Μουσικη

Grand Magus: Δεν υπήρξαμε ποτέ μέρος μίας «σκηνής» ή ενός κινήματος»

Ο Janne "JB" Christoffersson μίλησε στην Athens Voice πριν το σουηδικό metal trio εμφανιστεί στο Release Athens 2024

Μπάμπης Καλογιάννης
7’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Grand Magus: Συνέντευξη με τον κιθαρίστα και τραγουδιστή του σουηδικού metal συγκροτήματος, Janne "JB" Christoffersson, πριν την εμφάνισή τους στο φεστιβάλ Release Athens 2024.

Μέσα από τους underground κύκλους της κραταιάς, εδώ και δεκαετίες, σουηδικής metal σκηνής, οι Grand Magus έχτισαν σταδιακά το όνομα τους στα τέλη της δεκαετίας του 1990, κυκλοφορώντας την πρώτη τους επίσημη δισκογραφική δουλειά το 2001. Ο ήχος του ομώνυμου ντεμπούτου τους “Grand Magus” ήταν επηρεασμένος από τη stoner rock και doom σκηνή της εποχής, με τις επιρροές αυτές να διατηρούνται κατά τη δισκογραφική παρουσία του γκρουπ μέχρι το 2008. Σημαντικό ρόλο σε αυτό έπαιξε σίγουρα και το ότι τα albums των Grand Magus κυκλοφόρησαν μέσω της Rise Above Records, ιδιοκτησίας του Lee Dorian των Cathedral και γνωστής για την προώθηση stoner και doom ήχων. Το κομβικό σημείο για το συγκρότημα και η στιγμή της καταξίωσης έρχονται με το “Iron Will” του 2008, έναν δίσκο όπου οι Grand Magus βασίστηκαν σε πιο κλασικές metal φόρμες, με το αποτέλεσμα να αποθεώνεται από κοινό και κριτικούς.

Το “Hammer of the North” του 2010 εδραιώνει ακόμα περισσότερο τη φήμη τους, ενώ δύο χρόνια αργότερα οι Grand Magus υπογράφουν με τη Nuclear Blast, στο δυναμικό της οποίας βρίσκονται μέχρι σήμερα. Το συγκρότημα καθοδηγείται από τον Janne "JB" Christoffersson, σε κιθάρα και φωνητικά, ο οποίος υπήρξε για οκτώ χρόνια τραγουδιστής των σπουδαίων Σουηδών stoner rockers Spiritual Beggars. Παλιά καραβάνα της σκηνής της χώρας του, ατενίζει με αισιοδοξία το μέλλον και δηλώνει έτοιμος για την πολυαναμενόμενη εμφάνιση των Grand Magus στο φεστιβάλ Release Athens 2024, μαζί με τους headliners Megadeth και τους Blind Guardian, την Παρασκευή 14 Ιουνίου, στην Πλατεία Νερού. Ο Janne "JB" Christoffersson μίλησε στην Athens Voice για τις εξελίξεις γύρω από τους Grand Magus, τις ρίζες τους αλλά και την προσωπική του καλλιτεχνική πορεία, καθιστώντας σαφές πως είναι ένας μουσικός που αγαπάει πολύ αυτό που κάνει και είναι σαφής ως προς την πορεία και τους στόχους του.

Αναμένοντας την εμφάνισή σας στο φεστιβάλ Release Athens, ποια είναι τα νέα από το στρατόπεδο των Grand Magus;
Ήμασταν πολύ απασχολημένοι αυτό το διάστημα, συνθέτοντας και ηχογραφώντας νέο υλικό. Η συναυλία στο Release Athens 2024 θα είναι η πρώτη μας, εδώ και σχεδόν και δύο χρόνια!

Είστε ένα εξέχον μέλος της σπουδαίας σουηδικής metal σκηνής, η οποία είναι κυρίαρχη στο είδος εδώ και πολλές δεκαετίες. Γιατί πιστεύετε ότι συμβαίνει αυτό με τη χώρα σας και τι πιστεύετε για την επιτυχία συγκροτημάτων όπως οι Sabaton;
Είναι η κλασική ερώτηση. Δεν έχω σαφή απάντηση αλλά πιστεύω ότι είναι συνδυασμός πραγμάτων. Έχουμε μεγάλες περιόδους με σκοτάδι και κρύο καιρό που σημαίνει πως υπάρχουν ελάχιστα πράγματα να κάνει κάποιος εκτός σπιτιού, ενώ αντίστοιχα είναι τέλεια συνθήκη για να είσαι σε μια αίθουσα για πρόβες, να συνθέτεις και να παίζεις μουσική. Επίσης, τουλάχιστον όσο εγώ μεγάλωνα σε ηλικία, η μουσική είναι πολύ σημαντικό μέρος των σχολείων μας, έχει κάποιος την ευκαιρία να δοκιμάσει διάφορα μουσικά όργανα κλπ. Αντίστοιχα υπάρχουν και μουσικά σχολεία, εγώ πήγα σε ένα τέτοιο για πολλά χρόνια. Όταν δε το metal απέκτησε φήμη στα 80s, το ίδιο έγινε και στη Σουηδία και αυτό είχε νομίζω μεγάλο αντίκτυπο. Οι Sabaton έχουν εργαστεί πολύ σκληρά για να φτάσουν σε αυτό το επίπεδο επιτυχίας που βρίσκονται και τους αξίζουν πολλά εύσημα για αυτό, νομίζω.

Πες μας για την εξέλιξη του γκρουπ και κυρίως για τη μετάβαση από τις πρώιμες stoner/doom επιρροές και ημέρες σας, σε έναν πιο κλασικό metal ήχο. Ήταν μόνο η αλλαγή της εταιρείας που οδήγησε σε αυτό ή υπήρχαν και άλλοι παράγοντες;
Η μεγάλη αλλαγή έγινε μετά το δεύτερο μας δίσκο “Monument” ο οποίος ήταν βαρύς και αργός στο μεγαλύτερο μέρος του. Όταν αρχίσαμε να γράφουμε για τον τρίτο μας δίσκο “Wolf's Return” γνωρίζαμε ότι θέλουμε να πάμε προς μια πιο γρήγορη κλασική heavy metal κατεύθυνση και αυτό ακριβώς έγινε. Και έγινε πριν από οποιαδήποτε αλλαγή εταιρείας. Το “Iron Will” υπήρξε συνέχεια αυτής της μετάβασης, έστω κι αν είχαμε ακόμα το ένα πόδι μας στο doom, πιστεύω δε πως είμαστε στο ίδιο μονοπάτι έκτοτε.

Από το 2002 ως το 2010 ήσουν μέλος των Spiritual Beggars. Πώς εξελίχθηκες ως μουσικός όντας μέλος τους και πώς κατάφερες να είσαι σε δύο απαιτητικά γκρουπ ταυτόχρονα;
Ήταν μια εξαιρετικά εκπαιδευτική εμπειρία, ενώ πέρασα και πολύ ωραία. Πάντως είχα πολύ μικρότερη ευθύνη στους Spiritual Beggars σε σχέση με τους Grand Magus, κάτι που ουσιαστικά έκανε δυνατό το να ασχολούμαι και με τους δύο. Δεν είχα εμπλοκή με τη σύνθεση τραγουδιών, εκτός από ένα δύο τραγούδια, έτσι ο Michael (σ.σ. Amott, κιθαρίστας και ιθύνων νους των Spiritual Beggars) είχε περισσότερους στίχους και μελωδίες ως επιλογή. Επίσης, ήμουν προφανώς απλά ο τραγουδιστής και δεν χρειαζόταν να είμαι παρών καθ’ όλη τη διαδικασία των ηχογραφήσεων κλπ. Έμαθα πολλά από τον Michael για πολλά πράγματα και θα είμαι πάντα ευγνώμων που με επέλεξε για τους Spiritual Beggars, όταν το έκανε. Νομίζω πως αυτή η εμπειρία με έκανε πιο επαγγελματία ως performer, τόσο live όσο και στο studio.

Ποιοι είναι τέσσερις καλλιτέχνες ή γκρουπ που σε επηρέασαν όλα αυτά τα χρόνια, τόσο ως μουσικό όσο και ως άνθρωπο γενικότερα;
Ο Ritchie Blackmore είναι η No 1 επιρροή μου μουσικά. Εξαιτίας του ήθελα να παίξω hard rock και κυρίως να παίξω κιθάρα. Ο Ronnie James Dio και ο David Coverdale είναι δύο τεράστια είδωλα όσον αφορά το τραγούδι, ενώ θα πρέπει να αναφέρω και τον Joey Demaio καθώς οι Manowar υπήρξαν ανέκαθεν τεράστια επιρροή σε μένα και τους Grand Magus. Υπάρχουν όμως πολύ περισσότεροι που θα μπορούσα να αναφέρω. Sabbath, Judas Priest, Accept κλπ. Οι Motorhead επίσης υπήρξαν για εμάς μεγάλη επιρροή.

Πώς εργάστηκε η μπάντα κατά τη διάρκεια της πανδημίας; Αντιμετωπίσατε δυσκολίες; Σας άφησε αυτή η περίοδος σημάδια και πληγές ή βγήκατε από αυτή πιο δυνατοί;
Εν ολίγοις: Δεν εργαστήκαμε, χαχά! Σοβαρά τώρα, αισθανθήκαμε ότι αν δεν είμασταν 100% μέσα σε αυτό, ας το αφήσουμε και ας περιμένουμε, κατάλαβες; Δεν είχα έμπνευση να γράψω metal μουσική αν δεν μπορούσα να δω τον εαυτό μου να την αποδίδει ζωντανά, όπως μέχρι τότε. Όταν τα πράγματα επέστρεψαν στο κανονικό, τότε επέστρεψε κι η έμπνευσή μου.

Υπάρχει διαχρονικότητα στη μουσική που παίζετε; Κατά ποιο ποσοστό υπάρχει το «κλασικό» σε αυτήν; Υπάρχει καμία υποψία ότι είναι στη «μόδα» μια στο τόσο;
Μπορώ να πω με 100% αυτοπεποίθηση πως δεν ακολουθήσαμε ποτέ το παραμικρό trend, κατά τη διάρκεια της ύπαρξης μας ως συγκρότημα. Νομίζω πως οι περισσότεροι που γνωρίζουν για εμάς, ξέρουν πως αυτή η δήλωση είναι αληθής. Δεν υπήρξαμε ποτέ μέρος μιας «σκηνής» ή ενός «κινήματος» ή κάτι παρομοίου. Υπήρξαμε πάντοτε λίγο «περίεργοι» και ανεξάρτητοι.

Προτιμάς τη διαδικασία των ηχογραφήσεων ή τη ζωή στις περιοδείες; Πώς εξελίχθηκες ως μουσικός μέσω των περιοδειών, όλα αυτά τα χρόνια;
Μπορούν και τα δύο να είναι διασκεδαστικά και μπορούν και τα δύο να είναι τραγικά. Είναι διαφορετικές εμπειρίες και έχουν να κάνουν με εσωτερικούς και εξωτερικούς παράγοντες. Νομίζω η εξέλιξη έρχεται μέσω της εμπειρίας και της διαχείρισης δύσκολων καταστάσεων. Όταν είσαι στο ξεκίνημά σου, κάθε συναυλία και κάθε μέρα στον δρόμο είναι σαν μια ξεχωριστή ζωή από μόνη της, ενώ όταν το κάνεις για πολλά χρόνια σου είναι πιο εύκολο να το διαχειριστείς και να το «χωνέψεις», αν καταλαβαίνεις τι εννοώ.

Με ποια θέματα καταπιάνεσαι στιχουργικά; Υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο νόημα στους στίχους ή θα ήθελες να είναι ανοιχτοί προς ερμηνεία;
Υπάρχει πάντοτε ένα νόημα στους στίχους μας, ωστόσο βλέπω τους στίχους σαν την ποίηση. Η ποίηση περιλαμβάνει πολλά επίπεδα νοημάτων και είναι πολύ συνδεδεμένη με το συναίσθημα. Οι στίχοι μου ορίζονται σίγουρα με βάση το συναίσθημα και έχουν να κάνουν με δομικά ζητήματα για τον άνθρωπο και τη ζωή, όπως ο θάνατος, η ίδια η ζωή, η αγάπη, το μίσος, ο πόνος και η ευχαρίστηση, η ομορφιά και η ασχήμια, η δύναμη και η αδυναμία κλπ. Αυτό επίσης σημαίνει πως υπάρχει χώρος για ερμηνεία από τον ακροατή. Για μένα αυτό είναι το όλο νόημα. Όπως όταν πρωτοάκουσα το “Heaven and Hell” των Black Sabbath, ή το “N.I.B.” και το “Into the Void” (σ.σ. επίσης των Black Sabbath). Δημιούργησα τη δικιά μου συναισθηματική και νοητική απόκριση σε αυτά τα τραγούδια και τους στίχους τους. Επίσης, είναι ο συνδυασμός των λέξεων και της μουσικής, αυτό είναι το κλειδί. Οι στίχοι από μόνοι τους είναι το μισό νόημα, μη σου πω και το ένα τρίτο.

Ποια είναι η σημασία της παράδοσης των Vikings για ένα συγκρότημα όπως οι Grand Magus και σε σένα προσωπικά. Ποια ακριβώς παράμετρος αυτής της κουλτούρας σε γοητεύει; Ενδιαφέρεσαι για άλλες κουλτούρες αντίστοιχα;
Είναι σημαντικό μέρος η παράδοση των Vikings διότι για πολλά από τα τραγούδια, είναι η γλώσσα και το πλαίσιο στο οποίο επιλέγω να εκφραστώ. Θέλω έναν παλαιότερο, και ως ένα βαθμό μυθικό κόσμο ως το πλαίσιο της μπάντας και της μουσικής μας. Θέλω να πάρω μαζί μου τον ακροατή σε ένα ταξίδι μακριά από την καθημερινότητα με τις ενοχλήσεις, τη βαριεστιμάρα, την πίεση κλπ. Επίσης, πρόκειται για μια μυθολογική και ιστορική περίοδο που εγώ και πολλοί άλλοι Σουηδοί της γενιάς μου μεγαλώσαμε μαζί της. Νιώθουμε ότι είναι κομμάτι της ταυτότητας μας. Φυσικά και με ενδιαφέρουν άλλες κουλτούρες και παραδόσεις, η σκανδιναβική μυθολογία πηγάζει από την ελληνική, για παράδειγμα, και όλες οι αρχαίες ιστορικές εποχές είναι νομίζω πολύ συναρπαστικές. Τα αιώνια ερωτήματα ήταν τα ίδια και πριν από χιλιάδες χρόνια.

Οπότε για να το συνοψίσουμε, υπάρχει περίπτωση η κατεύθυνση των στίχων να αλλάξει στο μέλλον;
Όχι. Δεν βλέπω τους στίχους μου σε φάση «κατεύθυνσης». Έχουν να κάνουν με αιώνια ζητήματα.

Έχεις άλλα ενδιαφέροντα ή συλλογές, πέρα από τη μουσική;
Ναι, είμαι μεγάλος οπαδός και συλλέκτης φυσικών format media (blu ray, 4Κ και DVD). Η έκρηξη του video συνέβη όταν ήμουν στην εφηβεία και «κόλλησα» με τις ταινίες έκτοτε. Στην αρχή είχα μια τάση προς τις ταινίες τρόμου (όπως πολλοί metal οπαδοί), αλλά αυτές τις μέρες έχω ένα πολύ πιο ευρύ γούστο. Αρκεί να πω ότι το σασπένς είναι ακόμα πολύ σημαντικό για μένα.

Τι άλλο υπάρχει για τους Grand Magus; Έχετε φτάσει το σημείο στο οποίο στοχεύσατε στην αρχή της καριέρας σας; Πώς ορίζετε την επιτυχία;
Όταν ξεκινήσαμε ο μόνος μας στόχος ήταν να αποκτήσουμε συμβόλαιο με δισκογραφική εταιρεία. Δεν μπορούσα να φανταστώ ούτε στα πιο τρελά μου όνειρα ότι θα ήμασταν ένα συγκρότημα με την ιστορία που έχουμε σήμερα. Είμαι πολύ ευγνώμων για τις εμπειρίες που μας έχει χαρίσει όλο αυτό. Περιοδεύσαμε με νεανικά είδωλα όπως οι Motorhead και οι Accept, κάναμε tour σε Ευρώπη και Βόρεια Αμερική με φοβερές μπάντες όπως Amon Amarth, Testament, Arch Enemy, At the Gates, Behemoth κλπ. Είναι πραγματικά απίστευτο. Η επιτυχία μπορεί να σημαίνει ένα σωρό διαφορετικά πράγματα. Δεν είμαστε η μεγαλύτερη ή η πιο γνωστή μπάντα αλλά προσωπικά πιστεύω πως είμαστε πολύ επιτυχημένοι, για ένα γκρουπ που δεν συμβιβάστηκε ποτέ με τη μουσική του, που πάντοτε πήγαινε από το δικό τους μονοπάτι και δεν προσπάθησε ποτέ να ακολουθήσει μια μόδα.

Υποθετικό σενάριο. Αύριο οι Grand Magus διαλύονται και δίνουν την τελευταία τους συναυλία. Έχετε δύο τραγούδια στο encore, ποια είναι και γιατί επιλέγετε αυτά;
Θα ήταν τα “Iron Will” και “Hammer Of The North”. Νομίζω πως περικλείουν την ουσία των Grand Magus και πιστεύω πως οι ακροατές μας θα συμφωνήσουν με αυτό.

Τι να περιμένουμε από την εμφάνισή σας στο Release Athens 2024;
Metal, ιδρώτα και χαρά!