- CITY GUIDE
- PODCAST
-
15°
Ο Γιώργος Μαργαρίτης στα ίδια μέρη: Τα τραγούδια της Ομόνοιας
Το 2015 θυμηθήκαμε την παλιά εποχή και μπήκαμε στο στούντιο και κάναμε ένα τριπλό cd για να ξαναπερπατήσει στα ίδια μέρη της νιότης του με άλλα παπούτσια
Τα τραγούδια της Ομόνοιας: Η ιστορία πίσω από το τριπλό cd του Γιώργου Μαργαρίτη
Πριν βαφτιστεί η Κομπανία «Οπισθοδρομική», ήταν μια ανήσυχη αντροπαρέα. Αναζητητές. Ανιχνεύαμε τη σκυταλοδρομία του διονυσιακού οίστρου. Στα πανηγύρια και στα γλέντια. Στα Ανώγεια και στα καταγώγια. Σε υπόγεια που μαζεύονταν Θρακιώτες, σαν αιρέσεις, και δόξαζαν το σώμα τους με ξέφρενους χορούς. Σε κρητικά στέκια που όλοι φορούσαν στιβάνια. Σε καφενεία αντρικής μοναξιάς με ηπειρώτικα κλαρίνα και νταγερέδες. Στα πέριξ της Ομόνοιας και της Εθνικής οδού, μέχρι τα σκοτεινά κουτούκια του Πειραιά και τα πρώτα ρεμπετομάγαζα στο Πικέρμι. Εκεί που στα τραγούδια, από την πολύ χρήση, είχε φύγει η γυαλάδα και η σπιρτάδα κι έμενε ακέραιο το τσαλάκωμα της ψυχής τους. Έτσι γνωρίσαμε ανερχόμενους και κατερχόμενους από τα πάλκα. Ξεχασμένους και νέα πρόσωπα. Απελπισμένους και ελπιδοφόρους. Ήταν το 1980. Η Ομόνοια ήταν μια μεγάλη κυψέλη που μάζευε τα σμήνη της εσωτερικής μετανάστευσης. Φώλιασε και το τραγούδι εκεί. Εγχώριες δισκογραφικές, μικρές επιχειρήσεις που είχαν πιάσει τον παλμό της νέας λαϊκής έκφρασης. «Ο ήχος της Ομόνοιας». Polyphone, Intersound, General, Olympic, Vasipap, Sonora, Venus-Gina κ.ά.
Εξώφυλλα σαν πορτραίτα επαρχιακού φωτογραφείου. Έσκαγαν τα σουξέ το ένα μετά το άλλο. Αποκλεισμένο το λαϊκό τραγούδι από την κρατική ραδιοφωνία. Μόνο οι μεγάλες εταιρείες αγόραζαν ωριαίες διαφημιστικές εκπομπές την Κυριακή. Διπλά αποκλεισμένες οι μικρές εταιρείες. Ήταν το ρεπερτόριο των πειρατικών σταθμών που τις πρόβαλαν με αφιερώσεις. «Στη Σούλα με πολλή αγάπη από τον Τάκη». Τα τζουκ μποξ στα σφαιριστήρια περιμέναν αδηφάγα τα δίφραγκα. Στα συνοικιακά μπαρ τα λόγια τα ήξερε όλα η ξανθιά μπαργούμαν. Τα ταξί ήταν τα περισσότερα συντονισμένα στον «ήχο της Ομόνοιας». «Σκυλάδικα», «Καψούρικα», «Λούμπεν» και άλλες ρετσινιές τους κόλλαγαν. «Αισθηματολογικά» τα λέγαν οι διαβασμένοι. Οι καλλιτέχνες τους, εκτός από τις χαρτοπαιχτικές λέσχες, έπαιζαν και σε σκληρά μαγαζιά. Δύο συνθέτες κυριαρχούν. Δύο Τάκηδες. Τάκης Μουσαφίρης, Τάκης Σούκας. Και σκάει το «Έρωτά μου, αγιάτρευτε».
Κώστας Κόλλιας. Νέο πρόσωπο. Ο Τάκης Σούκας στα καλύτερα του. Το ακούς από τα ανοιχτά παράθυρα των ΙΧ με το καινούργιο στερεοφωνικό. Από τα ταξί. Από το τρανζίστορ του εισπράκτορα στο λεωφορείο. Από τις νυσταγμένες νταλίκες στην Εθνική. Έντεχνοι και λαϊκοί παραδέχονται την αμεσότητα του τραγουδιού. Πριν προλάβει να μαθευτεί το πρόσωπο του τραγουδιστή, στις 4 Ιουνίου του 1980, ο Κόλλιας σκοτώνεται σε τροχαίο. Ο Σούκας θα βρει το νέο πρόσωπο. «Ο βασιλιάς πέθανε! Ζήτω ο βασιλιάς!». Ο Γιώργος Μαργαρίτης είναι 36 χρόνων. Είναι από το Πετρωτό Τρικάλων. Τη ζωηράδα του την περικυκλώνουν οι χωροφύλακες στο χωριό. Θα φύγει για να ψάξει τον δρόμο του. Έχει την διεύθυνση του Τσιτσάνη στην τσέπη του, γραμμένη ιδιόχειρα από τον συνθέτη. «Να έρθεις να με βρεις» του είχε πει. Ονειρεύεται να γίνει τραγουδιστής. Δεκαπέντε χρονών έρχεται στην Αθήνα. Θα κάνει όλου του κόσμου τις δουλειές. Τυφλά μεροκάματα. Οικοδόμος, μπογιατζής, εργάτης γης σε μποστάνια. Έχει κοιμηθεί σε παγκάκια και σε οικοδομές. Έχει μετρήσει πολλές φορές τα άστρα. Γύρω στο 1969 κάνει την πρώτη του εμφάνιση σε αθηναϊκό κέντρο. «Ηλιοβασίλεμα». Κηφισού και Ιερά Οδός. Πρώτο όνομα ο Οδυσσέας Μοσχονάς. Έχει προλάβει τους παλιούς ρεμπέτες. Το 1981 ο Σούκας τον επιλέγει και τον παρουσιάζει με τον δίσκο «Εσύ μιλάς στην καρδιά μου». Polyphone. Και απογειώνεται με το «Μη μου μιλάς με χείλη που καίνε».
Σπάει τα ταμεία με απτάλικο ρυθμό. Το 1983 ξαναχτυπά με το «Μα τι λέω» του Ρεπάνη.
Ακούγεται και το «Οι Ναυτικοί» που το τραγουδάει ακόμα. Το 1984 «Άκου τι θα πω». Θα κάνει κι ένα διπλό δίσκο με Θεσσαλούς συνθέτες. «Με αυτά τα τραγούδια μεγάλωσα». Το 1985 θα τραγουδήσει Άκη Πάνου και Αντώνη Ρεπάνη. «Ο τελευταίος πυρετός» είναι ο τελευταίος του δίσκος στην Polyphone. Γίνεται πρώτο όνομα στην μαρκίζα του «Σεραφίνο». Από κάτω η Άντζελα κι ο Πανταζής.
Αλλάζει δισκογραφική. Φεύγει από την Ομόνοια και ανεβαίνει στο Σύνταγμα. Πάει στην Λύρα. Είναι στο στούντιο με τον Θοδωρή Μανίκα παραγωγό και τους φέρνουν οι δημιουργοί Γιώργος Μάμος και Σαράντος Τσιλιβερδής «Στο κελί 33». «Θα το έλεγε ο Στράτος στον επόμενό του δίσκο».
Η τύχη είναι πάλι με το μέρος του. Τραγούδι «υπονομευτικό». Διέσχισε όλες τις υπόγειες διαδρομές και βγήκε στο φως νικηφόρο. Είναι σαν αυτοβιογραφικό και η αποδοχή της παραβατικότητας τον κάνει ιδιαίτερα συμπαθή. «Είναι σαν Βαμβακάρης, σαν Παπαϊωάννου» λέει στον εταιρειάρχη. Διαφωνούν. Τον έχω πετύχει στην πόρτα της Λύρας να φεύγει θυμωμένος. Ο τελευταίος δίσκος στην Λύρα είναι Μουσαφίρης με παραγωγό τον Δημήτρη Παππά. «Ο Άγνωστος» κυκλοφορεί στις χειμερινές γιορτές του 1988. Την ίδια ακριβώς εποχή ο Στράτος Διονυσίου κυκλοφορεί το «Εγώ ο Ξένος». Είναι κι αυτό Μουσαφίρης. Παραλλαγή του ιδίου θέματος στον ίδιο ρυθμό. Στο μπραντεφέρ επικρατεί ο Ξένος.
Στη νέα εταιρεία δεν συμβαίνει και τίποτα συνταρακτικό και το 1992 περνάει στη Minos. Όταν πάω στην Minos κάνουμε τα «Κεχριμπαρένια μάτια» και ακούγεται το «2 χιλιάρικα στην τσέπη».
Το 2001 ο Θοδωρής Μανίκας τού ετοιμάζει τη μεγάλη έκπληξη. Ένα ανατρεπτικό project. «Όλα θα τα διαγράψω». Τον ντύνει με ροκ ήχο. «Οι δρόμοι του πουθενά» του Χρήστου Δέτσικα με τους «667» γίνεται μια τεράστια επιτυχία.
Μια συνέντευξή του με την παραδοχή της χρήσης ουσιών τού δίνει τα εύσημα του «αυθεντικού» και η νεολαία τον χειροκροτεί. Τον αποκαλούν με οικειότητα, ο «Μαγκάρετ». Είναι ο νέος ήρωας. Ανανεωμένος πορεύεται σε συναυλίες και σε club. Χωρίς να παίζει κάποιο όργανο είναι καλός μουσικός. Γνωρίζει τους δρόμους τους λαϊκούς απ έξω κι ανακατωτά. Τραγουδάει Ρασούλη, Βαγιόπουλο, Πολυκανδριώτη, Μαχαιρίτσα. Πεθαίνω για σένα.
Κοιτάζει πίσω του και βλέπει πόσο έχει αλλάξει το τοπίο και αποφασίζει να τραγουδήσει κλασικό ρεπερτόριο. Τραγουδάει τον αγαπημένο του Τσιτσάνη. Εμείς ξαναβρισκόμαστε για να κάνουμε ένα τριπλό δίσκο. «Ένας αιώνας λαϊκό τραγούδι». Ο τίτλος είναι του Κώστα Μπαλαχούτη που μας βοηθάει και στο ρεπερτόριο. Τραγούδια σταθμοί. Το 2014 κάνουμε το «Παίζουμε για την φανέλα».
Χτυπάω εγερτήριο και γράφουν για τον Γιώργο, ο Παπαδημητρίου, ο Κραουνάκης, ο Λαζόπουλος, ο Μαχαιρίτσας, ο Ανδρέου, ο Γκόνης, ο Μηλιώκας, ο Χαρούλης, ο Ιωάννου, ο Κορακάκης, ο Ζήκας, ο Βαγιόπουλος, ο Φιλίππου, ο Μπαλαχούτης, η Μπαλτζή, η Μητροπέτρου, οι Παπαδόπουλοι, ο Λάκης και ο Χρήστος, ο Ντούμος, ο Εμμανουηλίδης, ο Χαραλαμπίδης, ο Μαύρος, ο Τσάκας, γράφω κι εγώ με τον Κωνσταντινίδη και το τραγουδάει με την Τζώρτζια.
Το 2015, μέσα από ιστορίες με αναμνήσεις και νοσταλγίες, θυμηθήκαμε εκείνη την παλιά εποχή και μπήκαμε στο στούντιο και κάναμε ένα τριπλό cd. «Τα τραγούδια της Ομόνοιας» για να ξαναπερπατήσει στα ίδια μέρη της νιότης του με άλλα παπούτσια.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο θρύλος των Wu-Tang Clan ζωντανά στην Αθήνα
Το συγκρότημα που ένωσε ραπ, ροκ και μέταλ κοινό στις συναυλίες θα εμφανιστεί στο Terra Vibe στη Μαλακάσα
Πριν από 63 χρόνια, δηλαδή!
Μωρά στη Φωτιά, Κωνσταντίνος Βήτα, Ghostface Killah, Eden Party αλλά και Φεστιβάλ Μπαρόκ μουσικής
Η σεζόν ξεκινά με τα Βρανδεμβούργια Κοντσέρτα του Μπαχ
Μιλήσαμε με τον αγαπημένο ερμηνευτή για τα 20 χρόνια καριέρας και τις συναυλίες στο Παλλάς και στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
Για τρίτη φορά μέσα σε μία δεκαετία στη λίστα ο διακεκριμένος Έλληνας βιολονίστας
«Ένα ιερό τέρας του γαλλικού τραγουδιού» - Η καριέρα του απογειώθηκε όταν έπεισε τη ντίβα να ερμηνεύσει συνθέσεις του
Πώς το καλλιτεχνικό του ένστικτο τον έφερε σε επαφή με σπουδαίους δημιουργούς
Νέα εκτέλεση του κλασικού '80s τραγουδιού για τη σειρά «Bad Sisters» του Apple TV+
Στο σόου της μπορείτε να τραγουδήσετε, ακόμα και να χορέψετε αν θέλετε, το σηκώνει το πρόγραμμα…
«Έχω παίξει το παιχνίδι από το level 1» - Κυκλοφόρησε το trailer του φιλμ
Στις 29 Ιανουαρίου ο Εθνικός Τελικός
Μιλήσαμε με τον τραγουδοποιό, μουσικό παραγωγό και γιατρό, Βασίλη Παπαζώτο, για τις πετυχημένες διασκευές στο project Μουσικό Μπαλκόνι και την αγάπη του για τη μουσική και ιατρική
Μερικά από τα καλύτερα νέα ονόματα της παγκόσμιας μουσικής σκηνής του καιρού μας, σε μια πολυσυλλεκτική βραδιά
Ο μαέστρος μοιράζεται την εμπειρία του στο Κάρνεγκι Χολ και μιλάει για τον επόμενο σταθμό στο Λονδίνο
Διέγραψε σημαντική πορεία στη ροκ σκηνή της δεκαετίας του 1990 και του 2000 - Οι σπουδαίες συνεργασίες του
Ο μεγάλος τζαζίστας Monty Alexanadrer, ο Γιώργος Παπαγεωργίου με τους Polkar και η Βιολέτα Ίκαρη
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.