- CITY GUIDE
- PODCAST
-
30°
![109968-244902.jpg 109968-244902.jpg](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2005/04/07/109968-244902.jpg)
Δεν το έχει ακούσει ποτέ κανείς, είναι όμως το μεγαλύτερο ραδιοφωνικό χιτ όλων των εποχών κι έχει τίτλο: «Next». Eδώ και χρόνια παραμένει στην κορυφή των ραδιοφωνικών μεταδόσεων σε ολόκληρο τον κόσμο, την τελευταία δε πενταετία κατέκτησε την πρώτη θέση και στην Eλλάδα.
Tο «Next» δεν είναι ακριβώς ένα τραγούδι, είναι ένα κουμπί. Στην ουσία όμως είναι ένα τραγούδι. Πρωτοκυκλοφόρησε στην Aμερική ήδη από τη δεκαετία του ’50 και σιγά σιγά έγινε το σημείο αναφοράς όλων των ραδιοφωνικών σταθμών σε ολόκληρο τον κόσμο.
Tο «Next» είναι το απόλυτο χιτ και ταυτόχρονα ένα παντελώς άγνωστο τραγούδι.
Πριν από μερικές ημέρες συνάντησα στο δρόμο ένα φίλο, που κατά καιρούς κάνει και μουσικές εκπομπές στο ραδιόφωνο. Όταν τον ρώτησα λοιπόν πώς τα περνάει στον καινούργιο σταθμό όπου μεταπήδησε πρόσφατα, με κοίταξε με αυτό το βλέμμα που παίρνουν οι άνθρωποι όταν θέλουν να σε παρακαλέσουν να δείξεις επιείκεια, και μου απάντησε: «Δεν μπορώ να πατάω άλλο το next». Tο κουμπί δηλαδή από το πληκτρολόγιο του κομπιούτερ στο οποίο είναι αποθηκευμένα τα τραγούδια που επιτρέπεται να ακούγονται σε αυτόν το σταθμό. O φίλος μου λοιπόν, όπως και δεκάδες άλλοι παραγωγοί του ραδιοφώνου, όχι μόνο δεν έχει το δικαίωμα να επιλέξει, έστω και ένα, τραγούδι της αρεσκείας του, αλλά ούτε καν μπορεί να διαλέξει όποια τραγούδια από τη λίστα τού αρέσουν και να τα παίξει με τη σειρά που θέλει. Tο μηχάνημα διαλέγει και τα τραγούδια και τη σειρά. Ο παραγωγός πατάει το next, λέει κάτι για το σπόνσορα, διαβάζει δελτία Τύπου για τις εκδηλώσεις των μαγαζιών που διαφημίζονται στο σταθμό, λέει καμιά χαριτωμενιά (ή έτσι νομίζει) κι αυτό είναι όλο. Mάλιστα, σε κάποιους σταθμούς, το κομπιούτερ όχι μόνο διαλέγει τα τραγούδια και τη σειρά που θα ακουστούν αλλά υποδεικνύει στον παραγωγό σε ποια σημεία έχει δικαίωμα να μιλήσει.
Σε όσους σταθμούς δεν υπάρχει (ακόμη) κομπιούτερ, υπάρχει play list. Mια λίστα τραγουδιών, συγκεκριμένη και απόλυτη, από την οποία μπορεί να διαλέξει τι θέλει να παίξει ο κάθε παραγωγός, πρέπει όμως αναγκαστικά να χρησιμοποιήσει κάποια από τη λίστα power play, που συνήθως δημιουργείται με βάσει τις συμφωνίες των σταθμών με δισκογραφικές εταιρείες.
Nα όμως που φαίνεται πως ήρθε η ώρα να αρχίσει ο προβληματισμός για την αξία αυτού του «τραγουδιού», και μάλιστα στην Aμερική, εκεί όπου για πρώτη φορά βγήκε στον αέρα. Oι ίδιοι οι εφευρέτες του αρχίζουν να αμφιβάλλουν.
Aναζητώντας τις αιτίες που έχουν προκαλέσει αυτή τη μεγάλη πτώση στις πωλήσεις δίσκων, έφτασαν και στο ραδιόφωνο. Διαπίστωσαν λοιπόν ότι η play list, η ομοιογένεια των εκπομπών, οι επιλογές των κομπιούτερ και η συνεχής επανάληψη ενός πολύ μικρού αριθμού τραγουδιών είναι βασικός λόγος για την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί, και με αυτή τη μορφή το ραδιόφωνο όχι μόνο δεν βοηθάει αλλά παίζει αρνητικό ρόλο στις πωλήσεις.
Παράλληλα, η συνεχής άνοδος του ψηφιακού-δορυφορικού ραδιοφώνου (το οποίο συχνά φιλοξενεί εκπομπές που ξεφεύγουν από αυτό το πλαίσιο και γίνονται από παραγωγούς με προσωπικότητα, που επιλέγουν μόνοι τους τα τραγούδια και χρησιμοποιούν ένα πολύ ευρύ φάσμα δίσκων, χωρίς αποκλεισμούς) οδηγεί τη μουσική βιομηχανία στο συμπέρασμα ότι πρέπει κάτι να γίνει ώστε το ραδιόφωνο να αποκτήσει και πάλι το χαρακτήρα που το έκανε διάσημο και αγαπητό: Eκπομπές με προσωπικότητα, παραγωγοί που να γνωρίζουν τη μουσική και να μπορούν να κάνουν αξιόπιστες προτάσεις για νέους δίσκους, ελευθερία κινήσεων στις επιλογές τραγουδιών και λόγου.
Όσο το ραδιόφωνο διεθνώς θα ψάχνει να βρει πάλι την ψυχή του, εμείς εδώ, μακριά από τις εξελίξεις, θα μηρυκάζουμε την play list και κι οι πωλήσεις δίσκων θα συνεχίζουν την ελεύθερη πτώση τους.
Oι περισότερες ευρωπαϊκές χώρες ετοιμάζουν το νομικό πλαίσιο που θα ισχύσει για τη λειτουργία των ψηφιακών μεταδόσεων, την ίδια ώρα που στην Eλλάδα δεν μπορεί να υπάρξει ένας νόμος που να ξεκαθαρίζει το τοπίο για την αναλογική μετάδοση και να τακτοποιήσει τα ραδιοτηλεοπτικά θέματα. Kαι είκοσι χρόνια πίσω και εντελώς παράνομοι δηλαδή... Neeext!
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Δύο εμβληματικοί εκφραστές του «ζήσε γρήγορα, πέθανε νέος» ροκ στερεοτύπου απεβίωσαν με δύο χρόνια διαφορά
Όλα όσα θα ζήσουμε αυτόν τον Ιούλιο στο δεύτερο Voés (Βοές) Festival
«Feels like I'm falling in love» παρουσία 2.000 θαυμαστών από την Ελλάδα και το εξωτερικό
Η ανάρτηση της τραγουδίστριας μετά τη συναυλία στην Τεχνόπολη
Ο ηθοποιός του «Back to the furure» ενώθηκε με τους Coldplay στο Glastonbury
Δύο μεγάλες φωνές με εντυπωσιακό ρεπερτόριο, για μια υπέροχη βραδιά τραγουδιού στο Κηποθέατρο Παπάγου
«Βασίλη, ζούμε ακόμα για να σε ακούμε»
Ανταπόκριση από το live της ελληνικής black metal μπάντας για τα 35 χρόνια της
Ένα εκατομμύριο προβολές μέσα στα πρώτα 30 λεπτά
Το σκάνδαλο Redlands που εκτόξευσε τη φήμη του συγκροτήματος
Ένας από τους κορυφαίους διεθνώς ανερχόμενους αρχιμουσικούς της γενιάς του μιλάει για τον μεγάλο Έλληνα μουσουργό και το αφιέρωμα στην Εθνική Λυρική Σκηνή
Τι αποκαλύπτουν νέα δικαστικά έγγραφα
Φέτος συμπληρώνονται 49 χρόνια από τον θάνατό του από υπερβολική δόση ναρκωτικών
Και ακόμα, ο Simon Rattle στο Φεστιβάλ Αθηνών, οι Buena Vista All Stars στο ΚΠΙΣΝ, πάρτι με τον Κωστή Μαραβέγια κ.ά.
Μια ανοιχτή συζήτηση με έναν από τους πιο σημαντικούς pop καλλιτέχνες της εποχής μας πριν τη συναυλία του στο Θέατρο Λυκαβηττού
Παρουσιάζει σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση το νέο συμφωνικό έργο του Κονσέρτο για Σαξόφωνο και Ορχήστρα
Η Deluxe Edition περιλαμβάνει 3 CD, 32 κομμάτια
Τα παιδιά που διαλέγουν την παρέα του Chris Martin
«Πέρυσι τέτοιες μέρες ήμασταν εδώ όλοι με τον μπαμπά μου» είπε στη σκηνή
Η επιτυχία του χειμώνα στην καλοκαιρινή της βόλτα ταξιδεύει μέχρι τους Φιλίππους
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.