- CITY GUIDE
- PODCAST
-
11°
Ο Μίνως Μάτσας, η μουσική του και η συναυλία στη Ρωμαϊκή Αγορά
Μία μουσική μυσταγωγία στους Αέρηδες στην Πλάκα, αυτή την Πέμπτη 10/9
Συνέντευξη, λίγο πριν τη συναυλία του στη Ρωμαϊκή Αγορά. Ο Μίνως Μάτσας μιλάει για τη μουσική του, το βάρος του επωνύμου του και την καλλιτεχνική του ελευθερία.
Ο Μίνως Μάτσας λέει σήμερα: «Ο κόσμος μόνο όταν τον μοιράζεσαι υπάρχει» και αυτός είναι ο τίτλος της μουσικής μυσταγωγίας, την οποία παρουσιάζει αυτή την Πέμπτη, 10/9/2020, στις 20:30, στον ανοικτό αρχαιολογικό χώρο της Ρωμαϊκής Αγοράς στους Αέρηδες, στην Πλάκα.
O Μίνως Μάτσας διάλεξε για τίτλο αυτόν τον βαθύ –και σήμερα επίκαιρο όσο ποτέ– στίχο του Τάσου Λειβαδίτη και σε αυτό ακριβώς το πνεύμα, όλα τα έσοδα της συναυλίας θα διατεθούν για το φιλανθρωπικό έργο της HOPEgenesis που έχει ως αποστολή την καταπολέμηση της υπογεννητικότητας στη χώρα μας και την ενίσχυση της οικογένειας, ειδικότερα στις παραμεθόριες περιοχές της.
Ένας ευγενής σκοπός που ταιριάζει απόλυτα με το ήθος και την καλλιτεχνική ποιότητα του έργου του Μίνου Μάτσα καθώς και με τον τρόπο που αυτά φθάνουν στο κοινό ατόφια και το κοινό τα αναγνωρίζει με αγάπη.
Ξεκίνημα της σεζόν με μία συναυλία στη Ρωμαϊκή Αγορά, σε συνθήκες πανδημίας. Τι θα συμβεί σε αυτή τη συναυλία; Τι θα ακούσουμε και θα δούμε;
Σε μια εποχή που προτάσσει την απομόνωση, προτείνω να μοιραστούμε σε ένα χώρο μοναδικό, σε μια πόλη μαγική, μουσικές και τραγούδια για καλό σκοπό. Στη Ρωμαϊκή Αγορά στους Αέρηδες στις 10 Σεπτεμβρίου, τηρώντας όλα τα μέτρα που επιβάλλονται για την προστασία μας, με την Ελεωνόρα Ζουγανέλη, τον Κώστα Τριανταφυλλίδη, επτά σολίστ κι εμένα στο πιάνο θα παίξουμε τα αγαπημένα μου τραγούδια που έχω γράψει την τελευταία εικοσαετία. Όλα τα έσοδα θα δοθούν στην HOPEGenesis, τη μοναδική οργάνωση που ασχολείται με το μείζον θέμα της υπογεννητικότητας. Καλύπτουν τα έξοδα και τη φροντίδα γυναικών σε ακριτικές περιοχές της χώρας, ώστε να έχουν τη δυνατότητα να φέρουν στον κόσμο ένα παιδί. Κάνουν απίστευτη δουλειά με έμπρακτα αποτελέσματα.
Πιστεύεις ότι η υπόθεση του covid-19 εντείνει την κοινωνική αποξένωση ή «μας φέρνει πιο κοντά»;
Προφανώς η πανδημία απαιτεί προσοχή και αποστάσεις. Είναι κάτι αφύσικο και προσωρινό. Οφείλουμε να είμαστε υπεύθυνοι. Ο φόβος μας φέρνει πιο κοντά. Όμως ο φόβος πιστεύω είναι κάτι που πρέπει να διώξουμε. Ας είμαστε προσεκτικοί μερικούς μήνες ακόμη. Και ας βοηθάμε αυτούς που έχουν πρόβλημα. Η αλληλεγγύη είναι ζητούμενο και όχι η αποξένωση. Ελπίζω πως σε λίγο καιρό θα είναι καλύτερα τα πράγματα.
Έχεις δώσει συναυλίες σε υπέροχους, τεράστιους χώρους όπως π.χ. τη Μητροπολιτική Όπερα της Νέας Υόρκης. Σε επηρεάζει ο κάθε χώρος διαφορετικά κάθε φορά;
Πραγματικά, έχω ακούσει τη μουσική μου σε υπέροχους χώρους στη Νέα Υόρκη και στο Λος Άντζελες από καταπληκτικές ορχήστρες. Ωστόσο η συγκίνηση που νιώθω όταν ακούω τη μουσική μου στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου δεν περιγράφεται. Και η Ρωμαϊκή Αγορά είναι ένας από αυτούς τους αρχαιολογικούς χώρους! Μοναδικοί στον κόσμο. Δημιουργείται μια μυσταγωγική ατμόσφαιρα. Υποβάλουν μια ατμόσφαιρα και η μουσική απλώνεται σε αυτούς τους ιδιαίτερους χώρους με ιστορία.
Η μουσική σου, αν και έχεις ένα ιδιαίτερο «διεθνές» προφίλ θα έλεγα, παραμένει ελληνική σαν ύφος, για να μην πω «αθηναϊκή». Συμφωνείς με αυτό; Είσαι παιδί της Αθήνας;
Η μουσική που γράφω για τον κινηματογράφο, κυρίως ορχηστρική δεν έχει ταμπέλα. Είμαι εγώ. Και κάθε φορά εκφράζει τις εικόνες που βλέπω. Τα τραγούδια μου είναι ελληνικά. Είναι αυτό που ονομάζω εγώ ελληνικό. Θα μου πείτε τι είναι αυτό.... Περιέχουν τα βιώματά μου – μην ξεχνάς έχω ζήσει 15 χρόνια στην Αμερική– καθώς και ένα νήμα που ξεκινάει από τα ρεμπέτικα και συνεχίζει με τα λαϊκά του ‘60. Όλες αυτές οι επιδράσεις φιλτράρονται μέσα από τον χαρακτήρα μου και την ανάγκη μου για επικοινωνία. Ναι αγαπώ την Αθήνα γιατί είναι η πιο παράδοξη πόλη στον κόσμο. Τη βλέπω όμως μέσα από τα δικά μου μάτια και προσπαθώ να την ομορφύνω με τη μουσική μου!
Είσαι όμως και παιδί μίας γνωστής οικογένειας με μεγάλη παράδοση και όνομα στη δισκογραφία. Παλιότερα είχες πει ότι αντιμετώπισες αρκετή δυσπιστία. Εννοείς από το κοινό; Έχει αλλάξει τώρα αυτή η κατάσταση, μετά από τόση επιτυχία και καταξίωση;
Αυτό που θέλω να πω είναι πως αν η οικογένειά σου ήταν ζαχαροπλάστες θα ήθελες να γίνεις ο καλύτερος κατασκευαστής γλυκών. Έτσι κι εγώ ενώ αρχικά ένιωθα να με κοιτάζουν με δυσπιστία, με τα χρόνια με εκτίμησαν οι άνθρωποι της πιάτσας εκ του αποτελέσματος. Φυσικά και ένιωθα από την αρχή πως είμαι προορισμένος για τη μουσική, όμως έχω ρίξει πολύ δουλειά κι έχω αργήσει να πω πως είμαι «συνθέτης», γιατί θεωρώ πως αυτό είναι κάτι σοβαρό. Έχεις ευθύνη απέναντι στο υλικό σου και απέναντι στους άλλους. Δεν φτάνουν απλά οι ευαισθησίες και το ένστικτο. Χρειάζεται να σκύψεις και να ιδρώσεις... Όπως έλεγε και ο Στραβίνσκυ όταν τον ρωτούσαν τι είναι έμπνευση, έλεγε «έμπνευση είναι να στρώσεις τον πισινό σου στο πιάνο και ν’ αρχίσεις να παίζεις».
Πώς είναι τα πράγματα στη δισκογραφία; Οι δισκογραφικές έχουν γίνει μάνατζερ καλλιτεχνών πλέον και promoters συναυλιών. Αυτό αλλάζει τη μουσική που παράγεται;
Η δισκογραφία ανήκει στο παρελθόν αλλά η μουσική θα παράγεται αενάως. Η ανάγκη να τραγουδήσουμε, να ενωθούν τα σώματά μας μέσα από έναν ρυθμό, να αγαπηθούμε με μια μουσική, να ανεβούμε τέλος πάντων λίγο πιο ψηλά από την αδυσώπητη συχνά καθημερινότητα δεν θα σταματήσουν ποτέ.
Πώς ήταν να μεγαλώνεις μέσα στα άδυτα της μεγαλύτερης ίσως ελληνικής δισκογραφικής εταιρείας; Πώς σε επηρέασε αυτό; Υπήρχαν στιγμές που έλεγες τη γνώμη σου για το ρεπερτόριο ας πούμε, ή για κάποια κυκλοφορία;
Εργάστηκα σαν παραγωγός στην εταιρία Μιnos για λίγα χρόνια στα τέλη του ΄80 αρχές ΄90 παράλληλα με τις σπουδές μου στη Νομική. Και τα δύο με βοήθησαν. Η Νομική συγκρότησε το μυαλό μου κι έτσι έμαθα να αντιμετωπίζω με τη λογική μου και όχι μόνο με το συναίσθημα τις καταστάσεις. Η ιδιότητά μου σαν παραγωγός μου φανέρωσε για ακόμη μια φορά πως έπρεπε να ασχοληθώ με τον εαυτό μου! Δηλαδή να σπουδάσω μουσική και να γράψω τη δικιά μου.
Σάουντρακ ταινιών, μουσικές για θεατρικά έργα, άλμπουμ με τραγούδια, έχεις ένα ευρύ φάσμα. Ποιο σε συγκινεί περισσότερο και γιατί;
Θα προσέθετα μουσική για σύγχρονο χορό, συμφωνική μουσική. Η μουσική είναι μια. Γιατί σημαίνει ελευθερία έκφρασης. Τα υπόλοιπα αφορούν το μέσο που θα την εκφράσεις. Με συγκινούν εικόνες που έχουν αβίαστη αλήθεια στο σινεμά και κείμενα με απίστευτο βάθος στο θέατρο. Με συγκινούν στίχοι μέσα από τους οποίους μπορώ να επικοινωνήσω με τους ανθρώπους. Κάθε φορά προσπαθώ να δίνω τον καλύτερο εαυτό μου. Αλλιώς δεν έχει νόημα. Μια όμορφη παράσταση που η μουσική γίνεται ένα με το κείμενο με συγκινεί. Μια κινηματογραφική σκηνή που απογειώνεται με τη βοήθεια της μουσικής με συγκινεί εξίσου.
Έχεις πει ότι θα ήθελες να γράψεις μουσική για ταινία του David Lynch. Ισχύει ακόμα αυτό; Ποια άλλα ονόματα υπάρχουν στη λίστα των επιθυμιών σου;
Ναι, φυσικά ισχύει, είναι από τους αγαπημένους μου. Αφενός όμως όταν γνωριστήκαμε στο σπίτι του στο Λος Άντζελες μου είπε ότι γράφει τις μουσικές ο ίδιος με τον Bαdalamenti! Αφετέρου νομίζω έχει κλείσει την καριέρα του. Αν και θα ήθελα πολύ να δω μια καινούργια ταινία του.
Αγαπημένες σου ταινίες; Αγαπημένα σου σάουντρακ;
Πολύ πρόχειρα, γιατί η λίστα δεν θα χωρούσε στο περιοδικό ολόκληρο. Ταινίες: Casablanca, All about Eve, Vertigo, Vivement Dimanche, Whatever works, Sunset Boulevard. Και Soundtrack: English Patient, Amarcord, Atonement, Joker, The Birds, Mulholand Drive, Τhe Umbrellas of Cherbourg, Asceunseur pour l’echafaud.
Τι καινούργιο ετοιμάζεις τώρα;
Γράφω τη μουσική για το έργο «Τρίτο Στεφάνι» σε σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη, στο θέατρο Παλλάς. Ελπίζουμε πως θα τα καταφέρουμε σε μια δύσκολη εποχή για τις τέχνες!
Info
Στη συναυλία τραγουδούν η Ελεωνόρα Ζουγανέλη και ο Κώστας Τριανταφυλλίδης.
Συμμετέχουν (αλφαβητικά):
Αντώνης Ανδρέου, Τρομπόνι
Πέτρος Βαρθακούρης, Κοντραμπάσο
Τάκης Βασιλείου, Κρουστά
Χρήστος Ζερμπίνος, Ακορντεόν
Κυριάκος Γκουβέντας, Βιολί
Μανώλης Καραντίνης, Μπουζούκι
Γιώργος Χατζόπουλος, Κιθάρα
και ο συνθέτης στο πιάνο
Πέμπτη 10/9/2020, ώρα 20:30, Ρωμαϊκή Αγορά
Πληροφορίες και αγορά εισιτηρίων εδώ.
* Με μεγάλη ευαισθησία και σεβασμό, οι διοργανωτές έχουν λάβει τα κατάλληλα μέτρα ώστε το κοινό που θα απολαύσει αυτό το μοναδικό μουσικό ταξίδι να είναι ασφαλές. Για το σκοπό αυτό θα υπάρξει τήρηση των αποστάσεων ασφαλείας κατά την προσέλευση του κοινού, θερμομέτρηση κατά την είσοδο, με ακρίβεια υπολογισμένος αριθμός καλεσμένων σύμφωνα με τις επίσημες οδηγίες, διάταξη των καθισμάτων στις αποστάσεις που επιβάλει το πρωτόκολλο προστασίας της δημόσιας υγείας, υποχρεωτική χρήση μη ιατρικής μάσκας κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης και προσφορά αντισηπτικών.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Αφήνοντας πίσω του τους Shaboozey, Zach Bryan και Role Model
Γεννήθηκε 3 Νοεμβρίου το 1943 στη Γλασκόβη και πέθανε στις 5 Οκτωβρίου 2011
Μουσική και ζωή συναντιούνται στο soundtrack της πόλης
Ένας από τους κορυφαίους παραγωγούς όλων των εποχών άφησε το αποτύπωμα του σε όλη την αμερικανική βιομηχανία του θεάματος
Τι μας είπε λίγο πριν την εμφάνισή του στο Fresh Voices Sessions by Voice 102,5 στις 4 Νοεμβρίου
Ο πολυβραβευμένος μαέστρος και η Ορχήστρα Utopia παρουσίασαν τη Συμφωνία αρ. 5 του Γκούσταβ Μάλερ
Η Ελληνική Συμφωνική Ορχήστρα Νέων, από την Αθήνα στη Νέα Υόρκη
Τι μας είπε λίγο πριν την εμφάνισή της στο Fresh Voices Sessions by Voice 102,5 στις 4 Νοεμβρίου
Ελληνικό ροκ, πολύωρα πάρτυ και η μουσική των Όσκαρ σε μια συναυλία
Συναντηθήκαμε με τον συνθέτη και μιλήσαμε για τις νέες, πολλές, εργασίες με τις οποίες έχει καταπιαστεί
Τα μέλη του γκρουπ μοιράζονται την εμπειρία τους κι ετοιμάζονται για το live με τους Candlemass
16 χρόνια μετά το τελευταίο τους studio album, οι gothic rock θρύλοι επιστρέφουν με εκπλήξεις
Την Παρασκευή 14 Μαρτίου 2025 στο Κλειστό Γήπεδο Μπάσκετ ΟΑΚΑ
Nέες ημερομηνίες 18 & 19 Νοεμβρίου
«Ποτέ δεν ήταν εύκολο για μένα να αντιμετωπίζω το χάος», δήλωσε η τραγουδίστρια
Οι punk rock πρωτοπόροι και η πολύ μεγάλη επιρροή τους
Μια συζήτηση με τον Stuart A. Staples πριν επιστρέψουν στην Αθήνα με το νέο τους άλμπουμ «Soft Tissue»
Το χιουμοριστικό του σχόλιο για τον τρόπο που τραγουδούσε
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.