- CITY GUIDE
- PODCAST
-
11°
Νίνα Σιμόν: Γεννήθηκε στις 21 Φεβρουαρίου του 1933 - Οι απορρίψεις στη ζωή της και οι μεταμορφώσεις της στη σκηνή.
Το «Feelin’ Good» ξεσηκώνει: στα ραδιόφωνα, στα μπαρ, στις μοναχικές ακροάσεις ακόμη. Όμως η Νίνα Σιμόν είναι κάτι πολύ περισσότερο από αυτό. Είναι –αυτή την ιστορία σκοπεύω να πω εδώ– μια κλασική πιανίστα, που πήρε τον δρόμο της jazz και πάνω στη σκηνή μεταμορφωνόταν σε υπέρτατη θεότητα. Γεννήθηκε στις 21 Φεβρουαρίου του 1933 και θα γινόταν αυτές τις μέρες 92 ετών…
Όχι, το θέμα δεν είναι απλώς ότι λατρεύω το «Feelin’ Good». Στ’ αλήθεια το λατρεύω, αλλά περισσότερο ακόμα αγαπώ το «Baltimore». Το θέμα είναι ότι η Νίνα Σιμόν θα μπορούσε να έχει περάσει στην ιστορία ως μια από τις μεγαλύτερες σολίστ του πιάνου, στην ιστορία της κλασικής μουσικής. Στο «Love Me or Leave Me» μπορείς να την ακούσεις να περνάει μοτίβα του Bach, στη δεκάλεπτη ζωντανή συγκλονιστική εκδοχή του «Feelings» στο Montreux, μπορείς να τη δεις να κλείνει το κομμάτι με μοτίβα του Beethoven και σε κάθε σημείο που παίζει πιάνο, υποψιάζεσαι ότι κάτι μεγαλύτερο συμβαίνει πίσω από τα προφανή. Όταν, τον Σεπτέμβριο του 1950, μετακόμισε με την οικογένειά της στη Φιλαδέλφεια, στα 17 της, ήθελε να γίνει δεκτή σε μία πολύ σημαντική σχολή μουσικής, το Curtis Institute. Όμως, την απέρριψαν. Εκείνη θεώρησε ότι την απέρριψαν μόνο και μόνο επειδή δεν ήταν λευκή.
Στην εξαιρετική αυτοβιογραφία της «I Put A Spell On You», που επιμελήθηκε ο Στίφεν Κλίρι, περιγράφει τους λόγους για τους οποίους πήρε τόσο άσχημα αυτή την απόρριψη: «Όταν με απέρριψαν, ένιωσα ότι όλα όσα μου είχαν υποσχεθεί, ο Θεός, η οικογένεια και η κοινότητά μου δεν θα τηρούνταν. Ήταν σαν να έλεγα ακόμα και η ίδια ψέμματα στον εαυτό μου… Η αλήθεια ήταν πολύ απλή: στον πραγματικό κόσμο, τα πράγματα δεν πηγαίνουν όπως τα έχεις φανταστεί, και δεν μπορείς να κάνεις τίποτα γι’ αυτό. Αλλά τότε δεν ήξερα τίποτα για τον πραγματικό κόσμο… Εκείνη η στιγμή ήταν το τέλος των πάντων. Τα χρήματα της υποτροφίας μού τελείωναν. Και τώρα που με είχαν απορρίψει, ποιος θα έδινε χρήματα σε μιαν αποτυχημένη;»
Όμως εκεί ακριβώς που υπάρχει τόσο πολύ ταλέντο συγκεντρωμένο, κανείς δεν μπορεί να το εμποδίσει να βγει στην επιφάνεια. Η φωνή της Νίνα Σιμόν είναι σπουδαία. Η ερμηνεία της σε τραγούδια όπως το «Wild Is The Wind» είναι συγκλονιστική. Όμως τίποτα δεν μπορεί να συγκριθεί με την παρουσία της στη σκηνή. Ας δούμε πώς το τοποθετεί η ίδια: «Ήταν στα μέσα της δεκαετίας του ’60 που το ένιωσα για πρώτη φορά. Ένιωσα τη δύναμη και την πνευματικότητα και μπορούσα να συνδεθώ μαζί τους την ώρα που έπαιζα μπροστά σε κοινό. Έβγαινα στη σκηνή ήδη 10 χρόνια, αλλά τότε ένιωσα για πρώτη φορά ένα είδος χάριτος να με καταλαμβάνει και όλα να τακτοποιούνται με τον καλύτερο τρόπο. Κάθε φορά που συνέβαινε αυτό, όποιος τύχαινε να είναι στο ακροατήριο θα θυμόταν αυτό που συνέβη για χρόνια, θα ένιωθε ότι ήταν κάτι πολύ ιδιαίτερο αυτό που είχε βιώσει. Είναι πολύ δύσκολο να το εξηγήσει κανείς. Είναι όμως σαν κάτι να προσγειώνεται πάνω σου και να σε μεταφέρει αλλού, σαν ένα πνεύμα να σε καταλαμβάνει… Αυτό είναι που έμαθα σε σχέση με το να παίζεις μπροστά στο κοινό, να κάνω τους ανθρώπους να αισθάνονται σ’ ένα βαθύτερο επίπεδο… Κι όταν ακριβώς βρίσκεσαι εκεί, όταν έχεις αιχμαλωτίσει το κοινό σου, μοιάζει σαν ένα είδος ηλεκτρισμού να υπάρχει στον αέρα… Απέκτησα τη φήμη των σπουδαίων συναυλιών, επειδή ήθελα κάθε ακροατήριο να απολαμβάνει τις συναυλίες μου με τον τρόπο που ήθελα εγώ και αν για κάποιον λόγο το κοινό αντιστεκόταν, ήξερα όλα τα κόλπα για να το μαγέψω: Ξεκινούσα μ’ ένα κομμάτι που δημιουργούσε ένα συγκεκριμένο συναίσθημα και συνέχιζα μ’ ένα άλλο στο ίδιο ύφος, κι ύστερα άλλο ένα που έφερνε την κορύφωση εκείνου του συναισθήματος και τότε πια ήταν όλοι μαγεμένοι. Για να το ελέγξω, σταματούσα και δεν έκανα τίποτα για λίγο. Και άκουγα απόλυτη ησυχία. Τους είχα!».
Σε ένα φεστιβάλ που είχε διοργανώσει ο Νικ Κέιβ και συμμετείχε η Νίνα Σιμόν το 1999, ο Γουόρεν Έλις βρισκόταν στα παρασκήνια. Η Νίνα Σιμόν βγήκε στη σκηνή και πριν ξεκινήσει να παίζει, έβγαλε την τσίχλα που μασούσε και την κόλλησε πάνω στο πιάνο. Ο Γουόρεν Έλις τη μάζεψε, τη μετέτρεψε σε μουσειακό έκθεμα και σε βιβλίο. Μα πάνω απ’ όλα κόλλησε πάνω της ένα κομμάτι της καρδιάς του. Πράγμα που νομίζω ότι ο καθένας από εμάς θα έκανε…
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μάκης Παπασημακόπουλος, Chevy, K.atou, Γιάννης Καντέα - Παπαδόπουλος και Miss Trouli μοιράζονται λόγους και αγαπημένα tracks
Ο κορυφαίος Αυστραλός καλλιτέχνης μιλά με θαυμασμό για το γκρουπ και περιγράφει τη δύναμη της ζωντανής μουσικής
Ο χολιγουντιανός σταρ συνεργάστηκε με τον μυστηριώδη μουσικό σε ένα νέο βίντεο
Το talk of the town της νυχτερινής Αθήνας που δεν πρέπει να χάσεις
Μια νέα κυκλοφορία από την εταιρεία «Μικρός Ήρως»
Το «Don’t be Dumb» αναμένεται να κυκλοφορήσει στις 16 Ιανουαρίου 2026
Όπως κάθε χρόνο, ξεχωρίσαμε τους καλύτερους
Εμείς, τα μέλη του συγκροτήματος Χειμερινοί Κολυμβητές, βρήκαμε μια άλλη λύση, προσωρινή βέβαια
Η στροφή στο festive listening ξεκινά όλο και νωρίτερα
Οι αγαπημένοι του ελληνικού κοινού Thievery Corporation επιστρέφουν
Το bonus day της σταρ της ποπ που θα ήθελε να ζήσει κάθε εργαζόμενος.
Ένα από τα σημαντικότερα γκρουπ των 90s θα πλαισιώσει τον headliner Moby
Λόγω θεμάτων υγείας των μελών της θρυλικής μπάντας
Δύο καλλιτέχνες από τη Σύρο επανερμηνεύουν το κλασικό τραγούδι ως σύγχρονη αφήγηση για τον έλεγχο, την εξάρτηση και τις σχέσεις που παγιδεύουν
Ο Λευκός Οίκος δείχνει να τo απολαμβάνει
«Δεν θα ήθελα να είμαι στην κριτική επιτροπή για το ελληνικό τραγούδι», πρόσθεσε ο τραγουδιστής
Οι παραγωγοί του Voice 102.5 μιλούν για το ραδιόφωνο
Το απόλυτο electronic event λίγο πριν αλλάξει η χρονιά by For303, Blend και Yucatan
Η βραδιά που φέρνει την απόλυτη festive house εμπειρία στην Αθήνα
Η επίσημη ανακοίνωση της EBU μετά τις αποχωρήσεις
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.