Μουσικη

Use Your Illusion, 30 χρόνια κιόλας

H περιοδεία των Guns N’Roses, ηταν μια κολοσσιαία σειρά ζωντανών εμφανίσεων που διήρκεσε σχεδόν δύο χρόνια

A.V. Team
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Σεπτέμβριος 1991: οι Guns N’Roses κυκλοφορούν δύο άλμπουμ μέσα στην ίδια μέρα με τον τίτλο της περιοδείας που είχαν αρχίσει τον Ιανουάριο: Use Your Illusion

Στις 17 Σεπτεμβρίου 1991 κυκλοφόρησε το τρίτο studio άλμπουμ των Guns N' Roses: στην πραγματικότητα, δύο άλμπουμ ―το Use Your Illusion Ι και II ―  που συνόδευαν την ομώνυμη περιοδεία του καλιφορνέζικου συγκροτήματος. Ήταν μια κολοσσιαία σειρά ζωντανών εμφανίσεων που διήρκεσε σχεδόν δύο χρόνια ξεκινώντας από το Ρίο ντε Τζανέιρο, κάνοντας τον γύρο του κόσμου και τελειώνοντας στο Μπουένος Άιρες. Όσοι είναι σήμερα πάνω από 45 ετών ίσως θυμούνται τη στάση της μπάντας στο Ολυμπιακό στάδιο στις 24 Μαΐου 1993, ανάμεσα στο Τελ Αβίβ και στην Κωνσταντινούπολη.

Το «Use Your Illusion I» ανέβηκε αμέσως στο No. 2 του Billboard με 685.000 αντίτυπα την πρώτη εβδομάδα και με το «Use Your Illusion II» να προηγείται με 770.000 αντίτυπα μέσα στις επόμενες ημέρες. Αμφότερα έγιναν πλατινένια

Στο «Use Your Illusion I» συμμετείχε ο ντράμερ των The Cult, ο Matt Sorum, που αντικατέστησε τον Steven Adler ο οποίος είχε αποχωρήσει  από το συγκρότημα το 1990 εξαιτίας των προβλημάτων του με την ηρωίνη. Tα άλμπουμ «Use Your Illusion» θεωρήθηκαν σημείο καμπής για τον ήχο των Guns N' Roses: αν και παρέμειναν στον χώρο του hard rock που τους χαρακτήριζε από το πρώτο τους άλμπουμ «Appetite for Destruction» (1987), τα «Use Your Illusion» έδειχναν κάποια ωρίμανση και η συμβολή του πιάνου έκανε κομμάτια σαν το «November Rain» και το «The Garden» να ακούγονται περισσότερο σαν κλασικό ροκ, ενώ η διασκευή του «Live and Let Die» του Paul McCartney υπογράμμιζε τη μετακίνησή τους στο mainstream.

Aπό τα κομμάτια που ξεχώρισαν ήταν το «Right Next Door to Hell», η power ballad «Don't Cry» που υπήρχε σε διαφορετικές διασκευές και στα δύο άλμπουμ, το «Coma» και το «Bad Obsession» στο οποίο ο Michael Monroe από τη φιλανδική glam-punk μπάντα Hanoi Rocks παίζει αρμόνικα και σαξόφωνο.

Τα εξώφυλλα είχε φιλοτεχνήσει ο Αμερικανο-Εσθονός Mark Kostabi με έμπνευση από τον πίνακα του Ραφαήλ «Η Σχολή των Αθηνών». Οι κριτικές ήταν γενικά ευνοϊκές, εκτός από τον Robert Christgau που κυριολεκτικά έθαψε και τα δύο άλμπουμ, αλλά ακόμα κι ο Christgau έπρεπε να παραδεχθεί ότι οι Guns N’Roses τα έβγαλαν πέρα σε περιβάλλον σκληρού ανταγωνισμού: εκείνες τις μέρες κυκλοφόρησε το σινγκλ «Smells Like Teen Spirit» των Nirvana και το άλμπουμ «Screamadelica» των Primal Scream. Το grunge κέρδιζε έδαφος και το hard rock έχανε, παρά την επιτυχία των Guns N’Roses και των Metallica οι οποίοι, εκείνο το φθινόπωρο, απογειώθηκαν με το «μαύρο άλμπουμ» τους. Αν το 1991 ήταν μια χρυσή χρονιά για το ροκ, ο Σεπτέμβριος ήταν ο πλατινένιος μήνας: ενώ οι Guns N’Roses ετοιμάζονταν για το βορειοαμερικανικό μέρος της περιοδείας τους, οι Nirvana κυκλοφορούσαν το «Nevermind».