Μουσικη

O Mikee έχει γράψει μέρος της ιστορίας του αθηναϊκού clubbing

DJ, παραγωγός, ιδρυτής της Deep Phase διαμορφώνει την ελληνική dance σκηνή

Γιώργος Δημητρακόπουλος
ΤΕΥΧΟΣ 651
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Factory, QΒase, UΜatic, Βlend, Deep Phase... Ξεκίνησε το 1992 συντονισμένος στη διεθνή σκηνή του techno και συνεχίζει ως DJ, παραγωγός, ιδρυτής της Deep Phase να βρίσκεται πίσω από τα μεγαλύτερα πάρτι της πόλης και να διαμορφώνει την ελληνική dance σκηνή. Σπουδαία ονόματα εμπιστεύονται την Αθήνα με νέα clubs όπως το Steam να προστίθενται στον νυχτερινό χάρτη της πόλης. Λίγο πριν την άφιξη του καλεσμένου του Ron Hes ο Mikee κάνει μια αναδρομή στην αθηναϊκή dance ιστορία, ανοίγει ένα μοναδικό φωτογραφικό αρχείο και επιλέγει 10 κομμάτια που έγραψαν ιστορία.

Photos: Marie Georganti, Έλενα Κανάκη, Πέτρος Μητρόπουλος

Πόσα έχουν αλλάξει από το 93 που ξεκίνησες στην dance σκηνή, τα αθηναϊκά clubs αλλά και ευρύτερα τη διεθνή club κουλτούρα;
Δικαίως ή αδίκως πολλές φορές, όταν «κάτι» νέο εισέρχεται στην αγορά μπορεί να δημιουργήσει μία τάση και μία μόδα. Σίγουρα το ’93 η dance σκηνή είχε κάνει ένα μοναδικής δυναμικής ξεκίνημα. Δυστυχώς, όμως, δεν μπορεί να μεταφερθεί επιτυχώς το κλίμα της εποχής μέσα από απλές περιγραφές στους σημερινούς clubbers. Αυτό που για μένα χαρακτηρίζει την εποχή εκείνη, είναι η αγνότητα προς τη μουσική και η πολύ σοβαρή δουλειά από επαγγελματίες. Δεν υπήρχε το πρόχειρο, το «έλα, μωρέ, καλό είναι» και το μέτριο. Δεν ήταν στη σκέψη του dj να αρπάξει λεφτά και η μόστρα του, αλλά να κάνει τον κόσμο να γουστάρει. Ο επαγγελματίας dj έτρωγε ώρες στα δισκοπωλεία, για να βρει το καλύτερο βινύλιο. Ενημερωνόταν, έψαχνε… Ο DJ ήταν ένας επαγγελματίας με γνώσεις πάνω στις μουσικές επιρροές της εποχής του και όχι μόνο. Δεν ήταν ένα απλό κλικ σε έναν υπολογιστή.

Μια αξέχαστη club night που έζησες στα ντεκ ως DJ;
Στα τόσα χρόνια, όπως καταλαβαίνεις, είναι πολύ δύσκολο να επιλέξω κάποια στιγμή. Χαίρομαι πολύ τις επιτυχίες μου και εκτιμώ βαθύτατα τα λάθη μου. Είναι μια δουλειά που μπορεί να σου δώσει πολλές δυνατές στιγμές, ίσως μία από αυτές ήταν η εμφάνισή μου στο Fabric. Που ακόμα και για σήμερα, πόσο μάλλον για την εποχή που έγινε, δεν είναι λίγο.

O Mikee στο Fabric, 20 Ioυλίου 2002

Γιατί θεωρείς ότι έκλεισαν σταδιακά τα μεγάλα dance clubs εδώ αλλά και στο εξωτερικό και πώς θεωρείς ότι διαμορφώνεται το σημερινό nightclubbing;
Σίγουρα η παγκόσμια οικονομική κρίση δεν θα άφηνε τον δικό μας κλάδο ανεπηρέαστο. Οπότε, ως έναν μεγάλο βαθμό η απάντηση στην ερώτησή σας είναι εύκολη. Ένας ακόμη λόγος, ο οποίος θεωρώ ότι έπαιξε σημαντικό ρόλο είναι η υπερπροσφορά –χωρίς τονωτικές ενέσεις– σε μία αγορά που ήδη είχε ξεκινήσει να δείχνει σημάδια κορεσμού.

Ποιο όνομα από τους guests των Blend ξεχώρισες μουσικά ή σε προσωπικό επίπεδο;
Ευτυχώς με όσους συνεργάστηκα είχα και έχω εξαιρετική σχέση. Ο Terry Francis μπορώ να πω ότι είναι ένας συνάδελφος τον οποίο ξεχωρίζω σε προσωπικό επίπεδο.

Factory, Qbase, Umatic, Blend, Deep Phase.
Eπαγγελματικοί σταθμοί που καθένας τους για την εποχή του «έβγαζε» κάτι διαφορετικό. Ο ένας είναι η εξέλιξη του άλλου. Όλοι όμως είχαν δύο αναπόσπαστους κανόνες, χωρίς εκπτώσεις. Καλή μουσική και σεβασμός στο κοινό. Όπως και το Blend. Αντικειμενικά, το Blend ορίζει την dance σκηνή στην Ελλάδα.

Τι ξεχωρίζεις από τις δουλειές του Label Deep Phase, ποια ήταν η πιο εμπορική κυκλοφορία και πώς είναι η εμπειρία σου ως παραγωγός και ρεμίξερ;
Δεν θέλω να αδικήσω κανέναν παραγωγό –ανεξάρτητα από το μέγεθός του– που μας τίμησε με τη συνεργασία του. Επειδή για εμάς η Deep Phase δεν είναι ένας τρόπος να «τ’ αρπάξουμε», δεν μας απορροφά χρόνο το τι είναι εμπορικό σε πρώτο πλάνο. Ψάχνουμε ό,τι μας κάνει περήφανους να ξέρει το κοινό ότι βγήκε από τη δική μας δισκογραφική. Η σχέση μου με την παραγωγή χάνεται και αυτή στα βάθη του χρόνου. Μπορώ να πω ότι η παραγωγή, τουλάχιστον σε μένα, λειτουργεί ως μία πολύ προσωπική στιγμή μεταξύ εμού και της μουσικής, χωρίς να παρεμβαίνει κανείς και καμία σκέψη.

Πώς βλέπεις την αλληλοεπίδραση της house με την techno τα τελευταία χρόνια με παραγωγούς που αντλούν στοιχεία και από τα δύο είδη και πώς βλέπεις να διαμορφώνεται το μέλλον στην dance μουσική;
Μόνο θετικά. Όταν η Rihanna, η οποία είναι αντικειμενικά ένα όνομα τεράστιου βεληνεκούς, εισάγει στα κομμάτια της τέτοιους ρυθμούς, αντιλαμβάνεσαι ότι υπάρχει ζήτηση από το κοινό. Αν δεν πουλούσε δεν θα το έκανε. Θεωρώ ότι η «εμπορική» διεθνής μουσική παρατηρεί πιο προσεκτικά πλέον το συγκεκριμένο καλλιτεχνικό είδος. Η dance μουσική δεν είναι η μόδα μιας εποχής που ήρθε και πέρασε και αυτό το αποδεικνύει η διαχρονικότητά της. Σίγουρα έχει τα πάνω της και τα κάτω της. Σίγουρα προσαρμόζεται, σίγουρα εξελίσσεται, σίγουρα γεννά κι άλλα παρακλάδια, τα οποία σε κάποιους ταιριάζουν και σε άλλους όχι.

Ποια ήταν η καλύτερη dance περίοδος στην πόλη;
Αναμφισβήτητα για μένα τα 90s. Βέβαια, η κάθε περίοδος έχει τα δικά της καλά, φτάνει να είσαι σε θέση να τα εκτιμήσεις.

Θεωρείς πως μπορεί να ζωντανέψει η dance σκηνή στην Αθήνα;
Ασφαλώς! Με τις συνθήκες και την οικονομία του 2018 και όχι του 1993.

Tι ακολουθεί;
Κι εγώ και η ομάδα μου έχουμε επενδύσει πολύ στα Deep Phase parties. Μια επένδυση που έχει βγάλει πολύ καλό όνομα προς τα έξω και κουβεντιάζουμε ενδιαφέρουσες συνεργασίες. Χωρίς να μπορώ να μπω σε λεπτομέρειες στη φάση αυτή. Ένα προσωπικό μου στοίχημα, που αφορά στην παραγωγή, είναι να συνεργαστώ με συγκεκριμένους ανθρώπους που εκτιμώ και σέβομαι. Δείγματα θα έχετε αρκετά σύντομα...


10 διαχρονικά tracks επιλεγμένα από τον Μikee

 
  1. Ron Trent - Altered Sτages


     
  2. Rhythim Is Rhythm - Strings Of Life


     
  3. Underground Resistance - The Punisher


     
  4. Plastikman - Spastik


     
  5. Maurizio - Domina


     
  6. Funk D'void - Diabla (Heavenly Mix)


     
  7. DJ Rolando - Knights Of The Jaguar


     
  8. Donna Summer - I Feel Love


     
  9. Jeff Mills - The Bells (Blue Potential mix)


     
  10. Slam - Positive Education


H Deep Phase φέρνει τον Ολλανδό DJ και παραγωγό της techno Rob Hes στις 24 Μαρτίου στο Steam με support act από Μikee, Nick A. και St. M. Δείτε περισσότερες πληροφορίες στο Guide της Athens Voice