Μουσικη

Μυρτώ Παπαθανασίου: Πάντα μου άρεσαν οι αινιγματικές ηρωίδες

Η διάσημη σοπράνο μιλά για το ρόλο της Αλτσίνα στην μπαρόκ όπερα του Χαίντελ που ανεβαίνει στο Ηρώδειο

Γιώργος Δημητρακόπουλος
ΤΕΥΧΟΣ 709
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Η σοπράνο Μυρτώ Παπαθανασίου μιλάει στην ATHENS VOICE πριν την πρεμιέρα της όπερας «Αλτσίνα» στο Ηρώδειο στις 6 & 12 Ιουλίου στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών

Η διάσημη σοπράνο Μυρτώ Παπαθανασίου, η οποία έχει διαπρέψει στον ρόλο της Αλτσίνα στην Όπερα της Βιέννης, στην Όπερα του Παρισιού, και στην Όπερα της Στουτγκάρδης μιλά για την μπαρόκ όπερα του Χαίντελ που ανεβαίνει στο Ηρώδειο, τους σημαντικούς ρόλους της πορείας της, το ξεκίνημα της από τη χορωδία της Λάρισας και τις συνεργασίες της με τον Γιώργο Πέτρου και τον Θεόδωρο Κουρεντζή.

© Α. Κουκουσάς

Γεννήθηκε στη Λάρισα και ξεκίνησε τις σπουδές της, στο πιάνο και τα θεωρητικά, στο Ωδείο της πόλης. Πήρε δίπλωμα Μονωδίας από το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης με διάκριση και βραβείο, ενώ ως υπότροφος του Μεγάρου Μουσικής ολοκλήρωσε τις σπουδές της στο Μιλάνο με τον Ρομπέρτο Κοβιέλλο.

Το 2012 τιμήθηκε με το βραβείο «Μαρία Κάλλας- Βest Debut Artist of the Year» ερμηνεύοντας τη Βιολέτα στην «Τραβιάτα» στο Ντάλλας. Στον ίδιο ρόλο είχε πρωτοεμφανιστεί το 2007 στην Όπερα της Ρώμης, με την σκηνοθετική υπογραφή του Φράνκο Τζεφιρέλλι. Με το μεγάλο σκηνοθέτη συνέχισε τη συνεργασία της ως Νέντα στους Παλιάτσους, ως Τόσκα στην ομώνυμη όπερα και ως Αλίτσε στον Φάλσταφ.

Έχει εμφανιστεί στα μεγαλύτερα λυρικά θέατρα του κόσμου, όπως: τη Μετροπόλιταν Όπερα της Νέας Υόρκης, την Όπερα του Τόκιο και του Σίδνεϋ, τις Κρατικές Όπερες της Βιέννης, του Βερολίνου, του Μονάχου, της Ζυρίχης, της Ρώμης, της Βερόνας, του Άμστερνταμ, της Στουτγκάρδης και της Κοπεγχάγης, την Όπερα Γκαρνιέ του Παρισιού, την Όπερα των Βρυξελλών, του Μόντρεαλ, του Ντάλλας, της Μπολόνια, της Γένοβας, της Κατάνια, του Τορίνο, του Μόντε Κάρλο και το Τεάτερ αν ντερ Βίεν. 

© Jejoumi

Για το μουσικό της ξεκίνημα
Γεννήθηκα στη Λάρισα. Ξεκίνησα από την παιδική της χορωδία. Από πέντε χρονών είχα μπει σε χορωδία. Οι γονείς μου ήταν και αυτοί μέλη χορωδιών. Ερωτεύτηκαν μέσα στη χορωδία. Έκαναν δύο παιδιά. Και εγώ και η αδελφή μου είμαστε μουσικοί. Η αδελφή μου είναι τσέλο στην Κρατική Αθηνών. Πήραμε έναν δρόμο γιατί γαλουχηθήκαμε σε αυτά τα ακούσματα, με δίσκους, χορωδιακά φεστιβάλ, μουσική. Μετά ξεκίνησα πιάνο. Έχω πτυχίο αρμονίας και αντίστιξης.  Συνέχισα στη Μουσικολογία Θεσσαλονίκης. Έφυγα Μιλάνο με υποτροφία του Μεγάρου Μουσικής. Είναι ένας δρόμος που πρέπει να προσέξεις πάρα πολύ. Ειδικά στο ξεκίνημα. Όσο πιο ψηλά φτάνεις τόσο πιο σωστές πρέπει να είναι οι επιλογές σου. Με πολύ μυαλό. 

Για την φωνή
Στο τραγούδι η καλλιτεχνική πορεία χτίζεται περισσότερο με το μυαλό και την ωριμότητα του καλλιτέχνη και λιγότερο στη φωνητική δεινότητα. Γιατί η φωνή ναι μεν είναι ένα πανέμορφο δώρο αλλά δεν είναι το βασικό στοιχείο. Το μυαλό είναι αυτό που κοντρολάρει την τεχνική, είναι αυτό που αποφασίζει τις επιλογές σου με βάση την προσωπικότητά σου. Είναι αυτό επίσης που ελέγχει τα νεύρα γιατί ένας τραγουδιστής πρέπει να έχει γερά νεύρα. Όπως ένας αθλητής. Πρέπει να έχει τη δύναμη ώστε το μυαλό να δαμάσει το στρες, να ηρεμήσει την ψυχή, να ξεπεράσει αντίξοες συνθήκες. Όπως ακριβώς ένας αθλητής πρέπει να τρέξει ένα κατοστάρι. Περισσότερο τραγουδάμε με τα νεύρα και την τεχνική και λιγότερο με τη φωνή.  Όλα τα άλλα έρχονται μετά. Πρέπει να έχει το μυαλό για να εξελίξει το δώρο που του έχει δοθεί δεν είναι αυτονόητο. 

Καθοριστικές στιγμές της πορείας της
Οι εμφανίσεις που έχω κάνει στην Όπερα Γκαρνιέ του Παρισιού ήταν καθοριστικές και μεγάλης καλλιτεχνικής σημασίας. Η «Αλτσίνα» που είχα κάνει με τον Κριστόφ Ρουσέ σε σκηνοθεσία Ρόμπερτ Κάρσεν. Οι συνεργασίες με την όπερα της Ρώμης και τον Φράνκο Τζεφιρέλλι. Σε πέντε παραγωγές. Με έναν σκηνοθέτη του διαμετρήματος του Τζεφιρέλλι που έχει να δώσει πολλά σε έναν νέο καλλιτέχνη. Η εμπειρία μου στην Όπερα Champs Elysées στο Παρίσι ήταν πάρα πολύ σημαντική με «Ντον Τζιοβάνι» και «Μυθριδάτη». Η συνεργασία μου με τον Θεόδωρο Κουρεντζή στην ηχογράφηση και τις συναυλίες που κάναμε μαζί ερμηνεύοντας Ντόνα Άννα στον βραβευμένο «Ντον Τζιοβάνι» του Μότσαρτ. Η εμφάνιση μου στο Ντάλλας με την «Τραβιάτα» όπου είχα πάρει το βραβείο Βest Debut Artist of the Year, το βραβείο Μαρία Κάλλας.

Η συνεργασία με τον Κουρεντζή
Γνωριζόμασταν από παλιά με τον Θεόδωρο και τελικά μπορέσαμε να βρούμε την ευκαιρία να κάνουμε μαζί την ηχογράφηση στο Περμ και εμφανίσεις στη Μόσχα, στο Ντόρτμουντ. Μια πάρα πολύ απαιτητική δουλειά. Δουλέψαμε όλο το καστ πολύ σκληρά για αυτό το προτζεκτ που πιστεύω ότι έχει ιδιαίτερο χρώμα και ερμηνείες.

Η συνεργασία με τον Γιώργο Πέτρου στην Αλτσίνα
Στο Ηρώδειο ο χώρος είναι δύσκολος και ακουστικά αλλά και σκηνοθετικά. Δεν μπορείς να αλλάξεις τα σκηνικά γιατί είναι ένας ανοιχτός, στατικός χώρος χωρίς τις μηχανικές ευκολίες ενός κλειστού θεάτρου. Εχουμε επικεντρωθεί σε μια σκηνοθεσία που στηρίζεται στον ρεαλισμό, στην πραγματικότητα, στην ειλικρίνεια. Είναι μια πρόκληση να εμφανίσεις μπαρόκ έργο στο Ηρώδειο. Μια πρόταση που πραγματικά αρκετά τολμηρή αλλά με ένα πολύ καλό σύνολο πιστεύω πως μπορείς να κάνεις θαύματα. Με τον Γιώργο Πέτρου και μουσικά και σκηνοθετικά βρισκόμαστε πολύ κοντά, έχοντας τις ίδιες σκέψεις και ιδέες. Με μια ορχήστρα εξαιρετικής φινέτσας και φινέτσας όπως η Καμεράτα. Είναι ο κατάλληλος συνδυασμός για να κάνεις Αλτσίνα στο Ηρώδειο. 

Ο Ρόλος της Αλτσίνα
Όσες φορές και να τον έχω ερμηνεύσει σε πάρα πολλά θέατρα στην Κρατική Όπερα της  Βιέννης, στην Στουτγάρδη και στην Όπερα Γκαρνιέ. Ένας απαιτητικός ρόλος με πολλές αντιθέσεις. Μια πολύ ισχυρή προσωπικότητα με όλες αυτές τις μαγικές δυνάμεις και παράλληλα μια μοναχική ύπαρξη. Προδίδεται από τον μοναδικό μεγάλο της έρωτα και από τα δικά της πρόσωπα που την περιβάλλουν. Χαρακτήρας με πολλές αντιθέσεις, σκοτεινές και κρυμμένες πτυχές. Είναι ευάλωτη, χειριστική, διεκδικητική, εύθραυστη. Όλη αυτή η μίξη των ψυχολογικών της αντιθέσεων αποδίδεται υπέροχα στη μουσική γραμμή από τον Χαίντελ. Ένας ρόλος που πρέπει να αποδίδεται με ρεαλισμό παρότι αφορά έναν μύθο. Τον ερμηνεύω καθαρά ρεαλιστικά και αυτό είναι κάτι που δουλεύουμε πολύ με τον Γιώργο. Με όλη την αλήθεια των συναισθημάτων. Είναι ένα στοιχείο που πάντα με ενδιαφέρει. Η ηρωίδα που ερμηνεύω να είναι δοσμένη με την πλήρη αλήθεια, σαν να κοιτάς το κοινό κατάματα  με έναν ευθύ βλέμμα, με μια διαύγεια.  Είναι γοητευτικός ο ρόλος γιατί όλες αυτές οι ιδιορρυθμίες του σου δίνουν την δυνατότητα να ερμηνεύσεις με χίλια χρώματα απλώνοντας όλη τη γκάμα της φωνής. Σαν ένας μεγάλος καμβάς που μπορείς να αξιοποιήσεις με τοπία και μορφές. Η δυσκολία είναι να βρεις τη δραματουργική εξισορρόπηση κρατώντας πάντα σε υψηλό επίπεδο την άψογη φωνητική μουσικά γραμμή. Με άριες δραματικές, εύθραυστες, επιθετικές για έναν πολυπρόσωπο ρόλο. Πάντα μου άρεσαν αυτές οι αινιγματικές ηρωίδες. 

Επόμενες εμφανίσεις

Για την επόμενη σαιζόν ακολουθούν «Τραβιάτα» στο Τόκιο, « Η Mεγαλοψυχία του Τίτο», του Μότσαρτ στη Βαρκελώνη, «Λουίζα Μίλλερ» του Βέρντι στην Ιταλία. 

Δείτε περιισότερα για τη σοπράνο Μυρτώ Παπαθανασίου και τις εμφανίσεις της στο προσωπικό της site


Hρώδειο, Είσοδος: €15, 10 φοιτ., 20, 30, 40, 50, ανέργων και ΑμεΑ 10. Προπώληση: Ελληνικού Φεστιβάλ (Πανεπιστημίου 39, Στοά Πεσμαζόγλου, ticketmaster.gr,  210 8938112. Στις 6&12/7.