Μουσικη

Όλη η Ελλάδα για τον Μίκη

Μία ιστορική παράσταση - αφιέρωμα στον Μίκη Θεοδωράκη με 1.000 χορωδούς από όλη την Ελλάδα στο Καλλιμάρμαρο

62222-137653.jpg
A.V. Team
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
358715-743236.jpg

Το αφιέρωμα στον χορωδιακό Μίκη Θεοδωράκη έκανε πρεμιέρα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών στις 6 και 7 Φεβρουαρίου με δύο αξέχαστες παραστάσεις. Στις 19 Ιουνίου, τριάντα χορωδίες και συνολικά χίλιοι χορωδοί από όλη την Ελλάδα θα ενώσουν τις φωνές τους σε μία μεγαλειώδη συναυλία Καλλιμάρμαρο Παναθηναϊκό Στάδιο, όπου με τη συνοδεία της Συμφωνικής Μαντολινάτας θα αποδοθούν μερικά από τα αριστουργήματα του δημιουργού.

Σε αυτή την παράσταση, ο Μίκης Θεοδωράκης δε θέλησε να ερμηνεύσουν το έργο του μεγάλοι τραγουδιστές που εύκολα θα γέμιζαν το Καλλιμάρμαρο. Θέλει να σταλεί μήνυμα ενότητας μέσω των φωνών όλων, ενότητας της μουσικής και των Ελλήνων. Δεν δέχεται το δυστύχημα της Ελλάδας. Ζητά αυτό που έγραψε ο Σεφέρης και μελοποίησε ο ίδιος «Λίγο ακόμα να σηκωθούμε, λίγο ψηλότερα...».

Μίκης Θεοδωράκης

Ο Μίκης Θεοδωράκης, αν και απουσίαζε από τη Συνέντευξη Τύπου για την παράσταση, «έκανε μια δήλωση» που συγκίνησε με τη ζωντάνια, την αμεσότητα και τις ευχαριστίες του προς τους συντελεστές:

«Την εποχή που ήμουν Πρόεδρος των Λαμπράκηδων παρατηρήσαμε ότι σε όλες τις περιπτώσεις της γένεσης και της ακμής κάποιας οργάνωσης υπήρχε ένα κοινό φαινόμενο: Όλες ξεκινούσαν από την παρουσία ενός ανθρώπου. Ήταν αυτός που πριν απ’ όλους τους άλλους πίστεψε στις αρχές της Οργάνωσης και με όπλο μονάχα την πίστη του άρχισε να την μεταδίδει, με αποτέλεσμα στην κορύφωση αυτής της προσπάθειας να φτάνουμε σε οργανώσεις με εκατοντάδες μέλη.

Στην παρούσα συγκυρία το πρόσωπο αυτό έχει μία γνωστή ταυτότητα. Ονομάζεται Παναγής Μπαρμπάτης και, όπως μου είπε, αγάπησε και πίστεψε το έργο μου. Έτσι θέλησε να το τιμήσει και να το διαδώσει με τον δικό του τρόπο. Βασισμένος σε μία υψηλού επιπέδου μουσική παιδεία, προχώρησε στη μεταγραφή για τετραφωνία (δηλαδή μικτή χορωδία) των δικών μου μελωδιών και αρμονικών τρόπων και στη συνέχεια στην ενορχήστρωσή του με βάση την κεφαλλονίτικη μαντολινάτα. Εδώ οφείλω να τονίσω ότι στη μουσική τέχνη η τετραφωνία αποτελεί τη βάση για την αξιολόγηση ενός μουσικού έργου. Από το Τραγούδι έως την Συμφωνία. Γιατί στον ήχο όλο είναι ζητήματα ισορροπίας. Το μεγάλο ταλέντο είναι αυτό που με το ένστικτο και τη γνώση γνωρίζει πώς θα επιτύχει την ιδανική ισορροπία ανάμεσα στις τέσσερις φωνές. Γιατί ένα λάθος μουσικής γραφής σκοτώνει την ηχητική λάμψη του μουσικού έργου.

Στην περίπτωση του Παναγή Μπαρμπάτη μπορώ να πω ότι έδωσε στα τραγούδια μου λάμψη και συγχρόνως πολλαπλασίασε τη συγκίνηση και το πάθος του πυρήνα της μουσικής μου.

Όπως στην περίπτωση των Λαμπράκηδων, κι εδώ ο ένας και μοναδικός ξεκίνησε με την Χορωδία του στο Αργοστόλι για να φτάσει στις 300 φωνές του Μεγάρου Μουσικής και τώρα στις 1.000 φωνές στο Καλλιμάρμαρο. Σήμερα με την ευκαιρία αυτής της Συνέντευξης Τύπου, θα ήθελα να τον ευχαριστήσω δημοσίως.

Από την άλλη μεριά επιθυμώ να στείλω ένα μήνυμα αγάπης μαζί με τη συγκίνηση και τις θερμές μου ευχαριστίες στα μέλη των χορωδιών που παίρνουν μέρος στη Συναυλία στο Καλλιμάρμαρο, στους γονείς, τους φίλους, τους συγγενείς, καθώς και τους τοπικούς άρχοντες για την υπέρμετρη προσπάθειά τους, που περιλαμβάνει την άρτια προετοιμασία, το ταξίδι και τα έξοδα διαμονής. Τριάντα χορωδίες από τριάντα πόλεις ξεκινούν να ενώσουν τις φωνές τους στην καρδιά της Αθήνας, στο Καλλιμάρμαρο.

Κι όλα αυτά μέσα στο σκοτάδι που μας σκεπάζει και που, όμως, δεν είναι ικανό να πνίξει την ψυχή και τη φωνή μας. Εμείς θα τραγουδήσουμε δυνατά για να μας ακούσουν στα πέρατα της γης.

ΟΧΙ! Δεν το βάζουμε κάτω. Και σήμερα και αύριο και πάντοτε! Κι αυτό δεν είναι κάτι καινούριο. Είναι η ίδια μας η μοίρα. Σας παρακαλώ να μου επιτρέψετε να τελειώσω με τους στίχους ενός τραγουδιού που έγραψα στη Μακρόνησο στο 1948.

"Χτύπα-χτύπα στο στήθος π’ ανάβει

Χτύπα-χτύπα τον νου που φωτά

Στα χτυπήματα θεριεύουν οι σκλάβοι

Κάτω μας σπρώχνεις μα πάμε ψηλά !

Λες και δεν πέρασε ούτε μία μέρα από τότε"»

Το πρόγραμμα της συναυλίας στο Παναθηναϊκό Στάδιο μεταξύ άλλων θα περιλαμβάνει τραγούδια από τους ποιητικούς κύκλους «Μικρές Κυκλάδες», «Άξιον Εστί», «Επιφάνια», «Όμορφη Πόλη»,  «Αρχιπέλαγος», «Πολιτεία», «Λιποτάκτες», «Χαιρετισμοί» και «Γειτονιά των Αγγέλων», σε χορωδιακή διασκευή και ενορχήστρωση για συμφωνική μαντολινάτα του μαέστρου Παναγή Μπαρμπάτη. Στο κείμενο του συγγραφέα και ποιητή Γιώργου Μπλάνα τα οποία θα ερμηνεύσουν ο Γιάννης Στάνκογλου και η Ιωάννα Παππά, ο Μίκης Θεοδωράκης, ως μουσική συνείδηση στο ξύπνημά της, συνομιλεί με την Ελλάδα και ανακαλύπτει την απεραντοσύνη του προσώπου της, την πανάρχαια αίσθηση της γης και του ουρανού και των ανθρώπων που κλείνουν τα τραγούδια της.

Συμμετέχουν οι λυρικοί Τζίνα Φωτεινοπούλου, Ελένη Βουδουράκη, Αντώνης Κορωναίος, Μπάμπης Βελισσάριος, Παντελής Κοντός και ο λαϊκός τραγουδιστής Γεράσιμος Ανδρεάτος. Εκτός από τους σολίστ και τη Συμφωνική Μαντολινάτα που έχει δημιουργηθεί για τις ανάγκες της παράστασης, οι χίλιοι χορωδοί που θα συμμετάσχουν σε αυτό το ιστορικό πολιτιστικό γεγονός προέρχονται από τις εξής χορωδίες: Μικτή Χορωδία Αιγίου 1933 - Διευθυντής χορωδίας: Λεωνίδας Χαραλαμπόπουλος, Χορωδία Δημοτικού Ωδείου Λάρισας - Διεύθυνση Χορωδίας: Δημήτρης Καρβούνης, Χορωδία Δήμου Αγ. Παρασκευής - Διευθυντής Χορωδίας: Χρήστος Κουτσονίκας, Νεανική Χορωδία Έδεσσας - Διεύθυνση Χορωδίας: Γιώργος Γκουράνης, Χορωδία Εμπορικής Τράπεζας - Διευθυντής Χορωδίας: Σταύρος Μπερής, Χορωδία «Επτάχορδη Λύρα» Αγ. Ευθυμίου Κερατσινίου - Διευθυντής Χορωδίας: Χρυσούλα Τσιμούρη, Χορωδία Ελληνογαλλικής Σχολής «Αγ. Ιωσήφ» - Διευθυντής Χορωδίας: Ηλίας Λιαμής, Μικτή Χορωδία Θεσσαλονίκης - Διεύθυνση Χορωδίας: Μαίρη Κωνσταντινίδου, Οpus Femina Δήμου Κορινθίων - Διευθυντής Χορωδίας : Φάλια Παπαγιαννοπούλου, Χορωδία Αρμονία Καλαμάτας - Διευθυντής Χορωδίας: Μιχάλης Γαργαλιώνης, Χορωδία Δήμου Κεφαλλονιάς ΚΕΔΗΚΕ - Διευθυντής Χορωδίας :Άγγελος Μουρελάτος, Χορωδία Καλλιτεχνήματα Κερατσινίου - Διευθυντής Χορωδίας: Μαρία Μιχαλοπούλου, Μικτή Χορωδία Λεοντίου Πατησίων – Διευθυντής Χορωδίας : Βασίλης Γιώτης, Μικτή Χορωδία Μυρτουντίων Λεχαινών - Διευθυντής Χορωδίας: Λένα Σουρμελή, Χορωδία Δήμου Μεγαρέων - Διευθυντής Χορωδίας: Μαρίλια Ηλία, Χορωδία Δήμου Μαρκόπουλου Μεσογαίας - Διδασκαλία Χορωδίας: Λίνα Ροδοπούλου, Δημοτική Χορωδία Ναυπλίου - Διευθυντής Χορωδίας : Θεοδόσης Αντωνιάδης, Χορωδία Νέας Ερυθραίας Δήμου Κηφισιάς - Διδασκαλία Χορωδίας: Λίνα Ροδοπούλου, Μικτή Χορωδία Νέων Δήμου Κηφισιάς - Διευθυντής Χορωδίας: Θανάσης Αρβανίτης, Χορωδία Ορφέας Τρίπολης - Διευθυντής Χορωδίας: Χριστίνα Αθανασοπούλου, Μικτή Χορωδία Πανεπιστημίου Πατρών - Διευθυντής Χορωδίας: Λένα Γερονίκου, Χορωδία Περ. Ενότητας Ηρακλείου Κρήτης - Διευθυντής Χορωδίας: Λένα Χατζηγεωργίου, Χορωδία Συλλόγου Επτανήσων Πάτρας - Διευθυντής Χορωδίας: Λένα Σουρμελή, Χορωδία Cantelena Πάτρας - Διευθυντής Χορωδίας: Ελένη Παπαδοπούλου, Δημοτική Χορωδία San Giacomo Κέρκυρας - Διευθυντής Χορωδίας:Antoniy Ivanov, Τραγουδιστάδες τση Ζάκυνθος - Διευθυντής Χορωδίας: Μιχάλης Τσαούσης, Νεανική Χορωδία Τρίπολης LaVita - Διευθυντής Χορωδίας: Λένα Αλεξοπούλου, Χορωδία Τρίπολης - Διευθυντής Χορωδίας: Μιχάλης Γαργαλιώνης, Χορωδία Χίου - Διευθυντής Χορωδίας: Ελευθερία Λυκοπάντη, Μικτή Χορωδία & Μαντολινάτα Αγ. Παντελεήμονος Αχαρνών - Καλλιτεχνικός Διευθυντής: Παναγής Μπαρμπάτης


Info: Όλη η Ελλάδα για τον Μίκη. 19 Ιουνίου 2017, 21.00. Εισιτήρια: €15, 10 (σπουδαστικά, κάρτα ανεργίας). Καλλιμάρμαρο (Παναθηναϊκό Στάδιο), Λεωφ. Βασιλέως Κωνσταντίνου, Αθήνα

Πληροφορίες / Εισιτήρια: 2111010050 / viva.gr, 11876, Seven Spots, Reload, Media Markt και όλα τα σημεία του δικτύου της viva.

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 Papazó
Βασίλης Παπαζώτος: Γνωρίσαμε τον Papazó, τον viral μουσικό του TikTok

Μιλήσαμε με τον τραγουδοποιό, μουσικό παραγωγό και γιατρό, Βασίλη Παπαζώτο, για τις πετυχημένες διασκευές στο project Μουσικό Μπαλκόνι και την αγάπη του για τη μουσική και ιατρική

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.