- CITY GUIDE
- PODCAST
-
11°
Καθώς η δύνη του χρόνου με ρουφάει στο 2013 και γύρω μου ήδη χορεύουν οι καινούργιοι δίσκοι του Nick Cave, των My Bloody Valentine, των Depeche Mode, του David Bowie, των Yo La Tengo, του Johnny Marr, των Pere Ubu, των Eels, των Matmos ή των Flaming Lips, οι οποίοι έρχονται όπου να ’ναι και οι αναμνήσεις από τους «δίσκους της χρονιάς» για το 2012 απομακρύνονται ταχέως, οι εσωτερικές ακροάσεις ξεθωριάζουν ή σβήνουν απ’ τον σκληρό δίσκο του μυαλού για να χωρέσει το μέλλον, υπάρχει ένας δίσκος που όχι μόνο δεν σβήνει, όχι μόνο δεν ξεθωριάζει, αλλά απλώνεται και καταλαμβάνει όλο και περισσότερο χώρο, σαν μελάνι στο χαρτί. Πίσω του υπάρχει ένας τύπος που όλο και περισσότερο θαυμάζω και τείνω να τον θεωρήσω σαν έναν από τους σπουδαιότερους εν ζωή μουσικούς του 20ου αιώνα, που μεταπήδησε με άνεση στον 21ο και πιθανότατα και στον 30ό, όπως διατείνεται και το πρόσφατο ντοκιμαντέρ για το βίο του: «Scott Walker: 30 Century Man».
Η «έγκριτη» νεανική μουσική φυλλάδα ΝΜΕ έγραψε πως δεν μπορεί να φανταστεί κάποιον εκτός ψυχιατρείου να ακούει το Bish Bosch. Είμαι τρελός; Ανισσόροπος; Εχει λασκάρει η βίδα; Θαυμάζω έναν παρανοϊκό τύπο; Πλάκα κάνω… Δεν αναρωτιέμαι, απλώς χλευάζω την ευκολία που έντυπα και ίντερνετ δίνουν χώρο σε αμαθείς, αδαείς, αμόρφωτους, αστοιχείωτους, ημιμαθείς «δημοσιογράφους» και «κριτικούς» που είναι ανίκανοι να διαχειριστούν κάτι πιο ουσιώδες, πιο σύνθετο, πιο ανορθόδοξο, πιο αλλόκοτο από το 3λεπτο κουπλέ/ρεφρέν, που είναι λοβοτομημένοι και δεν μπορούν να μαγευτούν, να γοητευτούν, να «φύγουν», να χαθούν και τελικά να αισθανθούν. Ελληνική και διεθνής δημοσιογραφία, έντυπη και (κυρίως) ηλεκτρονική έχει γεμίσει από «μετρίως μέτριους και πάντα μετρημένους». Προτιμώ λοιπόν να εμπιστευτώ άτομα όπως ο David Bowie, o Jarvis Cocker, o David Sylvian, o Thom York, o Nick Cave, o Perry Blake, o Neil Hannon, o Marc Almont, o Billy MacKenzie (μεταξύ άλλων) που τον θαυμάζουν, τον εκτιμούν ή τον αναφέρουν στις επιρροές τους.
Το άλμπουμ: «Bish Bosch» του Scott Walker που κυκλοφόρησε πριν από μερικές εβδομάδες (χρησιμοποιώ μια φράση από ένα κείμενο του Στέφανου Δάνδολου στην A.V.) «αντιστέκεται διακριτικά στην επέλαση αυτού που τώρα πια, χωρίς κανέναν ενδοιασμό, ονομάζω: μαζική αποχαύνωση». Μία (ακόμη) σκοτεινή, εφιαλτική, μαγευτική, σπαραξικάρδια, σουρεαλιστική και ανορθόδοξη ροκ όπερα που δανείζεται μουσικά υλικά από κάθε είδος, με «ακατανόητους» στίχους, λεξιπλασία και την γνωστή βαθιά φωνή του να σε βυθίζει στο χάος.
Η μουσική του πορεία χωρίζεται σε πολλές (αλλά για μένα μόνο δύο στην ουσία) περιόδους. Η πρώτη ξεκινάει όταν ο Noel Scott Engel (όπως είναι το πραγματικό του όνομα) γνωρίζει επιτυχία ως ποπ είδωλο στις δεκαετίες του ’60 και του ‘70 ως: Walker Brothers αρχικά, σε συνεργασία με τον (όχι αδελφό του) John Maus και στη συνέχεια κάνοντας σόλο καριέρα, ενώ ακολούθησε και μια επανένωση του ντουέτου. Το μουσικό υλικό αυτής της περιόδου -με στοιχεία ποπ και orchestral- χωρίς να στερείται ενδιαφέροντος δεν μας προϊδεάζει καθόλου για τον Scott Walker που θα γνωρίσουμε τα τελευταία χρόνια και συγκεκριμένα από το 1995 και μετά, όταν κυκλοφόρησε το πρώτο του αριστούργημα και είναι ακριβώς η στιγμή που αρχίζει η δεύτερη και πιο ενδιαφέρουσα περίοδος του ιδιαίτερου και μοναδικού αυτού δημιουργού η οποία περιλαμβάνει μόλις 3 άλμπουμ: «Tilt» (1995), «The Drift» (2006) και «Bish Bosch» (2012). Δεν είναι εύκολο να τα περιγράψεις…
Βαθύ σκοτάδι, μελοδραματικό ύφος, rock στοιχεία που φτάνουν μέχρι το heavy metal, μεγάλες ορχήστρες εγχόρδων, οπερετική δομή, σουρεαλιστικοί στίχοι με αναφορές σε πολλά πραγματικά πρόσωπα της ιστορίας και σε ιστορικά γεγονότα (παρούσα και η αρχαία Ελλάδα φυσικά) και δημιουργία ακατανόητων λέξεων. Οι εφιάλτες του Ελβις Πρίσλεϋ, η τρέλα του Μουσολίνι, η επέλαση του Ανίβα, η Ακρόπολη και η Αθήνα, ο Παζολίνι και ο έρωτας του για τον Νινέτο Ντάβολι, ο πόλεμος του Κόλπου, ο Τσε Γκεβάρα και ο Αϊχμαν μπλέκονται μεταξύ τους σαν αχνές εικόνες σε ένα μαύρο καμβά. Ο Scott Walker δημιουργεί έναν δικό του σκοτεινό, μακάβριο, γοητευτικό, μοναδικό, αλλόκοτο κόσμο και είναι να απορείς πως δεν έχει συναντηθεί ακόμη με τον Τιμ Μπάρτον σ’ αυτό το παράλληλο σύμπαν.
Εκτιμώ την Μαρία Κάλας ή τον Καρούζο αλλά η δική μου όπερα είναι αυτά τα τρία άλμπουμ του Scott Walker.
Και για να το συνεχίσω… Tο: «Tommy» και το: «Quadrophenia» των Who, κάποια άλμπουμ των Yes, των Procol Harum, των E,L&P, τα ambient του Brian Eno, οι Residents, οι Pink Floyd, o Glenn Branka, o Miles Davis και ο Coltrane, o Isaac Hayes, οι ORB και ο Aphex Twin, o Sun Ra και ο Frank Zappa, οι Motorpsycho στον περσινό τους δίσκο με τον Stale Storlokken, o Johann Johannsson… Αυτή είναι η δική μου κλασική μουσική.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο θρύλος των Wu-Tang Clan ζωντανά στην Αθήνα
Το συγκρότημα που ένωσε ραπ, ροκ και μέταλ κοινό στις συναυλίες θα εμφανιστεί στο Terra Vibe στη Μαλακάσα
Πριν από 63 χρόνια, δηλαδή!
Μωρά στη Φωτιά, Κωνσταντίνος Βήτα, Ghostface Killah, Eden Party αλλά και Φεστιβάλ Μπαρόκ μουσικής
Η σεζόν ξεκινά με τα Βρανδεμβούργια Κοντσέρτα του Μπαχ
Μιλήσαμε με τον αγαπημένο ερμηνευτή για τα 20 χρόνια καριέρας και τις συναυλίες στο Παλλάς και στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
Για τρίτη φορά μέσα σε μία δεκαετία στη λίστα ο διακεκριμένος Έλληνας βιολονίστας
«Ένα ιερό τέρας του γαλλικού τραγουδιού» - Η καριέρα του απογειώθηκε όταν έπεισε τη ντίβα να ερμηνεύσει συνθέσεις του
Πώς το καλλιτεχνικό του ένστικτο τον έφερε σε επαφή με σπουδαίους δημιουργούς
Νέα εκτέλεση του κλασικού '80s τραγουδιού για τη σειρά «Bad Sisters» του Apple TV+
Στο σόου της μπορείτε να τραγουδήσετε, ακόμα και να χορέψετε αν θέλετε, το σηκώνει το πρόγραμμα…
«Έχω παίξει το παιχνίδι από το level 1» - Κυκλοφόρησε το trailer του φιλμ
Στις 29 Ιανουαρίου ο Εθνικός Τελικός
Μιλήσαμε με τον τραγουδοποιό, μουσικό παραγωγό και γιατρό, Βασίλη Παπαζώτο, για τις πετυχημένες διασκευές στο project Μουσικό Μπαλκόνι και την αγάπη του για τη μουσική και ιατρική
Μερικά από τα καλύτερα νέα ονόματα της παγκόσμιας μουσικής σκηνής του καιρού μας, σε μια πολυσυλλεκτική βραδιά
Ο μαέστρος μοιράζεται την εμπειρία του στο Κάρνεγκι Χολ και μιλάει για τον επόμενο σταθμό στο Λονδίνο
Διέγραψε σημαντική πορεία στη ροκ σκηνή της δεκαετίας του 1990 και του 2000 - Οι σπουδαίες συνεργασίες του
Ο μεγάλος τζαζίστας Monty Alexanadrer, ο Γιώργος Παπαγεωργίου με τους Polkar και η Βιολέτα Ίκαρη
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.