Μουσικη

Η χρονιά της Doechii

Από το Tik Tok στα Grammys η Swamp Princess είναι το νέο rap icon που χρειάζεται η γενιά του virality

Τάνια Σκραπαλιώρη
5’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Doechii

Doechii: Η πορεία της ραπ τραγουδίστριας - Από το TikTok στα Grammys και στη μεγάλη επιτυχία του «Anxiety».

Στην 67η τελετή απονομή των βραβείων Grammy, στις 2 Φεβρουαρίου 2025 στο Λος Άντζελες, δεν σημειώθηκε η πρώτη φορά που ένα mixtape κέρδισε στην κατηγορία του καλύτερου ραπ album. Αυτήν την πρωτιά την κατοχύρωσε το 2017 o Chance the Rapper με το “Coloring Book” ενώ ένα χρόνο πριν το 2016 το “If You’re Reading This It’s Too Late” του Drake είχε ανοίξει τον δρόμο με την πρώτη υποψηφιότητα mixtape στην κατηγορία. Η απονομή του 2025 δεν ήταν καν η πρώτη που είδε μια γυναίκα να κερδίζει στην κατηγορία Best Rap Album – οι μνήμες του θριάμβου της Cardi B με το “Invasion of Privacy” πριν λίγα χρόνια είναι ακόμα ζωντανές (και δεν βάζουμε καν στην εξίσωση το φαινόμενο Lauryn Hill μιας και το Grammy του 1997 για το “The Score” είναι καταχωρισμένο στο όνομα των The Fugees). Στα Grammys του 2025 όμως σημειώθηκε η πρώτη φορά που μια γυναίκα κέρδισε με mixtape τo βραβείο του καλύτερου rap album – μόλις η τρίτη γυναίκα συνολικά στο αποδεδειγμένα ανδροκρατούμενο, τουλάχιστον με όρους βραβείων και stardom, rap genre στις σχεδόν επτά δεκαετίες ιστορίας του θεσμού. Μια 26χρονη gay γυναίκα από την Tampa της Florida, υποψήφια σε δύο ακόμα κατηγορίες (Best New Artist, Best Rap Performance) rising star του TikTok, προσεχώς αστέρι των μεγαλύτερων φεστιβάλ. Όσοι είναι στην rap πλευρά του απόλυτου social medium της εποχής μας από νωρίς την ξέρουν πολύ καλά ήδη από τις αρχές της δεκαετίας και τώρα ήρθε η ώρα να την μάθει και όλος ο υπόλοιπος κόσμος. Hi, her name is Doechii, with two i’s.

Doechii: Ποια είναι η ράπερ που κάνει θραύση με το τραγούδι Anxiety

H Jaylah Ji'mya Hickmon aka Doechii γεννήθηκε στις 14 Αυγούστου του 1998 στην Tampa της Florida από οικογένεια ράπερ, με τον πατέρα της και τον θείο της να τη βαφτίζουν από μικρή στην πυρά του genre. Kατά τη διάρκεια των σχολικών της χρόνων ασχολήθηκε με τον αθλητισμό και τον χορό, από το tap dancing μέχρι το ποδόσφαιρο ενώ στο λύκειο ξεκίνησε να γράφει στίχους. Το 2016 κυκλοφόρησε στο Soundcloud το πρώτο της track, “Girls” – αφετηρία στο ταξίδι που σε λιγότερα από πέντε χρόνια θα την έφερνε στο status του viral rising star.

To 2019 δοκιμάζει με το “Coven Music Sessions, Vol 1” να ασκηθεί στις προδιαγραφές ενός πιο ολοκληρωμένου project – εκεί συναντάμε πρώτη φορά και το “Anxiety”, με το sample του “Somebody I Used To Know” των Gotye και Kimbra και ήδη από τότε όλη τη στόφα ενός εθιστικού single, κομμένου και ραμμένου για ραδιοφωνικό και streaming takeover.

Το 2021, έχοντας ήδη κυκλοφορήσει μόνη της το πρώτο της EP, “Oh the Places You Go”, το track “Yucky Blucky Fruitcake” γίνεται TikTok viral κάνοντας όσο θόρυβο χρειάζεται για να τραβήξει τα βλέμματα των labels. Την ίδια χρονιά ανοίγει την περιοδεία της SZA ενώ λίγο μετά υπογράφει στην Top Dwag Entertainment (πρώην δισκογραφικό σπίτι του Kendrick Lamar) για να ξεκλειδώσουν πια για τα καλά οι μεγάλες πίστες. Κυκλοφορίες single με εκατομμύρια views, ένα feature στο “Afrojack” του David Guetta μαζί με τη Missy Elliott και την BIA και μετά το καθοριστικό EP “She/Her/Black Bitch” το 2022 με τον ορίζοντα της μεγάλης επιτυχίας να διαφαίνεται πια καθαρά και να είναι θέμα χρόνου. Και οι προσδοκίες επιβεβαιώνονται θριαμβευτικά με μια σειρά ορόσημων που κάνουν όλο και περισσότερα κεφάλια να γυρνάνε να διαδέχονται το ένα το άλλο: To πρώτο της Coachella το 2023, το πρώτο της album (ναι αυτό το mixtape που πήρε το Grammy) “Aligator Bites Never Heal” να τη στέφει Swam Princess και να σαρώνει κριτικούς, αποστομώνοντάς τους με την ειλικρίνειά του ακόμα και για τις όποιες του ατέλειες, εξασφαλίζοντας άνετα μια θέση σε όλες τις λίστες με τα καλύτερα της χρονιάς. Και φυσικά το iconic Tiny Desk concert της τον περασμένο Δεκέμβριο του 2024 με την αφοπλιστική εναρκτήρια καταγγελία του “Boom Bap” για τη σεξιστική αντιμετώπιση των female rappers (“They want real rap from a bitch like they out-rappin’ a bitch Yeah / she can clap a lil' bit, do that, they ain't sayin' shit / That ass a magnet, I get it, you know, attractive and shit  / I just can't sing a lil' bit? I mean, that shit was a hit) αρθρωμένη από μια περσόνα με ανδρόγυνο σύνολο Willy Chavarria και νύχια που θα ζήλευε και η Cardi B που σε κάνει να μην μπορείς να τραβήξεις τα μάτια σου από πάνω της. Ή όπως πολύ σωστά σχολίασε ένας χρήστης του YouTube κάτω από το βίντεο, ανάμεσα σε χιλιάδες σχολίων που απλώς δήλωναν ευγνώμονες για την καλύτερη ανακάλυψη της χρονιάς, «καλή τύχη σε όποιον βρεθεί στο Tiny Desk μετά από αυτήν».

Αυτό είναι και το μεγάλο εργαλείο και ατού της Doechii – πολλές φορές ήδη αποδεδειγμένα πιο χρήσιμο ακόμα και από το αδιαμφισβήτητο, γνήσιο ταλέντο της στη γρήγορη ρίμα ακριβείας. Ο τρόπος να χρησιμοποιεί τα μέσα της νέας εποχής, το βίντεο, το TikTok και ό, τι συγγενές βρεθεί στον δρόμο και στη φαρέτρα της χωρίς να αφήνει περιθώριο να τη χρησιμοποιήσουν, να κυριαρχεί πάνω τους. Φορώντας τα ρούχα χωρίς να τη φοράνε, μετατρέποντας το στιλιζάρισμα σε στιλ, κρατώντας μόνο το οφέλη του virality και αποφεύγοντας οποιαδήποτε αρνητική ποιοτική χροιά ακολουθεί συνήθως τους stars που ξεπηδάνε από το TikTok. Είτε πρόκειται για φόρους τιμής στα oldschool roots (“Denial Is A River”) είτε για guests στη «φλώρικη» high school r’n’b των 00s (“What It Is (Block Boy)” είτε για τα σύγχρονα, σαρωτικά takes τύπου “Nissan Altima” η Doechii κινείται και ελίσσεται με χαρακτηριστική άνεση, κάνοντας τη δύσκολη ισορροπία μεταξύ hip hop και rap κουλτούρας και pop μεταγλωττισμού να φαίνεται απλή και φυσική – ενώ (ό, τι και να λέμε και όσα έπη και αν έχει γράψει το είδος την προηγούμενη δεκαετία) δεν είναι. Φαίνεται να διαθέτει σε πρώτη ζήτηση μια πολύ ισχυρή πυξίδα που την καθοδηγεί μέσα από τo τρίπτυχο σύμπαν sex, drugs and hip hop και την πιο εφήμερη εκδοχή της μουσικής βιομηχανίας του εφήμερου προς ένα συμπαγές stardom που δεν θα της χαριστεί. Και ναι στην εποχή του virality, που πολλά (μοιάζουν να) είναι προς χάρισμα η Doechii φαντάζει ως το rap icon που χρειάζεται αυτή η γενιά.

Το φετινό Grammy για το “Aligator Bites Never Heal” -την πιο προσωπική και ολοκληρωμένα ιδιοσυγκρασιακή δουλειά της ως τώρα- αλλά και η εξαιρετική, εντυπωσιακή αλλά και ουσιαστική, κυριαρχική performance της Doechii στην 67η τελετή σφραγίζουν με τον πλέον εμφατικό τρόπο την χρονιά της Doechii. Όχι ίσως τη χρονιά του breakthrough μιας και αυτό είχε ήδη συμβεί σε δόσεις την προηγούμενη τριετία αλλά σίγουρα τη χρονιά που η 26χρονη ράπερ που ξεκίνησε απ’ το TikTok ανοίγει την πόρτα του διαδρόμου που την οδηγεί στην αίθουσα των θρόνων των πραγματικά μεγάλων. To “Anxiety” παιανίζει αυτήν την προοπτική, Νο. 1 hit στα ραδιόφωνα όλου του κόσμου, εκ νέου ανακαλυμμένο και ηχογραφημένο 6 χρόνια μετά το πρώτο upload στο YouTube, συγκεντρώνοντας τους εντυπωσιακούς αριθμούς που δικαιούταν από την αρχή. Η Doechii συνεχίζει ακάθεκτη κάνοντας τις τελευταίες της βόλτες ως “next big thing” με το σκέτο “big” να είναι πια κοντά. Εκτός απροόπτου, πάντα με στιλ. Μόνο ραπ και στιλ – το ξέρει όλη η γειτονιά.