Μουσικη

ΚΠΙΣΝ: Μια συναυλία 47 μέτρα από την επιφάνεια της θάλασσας

Για πρώτη φορά μία συναυλία φιλοξενείται στο ψηλότερο σημείο του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Νικολέττα Σταμάτη
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Οι Δημήτρης Καμαρωτός και Άννα Παγκάλου στο #snfccAtHome: music του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, με τη συναυλία «Μετέωρη»

Η απαγόρευση κυκλοφορίας πλέον δεν υφίσταται, αλλά εμείς σε μεγάλο βαθμό συνεχίζουμε να μένουμε σπίτι, ώστε να προστατεύσουμε τους γύρω μας και τους εαυτούς μας από τον κορωνοϊό. Έτσι, προγράμματα και projects που μάς κρατάνε συντροφιά από την οθόνη του υπολογιστή μας και την ασφάλεια του σπιτιού μας συνεχίζουν να είναι πολύ σημαντικά.  

Ένα από αυτά είναι και το #snfccAtHome: music. Πρόκειται για τη διαδικτυακή σειρά του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, όπου καλλιτέχνες βρίσκονται σε κάποιους από τους πιο εντυπωσιακούς χώρους του ΚΠΙΣΝ και δίνουν συναυλίες που θα μάς μείνουν αξέχαστες. Μετά τους Theodore, Σταύρο Λάντσια και Δήμητρα Γαλάνη, σειρά έχουν ο συνθέτης Δημήτρης Καμαρωτός και η μεσόφωνος Άννα Παγκάλου, με τον «Μετέωρη» τους και τους στίχους της Κικής Δημουλά από το ποίημα «Μια μετέωρη κυρία».  

Ο συνθέτης περιγράφει τη μουσική εμπειρία που θα βιώσουμε στις 16 Μαΐου στις 20:00: «Ήχοι, μνήμες από άλλες στιγμές, έρχονται σαν θόρυβοι και αρμονίες, συνδέονται και γίνονται μια νέα μουσική. Μια γυναίκα βρίσκεται εκεί, μετέωρη πάνω από την Αθήνα. Η μεσόφωνος Άννα Παγκάλου, αφουγκράζεται την πόλη και μετατρέπει τους ήχους από άλλες στιγμές της σε περιπέτειες μιας φωνής. Οι εφήμεροι ήχοι από τα τέσσερα σημεία του ορίζοντα, τα τέσσερα τεταρτημόρια της πόλης, σταματούν. Ήχοι συμπλέκονται, επιστρέφουν πίσω. Μια μουσική, εκείνη τη στιγμή, για τους κατοίκους της Αθήνας». 

Η διαδικτυακή συναυλία θα γίνει το Σάββατο 16 Μαΐου © Yiorgis Yerolymbos

Τη συναυλία, όμως, μεταφέρει σε άλλη διάσταση ο χώρος, που θα την φιλοξενήσει. Για πρώτη φορά, ένα συναυλιακό γεγονός θα πραγματοποιηθεί στο Ενεργειακό Στέγαστρο. Πρόκειται για το ψηλότερο σημείο του ΚΠΙΣΝ, το οποίο βρίσκεται 17 μέτρα πάνω από το κτίριο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και τον Φάρο και 47 μέτρα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας. Το αποτέλεσμα; Μια συναυλία που μοιάζει μετέωρη μεταξύ του ιστού της πόλης και του ουρανού, με την πανοραμική θέα της Αθήνας, από τη μία, και τη μαγευτική δύση του ήλιου στον Σαρωνικό, από την άλλη.  

Με την πανοραμική θέα της Αθήνας και τη δύση του ήλιου στον Σαρωνικό © Yiorgis Yerolymbos

Ποιοι είναι ο Δημήτρης Καμαρωτός και η Άννα Παγκάλου;  

Ο Δημήτρης Καμαρωτός σπούδασε σύνθεση, κλαρινέτο, μουσικολογία και μουσική, στην Ελλάδα και τη Γαλλία, με τους Émile Damais, Marc Battier, Maurice Jarre και Ιάννη Ξενάκη. Εργάστηκε στο IRCAM και στο Κέντρο Σύγχρονης Μουσικής Έρευνας. Συμμετέχει στην ανάπτυξη της θεατρικής δραματουργίας με τη μουσική σύνθεση, την εκτέλεση και τον ηχητικό σχεδιασμό. Έχει συνεργαστεί με πολλούς σκηνοθέτες, Έλληνες και ξένους, σε παραστάσεις που παρουσιάστηκαν στο Εθνικό Θέατρο, στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου, ξένες σκηνές και διεθνή φεστιβάλ. Η μουσική του κινείται ελεύθερα από την οργανική/φωνητική στην ακουσματική/ηλεκτροακουστική. Πρόσφατη δισκογραφική κυκλοφορία του είναι το LP Electromagnetic Landscapes (Intersonik Recordings, 2018). 

Η Άννα Παγκάλου είναι voice soloist performer με σκούρο δραματικό χρώμα, που πειραματίζεται ανάμεσα στα όρια του κλασικού τραγουδιού και τις νέες φόρμες που δημιουργούνται από τις πειραματικές ηχητικές πρακτικές. Ως σολίστ έχει τραγουδήσει στην Αυστρία, Γερμανία, Ιταλία, Γαλλία, Αίγυπτο, Τουρκία, Κύπρο, ΗΠΑ και Ελλάδα. Ειδικεύεται στη σύγχρονη μουσική. Σύγχρονοι συνθέτες γράφουν έργα για τη φωνή της και συμμετέχει σε νεωτεριστικές συνεργασίες για τη δημιουργία εικαστικών έργων και performances.  Έχει τιμηθεί με υποτροφίες από τα ιδρύματα Ωνάση και Fulbright και με βραβείο από τον Διεθνή Διαγωνισμό «Δημήτρης Μητρόπουλος». Τη χαρακτηρίζει η ευελιξία στην εναλλαγή ανάμεσα σε διάφορα μουσικά είδη/ηχοχρώματα και οι φωνητικοί πειραματισμοί. Την εποχή αυτή δημιουργεί εικαστικά έργα με κύριο εργαλείο τη φωνή της.  

Συντροφιά με στίχους της Κικής Δημουλά © Yiorgis Yerolymbos