- CITY GUIDE
- PODCAST
-
20°
Hairetis Harper: Το πείραμα της άρπας και του λαούτου
Η Maria-Christina Harper μιλάει για τη συνεργασία της με τον Γιάγκο Χαιρέτη που συνδυάζει τη σύγχρονη σκηνή του Λονδίνου με την παράδοση της Κρήτης
Συνέντευξη: Η Maria-Christina Harper μιλάει για τη συνεργασία της με τον Γιάγκο Χαιρέτη στο πρώτο κοινό τους άλμπουμ ως Hairetis Harper, το «Draft».
Λένε ότι ένα από τα πολύ δύσκολα εγχειρήματα στη μουσική είναι να εναρμονίσεις το πιάνο με την κιθάρα. Κι αυτό γιατί πρόκειται για δύο όργανα που έρχονται από δύο εντελώς διαφορετικούς κόσμους: η κιθάρα είναι το όργανο του δρόμου, ένα όργανο ολότελα λαϊκό ενώ το πιάνο το συναντάς στα σαλόνια. Δεν είναι λοιπόν τόσο ο ήχος των οργάνων, όσο η ιστορία που συνοδεύει το καθένα από αυτά. Τα πράγματα θα γίνουν ακόμη πιο ακραία όταν θα πάμε να μιλήσουμε για την άρπα και το λαούτο. Η άρπα έρχεται κατευθείαν από τη λόγια μουσική και το λαούτο έρχεται -στα μέρη μας- κατευθείαν από την παράδοση.
Πριν συναντηθούν για να παίξουν μαζί, τόσο η Maria-Christina Harper, όσο και ο Γιάγκος Χαιρέτης είχαν φροντίσει να διευρύνουν τον κόσμο των οργάνων τους: η Μαρία-Χριστίνα είχε στολίσει την άρπα με μια σειρά από πεντάλ –πεταλάκια που λένε οι ροκάδες- και ο Γιάγκος είχε προχωρήσει πέρα από τον κόσμο της παράδοσης, στην έντεχνη γραφή, στο rock, ακόμα και στο hip hop. Έτσι, η μεταξύ τους συνεργασία διευκολύνθηκε και η σύμπλευσή τους προέκυψε εντελώς αβίαστα.
Μαρία-Χριστίνα, από πότε άρπα, γιατί άρπα;
Νομίζω ήμουν τεσσάρων όταν είδα μια ταινία του Disney, τις «Αριστόγατες». Κάποια στιγμή αρχίζει να βρέχει και μαζεύονται κάποιες γάτες σε ένα υπόστεγο και παίζουν jazz. Τότε γυρνάει ο φακός και βλέπουμε μία όμορφη άσπρη γάτα να παίζει άρπα. Μου άρεσαν πολύ οι γάτες και τότε αποφάσισα πως θέλω να παίζω άρπα.
Η άρπα είναι ένα όργανο που χρειάζεται αρκετό χώρο και ειδικές συνθήκες για να παίξεις. Τι κάνεις όταν δεν μπορείς να την έχεις κοντά σου;
Ευτυχώς έχω μία άρπα στην Ελλάδα και μία στην Αγγλία όπου μένω τα τελευταία χρόνια. Η αλήθεια είναι ότι έχει πολύ κουβάλημα το συγκεκριμένο όργανο, αλλά φροντίζω πάντα είτε να ταξιδεύω με την άρπα μου είτε να μου κανονίζει το εκάστοτε φεστιβάλ να υπάρχει μια άρπα εκεί.
Σε πρώτη ματιά, η άρπα είναι ένα όργανο συνδεδεμένο με την κλασική μουσική. Πώς πέρασες σε άλλα ιδιώματα μαζί της και ποια ήταν στην αρχή αυτά;
Η άρπα είναι όντως ένα όργανο συνδεδεμένο με την κλασική μουσική. Για αυτό το λόγο είχα πάντα τη διάθεση να πειραματιστώ και να εξερευνήσω τις δυνατότητες του οργάνου αυτού. Αυτό είναι και το θέμα του διδακτορικού μου στο Surrey University. Η μεγαλύτερη αλλαγή έγινε όταν άρχισα το μεταπτυχιακό μου στην μουσικοθεραπεία στο University of Roehampton όπου ο αυτοσχεδιασμός ήταν από τα βασικά κομμάτια που έπρεπε να αναπτύξουμε.
Πώς αποφάσισες να πειραματιστείς με πετάλια;
Ένα από τα βασικά μου θέματα σε σχέση με την ιστορία της άρπας είναι το περιορισμένο και συντηρητικό ρεπερτόριό της. Μου άρεσε πολύ που σε άλλα όργανα υπήρχε πολύ έντονα ο πειραματισμός, όπως έγινε με το πιάνο και την κιθάρα και αυτό ήθελα να κάνω και στην άρπα.
Πόσο εύκολο ήταν να πετάξεις από πάνω σου τις συμβάσεις του οργάνου;
Για μένα ήταν πολύ εύκολο να τις πετάξω. Ακόμα προσπαθώ όμως να τις πετάξω από την κοινότητα της άρπας και από το ευρύ κοινό. Βλέπω ευτυχώς ότι σιγά-σιγά υπάρχει ανταπόκριση.
Ασχολήθηκες αρκετό καιρό με το ντεμπούτο σου, το «Gluten Free». Σήμερα είσαι ευχαριστημένη με την ηχογράφηση αυτή;
Είμαι ευχαριστημένη αρκετά σε σχέση με το γεγονός ότι αυτός ήταν ο πρώτος μου δίσκος. Αποτελεί κομμάτι της πορείας μου αλλά πλέον έχω προχωρήσει μουσικά. Παρ’ ότι θα άλλαζα πολλά αν το ξαναέκανα τώρα, η εμπειρία της μεταμεσονύχτιας ηχογράφησης σε εκκλησία στην μέση του πουθενά στο Oxfordshire ήταν καταπληκτική.
Πώς γνωριστήκατε με τον Γιάγκο Χαιρέτη; Πώς αποφασίσατε να συνεργαστείτε;
Με τον Γιάγκο γνωριστήκαμε μέσω ενός κοινού φίλου πριν από αρκετά χρόνια. Όταν βρέθηκα στην Κρήτη για να ηχογραφήσω με τον Ψαραντώνη, βρεθήκαμε με τον Γιάγκο στα Ανώγεια σε ένα καφενείο. Εκεί κάπως μας ήρθε η ιδέα να παίξουμε μαζί και να πειραματιστούμε. Στην πρώτη μας πρόβα βγήκε το πρώτο κομμάτι του δίσκου μας, το «Intro».
Σας είχα παρακολουθήσει σε μια συναυλία σας στην αγγλικανική εκκλησία. Φαινόταν να υπάρχει στα κομμάτια που παρουσιάζατε αρκετός χώρος για αυτοσχεδιασμό και επί σκηνής αλληλεπίδραση. Πώς αποκρυσταλλώθηκαν σε κομμάτια που επρόκειτο να ηχογραφηθούν;
Στις πρόβες αυτοσχεδιάζαμε, ό,τι μας άρεσε το κρατούσαμε και σιγά-σιγά δημιουργήθηκαν τα κομμάτια μας. Παρ’ ότι υπάρχει πλέον δομή στα κομμάτια, πάντα αφήνουμε χώρο για αυτοσχεδιασμό ώστε να υπάρχει η δυνατότητα να οδηγηθούμε σε διαφορετική ηχητική κατεύθυνση κάθε φορά.
Ποιος λόγος κρύβεται πίσω από την απόφασή σας να ονομάσετε τον δίσκο «Draft»;
Θέλαμε ο δίσκος αυτός να έχει τίτλο ανάλογο της διαδικασίας που ακολουθήσαμε ηχογραφώντας τον, καθώς επίσης και της εμπειρίας που θα μας άρεσε να έχει ο καθένας που τον ακούει. «Draft» με την έννοια των σημειώσεων με μολύβι, που έχεις πάντα την δυνατότητα αν θέλεις να τις αλλάξεις.
Νιώθω ότι το ηχόχρωμα της άρπας και του λαούτου ταιριάζουν πολύ. Πόσο εύκολο είναι όμως να τα συνταιριάξεις σε μια ηχογράφηση;
Όντως τα ηχοχρώματα των δύο οργάνων μας ταίριαξαν πολύ και μας βγήκε μουσικά εύκολα. Είχαμε καλούς ηχολήπτες (Coti K. , Νίκος Ασημάκης) και τον manager μας κι έτσι όλα πήγαν καλά.
Το ντουέτο σας με τον Γιάγκο είναι ένα μόνιμο σχήμα;
Είναι περιοριστικό να σκεφτώ πως συνεργάζομαι με κάποιον σε μόνιμη βάση. Η ιδέα της μονιμότητας μου φαίνεται στάσιμη σε σχέση με τον χαρακτήρα της συνεργασίας μας με τον Γιάγκο, που βασίζεται στη συνεχή μουσική αναζήτηση. Συμπορευόμαστε μουσικά και κάνουμε σχέδια για το μέλλον και στην προκειμένη φάση επικεντρωνόμαστε στην πορεία του δίσκου μας.
Αν επέλεγες ένα άλλο όργανο για να δημιουργήσεις ένα ντουέτο με την άρπα σου, ποιο θα ήταν αυτό;
Σίγουρα το κοντραμπάσο! Για να μην κουβαλάω μόνο εγώ...
Τι μουσικές ακούς αυτή την εποχή;
Ακούω πολύ Beck, Morton Feldman, jazz και προκλασική μουσική.
Ποιους αρπιστές ξεχωρίζεις ανεξάρτητα από το είδος μουσικής που υπηρετούν;
Harpo από τους Marx Brothers, Dorothy Ashby και Rhodri Davies.
Τι να περιμένουμε στο επόμενο διάστημα από τους δυο σας ή/και από σένα;
Σε σχέση με το σχήμα Hairetis Harper θα γίνουν συναυλίες και tour με αφορμή την κυκλοφορία του δίσκου μας όταν θα μπορούν να γίνουν έτσι όπως ακριβώς θα θέλαμε. Όσο για μένα, αυτή τη στιγμή βρίσκομαι στην Αγγλία και ηχογραφώ νέα κομμάτια με ένα jazz trio που δημιουργήσαμε με Άγγλους μουσικούς.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο θρύλος των Wu-Tang Clan ζωντανά στην Αθήνα
Το συγκρότημα που ένωσε ραπ, ροκ και μέταλ κοινό στις συναυλίες θα εμφανιστεί στο Terra Vibe στη Μαλακάσα
Πριν από 63 χρόνια, δηλαδή!
Μωρά στη Φωτιά, Κωνσταντίνος Βήτα, Ghostface Killah, Eden Party αλλά και Φεστιβάλ Μπαρόκ μουσικής
Η σεζόν ξεκινά με τα Βρανδεμβούργια Κοντσέρτα του Μπαχ
Μιλήσαμε με τον αγαπημένο ερμηνευτή για τα 20 χρόνια καριέρας και τις συναυλίες στο Παλλάς και στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
Για τρίτη φορά μέσα σε μία δεκαετία στη λίστα ο διακεκριμένος Έλληνας βιολονίστας
«Ένα ιερό τέρας του γαλλικού τραγουδιού» - Η καριέρα του απογειώθηκε όταν έπεισε τη ντίβα να ερμηνεύσει συνθέσεις του
Πώς το καλλιτεχνικό του ένστικτο τον έφερε σε επαφή με σπουδαίους δημιουργούς
Νέα εκτέλεση του κλασικού '80s τραγουδιού για τη σειρά «Bad Sisters» του Apple TV+
Στο σόου της μπορείτε να τραγουδήσετε, ακόμα και να χορέψετε αν θέλετε, το σηκώνει το πρόγραμμα…
«Έχω παίξει το παιχνίδι από το level 1» - Κυκλοφόρησε το trailer του φιλμ
Στις 29 Ιανουαρίου ο Εθνικός Τελικός
Μιλήσαμε με τον τραγουδοποιό, μουσικό παραγωγό και γιατρό, Βασίλη Παπαζώτο, για τις πετυχημένες διασκευές στο project Μουσικό Μπαλκόνι και την αγάπη του για τη μουσική και ιατρική
Μερικά από τα καλύτερα νέα ονόματα της παγκόσμιας μουσικής σκηνής του καιρού μας, σε μια πολυσυλλεκτική βραδιά
Ο μαέστρος μοιράζεται την εμπειρία του στο Κάρνεγκι Χολ και μιλάει για τον επόμενο σταθμό στο Λονδίνο
Διέγραψε σημαντική πορεία στη ροκ σκηνή της δεκαετίας του 1990 και του 2000 - Οι σπουδαίες συνεργασίες του
Ο μεγάλος τζαζίστας Monty Alexanadrer, ο Γιώργος Παπαγεωργίου με τους Polkar και η Βιολέτα Ίκαρη
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.