Μουσικη

Σαν σήμερα ο Έλβις Πρίσλεϊ ηχογραφεί το «That's All Right» και ξεκινά την επανάσταση του ροκ εν ρολ

Πώς ένας νεαρός οδηγός φορτηγού μετατράπηκε στον «Βασιλιά»

A.V. Team
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Σαν σήμερα ο Έλβις Πρίσλεϊ ηχογραφεί το «That's All Right» και ξεκινά την επανάσταση του ροκ εν ρολ

Σαν σήμερα στις 5 Ιουλίου 1954, ο μουσικός παραγωγός Sam Phillips ηχογραφεί το «That's All Right» του Arthur Crudup με έναν άγνωστο νεαρό οδηγό φορτηγού με το όνομα Elvis Presley στο μικρόφωνο. Η διασκευή αυτή θεωρείται ως η πραγματική αρχή της επανάστασης του ροκ εν ρολ.

That's All Right: Η πρώτη ροκ εν ρολ ηχογράφηση όλων των εποχών

Το «That's All Right» ήταν ένα τραγούδι που γράφτηκε και ερμηνεύτηκε αρχικά από τον Αμερικανό μπλουζ τραγουδιστή Arthur Crudup το οποίο είχε ηχογραφήσει το 1946. Ωστόσο, το κομμάτι έγινε γνωστό ως το ντεμπούτο σινγκλ του Elvis Presley. Η έκδοση του Elvis Presley ηχογραφήθηκε στις 5 Ιουλίου και κυκλοφόρησε στις 19 Ιουλίου, με το «Blue Moon of Kentucky» ως b-side.

Το περιοδικό Rolling Stone το κατέταξε στη θέση 113 στη λίστα με τα «500 καλύτερα τραγούδια όλων των εποχών» το 2010. Αρκετοί μουσικοκριτικοί θεωρούν την έκδοση του Elvis Presley ως υποψήφια για την πρώτη ροκ εν ρολ ηχογράφηση όλων των εποχών. Τον Ιούλιο του 2004, ακριβώς 50 χρόνια μετά την πρώτη κυκλοφορία του, το τραγούδι επανακυκλοφόρησε ως single σε CD σε πολλές χώρες, συμπεριλαμβανομένου του Ηνωμένου Βασιλείου, όπου άγγιξε την τρίτη θέση στα charts. Το 1998, η εκδοχή του Elvis Presley εντάχθηκε στο Grammy Hall of Fame.

Η ιστορία δικαίως πιστώνει στον Sam Phillips, τον ιδιοκτήτη και διαχειριστή της Sun Records στο Μέμφις του Τενεσί, ως το άτομο που ανακάλυψε τον Presley, αν και δεν λαμβάνει υπόψη του τους ρόλους κάποιων άλλων προσώπων στην πραγματοποίηση αυτής της ανακάλυψης. Όπως των δύο μουσικών που συνόδευαν τον Elvis Presley, Scotty και Bill και φυσικά του ίδιου του Arthur «Big Boy» Crudup.

O μπλουζ τραγουδιστής Arthur Crudup © Wikimedia Commons

Η αρχή για τον Elvis Presley έγινε το καλοκαίρι του 1953

Όλα ξεκίνησαν όταν ο Elvis Presley, ένας νεαρός οδηγός φορτηγού μπήκε στα γραφεία της Sun Records ένα βράδυ του Σαββάτου το καλοκαίρι του 1953 και πλήρωσε 3,98 δολάρια συν το φόρο για να ηχογραφήσει ένα τραγούδι ως δώρο γενεθλίων προς τη μητέρα του. Ο Sam Phillips ηχογράφησε τον Elvis να τραγουδά τα «My Happiness» και «That’s When Your Heartaches Begin» και όταν αργότερα το συζήτησε με την συνέταιρό του Marion Keisker, αυτή έγραψε στο σημειωματάριο της «Καλός τραγουδιστής για μπαλάντες. Κράτα τον».

Ήταν η Keisker που εντυπωσιάστηκε αρκετά από τον απίστευτα ντροπαλό νεαρό τραγουδιστή που ανέφερε επανειλημμένα το όνομά του στον Phillips τον επόμενο χρόνο και πίστευε ότι άξιζε να του δοθεί μια ευκαιρία. Στις αρχές Ιουλίου του 1954, ο Phillips έστειλε τελικά δύο από τους αγαπημένους του session μουσικούς, τον κιθαρίστα Scotty Moore και τον μπασίστα Bill Black, να συναντηθούν με τον Elvis και να του αναφέρουν αν άξιζε μια συνεργασία μαζί του.

Ο Elvis Presley μαζί με τους Scotty Moore, Bill Black και Sam Philips © Getty Images/GAB Archive

«Δεν με εντυπωσίασε, αλλά ο μικρός έχει καλή φωνή»

Αφού μίλησαν με τον Elvis, ο Moore και ο Black ανέφεραν στον Phillips ότι δεν ήταν και πολύ ενθουσιασμένοι μαζί του. «Δεν με εντυπωσίασε», είπε ο Moore στον Phillips, «αλλά ο μικρός έχει καλή φωνή». Ωστόσο, ο Phillips αποφάσισε να πάρει το ρίσκο και προγραμμάτισε μια ηχογράφηση με τον Presley για τις 5 Ιουλίου.

Ο Phillips ως έμπειρος μουσικός παραγωγός ένοιωθε ότι κάτι άλλαζε στον κόσμο της μουσικής το 1954 και είχε μια πολύ καλή ιδέα για το που πήγαινε η τάση: ένας λευκός τραγουδιστής που μπορούσε να τραγουδήσει «μαύρα» μπλουζ. Ωστόσο, οι πρώτες συνεδρίες της 5ης Ιουλίου δεν έκαναν τίποτα για να πείσουν τον Sam Phillips ότι ο Elvis ήταν αυτό που έψαχνε.

Η ερμηνεία του Elvis στα «Harbor Lights» και στο «I Love You Because» ήταν άκαμπτες και χωρίς έμπνευση και μετά από πολλές πρόβες και επαναλήψεις, ο Phillips αναγκάστηκε να διακόψει την ηχογράφηση για ένα σύντομο διάλλειμα. Εκεί ήταν που ο Elvis αντί να βγει από το στούντιο για μια ανάσα, άρχισε να τζαμάρει στην κιθάρα παίζοντας και τραγουδώντας το «That's All Right», αλλά τουλάχιστον δύο φορές πιο γρήγορα από το original.

Το «That's All Right» εκτόξευσε τον Elvis Presley στην κορυφή

Μέσα από μια ανοιχτή πόρτα στο διπλανό δωμάτιο, ο Sam Phillips άκουσε αυτή την νέα εκδοχή του γνώριμου μπλουζ κομματιού και συνειδητοποίησε ότι είχε βρει τον ήχο που έψαχνε. «Ο Sam έβγαλε το κεφάλι του έξω και είπε: Τι στο καλό κάνετε;» θυμάται αργότερα ο Scotty Moore. «Και είπαμε: Δεν έχουμε ιδέα». «Λοιπόν, πάρτε το από την αρχή», είπε ο Sam, «και προσπαθήστε να βρείτε ένα σημείο εκκίνησης και κάντε το ξανά».

Ο Phillips συνέχισε να ηχογραφεί με τον Elvis για τα επόμενα δύο απογεύματα, αλλά ποτέ δεν απαθανάτισε κάτι τόσο συναρπαστικό όσο εκείνη η πρώτη ηχογράφηση. Το «That's All Right» παίχτηκε στον ραδιοφωνικό σταθμό του Μέμφις WHBQ μόλις δύο ημέρες μετά την ηχογράφηση του και στη συνέχεια κυκλοφόρησε ως σινγκλ δύο εβδομάδες αργότερα.

Η έκδοση του Elvis Presley έγινε αμέσως επιτυχία οδηγώντας τον στην κορυφή και μετατρέποντάς τον στον Bασιλιά του ροκ εν ρολ. Όσο για τον Arthur Crudup, το όνομά του συμπεριλήφθηκε στα credits του «That's All Right», αλλά παρά τις νομικές μάχες σε όλη τη δεκαετία του 1970, δεν έλαβε ποτέ χρηματική αποζημίωση. Ένα δικαστήριο μεταξύ του Crudup και της Sun Records έδωσε εντολή στην εταιρία να πληρώσει τον καλλιτέχνη 60.000 δολάρια, αλλά κάτι τέτοιο δεν συνέβη ποτέ.