία και το αγαπημένο μου soundtrack. Θα μου άρεσε να βάλω κάτι πολύ industrial και χαοτικό που θα λειτουργούσε αντιστικτικά στο πρωτότυπο στοιχειωμένο μινιμαλιστικό score.

image

 

Τι σκέφτεσαι για το αύριο της ηλεκτρονικής σκηνής;

Moυ αρέσει η ιδέα πολλών μουσικών που πραγματοποιούν τις ιδέες τους κάτω από μία μεγάλη ομπρέλα. Δεν μπορώ να πω τι θα ακολουθήσει αλλά αυτό νομίζω ότι είναι το πιο συναρπαστικό πράγμα που έχει η μουσική. Ποτέ δεν ξέρεις τι θα αγαπήσει το κοινό. Θα μπορούσε να είναι ambient ή σκληρό techno. Eίναι ωραίο κάποιες φορές να κάθεσαι και να παρατηρείς τι θα συμβεί.

Τι σου αρέσει και τι όχι στο Mάνστεστερ;

TOM: To καλύτερο εδώ είναι ότι οι καλλιτέχνες συνεργάζονται για να δημιουργήσουν κάτι νέο. DJs, promoters, curators, bloggers και γκρουπ παλεύουν όλοι μαζί για να κάνουν αισθητή την παρουσία τους στη μουσική βιομηχανία. Είναι φανταστικό να αισθάνεσαι κομμάτι αυτής της προσπάθειας ενισχύοντας το δεσμό αυτό. Δεν υπάρχουν και πολλά που με ενοχλούν. Μόνο ίσως ότι υπάρχουν τόσα πολλά events και δεν έχω αρκετά χρήματα να ξοδέψω σε αυτά!

Τι νέο υπάρχει σήμερα στο Mάντσεστερ; Ποιος είναι ο νέος βρετανικός urban ήχος;

GAVIN: Το Μάντσεστερ είναι μία αρκετά πλούσια και διευρυμένη μουσική σκηνή με πολλά σχήματα και DJs. Υπάρχει ένα γκρουπ που λέγεται O>L>A που παίζει έναν αρκετά ενδιαφέροντα ήχο, μία electronica κοντά στον δικό μας ήχο αλλά με κιθάρες και φωνές. Ακόμη διαχρονικά η πόλη έχει δυνατές club βραδιές και μουσικά events.

imageMatt Widgery Photography

Πόσο εύκολο είναι να ακουστεί ο ήχος ενός γκρουπ σήμερα:

TOM: Mάλλον δύσκολο λόγω της ποσότητας και της προσβασιμότητας της μουσικής. Είναι σημαντικό να ακούει κανείς πολύ μουσική αλλά εξίσου σημαντικό να είναι εκλεκτικός και να εστιάζει στη μουσική που πραγματικά του αρέσει. Σκέψου πόσα άλμπουμ ακούγονται μόνο μέχρι τη μέση. Είναι πραγματικά λυπηρό. Είναι απίστευτο να σκεφτεί κανείς πόσο πολύ μουσική παράγεται και πόσο δύσκολο είναι να βρεθεί χρόνος για να ακούσεις όλο αυτό το νέο υλικό. Πόσο cool θα ήταν να αγοράσει κανείς ένα άλμπουμ και να το ακούει για μία εβδομάδα.

Πώς βλέπετε την κρίση;

GAVIN: Αυτή τη στιγμή η πολιτική μοιάζει με ναρκοπέδιο. Κανείς δεν ξέρει τι να κάνει και όλοι οι λάθος άνθρωποι. Στην Αγγλία τουλάχιστον σίγουρα, έχουν πάρει τις θέσεις. Μου άρεσε ότι εσείς ψηφίσατε μία πραγματική αριστερή κυβέρνηση γιατί είναι ωραίο να βλέπεις μία πολιτική εναντίον της λιτότητας να κερδίζει. Δεν είμαι βέβαιος πώς θα τελειώσει όλο αυτό, αλλά όσο μπορούμε να έχουμε ευφυείς ανθρώπους στα πράγματα θα βρούμε ένα τρόπο.

Υπάρχει περίπτωση να σας δούμε στην Αθήνα;

TOM: Θα ήταν τέλειο. Αν το κλείναμε θα ερχόμασταν asap.

Τrack by track το νέο τους άλμπουμ

image

1. I'm Not Much, But I'm All I Have

2. Sleep Of The Foolish

3. Baychimo

4. Church Of Red

5. MV Joyita (feat. Morgan Visconti)

6. A Damaged Magician

7. Jaki

8. All Safe, All Well

image

I'm Not Much, But I'm All I Have

• Δεν είμαστε πολύ καλοί στο να βρίσκουμε τίτλους όταν δουλεύουμε στα τραγούδια, οπότε τα διαλέγουμε μετά. Στο πρώτο κομμάτι δώσαμε τον τίτλο από βιβλίο του Philip K. Dick.

Sleep Of The Foolish

• Ξανά εδώ επιλέξαμε Dick. Από την πρόταση «how undisturbed, the sleep of the foolish». Το βρήκαμε παράδοξα όμορφο και ποιητικό.

Baychimo

• Περάσαμε μία εμμονή κάποια περίοδο με πλοία φαντάσματα. Μας άρεσε πως ακουγόταν το Baychimo, ένα μεγάλο δεξαμενόπλοιο που έπλεε για χρόνια μέχρι που χάθηκε.

Church Of Red

• Θέλαμε να γράψουμε ένα techno κομμάτι με κλασικό acid ήχο. Έτσι προέκυψε.

MV Joyita (feat. Morgan Visconti)

• Μαζί με το Baychimo θα συμπεριμβανόταν σε ένα concept single για πλοία φαντάσματα. Το MV Joyita ήταν ένα μικρό πλοίο που εξαφανίστηκε τη δεκαετία του 50 και βρεθηκε λίγες μέρες μετά χωρίς κανέναν επιβαίνοντα. Spooky.

A Damaged Magician

• Άλλη μια αναφορά στον Philip K. Dick. Διάβαζα ένα βιβλίο του μια μέρα που ήταν να συναντηθώ με τον Tom και έκανα παρανάγνωση σε ένα κομμάτι του αλλά μου φάνηκε κουλ να το κρατήσουμε παρά το λάθος.

Jaki

• Αναφορά σε έναν από τους σπουδαιότερους ντραμερ του κόσμου. Τον Jaki Liebezeit των Can.

All Safe, All Well

• Πήραμε τον τίτλο από μία φωτογραφία από την  απίστευτη εξερεύνηση του Shackleton της Ανταρκτικής. Αν βρείτε μια ωρίτσα κενό διαβάστε για τα ταξίδια του. Πολύ πιο συναρπαστικό από οποιοδήποτε ταινία του Xόλιγουντ.

Τοp 5 songs

GAVIN

1. Beverley & John Martyn | Auntie Aviator

2. Anathema  | Dusk

3. Capac | Sea Freeze

 

4. Pye Corner Audio | Sleep Games

5. Braids | Miniskirt

 * To νέο άλμπουμ των worriedaboutsatan «Even Temper» κυκλοφορεί από την δισκογραφική εταιρεία This Is It Forever.

* Kεντρική photo: Matt Widgery