- CITY GUIDE
- PODCAST
-
21°
Ο Μάνος Χατζιδάκις, «Ο καθρέφτης και το μαχαίρι»
Μία ακόμη επιστροφή στη σκέψη του με αφορμή τη νέα έκδοση του βιβλίου του από τις εκδόσεις Ίκαρος

Μάνος Χατζιδάκις, «Ο καθρέφτης και το μαχαίρι» - Η νέα έκδοση του βιβλίου και η οπτική του συνθέτη
Έχω γράψει πολλές φορές ότι όπως επιστρέφω πολύ συχνά –καθημερινά σχεδόν– στη μουσική του Μάνου Χατζιδάκι, έτσι επιστρέφω και στη σκέψη του. Κι αν η κίνηση προς τη μουσική του επιφέρει την ηρεμία ενός κόσμου γνωστού, βιωμένου, απόλυτα αγαπημένου, ένα είδος ερημητηρίου καταφυγίου –προσωπικού μα και όχι μόνο– η κίνηση προς τη σκέψη του προκαλεί ακριβώς το αντίθετο: εγρήγορση και ανατρεπτική διάθεση.
Γνώρισα τον Χατζιδάκι παιδί ακόμα από τα τραγούδια και τις μουσικές του. Χωρίς να μεγαλώνω σε μια οικογένεια με μεγάλες ανησυχίες στον χώρο του πολιτισμού –τότε ήταν πολύ πιεστικές οι ανάγκες για την επιβίωση– τα τραγούδια του έπαιζαν πολύ συχνά στο σπίτι. Αργότερα, μπήκε η Λιλιπούπολη –όχι απόλυτα κατανοήσιμη σε όλα της τα μηνύματα, αλλά πολύ θελκτική– και τα Σχόλια του Τρίτου, με την πυκνή διανοητική ροή τους, αλλά και τα συναισθηματικά τους ξεσπάσματα, με τα οποία δεν μπορούσα παρά να ταυτιστώ. Μέχρι και σήμερα, λατρεύω τον Χατζιδάκι ειδικά όταν γίνεται εξομολογητικός. Και δεν είναι σπάνιες οι φορές…
Ύστερα, στη δεκαετία του 1980 ήρθε το Τέταρτο. Αγόραζα κάθε τεύχος, κι ευτυχώς τα έχω ακόμα. Εκείνα δηλαδή που εκείνος θέλησε να βγάλει πριν αποχωρήσει. Πολλά από τα κείμενα εκείνης της περιόδου υπάρχουν και στον τόμο «Ο καθρέφτης και το μαχαίρι» του Ίκαρου, που κυκλοφόρησε μερικά χρόνια μετά την αποχώρησή του από το περιοδικό. Στα πολιτικά του κείμενα βλέπεις εκείνη την έντονη αστική αντιπάθειά του στη λαϊκίστικη πλευρά του ΠΑΣΟΚ –που μέσω της Αυριανής τον πολεμούσε με λύσσα–, αλλά και την κριτική του στάση στη μετακαραμανλική δεξιά. Η οπτική του στο «Κάτι εδώ για μας να πούμε» ξεσηκώνει μεγάλο κύμα αντιδράσεων από τη δεξιά που θεωρεί το έντυπο δικό της για να γράψει ο Χατζιδάκις στο επόμενο τεύχος ότι «δεν θα ήταν δυνατόν το περιοδικό που εκδίδω να εξυπηρετούσε άλλες γραμμές από τα πιστεύω και τις θέσεις μου». Θέσεις προσωπικές που ξεπερνούν το δίπολο αριστερά-δεξιά, το οποίο ακόμη και 40 χρόνια αργότερα αδυνατούμε να ξεπεράσουμε, προς μια αυτόνομη, σχεδόν αναρχική οπτική. Γράφει στο 9ο τεύχος του Ιανουαρίου 1986: «Να λοιπόν πώς κατασκευάζεται από τον “λαό” για τον “λαό” η εικόνα του αναρχικού, που στην πραγματικότητα δεν είναι άλλη από την εικόνα του ασυμβίβαστου και ζωντανού σύγχρονου νέου, ο οποίος εννοεί να διαφυλάξει το βασικό αγαθό της νεότητός του, που είναι η έρευνα, η αναθεώρηση και η υπεράσπιση δικαιωμάτων μειοψηφιών». Είναι ζήτημα νεότητας, φίλε: «Νιώθω πέρα για πέρα νέος και απεχθάνομαι τα γηρατειά όταν εξακολουθούν να κατευθύνουν τη ζωή του έθνους μέσ’ από τη σκλήρυνση και τις απαρχαιωμένες ιδεοληψίες που τα χαρακτηρίζουν».
Επιστρέφω ξανά και ξανά στα κείμενα του Χατζιδάκι, τόσο αυτά που υπάρχουν στον «Καθρέφτη και το μαχαίρι» που επανεκδίδει τώρα ο Ίκαρος, όσο και αυτά που έχω μαζέψει από διάφορες άλλες πηγές μέσα στα χρόνια. Από τα κείμενα αυτά έμαθα τη Μάτση Χατζηλαζάρου και κατανόησα τον Μόραλη, τον Γκάτσο, τον Τσαρούχη.
Μέσα από τα κείμενα αυτά δημιούργησα την αγάπη για κείμενα που επισκέπτομαι πολύ συχνά: τους «Προσανατολισμούς» του Ελύτη, τα «Γράμματα σ’ ένα νέο ποιητή» του Ρίλκε, τον Κόντογλου σε κάθε γραμμή του. Μέσα από τα κείμενα αυτά χάραξα τις διαχωριστικές γραμμές ανάμεσα σ’ αυτό που είναι προϊόν υψηλού πολιτισμού και σ’ αυτό που είναι αγοραίο, χυδαίο. (Ας κάνουμε για παράδειγμα –καθώς και τα δύο κυκλοφόρησαν στην ίδια δεκαετία– μια αντιπαραβολή του Τέταρτου του Χατζιδάκι με το Κλικ του Κωστόπουλου.) Μέσα από αυτά τα κείμενα αγάπησα το ρεμπέτικο αλλά και το τραγούδι γενικά: «Πιστεύω πως το τραγούδι αποτελεί κοινωνικό λειτούργημα, γιατί το τραγούδι μας ενώνει μέσα σ’ έναν μύθο κοινό» έγραφε τότε ο Χατζιδάκις.
Ο Χατζιδάκις είναι ένα είδος δασκάλου, ένα είδος συντρόφου που σε μαθαίνει να σκέφτεσαι. Αν τυχόν κάποιοι από εμάς δεν έχουν σκύψει αρκετά βαθιά στη σκέψη του, ο τόμος «Ο καθρέφτης και το μαχαίρι» είναι μια πολύ καλή αρχή. Σύντομα θα επανακυκλοφορήσουν και τα «Σχόλια του Τρίτου», όπου η συζήτηση για μένα γίνεται ακόμα πιο προσωπική. Όμως αυτά θα τα πούμε μιαν άλλη φορά…

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Η τεράστια ζήτηση «έριξε» την πλατφόρμα
Προανήγγειλε παράλληλα νέα μουσική
Μια ιστορική μουσικός στη μεγάλη οθόνη - Σε παραγωγή των Amazon MGM Studios
Τα συγκροτήματα που θα πλαισιώσουν τη headline εμφάνιση των Dream Theater στην Πλατεία Νερού
Η ιστορία πίσω από το soundtrack του επιτυχημένου σίριαλ
Το σκοτεινό μουσικό ιδίωμα που περνά κάτω από τα ραντάρ κι αναπτύσσεται
Η ιστορία τους πέρα από τα λαμπερά ρούχα και τις επιτυχίες
«Η σκηνή σε όλα τα είδη ανθίζει εδώ και αρκετά χρόνια»
Το πιο ροκ εν ρολ βιβλίο που μπορείς να διαβάσεις αυτές τις μέρες
Φέτος το Φεστιβάλ θα πραγματοποιηθεί στους βιομηχανικούς χώρους του νέου κτιρίου Onassis Ready στο Ρέντη
Η συναυλία γίνεται σχεδόν ένα χρόνο μετά τη live εμφάνιση στο Καλλιμάρμαρο που άφησε εποχή
Το φεστιβάλ που ενώνει κρητική και ηλεκτρονική μουσική στους πρόποδες του Ψηλορείτη
Από το Tik Tok στα Grammys η Swamp Princess είναι το νέο rap icon που χρειάζεται η γενιά του virality
Μελωδική υποδοχή της άνοιξης στην Αίθουσα του Παρθενώνα τη Δευτέρα 31 Μαρτίου
Μεγάλη επιστροφή στη δισκογραφία - Σε συνεργασία με τον Alchemist
Mίλησε ανοιχτά ενάντια στα στερεότυπα 17 χρόνια μετά το ντεμπούτο της
Οι ηγέτες του post rock ήχου γιορτάζουν 30 χρόνια πορείας
Το next big thing της ελληνικής δισκογραφίας μιλάει για όλα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.