Μουσικη

Ένας δεκάιντσος δίσκος για Totsouko, ένα μεγάλο βήμα για την ελληνική electronica

Επιστρέφει με το «Olga Xefteri» και οι λάτρεις του IDM επιχαίρουν

Δημήτρης Καραθάνος
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

«Olga Xefteri»: Το νέο άλμπουμ του συνθέτη – παραγωγού Totsouko κυκλοφορεί σε βινύλιο 10 ιντσών και digital download

Η αίσθηση που αφήνουν αυτά τα τραγούδια είναι τόσο ζεστή όσο και ο φούρνος που μπαίνεις το πρωί για να πάρεις ψωμί. Θα μπορούσε να είναι καλλιτέχνης της Warp, όμως είναι Έλληνας και αυτό κάνει τον δίσκο του ακόμη πιο ενδιαφέροντα. Οι ήχοι του χτίζουν το δικό τους όραμα για μια ονειρική, μειλίχια, νοσταλγική electronica που γυρίζει τα δικά της φιλμ στο μυαλό σου, πότε βασισμένα σε κρυστάλλινα μελωδικά synth, πότε σε ατμοσφαιρικά αργόσυρτα beats. Καταλογογραφήστε στο ίδιο ράφι με instrumental hip hop, trip hop, acid, dub, δίσκους της Ninja Tune, δουλειές των Boards of Canada και των Future Sound of London. H μουσική του Totsouko κρύβει μεγάλη δύναμη μέσα της και αυτό φαίνεται σε όλη τη διάρκεια ενός άλμπουμ που ακούγεται εξακολουθητικά ολόκληρο.

Αφιερωμένο στην κυρία Όλγα Ξεφτέρη, «ένα από τα καλύτερα ανθρώπινα πλάσματα που περπάτησαν κάτω από τον ήλιο», και με τους στίχους του Νίκου Γκάτσου να συνοδεύουν το εικαστικό της ετικέτας («Φεγγάρια μου παλιά, καινούργια μου πουλιά, διώξτε τον ήλιο και τη μέρα απ’ το βουνό για να με δείτε να περνώ σαν αστραπή στον ουρανό»), το «Olga Xefteri» κυκλοφορεί σε 200 αντίτυπα από την To Pikap Records και είναι η δεύτερη δουλειά του συνθέτη – παραγωγού με έδρα τη Θεσσαλονίκη, μετά το «Als Das Kind Kind War» του 2014.

Τα λόγια είναι περιττά στο instrumental παραμύθι που διηγείται το «Mother’s song», μια από τις λυρικότερες ραψωδίες που θα ακούσετε φέτος από το ιδίωμα της electronica, ένα track που κυλά σε ράθυμο midtempo προκειμένου να αφήσει να ξετυλιχτούν αβίαστα γύρω του όλα τα χρώματα του κόσμου. Στο «Sub specie aeternitatis», ο δείκτης της δραματικότητας ανεβαίνει σε ένα παρατεταμένο intro που χτίζεται σε αρχιτεκτονικούς ρυθμούς, με αλλεπάλληλα επίπεδα πλήκτρων και μπάσου τα οποία δίνουν διέξοδο στην υποβόσκουσα θλίψη με στιβαρά μετρονομικά beats. Ο αβίαστος απόηχος έχει κάτι από την παραισθησιακή νωχέλεια ονείρου που το βιώνεις σαν να είσαι ξύπνιος. Το «She said, get yourself a partner cause when I’m gone, you’ll be left alone, without love. (she was right)» βάζει το κορμί σου στον υποδόριο ρυθμό του και σε συντονίζει αυτομάτως στους παλμούς του, το «1950 (39°41'23.4"N 22°04'53.5"E)» ξεσηκώνει νότες από την παρτιτούρα του «Mother’s song» για να του προσδώσει έναν ολωσδιόλου αλλιώτικο, πιο απέριττο τόνο, ενώ το «All things in form, will one day perish» κλείνει το σετ με την ίδια υπνωτική, ταξιδιάρικη διάθεση που διέπει ολόκληρο το άλμπουμ.

Μια σπονδυλωτή, ομοιογενής ιστορία που προσιδιάζει στα καλύτερα δείγματα της leftfield electronica των τελευταίων 30 χρόνων, το «Olga Xefteri» είναι ποιητικό, οργανικό και ειλικρινές, είναι «μουσική φτιαγμένη όχι για χάρη της μουσικοσύνθεσης, όσο για την εξωτερίκευση του νοητικού και συναισθηματικού κόσμου του δημιουργού της μέσω του ήχου», σύμφωνα με τον ίδιο τον Totsouko. Όσοι εκτιμάτε την οικουμενική γλώσσα της electronica θα αγαπήσετε και τον νέο δίσκο του εξαιρετικού αυτού συνθέτη.