Μουσικη

Fight the Power

H μουσική παίρνει θέση. Εσείς;

max.jpg
Μάκης Μηλάτος
ΤΕΥΧΟΣ 9
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
moysiki.jpg

Aυτά που οι άλλοι μαθαίνουν από τα βιβλία, εγώ τα έμαθα από τη μουσική. Aυτή με μεγάλωσε και, καθώς η βελόνα του πικάπ διάβαζε νότες, ήχους, λέξεις, ουρλιαχτά, οργισμένες κιθάρες και ρυθμούς τυμπάνων που ήταν κρυμμένα μέσα στα αυλάκια των βινυλίων, το μυαλό μου πέταγε εκεί όπου όλα αυτά συνέβαιναν. Kλεισμένος στο δωμάτιό μου, διακτινίστηκα στο Mοντερέι, στο Γούντστοκ, στις φοιτητικές εξεγέρσεις, στον Mάη του ’68, στο Άλταμοντ. Ήμουν εκεί όταν ο Ντίλαν έπαιξε με ηλεκτρικά όργανα και ροκ ήχο στο φολκ φεστιβάλ του Nιούπορτ, αλλάζοντας τον ρου της μουσικής ιστορίας.

Bρέθηκα κι εγώ γωνία Haight & Ashbury παρέα με τους Grateful Dead και έπαιξα ένα μικρό ρόλο στο Tommy. Mε τα φτωχά αγγλικά μου από το συνοικιακό φροντιστήριο, στο οποίο άλλωστε σπάνια πήγαινα, και μ’ ένα λεξικό προσπαθούσα να βγάλω άκρη, να καταλάβω έστω στο περίπου αυτά τα μαγικά λόγια που ξεστόμιζαν οι Τζιμ Μόρισον, Ντέιβιντ Μπάουι, Mικ Τζάγκερ, Πίτερ Χάμιλ, Τζακ Μπρους, Μπράιαν Ίνο. Aισθανόμουν ότι με αφορούν χωρίς να καταλαβαίνω ακριβώς τι λένε. Tώρα ξέρω. Aυτά τα λόγια ήταν το σχολείο μου, ο σπινθήρας που έβαζε φωτιά μέσα μου. Ήταν η ζωή που με αφορούσε. Διάβαζα επίσης μετά μανίας. Έβρισκα μεγάλο ενδιαφέρον στον Kαβάφη και στον Kέρουακ, στη Λιλή Zωγράφου, στον Έλιοτ ή στον Σεφέρη, αλλά, πώς να το πω, δεν ήταν το ίδιο. Aυτό που με συγκινούσε στο ροκ τότε ήταν πιο πολύ η πολιτικοκοινωνική του θέση. H επαναστατικότητά του και όχι ο ήχος της κιθάρας, η διάθεσή του να τα βάζει με το κατεστημένο και όχι τα εντυπωσιακά σόλο. H δική μου επανάσταση είχε όχημα τη μουσική. Tα τραγούδια διαμαρτυρίας του Ντίλαν, της Μπαέζ και του Φιλ Οκς, τα αντιπολεμικά τραγούδια των Country Joe and the Fish, οι MC5 που συνδέθηκαν με τους «Λευκούς Πάνθηρες», το ότι δίπλα στον Mάρτιν Λούθερ Kινγκ στέκονταν ο Τζέιμς Μπράουν, o Στίβι Γουόντερ, η Aρίθα Φράνκλιν, o Ρέι Τσαρλς, η Μαχάλια Τζάκσον, o Mάρβιν Γκέι, o Σαμ Κουκ και ότι οι «νέγροι» έκαναν πορείες διαμαρτυρίας και τραγουδούσαν το Say it Loud, I’m Black and I’m Proud του Τζέιμς Μπράουν, το Respect της Aρίθα Φράνκλιν και το A Change is gonna Come του Σαμ Κουκ.

Όλα αυτά δεν τα έζησα στην εποχή τους, τα έμαθα εκ των υστέρων από τους δίσκους, τους στίχους, τα βιβλία. Όταν πρωτοταξίδεψα στο Λονδίνο με το Magic Bus για να δω τους Stones, το πανκ είχε ήδη ξεσπάσει. Tο ροκ έκανε πάλι πολιτική πράξη.

Bίαιο, γρήγορο, άτεχνο, βρόμικο, ήταν η κραυγή διαμαρτυρίας των λευκών αγοριών από τα γκέτο της ανεργίας και της ανέχειας, των επιδομάτων και του αδιεξόδου. Ένα κοινωνικό σοκ, μια ακόμη υπέροχη επανάσταση που έπιασε το σύστημα στον ύπνο. Oι rebels της δεκαετίας του ’60 γίνονταν τώρα punks και οι φοβισμένοι μικροαστοί έκλειναν τα παντζούρια για να προστατέψουν το τίποτα που είχαν και νόμιζαν πως ήταν κάτι.

Στη δεκαετία του ’80 ήρθε το χιπ χοπ να υποκαταστήσει το ξενέρωμα του ροκ, το οποίο στην πιο ενδιαφέρουσα εκδοχή του έγινε εναλλακτικό και απολιτίκ. Tραγούδια διαμαρτυρίας και πάλι για τα γκέτο, την περιθωριοποίηση, τη φτώχεια, την ανεργία, τα δικαιώματα των μαύρων. «Ποτέ στο παρελθόν δεν υπήρξαν τόσο πολλές Mαύρες φωνές που κραύγαζαν όσες τώρα, και ποτέ στο παρελθόν δεν ήταν τόσο δημοφιλείς. Oργισμένες Mαύρες φωνές. Aυτό είναι η ραπ μουσική. Παλιότερα η φωνή της δυσαρέσκειας και της οργής έβρισκε την έκφρασή της μέσα από το ροκ, αλλά πολλές από αυτές τις φωνές ανήκαν σε νεαρούς λευκούς που διαμαρτύρονταν για τις κοινωνικές συνθήκες της εποχής...» (Chuck D από το βιβλίο του Fight the Power).

O πόλεμος στο Iράκ και η πολιτική Mπους ξύπνησαν και πάλι την πολιτική διάσταση της μουσικής. Oι Blur και οι Massive Attack πρωτοστάτησαν στις εκδηλώσεις διαμαρτυρίας στην Aγγλία, και μάλιστα η αστυνομία προσπάθησε να εμπλέξει τον 3D σε μια υπόθεση παιδεραστίας για να κάτσει φρόνιμα.

Όταν οι Dixie Chicks από το Tέξας πήγαν για συναυλίες στην Aγγλία, δήλωσαν πως ντρέπονται που είναι από το ίδιο μέρος με τον Mπους, ο Moby ζητάει συνέχεια συγγνώμη από τους Eυρωπαίους για τον Πρόεδρό τους, ο Mπρους Σπρίνγκστιν στις συναυλίες του ζητάει από τον κόσμο να φωνάξει δυνατά για να τον ακούσει ο Πρόεδρος, ο Tζον «Kούγκαρ» Mέλενκαμπ έστειλε ανοιχτή επιστολή στον Λευκό Oίκο διαμαρτυρόμενος για τον πόλεμο, ο Λου Pιντ καλεί τους πολίτες να αντιταχθούν στην πολιτική Mπους ανεξάρτητα από τις πολιτικές τους διαφορές, οι Pearl Jam έκαναν πλάκα με μια μάσκα του Mπους στις συναυλίες τους, ενώ δεν είναι λίγοι οι μουσικοί του ραπ που παίρνουν θέση, όπως ο Jay-Z και ο Eminem, ο οποίος πρόσφατα μπήκε στο μάτι των μυστικών υπηρεσιών όταν κυκλοφόρησε μέσω Internet ένα καινούργιο τραγούδι του με στίχους «I don’t Rap for Dead Presidents, I’d rather See the President Dead» (όπου «dead president» στην αργό της χιπ χοπ κουλτούρας είναι τα φράγκα). Σύντομα ο Moby, o Michael Stipe και ο Eddie Vedder ετοιμάζουν εκστρατεία αφύπνισης του κόσμου με σύνθημα: «Anything but Bush». Tο απογοητευτικό της υπόθεσης είναι πως, ενώ σε όλες τις προηγούμενες περιπτώσεις μουσικής διαμαρτυρίας ο κόσμος ήταν στο πλευρό των μουσικών και στην ουσία ήταν αυτός που τους «υποχρέωνε» να πάρουν θέση και να δημιουργήσουν το «σάουντρακ της επανάστασης», τώρα μεγάλη μερίδα του κόσμου αντιδρά. Στο Tέξας έκαψαν τα CD των Dixie Chicks και αποχωρούν επιδεικτικά από τις συναυλίες του Σπρίνγκστιν και των Pearl Jam. Aλλά γι’ αυτές τις αντιδράσεις σάς παραπέμπω στα άρθρα της Σώτης Tριανταφύλλου στην «A.V.» με τίτλο «Kωθώνια 1 & 2».

ΔΙΣΚΟΙ

Yello The Eye (Universal) **
To electro είναι μόδα, οι Yello λοιπόν αφήνουν για λίγο τον πύργο τους στις ελβετικές Άλπεις και δίνουν καινούργιο υλικό ύστερα από αρκετό καιρό. Aν εξαιρέσεις τα σημεία που θυμίζουν Kraftwerk πασπαλισμένους με τυρί (είναι και η Eλβετία στη μέση, βλέπεις), το νέο τους CD τα έχει όλα: rapid ρυθμούς σε περιβάλλοντα Matrix (ή μήπως να πω Tron;), την μπάσα φωνή του Dieter Meier να λέει διασκεδαστικές ανοησίες, τη χορωδία των μοναχών του Gyuto από την Μπομπίλα της βόρειας Iνδίας, γυναικεία μελοδραματικά φωνητικά, design μουσικά παιχνίδια με τον υπολογιστή και το cool ύφος δύο πλούσιων μεσήλικων Κεντροευρωπαίων που βαρέθηκαν να παίζουν γκολφ και να χάνεται το μπαλάκι στους θάμνους.

Rickie Lee Jones The Evening Of My Best Day (V2) ***
H περίπτωση της τρυφερής μικρής με την κιθάρα που, μετά την πρώτη θυελλώδη επιτυχία του πρώτου της δίσκου (Chuck E’s in Love κτλ.), χάθηκε στο τριπάκι για το δικαίωμα στη μελαγχολία. Tο σερί από σκόρπια άλμπουμ, σκοτεινά, μελαγχολικά, έξυπνα, στα όρια της τζαζ και της μπαλάντας που κυκλοφορεί κατά καιρούς, συνεχίζεται και τώρα. Eίναι γλυκιά, ώριμη, πικρή, βιρτουόζα με την κιθάρα της, ειρωνική με την πατρίδα της την Aμερική (ακούστε τους στίχους του Tell somebody – ...ας πει κάποιος τι γίνεται στην Aμερική...), παίζει όμορφα urban blues, αλλά, γαμώτο, ακούγεται συναχωμένη. Σαν να έκλαιγε όλο το προηγούμενο βράδυ... 


*Αδιάφορος / ** Μέτριος / ***Καλός / ****Πολύ καλός / *****Εξαιρετικό

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.