Μουσικη

Μάνος Πυροβολάκης: Πώς βρέθηκε «Στης Εκκλησιάς την πόρτα»

Η ιστορία πίσω από τη δημιουργία της μεγάλης επιτυχίας, τα Κινούμενα Σχέδια και το ντουέτο με τον Νίκο Πορτοκάλογλου

Άγγελος Σφακιανάκης
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Ο Άγγελος Σφακιανάκης θυμάται τη συνεργασία του με τον Μάνο Πυροβολάκη, τα Κινούμενα Σχέδια και τον Νίκο Πορτοκάλογλου στο τραγούδι «Στης Εκκλησίας την Πόρτα».

Μόλις μπήκε το 1998, ποδαρικό στη Λύρα μου έκαναν δύο τυπάκια. Καλλιτεχνικό δίδυμο. Κάτι σαν John LennonPaul McCartney σε μικρογραφία. Είχανε συμφωνήσει πως ό, τι τραγούδια γράφανε θα τα υπέγραφαν μαζί.

Μάνος Πυροβολάκης, Γιάννης Στίγκας. Δεν ήξερες ποιος έγραφε τι. Γρίφος. Τα τραγούδια είχαν μια τρέλα. Αλλά πιο μεγάλη τρέλα είχε το δίδυμο. Ο Στίγκας ήταν Μπητλικός και έπαιζε κιθάρα. Ο Πυροβολάκης κουβαλούσε κρητική παράδοση και έπαιζε βιολόλυρο. Παραδοσιακό, υβριδικό όργανο. Σκάφος βιολιού μπράτσο και παίξιμο κρητικής λύρας. Τα τραγούδια ποπ. Όλα αλλοπρόσαλλα. Κρύο, ζεστό και το χέρι στην πρίζα.

Τους είπα: «Παιδιά, ωραία τα τραγούδια αλλά ντουέτο δεν μπορώ να σας βγάλω.  Έχετε συγκρότημα; Αυτό που ακούω είναι για γκρουπ». «Έχουμε» λένε. «Έχουμε άλλους δύο που έχουν και στούντιο. Εκεί γράφουμε». «Πού γράφετε;» Στούντιο C&C στον Ταύρο. Άλλο δημιουργικό δίδυμο. Χρήστος Αβδελάς, αμερικάνικες ηλεκτρικές κιθάρες-Χρήστος Σούμκα, πλήκτρα, super programming, sound designer! Δεν τους ήξερα. Κανονίζουμε να πάμε με τον Γιώργο Κορρέ που είχε εξελιχθεί σε παραγωγό στη Λύρα.

Συγκρότημα δεν υπήρχε. Τρέξανε και είπανε στους άλλους δύο «ο Σφακιανάκης δεν μας βγάζει δίσκο αν δεν είμαστε συγκρότημα». Και έτσι προέκυψε και το συγκρότημα. Ψάχναμε όνομα και σε λίγο καιρό κάναμε και τα βαφτίσια. Κινούμενα Σχέδια. Είχανε καλή σχέση με τον Φίλιππο Πλιάτσικα που τους δίνει τον «Παράξενο» και κάνουνε ντουέτομε τον Μάνο «του Απριλιού το χιόνι».

Την εκτέλεση της παραγωγής θα την κάνει ο ικανότατος Γιώργος Κορρές. Το γκρουπ είναι σούπερ και θέλω να έχουν πρωτότυπη είσοδο στην αγορά. Θέλω να δημιουργήσουν εντύπωση. Ψάχνομαι για να κάνουμε ένα πρωτότυπο εξώφυλλο. Τότε κυκλοφορούν οι πρώτες ταινίες 3D. Με γαργαλάει η ιδέα. Για το δημιουργικό στην Λύρα είχε φτιάξει η Γεωργία Αλεβιζάκη μια πολύ δυνατή ομάδα. Εκεί ήταν ένα εικαστικό δίδυμο ο Γιώργος και ο Κώστας Βαβυλουσάκης. Ο Γιώργος έχει εφαρμόσει σε ένα έργο του την τεχνική 3D. Ψάχνω και βρίσκω φθηνά γυαλιά για 3D. Τους φωτογραφίζει ο Γιώργος στον σταθμό ΗΣΑΠ στο Μοναστηράκι, στην ίδια θέση από δύο διαφορετικά σημεία που έχουν την απόσταση των ματιών 15cm. Κάνει με επιμέλεια και όλο τo artwork. Το πρώτο 3D εξώφυλλο είναι γεγονός.

Στη Λύρα θέλουν για πρώτο single το «Παλιοχαρακτήρας» και γίνεται βίντεοκλιπ από τον Τζιράκη.

Το γκρουπ διαφωνεί κάθετα και προσπαθώ να τους καθησυχάσω. Η Λύρα δεν θέλει ούτε για δεύτερο single «την Εκκλησιά». Εγώ που έχω κάνει την παραγωγή «στο προσκλητήριο» που του έπεσε απ’ τα χέρια εκεί μπρος την εκκλησιά, ξέρω τη δύναμη αυτών των συμβόλων, αλλά δεν αλλάζει γνώμη κανείς. Τα Κινούμενα προτείνουν μια αυτοθυσιαστική λύση. Να πληρώσουν το βίντεο της «Εκκλησιάς» από τα ποσοστά τους. Φτιάχνουν το σενάριο και βρίσκουν  όλους τους ρόλους. Θα παίξω τον πατέρα της νύφης και ο Κορρές τον μηχανόβιο εραστή. Σαν Βέγγος ή σαν Monty Pythons. Περάσαμε όμορφα, γελάσαμε.

Στην μπάντα προστίθεται ο Νίκος Μενεμενόγλου στα τύμπανα κι ο Αλέξης Σπάθης στο μπάσο. Δεν έγινε όμως τίποτα ιδιαίτερο και τα Κινούμενα δεν κλείνουν live. Φεύγω απ’ τη Λύρα και πάω στην EMI για καθαρό αέρα… Τα Κινούμενα με τον Κορρέ κάνουν «το Χαμόγελο σου» που γίνεται ραδιοφωνικό χιτ. Είναι δυσαρεστημένοι και δεν ανανεώνουν με τη Λύρα. Διαλύονται. Ο Μάνος όμως με την αλλιώτικη λύρα του έχει βρει τον ήχο του Ο ήχος του ανοίγει δρόμο.

Το 2001 ο Νίκος Πορτοκάλογλου ακούει το βιολόλυρο στο «Χαμόγελο σου» του αρέσει και τον καλεί να παίξει σε ένα κομμάτι. Ετοιμάζει τότε το «Μπραζιλέρο». Τελικά ο Μάνος παίζει στον μισό δίσκο. Παίζει και στην πρωτότυπη σούστα «Τι λείπει». Εντάσσεται στο σχήμα του Πορτοκάλογλου και στην περιοδεία στο μέρος του, παίζει «της εκκλησιάς την πόρτα». Το τραγούδι αρέσει πολύ. Ο Μάνος το 2004 μπαίνει στο στούντιο για να κάνει το «Όλα για Όλα» στην Polygram προτείνει στον Πορτοκάλογλου να το κάνουν ντουέτο. Ο Νίκος δέχεται και παίζει κάτι φοβερές κιθάρες και το τραγούδι βρίσκει το σφρίγος που χρειαζόταν. Το τραγούδι ξαναγύρισε και διεκδίκησε τη θέση που του ανήκε και έγινε χιτ!