Μουσικη

Δημήτρης Σταρόβας: Από κιθαρίστας, σόουμαν και καναλάρχης τεραστίων διαστάσεων

Γέννημα θρέμμα Σαλονικιός και «παιχτούρας»

Άγγελος Σφακιανάκης
9’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Ο μουσικός παραγωγός Άγγελος Σφακιανάκης θυμάται τη γνωριμία του και τη συνεργασία του με τον Δημήτρη Σταρόβα

Ξαφνικά ήρθε η πρώτη αναγνώριση για τον Δημήτρη Σταρόβα. Μπήκε σαν ηλεκτρικός κιθαρίστας στην «Ταχεία Θεσσαλονίκης». Δεν ήταν ακριβώς η «Ταχεία Θεσσαλονίκης», η ιδιαίτερη εκείνη μπάντα του Νίκου Παπάζογλου. Η μουσική «Ντρημ Τημ» της Θεσσαλονίκης: Γιώργος Πεντζίκης, Αντώνης Βαρσαμούδης, Γιάννης Κολοβός, Βαγγέλης Λιόλιος, Χρήστος Κίλιας, Δημήτρης Αραμπατζής, Στέλιος Γκέτης. Δεν μπήκε στην πρώτη γενιά. Ήταν νεότερος. Μπήκε στο διάδοχο σχήμα. Σα να έκανε στάση η «Ταχεία» στον Δομοκό και άλλαξε μηχανή. Είχαν αποχωρήσει κάποια μέλη και μείνανε θέσεις κενές. Τότε χώραγε σε μια θέση. Έτσι, τον πήρε τηλέφωνο ο Παπάζης.

Ο Δημητρός -ο πασίγνωστος πια Δημήτρης Σταρόβας-  είναι γέννημα θρέμμα Σαλονικιός. Από πατέρα μπουζουξή και μητέρα πολυτεχνίτισσα. Στην αρχή με το επίθετο Λαγαρίας πορεύτηκε. Της μητέρας του το επίθετο, γιατί το ζεύγος χώρισε αστεφάνωτο πριν τον ερχομό του. Ο πατέρας του θα σκοτωθεί σε τροχαίο και θα τα αναλάβει όλα η μητέρα του. Θα κάνει εφτά δουλειές για να τον μεγαλώσει. Στην πορεία ο πατριός του έδωσε το επίθετό του κι ο Δημητρός έγινε Σταρόβας. Ασχολείται με τον αθλητισμό. Έχει ένα Bullworker και το έχει λιώσει. Το DNA όμως τον σπρώχνει και το ανταλλάσσει με μια κιθάρα με σπασμένες χορδές. Μόνο μια είναι σώα. Σε αυτήν τη μία θα βγάλει μονόχορδα τα πρώτα του τραγούδια. Ψήνει τη μητέρα του και του αγοράζει μια κιθάρα από ένα μαγαζί με λευκά είδη προς 350 δραχμές. Εξακολουθεί και παίζει μονόχορδα. Ένας γείτονας θα του την κουρδίσει και θα του παίξει ένα Λα μινόρε. Θα ακούσει την πολυφωνία στα δύο μέτρα και η μαγεία της μουσικής θα κάνει τον Δημήτρη Σταρόβα δικό της άνθρωπο. «Σκλάβο της για πάντα» που λέει και το τραγούδι. Το 1970 κατηφορίζει τα βράδια από την Επτάλοφο στην παραλία που μαζεύονται οι παρέες με τις κιθάρες. Εκεί θα γνωρίσει τον Άγγελο Σκορδίλη που είναι παικταράς και θα τον στρώσει στην μελέτη. Ακούει Led Zepelin και Deep Purple. Είναι η χαρά της παρέας. Ένα πολύχρωμο πειραχτήρι. Είναι και γάτος. «Συλβέστρος» είναι το παρατσούκλι του στις παρέες. Από τον γνωστό γάτο. Στη Σαλονίκη ένας επιτήδειος νταλαβεριτζής στήνει διαγωνισμούς συγκροτημάτων σε κινηματογράφους. Παίρνει 300 δραχμές για τη συμμετοχή της κάθε μπάντας. Παίρνει και τα εισιτήρια. Το έπαθλο είναι παραμύθι. Ο «γάτος» Σταρόβας θα την πατήσει δύο φορές.

© Γιώργος Πεντζίκης

Η μοίρα τον συναντάει με τον Κώστα Μπίσκα ή Βίγλη. Μια μουσική ιδιοφυία με εξαιρετικές ενορχηστρωτικές ιδέες.

Θα γίνουν ντουέτο. Αυτοκόλλητοι. Γράφουν τραγούδια. Θα πάνε στο «Αγροτικόν», το στούντιο του Παπάζογλου στην Τούμπα, να τα ηχογραφήσουν δοκιμαστικά. Τα ντέμο θα τα τραγουδήσει ο Γιώργος Δημητριάδης. Ο Νίκος έλειπε στην Αθήνα και δεν τους άκουσε στην εγγραφή. Άκουσε όμως την ηχογράφηση όταν επέστρεψε και του άρεσε. Διέκρινε κάτι στον τρόπο που έπαιζε ο Σταρόβας. Τον παίρνει τηλέφωνο και του κάνει πρόταση συνεργασίας.

Υπάρχει η βιντεοσκόπηση της ΕΡΤ για να μη ξεχνάμε την ορμή και τα γκάζια αυτής της ομάδας.

Αυτή η μπάντα θα γράψει το «Μέσω νεφών». Στα πλήκτρα θα κάτσει ο Γιάννης Τσαμπάζης, ο ενορχηστρωτής του Αύγουστου, ο Μανώλης Σιδερίδης στο μπάσο και στα τύμπανα ο Νίκος Καπηλίδης. Ο Βαγγέλης Λιόλιος με τον χαρακτηριστικό του ήχο στο μπουζούκι. Θα παραμείνει για τρία καλοκαίρια με αυτό το σχήμα.

Από αριστερά προς τα δεξιά: Δημήτρης Σταρόβας, Χρήστος Κήλιας, Νίκος Παπάζογλου, Κώστας Παγωνίδης, Δημήτρης Αραμπατζής, Μανώλης Σιδερίδης, Ορεστιάδα © Αρχείο Γιάννη Πετρίδη

Ο Παπάζογλου θα αλλάξει τον ήχο του και η μπάντα θα γίνει ακουστική. Ο Δημήτρης θα πάρει την ηλεκτρική του και με τον Γιώργο Ανδρέου θα στήσουν το «Αβαντάζ». Το μαγαζί γνωρίζει μεγάλη επιτυχία για το ποικίλο του πρόγραμμα. Ένα mix από Jazz, pop και ελληνικό κινηματογράφο. Τον κάνει συνεταίρο ο Παντελής Δεληγιαννίδης, το ντουέτο του Παύλου Σιδηρόπουλου. «Δάμων και Φιντίας». Είναι ιδιοκτήτης στο Rock Studio και τον μυεί στην ηχοληψία. Εξελίσσεται ραγδαία. Θα ηχογραφήσει εξήντα τόσους λαϊκούς δίσκους της Vasipap. Στη Θεσσαλονίκη οι μουσικοί είναι «γκαρντάσια». Αδέρφια. Σέβονται και εκτιμάνε ο ένας τον άλλον είτε είναι ροκάς, είτε λαϊκός. Δεν υπάρχουν σύνορα. Αρκεί να είναι καλός. Να είναι «παιχτούρας». Αυτήν την «αλληλεγγύη» η Αθήνα δεν την είχε. Θα ζήσει την «άνοιξη του ηχολήπτη» από τις οκτακάναλες LEM στη σέλφι ηχοληψία -ανεβαίνοντας ο τραγουδιστής στο πάλκο ρυθμίζει την έντασή του- και τέλος θα βρεθεί στην υπεύθυνη θέση του sound designer και του ηχολήπτη PA στις πίστες. Είναι περιζήτητος.

Το 1990 στο «Βολτάζ» θα γίνει  η πρώτη εμφάνιση του σχήματος «Άγαμοι Θύται».

Άγαμοι Θύται, Στάθης Παχίδης, Ρούλα Μανισάνου, Ιεροκλής Μιχαηλίδης, Δημήτρης Σταρόβας, Χρήστος Μητρέτζης © Αρχείο Στάθη Παχίδη

Η ομάδα είναι ο Ιεροκλής Μιχαηλίδης, ο Δημήτρης Σταρόβας, ο Χρήστος Μητρέντζης, ο Στάθης Παχίδης και η Ρούλα Μανισάνου. Λανσάρουν ένα μεικτό είδος θεάματος. Λίγο καμπαρέ, λίγο χαβαλέ, κάτι από επιθεώρηση και αρκετό τραγούδι. Είναι το «Αχ Μαρία» του Βορά. Ξεκινούν σχεδόν ινκόγνιτο. Ο επιχειρηματίας αδυνατεί να καλύψει οικονομικά το πρόγραμμα και το αυτοδιαχειρίζεται η παρέα. Ο Φώτης Απέργης, ο γνωστός καλός Αθηναίος δημοσιογράφος, άγνωστος μεταξύ αγνώστων στο Βολτάζ, παρακολουθεί το πρόγραμμα. Ενθουσιάζεται και γράφει στην «Ελευθεροτυπία» ένα «σαλόνι» εγκωμιαστικό για τους Άγαμους. Μέχρι τότε εισπρακτικά υποφέρανε. Από εκεί ξεκινά ένα ισχυρό ρεύμα προσέλευσης και η επιτυχία συνεχίζεται και την επόμενη χρονιά.

Το Βολτάζ θα γίνει «Υψηλό Βολτάζ» και θα μεταγραφεί στην ομάδα ο Θοδωρής Αθερίδης. Sold Out. Ο επιχειρηματίας μικραίνει τραπέζια και καρέκλες και ό,τι βρει για να χωρέσει περισσότερους. Κυριολεκτικά «διώχνουν κόσμο». Χιούμορ ανατρεπτικό, καυστική σάτιρα, φοιτητικές πλάκες, σουρεαλιστικές καταστάσεις. Στις παραστάσεις θα φιλοξενήσουν και τον Γιώργο Ζαμπέτα. Το 1992 τους προσκαλεί ο Γιώργος Νταλάρας στο Αττικόν. Τρελή επιτυχία. Η Αθήνα παραμιλάει. Θα συνεχίσουν μαζί του σε καλοκαιρινή περιοδεία. Θα κυκλοφορήσουν τον πρώτο τους δίσκο. «ΑΓΑΜΟΙ ΘΥΤΑΙ». Ενορχηστρώνει ο Σταρόβας.

Το 1994 θα παίξουν στο ΜΕΤΡΟ και το 1995 στο ΖΟΟΜ στην Πλάκα. Ακολουθεί και ο δίσκος «Το μέγα μυστήριο της ζωής». Το 1998 στο KOUROS Pallas που του αλλάζουν όνομα και το βαφτίζουν Γυάλινο Μουσικό Θέατρο.

Όταν δεν παίζουν οι Άγαμοι, ο Σταρόβας παίζει με το σχήμα Διονύσης Τσακνής - Λαυρέντης Μαχαιρίτσας. Έχει φτιάξει μια περσόνα που κάνει μιμήσεις, λέει καλαμπούρια, τραγουδάει, αυτοσχεδιάζει, ανατρέπει, σαρκάζει και σαρκάζεται και ρίχνει κι ένα γκαζιάρικο σόλο στην κιθάρα. Είναι ακατάλληλος για ανηλίκους κάτω των 16. Είναι λαοφιλής και έχει πάρει φόρα. 

Θα βρεθούμε στο Rock Studio που θα γράψω «Το Μέσα μου βουνό» του Σούλη Λιάκου με τον Δημήτρη Ζερβουδάκη. Στο πρώτο σέσιον τρώμε ένα «χαριτωμένο» δίωρο στήσιμο από τον ηχολήπτη Σταρόβα. Το στήσιμο το έχει σήμα κατατεθέν. Αγαπάμε τους φίλους μας με τα ελαττώματά τους. Άστο να μείνουμε φίλοι, Δημήτρη. Συνεχίζω με άλλον ηχολήπτη.

Δημήτρης Σταρόβας, Γιώργος Πεντζίκης © Γιώργος Πεντζίκης

Σε λίγα χρόνια να ‘μαστε στο Stoudio Magnanimus του Γιώργου Πεντζίκη. Έχει μετακομίσει εκεί. Μου βάζει να ακούσω την Άπιστη και άλλα λαϊκότροπα στην κόψη του ξυραφιού.

Εκείνος θέλει να τα προωθήσω σε λαϊκούς τραγουδιστές. Εγώ θέλω να κάνουμε δίσκο.

Παίζει το 1997-1998 στο πετυχημένο σίριαλ «Είμαστε στον αέρα» στο Mega. Ο ρόλος είναι σχεδόν «μουγγός». Μπαίνει σε ένα κατάστημα One Way και ζητάει από την πωλήτρια ένα Nokia N70. Η πωλήτρια τον κοιτάει αποσβολωμένη και του λέει έκπληκτη «Καλέ, εσείς μιλάτε;». Το Θεσσαλονίκη - Αθήνα και τούμπαλιν το έχει κάνει καθημερινότητα. Δεν προλαβαίνουν να τον καταγράψουν οι κάμερες και τα ραντάρ. 

Θα κυκλοφορήσει την «Άπιστη» το 2002. Δίσκο θα κάνουμε αργότερα.

Είναι εξαιρετικός ατακαδόρος, ανατρεπτικός χιουμορίστας. ηθοποιός μάγειρας, κιθαρίστας, ενορχηστρωτής. Παίζει στο θέατρο, στην TV, στο σινεμά. Με ένα υπόκωφο αυτοσαρκασμό. Οι πλάκες δεν είναι μόνο επί σκηνής. Είναι με τον Λαυρέντη Μαχαιρίτσα και είναι έτοιμοι να μπουν στο αεροπλάνο να πάνε στην Κύπρο. Τρεις μέρες μετά την επίθεση στους δίδυμους πύργους. Είναι ντυμένοι με την στολή εργασίας του μουσικού. Φοράνε μαύρα. Με το που μπαίνει στο αεροπλάνο φωνάζει «Αλλαχαλαλαχαλαστε το». Οι πάντες παγώνουν και κάποιοι κρύβονται κάτω από τα καθίσματα. Είναι ασυγκράτητος. Είναι αθεόφοβος. Τον άφησαν να ταξιδέψει.

Δημήτρης Σταρόβας, Άγγελος Σφακιανάκης © Αρχείο Άγγελου Σφακιανάκη

Το 2008 θα ξεκινήσουμε να κάνουμε δίσκο με το σκεπτικό «μάζευε κι ας ειν’ και ρόγες». Ψάχνει στο pc του παλιά δοκιμαστικά. Σιγά σιγά μαζεύουμε ιδέες και τραγούδια. Επειδή έχει διαπρέψει σαν παρτενέρ και είναι αξιαγάπητος, οι συμμετοχές πληθαίνουν. Ο πρώτος που δηλώνει συμμετοχή είναι ο Λάκης Λαζόπουλος από το σκετς των «10 Μικρών Μήτσων», «Οι Θεσσαλονικείς». Το γνωστό «Χαλαρά»!

Θα ακολουθήσει ο Γιάννης Ζουγανέλης και το προφητικό τραγούδι «Εκαήκανε τα δάση» από την παράσταση «Ανοίξαμε και σας περιμένουμε». Βλέπω τους Άγαμοι Θύται στο ZΟΟΜ. Εκεί ο Ιεροκλής σαν γιαγιά θυμάται τα βαφτίσια του Δημητράκη. Θα αρχίσω τον δίσκο με αυτό.

Ο Βασίλης Καρράς θα τραγουδήσει στη Θεσσαλονίκη. Ο Λαυρέντης Μαχαιρίτσας, ο Κώστας Μακεδόνας, ο Στάθης Παναγιωτόπουλος και η Εβελίνα Παπούλια στην Αθήνα. Γράφουμε στο StudioTamp του Χρήστου Ταμπουρατζή στην Παιανία.

Είναι σαν να μην καίγεται και πολύ για δίσκο ή έχει πολλά στο κεφάλι του. Κάποιες στιγμές φουντώνει το ενδιαφέρον του. Τον κυνηγάω να τελειώσουμε. Εφαρμόζω τη διαλειμματική νηστεία στις ηχογραφήσεις. Σε δύο χρόνια τον τελειώνουμε… Θα αυτοσαρκαστεί και στον τίτλο του δίσκου. «Συμμετέχει ο Δημήτρης Σταρόβας».

Κυκλοφορούμε από τον Μικρό Ήρωα αλλά σε λίγο η μαμά εταιρεία, η Legend θα κλονιστεί συνθέμελα και θα κατεβάσει ρολά. Ψάχναμε να βρούμε τον δίσκο.

Ο Σταρόβας απτόητος θα συνεχίσει τα νέα του όνειρα. Θα γίνει καναλάρχης. Θα φτιάξει στο You Tube ένα κανάλι. STAROVAS TV! Τα ταλέντα του θα τα κάνει εκπομπές. Τώρα απειλεί ότι θα κάνει και μια μαγειρική σειρά με τίτλο: «Το μενού της μάνας σου»!

Ευχαριστούμε τον Γιώργο Πεντζίκη και τον Στάθη Παχίδη για την παραχώρηση του αρχείου τους.