- CITY GUIDE
- PODCAST
-
20°
ΛΕΞ: Όψεις της Ελλάδας του 2023
Δεν υπάρχουν σημαντικότερες λέξεις από αυτές που μιλούν για το απόλυτο τώρα μας
Ο Γιώργος Φλωράκης γράφει για το πώς ο ΛΕΞ τον έφερε βαθιά στο ελληνικό hip hop.
Θα το ομολογήσω: Πέρα από τα μεγάλα ονόματα της rap και του hip hop, είχα μικρή ανάμειξη με το είδος. Για παράδειγμα, θαύμαζα day one τον Rick Rubin και τα πρώτα albums της Def Jam, από τους Hose και τον LL Cool J μέχρι το ντεμπούτο των Beastie Boys. Ειδικά αυτούς τους ακολούθησα με φανατισμό κι όταν την κοπάνησαν από τη Νέα Υόρκη και την έκαναν προς LA, αφήνοντας πίσω τους τις σκληρές κιθάρες που έστηνε ο Rubin. Τώρα που το σκέφτομαι, στην πραγματικότητα με ενδιέφερε περισσότερο η κοινωνική βάση του hip hop στην Αμερική, ειδικά μετά τα Rodney King riots στο Λος Άντζελες το 1992 και τον δίσκο του Ice-T με τους Body Count την ίδια χρονιά, εκείνον που κατακρεούργησε η λογοκρισία. Ακόμη κι αυτό το album όμως, ξέφευγε από το είδος, περίπου όπως και το «Licensed To Ill».Στο πέρασμα του χρόνου, πάθαινα πλάκα με τον Chuck D, τους Cypress Hill και πιο πολύ απ’ όλους με τους Wu-Tang Clan.
Με το ελληνικό rap δεν μπορούσα να πιάσω επαφή. Αναγνώριζα τη σημασία του μα ένιωθα αρκετά μεγάλος αδυνατώντας να ταυτιστώ με πολλά από τα βρισίδια που έχωναν οι πιτσιρικάδες. Μου άρεσαν όμως οι Goin’ Through, οι Βαβυλώνα, η Sadahzinia, οι Razastarr και πολύ αργότερα ο πρόωρα χαμένος Οδυσσέας. Εκείνος όμως που πραγματικά μ’ έφερε βαθιά στο ελληνικό hip hop ήταν ο ΛΕΞ.
Στις 28 Απριλίου του 1993 παρακολουθούσα το παιχνίδι Παναθηναϊκός-Πανιώνιος και φυσικά υποστήριζα τον Πανιώνιο. Όταν οι διαιτητές σφύριξαν το 5ο φάουλ στον Μπόμπαν Γιάνκοβιτς εκείνος αντέδρασε χτυπώντας με όλη του τη δύναμη το κεφάλι του στην κολόνα της μπασκέτας. Ήταν μία από εκείνες τις στιγμές που σταματάει ο χρόνος, ένα απίστευτο σοκ, όχι μόνο για κάποιον που αγαπάει το μπάσκετ, αλλά για όποιον –ανεξαρτήτως ηλικίας– θαυμάζει το έντονο πάθος που συνεπαίρνει τους ανθρώπους. Ο ΛΕΞ έρχεται το 2018, στο δεύτερό του album, το «2XXX» να μου το θυμίσει: «Πάντα μου έλεγε πως όλα είναι εντάξει / έχεις νεύρα έλεγε θα σου περάσει / μα όσο μεγάλωνα και ο κόσμος γκρεμιζόταν / φοβόταν μην τρακάρω το κεφάλι σαν τον Μπόμπαν». Και ξαφνικά –αν και από άλλη γενιά– νιώθω ότι κάπως κάποια γεγονότα καρφώνονται στο μυαλό μας με παρόμοιο τρόπο. Έλιωσα –κι ακόμα ακούω– την ψηφιακή εκδοχή του «2XXX». Και γύρισα πίσω και στα προηγούμενα albums που είχε κάνει με τα Αστέρια και τα Καπέλα. Και στο ντεμπούτο του, επίσης.
Στη λίστα μου με τα καλύτερα του 2022, το «Μετρό» ήταν στο Νο 3. «Απ’ το Πολύδρομο κέντρο μέχρι το γκρίζο των εργατικών / Μελαγχολούμε κι ακούμε μονάχοι τα μπλουζ των αστεροειδών / Όλα τα κτίρια αυτά μ’ αγαπάνε το ξέρω καλά κι ας μην έχουν ψυχή / Γι’ αυτό κι όταν δεν είμαι εντάξει γυρίζω τους δρόμους σα να 'μαι ταξί / Δεν ξέρω να μένω ασφαλής, μένω αληθινός». Ο Λεξ μιλώντας απόλυτα για τη δική του γενιά, βρίσκει τον τρόπο να μιλάει και για μένα: «Ζηλεύω τα λάθη των πιτσιρικάδων παράλληλα τα απολαμβάνω / Μάλλον θα φταίει πως είμαι μεγάλος πολύ για να τα ξανακάνω».
Έτσι όπως έχει μπει ο χειμώνας την ώρα που βραδιάζει, πιάνω τον εαυτό μου να ψιθυρίζει «την ώρα που ανοίγουν τα φώτα στους δρόμους της Όλγας στα μέσα Φλεβάρη (έξι και είκοσι)», κι ας ζω στην Αθήνα. Επιπλέον, το «Spike Lee», ειδικά έτσι όπως περνούν την jazz αισθητική τους από κάτω οι Kepler Is Free είναι μεγάλο κομμάτι. Φέρνει στο μυαλό τον Billy Woods, φέρνει στο μυαλό τον Miles Davis όταν συνεργαζόταν στο «Doo Bop» με τον Easy Mo Bee.
Λοιπόν, δεν υπάρχουν σημαντικότερες λέξεις από αυτές που μιλούν για το απόλυτο τώρα μας: «Τίποτα συγκλονιστικό, άλλη μία ιστορία / Ένα αγόρι και ένα κορίτσι που ζουν στην Ελλάδα το ’23. / Κι αν ό,τι αγαπάν κινδυνεύει / Κι αν μαύρο σκοτάδι τους παραμονεύει / Κι αν ούτε ένα φύλλο στη Γη δε σαλεύει / Αυτός της ραπάρει κι αυτή του χορεύει». Εύχομαι να έρθει έτσι η ζωή των παιδιών που το λιώνουν…
Y.Γ.1: H Veego Records κυκλοφόρησε ένα box set σε 2.000 αντίτυπα που περιλαμβάνει και τα 3 LP του ΛΕΞ. Έχει ήδη εξαντληθεί…
Υ.Γ.2: Την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές έσκασε η είδηση ότι ο ΛΕΞ συμμετέχει στον δίσκο «Reworks», που κυκλοφορεί η Χάρις Αλεξίου τις επόμενες ημέρες. Όμως για τον δίσκο αυτό θα μιλήσουμε εκτενώς την ερχόμενη εβδομάδα…
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο θρύλος των Wu-Tang Clan ζωντανά στην Αθήνα
Το συγκρότημα που ένωσε ραπ, ροκ και μέταλ κοινό στις συναυλίες θα εμφανιστεί στο Terra Vibe στη Μαλακάσα
Πριν από 63 χρόνια, δηλαδή!
Μωρά στη Φωτιά, Κωνσταντίνος Βήτα, Ghostface Killah, Eden Party αλλά και Φεστιβάλ Μπαρόκ μουσικής
Η σεζόν ξεκινά με τα Βρανδεμβούργια Κοντσέρτα του Μπαχ
Μιλήσαμε με τον αγαπημένο ερμηνευτή για τα 20 χρόνια καριέρας και τις συναυλίες στο Παλλάς και στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
Για τρίτη φορά μέσα σε μία δεκαετία στη λίστα ο διακεκριμένος Έλληνας βιολονίστας
«Ένα ιερό τέρας του γαλλικού τραγουδιού» - Η καριέρα του απογειώθηκε όταν έπεισε τη ντίβα να ερμηνεύσει συνθέσεις του
Πώς το καλλιτεχνικό του ένστικτο τον έφερε σε επαφή με σπουδαίους δημιουργούς
Νέα εκτέλεση του κλασικού '80s τραγουδιού για τη σειρά «Bad Sisters» του Apple TV+
Στο σόου της μπορείτε να τραγουδήσετε, ακόμα και να χορέψετε αν θέλετε, το σηκώνει το πρόγραμμα…
«Έχω παίξει το παιχνίδι από το level 1» - Κυκλοφόρησε το trailer του φιλμ
Στις 29 Ιανουαρίου ο Εθνικός Τελικός
Μιλήσαμε με τον τραγουδοποιό, μουσικό παραγωγό και γιατρό, Βασίλη Παπαζώτο, για τις πετυχημένες διασκευές στο project Μουσικό Μπαλκόνι και την αγάπη του για τη μουσική και ιατρική
Μερικά από τα καλύτερα νέα ονόματα της παγκόσμιας μουσικής σκηνής του καιρού μας, σε μια πολυσυλλεκτική βραδιά
Ο μαέστρος μοιράζεται την εμπειρία του στο Κάρνεγκι Χολ και μιλάει για τον επόμενο σταθμό στο Λονδίνο
Διέγραψε σημαντική πορεία στη ροκ σκηνή της δεκαετίας του 1990 και του 2000 - Οι σπουδαίες συνεργασίες του
Ο μεγάλος τζαζίστας Monty Alexanadrer, ο Γιώργος Παπαγεωργίου με τους Polkar και η Βιολέτα Ίκαρη
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.