Μουσικη

Γιατί η Universal Music Group κήρυξε τον πόλεμο στο TikTok - Οι συνέπειες

Oι διαπραγματεύσεις για νέα συμφωνία οδήγησαν σε αδιέξοδο - Τα τραγούδια που μπαίνουν σε mute

Μπάμπης Καλογιάννης
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
UPD

H Universal Music Group αποσύρει τα τραγούδια των καλλιτεχνών της από το TikTok - Η διαμάχη της δισκογραφικής εταιρείας με την πλατφόρμα

Η απόφαση της Universal Music Group (UMG) πρόκειται σίγουρα να αλλάξει τους συσχετισμούς στις social media πλατφόρμες. Την Τρίτη 30 Ιανουαρίου, ο πολυεθνικός μουσικός όμιλος προέβη σε ανακοίνωση στην οποία δηλώνει πως σχεδιάζει να μην ανανεώσει το συμβόλαιο της με το TikTok, αποκαλύπτοντας πως οι διαπραγματεύσεις για νέα συμφωνία οδήγησαν σε αδιέξοδο. Ως βασικό λόγο για τη μη ανανέωση του συμβολαίου, η UMG αναφέρει την ανεπαρκή αντιμετώπιση της πλατφόρμας για ζητήματα όπως οι αποζημιώσεις των καλλιτεχνών, η ασφάλεια των χρηστών, καθώς επίσης και το συνεχές πλασάρισμα τραγουδιών τα οποία έχουν δημιουργηθεί με τεχνητή νοημοσύνη.

Τι υποστηρίζουν Universal Music Group και TikTok για τη διαμάχη τους

Στην ανακοίνωσή του, η οποία απευθυνόταν στην «κοινότητα των καλλιτεχνών και τραγουδοποιών», ο μουσικός κολοσσός ισχυρίζεται πως το TikTok πρότεινε την πληρωμή των καλλιτεχνών με «ένα κλάσμα από την αναλογία που συνήθως πληρώνουν οι μεγάλες πλατφόρμες των social media», καθώς επίσης και το ότι η πλατφόρμα δεν έχει προσφέρει ουσιαστικές λύσεις σε ζητήματα που την αφορούν άμεσα όπως ο εκφοβισμός και η παρενόχληση, αλλά και η τεχνητή αλλαγή προσώπων με πορνογραφικές προεκτάσεις, τακτική γνωστή ως deepfake. Τέλος σε άλλο σημείο της ανακοίνωσης που προκαλεί αίσθηση, η UMG ισχυρίζεται πως καθώς οι διαπραγματεύσεις με το TikTok συνεχίζονταν, οι υπεύθυνοι της πλατφόρμας προσπάθησαν να εκφοβίσουν στελέχη της UMG ώστε να αποδεχθούν μια συμφωνία μικρότερης αξίας από την προηγούμενη και πολύ μικρότερη από την «εύλογη αξία της αγοράς», με την απειλή της επιλεκτικής αφαίρεσης της μουσικής ορισμένων από τους φερέλπιδες καλλιτέχνες της, διατηρώντας παράλληλα στην πλατφόρμα τους παγκοσμίου βεληνεκούς stars.

Η Universal Music Group κατέχει περίπου το διόλου ευκαταφρόνητο 32% της παγκόσμιας αγοράς μουσικής. Τα αντίστοιχα νούμερα για τη Sony και την Warner Music είναι 22 και 16%. Ανάμεσα στους καλλιτέχνες των οποίων τα τραγούδια θα αποσυρθούν, βάσει των εξελίξεων, είναι η Taylor Swift, ο Drake, η Ariana Grande, η Adele, o The Weeknd. Πρόκειται για ονόματα με τεράστια δημοφιλία και επιρροή σε εφήβους και νέους, δηλαδή την κύρια ηλικιακή ομάδα χρηστών του TikTok. Πέρα από αυτούς όμως, στον κατάλογο της UMG συναντάει κανείς ονόματα όπως οι U2 και οι Beatles. Η νόμιμη χρήση μουσικής είναι ζωτικής σημασίας για το TikTok, κι η απόσυρση ενός ποσοστού αυτής, της τάξεως του 32%, αναμένεται να δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα.

Ωστόσο, η απάντηση της πλατφόρμας TikTok ήταν άμεση:

«Είναι λυπηρό και απογοητευτικό το γεγονός ότι η Universal Music Group έχει θέσει τη δική της απληστία πάνω από τα συμφέροντα των καλλιτεχνών και των τραγουδοποιών της.

Παρά την ψευδή αφήγηση και ρητορική της Universal, το γεγονός είναι ότι επέλεξαν να απομακρυνθούν από την ισχυρή υποστήριξη μιας πλατφόρμας, η οποία έχει πάνω από ένα δισεκατομμύριο χρήστες και χρησιμεύει ως δωρεάν μέσο προώθησης και ανακάλυψης για το ταλέντο τους.

Το TikTok έχει καταφέρει να συνάψει συμφωνίες του τύπου “πρώτα ο καλλιτέχνης” με κάθε άλλη εταιρεία και εκδότη. Είναι σαφές πως οι ιδιοτελείς ενέργειες της Universal δεν είναι προς το συμφέρον των καλλιτεχνών, των τραγουδοποιών και των fans».

Αποσύρει τα τραγούδια της από το TikTok η Universal Music Group - Στο mute εκατομμύρια τραγούδια

Τη στιγμή της ανάγνωσης αυτού κειμένου, ενδέχεται πολλά από τα τραγούδια ιδιοκτησίας της UMG να έχουν τεθεί σε σίγαση. Όπως αναφέρθηκε δε, υπάρχουν πολλοί καλλιτέχνες οι οποίοι δεν έχουν φτάσει στο επίπεδο ενός Kendrick Lamar ή μιας Taylor Swift, με το TikTok να ήταν μέχρι τώρα το κυριότερο μέσο προώθησης της δουλειάς τους. Αυτό γινόταν κυρίως μέσω μιας προσφιλούς για την πλατφόρμα διαδικασίας, κατά την οποία 10 με 15 δευτερόλεπτα από ένα τραγούδι χρησιμοποιούνται ως ηχητικό background για την παραγωγή οπτικού υλικού (video) οποιασδήποτε θεματολογίας. Κάπως έτσι έγιναν επιτυχίες τραγούδια όπως το “Driver's License” (Olivia Rodrigo), “Laxed” (Jawsh 685), αλλά και παλιότερα όπως το “I'm Just a Kid” (Simple Plan). Αλλά με τον ίδιο ακριβώς τρόπο απέκτησε εκ νέου δημοφιλία το “Dreams” των Fleetwood Mac, τραγούδι από album του 1977 το οποίο συστήθηκε με αυτό τον τρόπο στις νεότερες γενιές.

Το πρόβλημα όμως ξεκινάει με τα τραγούδια των οποίων τα δικαιώματα ανήκουν σε παραπάνω από μία εταιρείες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η επιτυχία “Bad Habit” του Steve Lacy που μοιράζεται μεταξύ της RCA (παράρτημα της Sony) και της UMPG (εταιρεία εκδόσεων και παράρτημα της UMG, η πρώην MCA μεταξύ άλλων). Γίνεται κατανοητό πως η απόσυρση του τραγουδιού μετά από απόφαση της UMPG επηρεάζει άμεσα και την RCA, γεγονός που ενδέχεται να προκαλέσει τριβές. Σε κάθε περίπτωση, τόσο η UMG όσο και το TikTok προσπαθούν να πετύχουν το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα από επιχειρηματικής άποψης, ωστόσο αυτοί που σίγουρα θα πληρώσουν ένα μέρος των «σπασμένων» είναι οι ίδιοι οι καλλιτέχνες, ειδικότερα οι νεότεροι που βασίζονται στη χρήση των τραγουδιών τους για τη δημιουργία video από τους χρήστες.

Συγκρίνοντας τις μεγάλες social media πλατφόρμες, το YouTube πληρώνει τους καλλιτέχνες και δημιουργούς περιεχομένου περισσότερα χρήματα, από ό,τι π.χ. το TikTok και το Instagram. Ωστόσο, στην εποχή της τεράστιας καθημερινά διάχυσης της πληροφορίας και αντίστοιχα της υπερπληθώρας μουσικών επιλογών και κυκλοφοριών, ο νέος καλλιτέχνης, ο οποίος προσπαθεί να ζήσει αποκλειστικά από τη μουσική του, θα χρησιμοποιήσει το οποιοδήποτε μέσο ώστε να την προωθήσει. Σε αυτή την περίπτωση, είναι αδύνατο για έναν πρωτοεμφανιζόμενο pop τραγουδιστή να αποκτήσει όνομα χωρίς τη χρήση του Tik Tok, το οποίο με τη μέθοδο των μικρών σε διάρκεια video επηρέασε και επηρεάζει τον τρόπο που ανακαλύπτουμε πλέον τη μουσική, και κατά προέκταση την πληροφορία.

Κανείς δεν μπορεί να προβλέψει μια σιγουριά την εξέλιξη της διαμάχης μεταξύ UMG και TikTok. Προς το παρόν ο πόλεμος ανακοινώσεων πως κανείς εκ των δύο δεν υποχωρεί από την αρχική του θέση. Ευχή όλων είναι πως για το καλό της μουσικής και των καλλιτεχνών ακόμα περισσότερο, οι δύο εταιρείες να βάλουν νερό στο κρασί τους και να βρουν την ιδανική φόρμουλα, ώστε να συνεχίσουν τη συνεργασία τους. Ειδάλλως, είναι πολύ πιθανό το concept των βίντεο 15 δευτερολέπτων να επηρεάσει και άλλες πλατφόρμες, σε σημείο που να απολέσουν σημαντικό μέρος του αρχικού τους χαρακτήρα και σκοπού.