Μουσικη

Εννέα χρόνια χωρίς τον Ντέιβιντ Μπόουι - Σαν σήμερα έφυγε ο «Άνθρωπος που έπεσε στη Γη»

Αναδρομή στα επιτεύγματα μιας μοναδικής καριέρας - Οι σταθμοί της καλλιτεχνικής διαδρομής του

62222-137653.jpg
A.V. Team
40’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Ντέιβιντ Μπόουι: Σαν σήμερα 10 Ιανουαρίου 2016 πέθανε ο σπουδαίος Βρετανός τραγουδιστής, συνθέτης και ηθοποιός - Κυριάρχησε στο μουσικό προσκήνιο επί δεκαετίες
© Armando Gallo/Getty Images

Ντέιβιντ Μπόουι: Σαν σήμερα 10 Ιανουαρίου 2016 πέθανε ο σπουδαίος Βρετανός τραγουδιστής, συνθέτης και ηθοποιός - Κυριάρχησε στο μουσικό προσκήνιο επί δεκαετίες

Εννέα χρόνια συμπληρώνονται σήμερα χωρίς τον Ντέιβιντ Μπόουι, τον σπάνιας ευφυΐας Βρετανό καλλιτέχνη που καθόρισε ξανά και ξανά το μονοπάτι των μουσικών τάσεων και της ποπ κουλτούρας, επανεφευρίσκοντας την εικόνα και τον ήχο του ανά τις δεκαετίες.

Έως τις ύστατες στιγμές του, ο Ντέιβιντ Μπόουι, ο οποίος πέθανε από καρκίνο στις 10 Ιανουαρίου 2016, ήταν ακόμα ικανός να επιφυλάσσει εκπλήξεις. Το τελευταίο του άλμπουμ, Blackstar, κυκλοφόρησε στα 69α γενέθλιά του και απέδειξε ότι το χάρισμά του να δημιουργεί σπουδαία έργα δεν τον είχε εγκαταλείψει.

Σε όλη τη δεκαετία του 1970, ο Μπόουι ήταν πρωτοπόρος στις μουσικές τάσεις και στην ποπ μόδα. Έχοντας υπάρξει μίμος και διασκεδαστής καμπαρέ στα τέλη της δεκαετίας του '60, εξελίχθηκε σε τραγουδοποιό και πρωτοπόρο του glam-rock, στη συνέχεια στράφηκε σε αυτό που αποκαλούσε «πλαστική soul», πριν μετακομίσει στο Βερολίνο για να δημιουργήσει καινοτόμο ηλεκτρονική μουσική.

Moonage Daydream | Official Trailer | HBO

Τις επόμενες δεκαετίες η επιρροή του έγινε λιγότερο διάχυτη, αλλά παρέμεινε δημιουργικά ανήσυχος και συνεχώς καινοτόμος σε μια ποικιλία εκφραστικών μέσων. Η ικανότητά του να αναμειγνύει λαμπρές αλλαγές ήχου και εικόνας, υποστηριζόμενες από μια γνήσια πνευματική περιέργεια, συναγωνίζεται λίγους στην ιστορία της ποπ. Το Blackstar ήταν η απόδειξη ότι αυτή η περιέργεια δεν είχε μειωθεί στην μετέπειτα καριέρα του.

Ντέιβιντ Μπόουι: Το πορτρέτο του καλλιτέχνη σε νεαρή ηλικία

Ο Ντέιβιντ Μπόουι γεννήθηκε ως Ντέιβιντ Ρόμπερτ Τζόουνς στο Μπρίξτον του νότιου Λονδίνου. Η μητέρα του, Πέγκι, είχε γνωρίσει τον πατέρα του, Τζον, αφού εκείνος αποστρατεύτηκε από τη θητεία του στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. Ο Τζον εργάστηκε στη συνέχεια για τη φιλανθρωπική οργάνωση Barnardo's για παιδιά. Παντρεύτηκαν τον Σεπτέμβριο του 1947, οκτώ μήνες μετά τη γέννηση του Ντέιβιντ, όταν το διαζύγιο του Τζον από την πρώτη του σύζυγο, Χίλντα, έγινε οριστικό.

Το 1953 η οικογένεια μετακόμισε στο Μπρόμλεϊ του Κεντ, όπου ο Ντέιβιντ φοίτησε στο γυμνάσιο Μπερντ Ας και έδειξε έφεση στο τραγούδι και στο παίξιμο φλογέρας. Αργότερα, αφού πέρασε τις εξετάσεις, απέρριψε μια θέση σε γυμνάσιο και πήγε στο τεχνικό λύκειο του Μπρόμλεϊ, όπου σπούδασε τέχνη, μουσική και σχέδιο. Ο ετεροθαλής αδελφός του, Τέρι Μπερνς, σχεδόν μια δεκαετία μεγαλύτερος από τον Ντέιβιντ, τον σύστησε σε μουσικούς της τζαζ, όπως ο Τζον Κολτρέιν και ο Μάιλς Ντέιβις, ενώ το 1961 η μητέρα του Ντέιβιντ του αγόρασε ένα πλαστικό σαξόφωνο, εισάγοντας τον σε ένα όργανο που θα γινόταν ένα επαναλαμβανόμενο συστατικό στη μουσική του.

Μετά από έναν τσακωμό στο προαύλιο του σχολείου το 1962, η κόρη του αριστερού ματιού του παρέμεινε μόνιμα διεσταλμένη, προσδίδοντάς του μια αόριστα απόκοσμη όσο και ελκυστική εμφάνιση. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο δράστης του επεισοδίου, Τζορτζ Άντεργουντ, παρέμεινε στενός φίλος και αργότερα σχεδίασε εξώφυλλο δίσκου του Μπόουι.  

Στα 15 του, σχημάτισε το πρώτο του συγκρότημα, τους Kon-rads, ένα ροκ εν ρολ σχήμα που περιλάμβανε έναν κυμαινόμενο αριθμό μελών, συμπεριλαμβανομένου του Άντεργουντ. Γρήγορα απογοητεύτηκε από την έλλειψη φιλοδοξίας του συγκροτήματός του και αποσύρθηκε για να σχηματίσει ένα νέο σχήμα, τους King Bees, αυτή τη φορά με περισσότερες μπλουζ επιρροές. Κυκλοφόρησαν ένα σινγκλ με τίτλο Liza Jane, αλλά όταν αυτό απέτυχε να συγκινήσει το κοινό, ο Μπόουι εγκατέλειψε και πάλι το συγκρότημα και εντάχθηκε στους Manish Boys. Το σινγκλ τους I Pity the Fool δεν αποδείχτηκε πιο φιλικό προς τα τσαρτ από ό,τι το Liza Jane, με αποτέλεσμα ο Μπόουι να αποσύρεται από ένα ακόμη γκρουπ.

Επόμενος σταθμός του ήταν οι Lower Third, ένα συγκρότημα R&B από το Μάργκεϊτ του Κεντ. Το γκρουπ νόμιζε ότι έκανε οντισιόν για έναν τραγουδιστή και ισότιμο μέλος, αλλά μόλις προσέλαβαν τον Ντέιβιντ, ξαφνιάστηκαν όταν εκείνος εξέδωσε δελτίο Τύπου το οποίο ανέφερε: «Σας ενημερώνουμε για την ύπαρξη των Davie Jones and the Lower Third». Επιπλέον, ο Μπόουι συνεπικουρούμενος από τον νέο του μάνατζερ Ραλφ Χόρτον, πρώην tour manager των Moody Blues, όρισε ότι η μπάντα θα έπρεπε να είναι ντυμένη με μοντέρνα mod ενδυμασία, μιμούμενη τους Who. Τα υπόλοιπα μέλη των Lower Third δεν μπορούσαν να μην παρατηρήσουν το επιδεικτικό, ακόμη και θηλυπρεπές ερμηνευτικό στιλ του Μπόουι. Κυκλοφόρησαν ένα σινγκλ που έγραψε ο Τζόουνς, το εύστοχα τιτλοφορημένο You've Got a Habit of Leaving, αλλά παρά το γεγονός ότι πέτυχε μια χούφτα ραδιοφωνικές αναπαραγωγές, απέτυχε να καταγραφεί στα τσαρτ.

Ήταν ξεκάθαρο ότι το ταλέντο και η φιλοδοξία του Ντέιβιντ υπαγόρευαν ότι έπρεπε να κάνει σόλο καριέρα, και ο Χόρτον προκάλεσε τη διάσπαση των Lower Third ανακοινώνοντας ότι δεν υπήρχαν αρκετά χρήματα για να πληρώσουν τις αμοιβές τους. Ο Ντέιβιντ υιοθέτησε πλέον το όνομα Μπόουι για να αποφύγει τη σύγχυση με τον Ντέιβι Τζόουνς των Monkees και στελέχωσε ένα νέο συγκρότημα μέσω αγγελίας στο Melody Maker, διευκρινίζοντας ότι ήθελε μουσικούς «για να συνοδεύουν έναν τραγουδιστή». Το νέο συγκρότημα ονομάστηκε Buzz.

Aπέλυσε τον Χόρτον μετά από μια αποτυχημένη συμφωνία και στη θέση του προσέλαβε τον Κεν Πιτ, μια πολύ πιο ουσιαστική προσωπικότητα που είχε ήδη σημειώσει επιτυχία με τον Μελ Τορμέ και τους Manfred Mann. Ο Πιτ εξασφάλισε μια δισκογραφική συμφωνία για τον Μπόουι με την εταιρεία Deram της Decca, η οποία οδήγησε σε ένα πρώτο LP που κυκλοφόρησε τον Ιούνιο του 1967. Ο Μπόουι δήλωσε αργότερα για το ντεμπούτο άλμπουμ του: «Δεν ήξερα αν ήμουν ο Μαξ Μίλερ ή ο Έλβις Πρίσλεϊ».

Για ένα διάστημα σπούδασε θέατρο και παντομίμα με τον χορευτή Λίντσεϊ Κεμπ, και το 1969 ξεκίνησε μια φολκ λέσχη στην παμπ Three Tuns στο Κεντ. Αυτό εξελίχθηκε στο Beckenham Arts Lab, και μια σειρά μελλοντικών σταρ, συμπεριλαμβανομένων των Πίτερ Φράμπτον, Στιβ Χέρλι, Ρικ Γουέικμαν, καθώς και του μελλοντικού παραγωγού του Μπόουι, Τόνι Βισκόντι, έδωσαν εκεί συναυλίες.

Πρώτη επιτυχία με το Space Oddity και εκτόξευση στη φήμη

Τον Ιούλιο του 1969, ο Μπόουι κυκλοφόρησε το Space Oddity, το τραγούδι που θα του έδινε την αρχική του εμπορική επιτυχία. Το τραγούδι συνέπεσε χρονικά με την προσεδάφιση του Apollo 11 στο φεγγάρι και έγινε κορυφαία επιτυχία στο Ηνωμένο Βασίλειο. Το συνοδευτικό άλμπουμ ονομαζόταν αρχικά Man of Words / Man of Music, αλλά αργότερα επανεκδόθηκε ως Space Oddity.

David Bowie – Space Oddity (Official Video)

Η επόμενη χρονιά ήταν σημαντική για τον Μπόουι. Ο αδελφός του Τέρι μπήκε σε ψυχιατρικό ίδρυμα (και θα αυτοκτονούσε το 1985) και ο πατέρας του πέθανε. Τον Μάρτιο, ο Μπόουι παντρεύτηκε την Άντζελα Μπάρνετ, μια φοιτήτρια τέχνης. Απέλυσε τον Πιτ και προσέλαβε ως μάνατζερ τον δραστήριο και επιθετικό Τόνι ΝτεΦρις.

Καλλιτεχνικά, ο Μπόουι προχωρούσε μπροστά. Το The Man Who Sold the World κυκλοφόρησε στις ΗΠΑ στα τέλη του 1970 και στο Ηνωμένο Βασίλειο την επόμενη χρονιά στο πλαίσιο της νέας συμφωνίας του με την RCA Victor, και με την τολμηρή σύνθεση τραγουδιών και τον μελαγχολικό, hard-rock ήχο του, ήταν το πρώτο άλμπουμ που δικαιώνει πλήρως τα συνθετικά και ερμηνευτικά του χαρίσματα. Το ομώνυμο κομμάτι παραμένει μια από τις πιο ατμοσφαιρικές συνθέσεις του, ενώ τραγούδια όπως τα All the Madmen και The Width of a Circle ήταν τρομερά ευρηματικά και ολοκληρωμένα. Τα θέματα του άλμπουμ περιλάμβαναν την αθανασία, την παραφροσύνη, το φόνο και τον μυστικισμό, απόδειξη ότι ο Μπόουι ήταν ένας τραγουδοποιός που σκεφτόταν πολύ πέρα από τα συνήθη όρια της ποπ.

Το The Man Who Sold the World ήταν σημαντικό και με άλλους τρόπους. Ο παραγωγός του, Τόνι Βισκόντι, έγινε μακροχρόνιος σύμμαχος, και στον κιθαρίστα Μικ Ρόνσον και στον ντράμερ Γούντι Γουντμάνσι, ο Μπόουι είχε βρει τον πυρήνα αυτού που θα γινόταν οι Spiders from Mars. Το εξώφυλλο του δίσκου απεικόνιζε τον Μπόουι με ένα μακρύ φόρεμα μοιάζοντας εντυπωσιακά με τη Λορίν Μπακόλ, παίζοντας με το θέμα της σεξουαλικής ασάφειας που θα εκμεταλλευόταν με τόση επιτυχία.

Ακολούθησε το Hunky Dory (1971), μια εξαιρετική συλλογή τραγουδιών που γνώρισε μόνο μέτρια επιτυχία, αλλά όλα άλλαξαν το 1972, με το The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars.

Ziggy Stardust: Η πρώτη μεταμόρφωση ενός ροκ χαμαιλέοντα

Αυτή τη φορά, ο Bowie αναδύθηκε ως ένας ολοκληρωμένος χαρακτήρας επιστημονικής φαντασίας - ένας διαγαλαξιακός αστέρας της glam-rock που επισκέπτεται έναν καταδικασμένο πλανήτη Γη - και το άλμπουμ έγραψε ουσιαστικά το σενάριο για τη δική του εκτόξευση στα αστέρια. Το σινγκλ Starman έφερε άμεση επιτυχία για το άλμπουμ, ενώ τα σαγηνευτικά σκηνικά κοστούμια και οι σεξουαλικά προκλητικές εμφανίσεις του Μπόουι (μετά τον προσεκτικά συγχρονισμένο ισχυρισμό του σε μια συνέντευξη στο Melody Maker ότι ήταν ομοφυλόφιλος) προκάλεσαν παροξυσμό που είχε να εμφανιστεί από την εποχή της Beatlemania. Η εμφάνιση του Μπόουι ως Ziggy Stardust στο Top of the Pops ήταν μια εμπειρία που άλλαξε τη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ακροατών της ποπ στη Βρετανία του '70.

David Bowie - Starman (Top Of The Pops, 1972)

Ό,τι άγγιξε στη συνέχεια μετατράπηκε σε χρυσό, όπως το τραγούδι All the Young Dudes, το οποίο αναζωογόνησε την καριέρα των Mott the Hoople, ή το άλμπουμ Transformer του Lou Reed, στο οποίο ήταν συμπαραγωγός με τον Ronson. Σημείωσε το πρώτο του άλμπουμ Νο 1 στο Ηνωμένο Βασίλειο με το Aladdin Sane το 1973, το οποίο περιείχε τα hit σινγκ The Jean Genie και Drive-in Saturday. Αλλά ο Μπόουι σχεδίαζε ήδη νέες κινήσεις και τον Ιούλιο του 1973 σόκαρε το κοινό του στο Χάμερσμιθ Όντεον ανακοινώνοντας την απόσυρση του Ziggy Stardust.

Ακολούθησε το Pin Ups, ένα μεταβατικό άλμπουμ με διασκευές, πριν ξεκινήσει το δυσοίωνο κόνσεπτ άλμπουμ Diamond Dogs, που προοριζόταν ως μια μουσική εκδοχή του 1984 του Τζορτζ Όργουελ. Το εμπορικό ένστικτο του Μπόουι παρέμεινε ωστόσο σε άριστη κατάσταση και το άλμπουμ έφερε περαιτέρω επιτυχίες με το ομώνυμο κομμάτι και το Rebel Rebel.

Πήγε τη νέα του μουσική στις ΗΠΑ το 1974 με την περίτεχνα θεατρική περιοδεία Diamond Dogs, η οποία κινηματογραφήθηκε από το BBC για το ντοκιμαντέρ Cracked Actor. Ωστόσο, οι επαγγελματικές πιέσεις και η κλιμακούμενη έξη του στην κοκαΐνη έκαναν τον Μπόουι παρανοϊκό και σωματικά αδυνατισμένο.

Το αυξανόμενο ενδιαφέρον του για τη φανκ και τη σόουλ μουσική ήρθε στο προσκήνιο με το απολαυστικό Young Americans (1975), το οποίο του χάρισε επιτυχία στο αμερικανικό τσαρτ με το Fame (με τον Τζον Λένον ως guest τραγουδιστή) και του χάρισε μια θέση στο αμερικανικό τηλεοπτικό σόου, Soul Train.

Το Station to Station (1976), μια ευφορική δόση αυτού που θα μπορούσε να ονομαστεί συνθετικό art-funk, εισήγαγε μια νέα περσόνα, τον Λεπτό Λευκό Δούκα, την οποία ο Μπόουι είχε μεταφέρει από την πρωταγωνιστική του ερμηνεία ως μελαγχολικού διαστημικού ταξιδιώτη στην ταινία του Νίκολας Ρεγκ, The Man Who Fell to Earth.

The Man Who Fell To Earth (1976) Trailer | David Bowie | Rip Torn

Η βερολινέζικη περίοδος και το τρίπτυχο συνεργασιών με τον Μπράιαν Ίνο

Αλλά η σύνδεση του Ντέιβιντ Μπόουι με τη Γη φαινόταν όλο και πιο επισφαλής. Την περίοδο εκείνη μίλησε στο περιοδικό Rolling Stone για τον θαυμασμό του για τον φασισμό και προκάλεσε οργή όταν ο χαιρετισμός του προς το πλήθος κατά την άφιξή του με μια ανοιχτή Mercedes στον σταθμό Βικτόρια του Λονδίνου ερμηνεύτηκε ως ναζιστική χειρονομία.

Πήρε απόσταση από τη δημόσια σφαίρα αγοράζοντας ένα σπίτι στην Ελβετία, όπου ανακάλυψε εκ νέου το ενδιαφέρον του για την τέχνη και το σχέδιο, αλλά στα τέλη του 1976 είχε εγκατασταθεί στο Βερολίνο, όπου τον συνόδευαν ο Ίγκι Ποπ, με τον οποίο δούλευε στο άλμπουμ του τελευταίου, Idiot, και ο Μπράιαν Ίνο, ο οποίος θα γινόταν ο καταλύτης για ένα ακόμη μουσικό άλμα του Μπόουι προς τα εμπρός.

Το αποτέλεσμα ήταν το δισκογραφικό τρίπτυχο των Low, Heroes και Lodger, τα οποία κυκλοφόρησαν από το 1977 ως το 1979 και όπου ο Μπόουι ανακάτευε επιρροές από το krautrock με σινθεσάιζερ καθοδηγούμενα από τον Ίνο. Παράλληλα, ο Μπόουι βρήκε χρόνο ώστε να ερμηνεύσει έναν ακόμη πρωταγωνιστικό ρόλο σε ταινία, εμφανιζόμενος ως κόμης Paul von Przygodski στην ταινία Just a Gigolo.

Η σχέση του Μπόουι με τη σύζυγό του είχε διαλυθεί κάτω από την πίεση της επιτυχίας και του ηδονιστικού, άσωτου τρόπου ζωής του ζευγαριού, και χώρισαν το 1980. Αυτή ήταν μια χρονιά περαιτέρω δημιουργικού θριάμβου, που έφερε ένα εξαιρετικό άλμπουμ, το Scary Monsters (and Super Creeps) και το spin-off σινγκλ του, το Ashes to Ashes, που κατέκτησε τα τσαρτ. Προκειμένου να γυρίσει το βίντεο του Ashes to Ashes, πήγε στο κλαμπ Blitz στο Λονδίνο και στρατολόγησε αρκετούς κορυφαίους του νεορομαντικού κινήματος, με συγκροτήματα όπως οι Visage και οι Spandau Ballet να οφείλουν μεγάλο μέρος της έμπνευσής τους στον Bowie.

Εκ των υστέρων, το Ashes to Ashes μπορεί να θεωρηθεί ως σημείο καμπής, καθώς έκτοτε ο Μπόουι δεν υπήρξε ποτέ ξανά ο πρωτοπόρος που ήταν στην ακμή του. Αυτή η διαδικασία εκφράστηκε στον τρόπο με τον οποίο μεταπηδούσε μεταξύ συνεργασιών.

Κατέθεσε ένα νούμερο 1 σινγκλ με τη συνεργασία του με τους Queen το 1981, το Under Pressure, ενώ συμμετείχε όλο και περισσότερο σε διασταυρώσεις μεταξύ διαφορετικών ειδών.

Συνέχισε ωστόσο να εξελίσσεται ως ηθοποιός, με εμφανίσεις στο Η πείνα, στο πλευρό της Κατρίν Ντενέβ και στο δράμα του Β' Παγκοσμίου Πολέμου Καλά Χριστούγεννα, κύριε Λόρενς, που κυκλοφόρησαν το 1983. Μουσικά, αυτή ήταν η χρονιά κατά την οποία εστίασε τις δυνάμεις του σε μια ολοκληρωτική εμπορική αντεπίθεση με το άλμπουμ Let's Dance και τις συναυλίες που ακολούθησαν. Με συμπαραγωγό τον Νάιλ Ρότζερς των Chic, το Let's Dance διαμόρφωσε εκ νέουν τον Μπόουι σε έναν παγκόσμιο ροκ σταρ φιλικό προς το κοινό, με το άλμπουμ και τα σινγκλ Let's Dance, China Girl και Modern Love να γίνονται τεράστιες διεθνείς επιτυχίες.

Έξαρση του MTV, Live Aid και γάμος με την Ιμάν

Ήταν η εποχή της ακμής του MTV, και η ικανότητα του Μπόουι για εντυπωσιακά βίντεο τροφοδότησε αυτή την εμπορική έξαρση, ενώ η εξάμηνη περιοδεία Serious Moonlight προσέλκυσε τεράστιο πλήθος κόσμου. Έμελλε να είναι η πιο επιτυχημένη εμπορικά περίοδος της καριέρας του.

Το Tonight του 1984 δεν μπόρεσε να επαναλάβει το τέχνασμα, αν και χάρισε στον καλλιτέχνη την επιτυχία Blue Jean, μαζί με ένα βραβείο Grammy. Το προφίλ του ωστόσο απέκτησε νέα ώθηση μετά την εμφάνισή του στη συναυλία για την ανακούφιση από την πείνα Live Aid το 1985 στο στάδιο Γουέμπλεϊ, όπου ήταν ένας από τους σημαντικότερους ερμηνευτές. Επιπλέον, συνεργάστηκε με τον Μικ Τζάγκερ για να ηχογραφήσουν το φιλανθρωπικό σινγκλ Dancing in the Street, το οποίο έφτασε στο Νο 1.

Στη συνέχεια, ο Μπόουι επέστρεψε σε κινηματογραφικά μονοπάτια, με την εμφάνισή του στην ταινία του Τζούλιαν Τεμπλ Absolute Beginners. Έγραψε επίσης πέντε τραγούδια για την ταινία φαντασίας Labyrinth του Τζιμ Χένσον, ενώ ερμήνευσε και τον ρόλο του Jareth the Goblin King.

David Bowie - Absolute Beginners (Official Video)

Αφού υποδύθηκε τον Πόντιο Πιλάτο στην ταινία του Μάρτιν Σκορτσέζε Ο τελευταίος πειρασμός, η επόμενη κίνηση του Μπόουι ήταν η σύσταση του heavy-rock συγκροτήματος Tin Machine, με το οποίο επεδίωκε να εμφανίζεται ως μέλος και όχι ως σόλο σταρ. Το άλμπουμ τους Tin Machine (1989) και η περιοδεία τους απέσπασαν ένα μείγμα επαίνων και επικρίσεων. Οι Tin Machine διαλύθηκαν το 1992.

Λίγες ημέρες μετά την εμφάνισή του στη συναυλία-αφιέρωμα στον Φρέντι Μέρκιουρι στο στάδιο Γουέμπλεϊ τον Απρίλιο του ίδιου έτους, ο Μπόουι παντρεύτηκε το μοντέλο Ιμάν από τη Σομαλία, την οποία είχε γνωρίσει 18 μήνες νωρίτερα, και το ζευγάρι αγόρασε σπίτι στη Νέα Υόρκη. Αυτό το καινούργιο ξεκίνημα στην ιδιωτική του ζωή συνέπεσε με την αναζήτηση νέας μουσικής έμπνευσης.

View this post on Instagram

A post shared by David Bowie (@davidbowie)

Το Outside (1995) τον βρήκε ξανά μαζί με τον Μπράιαν Ίνο και αποτέλεσε άλλη μια εμπορική επιτυχία, ενώ το Earthling (1997) δανείστηκε στοιχεία από το ύφος drum'n'bass εφάρμοζαν την περίοδο εκείνη καλλιτέχνες από το Ηνωμένο Βασίλειο όπως ο Goldie και οι Asian Dub Foundation. Ένα από τα κομμάτια του άλμπουμ ήταν το I'm Afraid of Americans, το οποίο γράφτηκε αρχικά για την ταινία Showgirls, αλλά ηχογραφήθηκε ξανά υπό την αιγίδα του Τρεντ Ρέζνορ των Nine Inch Nails. Κυκλοφόρησε ως σινγκλ και παρέμεινε στο αμερικανικό Billboard Hot 100 για τέσσερις μήνες.

Τα νέα μέσα και η τεχνολογία επηρέασαν και τις ηχογραφήσεις του. Το άλμπουμ Hours του 1999 βασίστηκε στη μουσική που είχε γράψει για ένα ηλεκτρονικό παιχνίδι με τίτλο Omikron, στο οποίο ο Μπόουι και η Ιμάν εμφανίζονταν ως χαρακτήρες. Μερικοί ακροατές εντόπισαν μια επιστροφή στις μέρες του Hunky Dory στους στοχαστικούς, αυτοαναλυτικούς στοχασμούς του άλμπουμ, αν και τα τραγούδια δεν μπορούσαν να φτάσουν εκείνες τις παλιές δόξες.

Zoolander  The Walk Off Scene (in honor of) with David Bowie

Φθίνουσα υγεία και ακόρεστη δημιουργικότητα

Έπαιξε τον εαυτό του στην παρωδία του Μπεν Στίλερ για τη βιομηχανία της μόδας Zoolander. Την επόμενη χρονιά, ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ Meltdown στο Λονδίνο, ανοίγοντας τη διοργάνωση με την πρώτη συναυλία της περιοδείας του Heathen, για την υποστήριξη του ομώνυμου άλμπουμ του. Η δουλειά επανένωσε τον Μπόουι με τον Βισκόντι για πρώτη φορά μετά το Scary Monsters και πούλησε 2 εκατομμύρια αντίτυπα παγκοσμίως. Ήταν υποψήφιο για το βραβείο Mercury.

Ένας αναζωογονημένος Μπόουι επέστρεψε στο στούντιο με τον Βισκόντι την επόμενη χρονιά για το Reality, μια άλλη επιτυχημένη δουλειά που χαιρετίστηκε για την ενέργεια και τη μουσική φρεσκάδα της. Ωστόσο, εν μέσω της περιοδείας του Reality το 2004, ο Μπόουι υπέφερε από πόνους στο στήθος ενώ εμφανιζόταν σε φεστιβάλ στη Γερμανία και υποβλήθηκε σε επείγουσα αγγειοπλαστική επέμβαση στο Αμβούργο, για να καθαρίσει μια μπλοκαρισμένη αρτηρία.

Πήρε το επείγον ιατρικό περιστατικό ως προειδοποίηση και μείωσε τον ρυθμό των δραστηριοτήτων του. Πραγματοποίησε μια χούφτα guest εμφανίσεις, μεταξύ των οποίων και μερικές ζωντανές εμφανίσεις με το καναδικό συγκρότημα Arcade Fire, και στη συνέχεια, το 2006, ανακοίνωσε ότι θα απέχει ένα χρόνο από τις περιοδείες και τις ηχογραφήσεις.

Τον Φεβρουάριο της ίδιας χρονιάς του απονεμήθηκε βραβείο Grammy για τη τα επιτεύγματά του, ενώ είχε εισαχθεί στο Rock and Roll Hall of Fame προ πολλού το 1996. Στο The Prestige, την ταινία του Κρίστοφερ Νόλαν για δύο μάχιμους μάγους, ο Μπάουι εμφανίστηκε ως ο εφευρέτης Νίκολα Τέσλα. Ο Νόλαν δήλωσε ότι επέλεξε τον Μπόουι επειδή ήθελε κάποιον «εξαιρετικά χαρισματικό».

Το 2011 κυκλοφόρησε το άλμπουμ Toy. Πολύ μεγαλύτερης σημασίας ήταν το The Next Day (2013), το πρώτο του άλμπουμ με νέο υλικό μετά από μια δεκαετία. Σε παραγωγή του Βισκόντι, είχε προηγηθεί το σινγκλ Where Are We Now? που του χάρισε την πρώτη του βρετανική τοπ 10 επιτυχία από το 1993. Το άλμπουμ κατέκτησε την κορυφή των τσαρτ στη Βρετανία και σε όλο τον κόσμο, φτάνοντας στο Νο 2 στις ΗΠΑ. Το 2014 ο Μπόουι τιμήθηκε με το βραβείο Brit Award για τον καλύτερο Βρετανό άνδρα καλλιτέχνη, καθιστώντας τον ως τον παλαιότερο αποδέκτη στην ιστορία των βραβείων.

Ο Ντέιβιντ Μπόουι πέθανε στις 10 Ιανουαρίου 2016, λίγες ημέρες μετά τα 69α γενέθλιά του την κυκλοφορία του 25ου στούντιο άλμπουμ του, Blackstar, έχοντας κρατήσει την ασθένειά του μυστική από τον κόσμο.

(Με πληροφορίες του Guardian)

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.