Erophilie: «Η επαφή με τον κόσμο κάνει την τέχνη να έχει νόημα»
Η μουσικός και ηθοποιός μιλά για τη διττή καλλιτεχνική της ταυτότητα

Η Erophilie (a.k.a Ερωφίλη Παναγιωταρέα), με τη διπλή σφραγίδα τής μουσικής και της υποκριτικής στην καλλιτεχνική της ταυτότητα, μας ξεναγεί στον δημιουργικό της κόσμο
Γεννήθηκε σε ένα σπίτι γεμάτο μουσική. Με μητέρα μουσικό, η μουσική προπαιδεία για εκείνη και τα αδέρφια της ξεκίνησε από τα πρώτα τους βήματα, ενώ ακολούθησε η εκμάθηση μουσικών οργάνων. Στο Μουσικό Σχολείο Καλαμάτας, έναν χώρο που καλούσε τους μαθητές να ανακαλύψουν τις μουσικές τους κλίσεις, η ίδια αποφάσισε ότι το τραγούδι ήταν ο χώρος που ήθελε να κατακτήσει. Παράλληλα με τις σπουδές της στο φλάουτο, που οι ήχοι του ακούγονται πλέον στα live της, καθώς την ακολουθεί και τη χαρακτηρίζει, παρακολούθησε μαθήματα κλασικού τραγουδιού. Συνέχισε τις σπουδές της στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών και συγχρόνως άρχισε να κάνει τα πρώτα επαγγελματικά βήματά της στις αθηναϊκές μουσικές σκηνές. Όμως η μουσική δεν είναι ο μόνος χώρος που διεκδικεί την αγάπη της. Η Erophilie (a.k.a Ερωφίλη Παναγιωταρέα), ως τελειόφοιτη σχολής υποκριτικής εμφανίστηκε στη δημιουργία του διεθνώς καταξιωμένου Romeo Castellucci «Μυστήριο 11 ΜΑ», μια περφόρμανς ειδικά σχεδιασμένη για τον μυστηριακό χώρο της Ελευσίνας, στη συνέχεια συμμετείχε σε μουσικοθεατρικές παραστάσεις, ενώ πρόσφατα την είδαμε στον ρόλο της νεαρής Υακίνθης Κάλλας στην ταινία «Maria» του Pablo Larraίn.
Η Erophilie (a.k.a Ερωφίλη Παναγιωταρέα), μουσικός, τραγουδοποιός, τραγουδίστρια και ηθοποιός, με αφορμή την παρουσίαση του πρώτου της δίσκου, μας μιλάει για τις δύο μεγάλες αγάπες της, τη μουσική και την υποκριτική, και για το μέχρι τώρα καλλιτεχνικό της ταξίδι.
«97» είναι ο τίτλος του πρώτου σου δίσκου από τη Mellowsophy Music, που θα παρουσιάσεις στις 21 Μαρτίου στο EXΑ CLUB στο Γκάζι. Πώς θα τον περιέγραφες;
Θα έλεγα ότι πρόκειται για έναν δίσκο με vintage αισθητική και ιδιαίτερη ηχητική ταυτότητα, όπου το παλιό και το νέο αναμειγνύονται αρμονικά.

Ερμηνεύτρια αλλά και τραγουδοποιός. Πώς ξεκίνησες να γράφεις τη δική σου μουσική;
Κατά τη διάρκεια των σπουδών μου ένιωσα την έντονη ανάγκη να επικοινωνήσω αυτά που σκεφτόμουν και αισθανόμουν. Πιστεύω ότι αυτό συμβαίνει κάποια στιγμή σε κάθε καλλιτέχνη. Να θέλει να επικοινωνήσει την τέχνη του μέσα από τη δική του οπτική. Και είναι συγκλονιστικό κάτι που ξεκινάει στα χείλη σου ως μουρμούρισμα να παίρνει σάρκα και οστά, να γεννάς κάτι δικό σου. Μετά συνάντησα τους ανθρώπους της Mellowsophy Music και δημιουργήσαμε μαζί αυτόν τον δίσκο.
Θα μας μιλήσεις για την πρώτη φορά που ανέβηκες στη σκηνή;
Αυτό που μου έρχεται πρώτο στο μυαλό είναι ο ενθουσιασμός από την επαφή μου με το κοινό. Γιατί η επαφή με τον κόσμο είναι που κάνει την τέχνη να έχει νόημα. Αυτή η αμφίδρομη σχέση με το κοινό είναι που δίνει ενέργεια και τροφοδοτεί το έργο του καλλιτέχνη.

Ας περάσουμε από τη μουσική στην υποκριτική. Μίλησέ μας για τη συμμετοχή σου στην καθηλωτική, ομολογουμένως, performance του Castellucci.
Ήταν συγκλονιστικό. Ένιωσα ότι ήμουν μέρος μιας μυστηριακής και συναισθηματικά φορτισμένης παράστασης, καθώς η σύνδεση του αρχαίου με το σύγχρονο είχε γίνει από τον Castellucci με έναν μαγικό τρόπο σύμπραξης, που επηρέασε τόσο εμάς που συμμετείχαμε όσο και τους θεατές.

Από την Ελευσίνα θα σε μεταφέρω στη Βουδαπέστη, στα γυρίσματα της ταινίας «Maria» του Pablo Larraίn, ο οποίος στο πρόσωπό σου «είδε» την Υακίνθη (Jackie) Κάλλας σε νεαρή ηλικία. Πώς ήταν να συνεργάζεσαι με έναν πολυβραβευμένο σκηνοθέτη και με το συγκεκριμένο cast ηθοποιών;
Από τις πιο συναρπαστικές εμπειρίες της ζωής μου! Ο Larraίn έδινε σαφείς οδηγίες για το αποτέλεσμα που ήθελε να έχει, παρέχοντάς μου παράλληλα την καλλιτεχνική ελευθερία που ήθελα. Δεν θα ξεχάσω και την υπέροχη στιγμή της συνάντησής μου με την Angelina Jolie. Είχε μια απλότητα και παράλληλα μια ενέργεια που σε διαπερνούσε. Όπως και την καλή επικοινωνία στο πλατό με τη Λυδία Κονιόρδου, μια ηθοποιό με τεράστια καλλιτεχνική εμπειρία.

Μουσική ή υποκριτική;
Ο χώρος του τραγουδιού μού είναι περισσότερο οικείος, γιατί είναι κάτι που το κάνω χρόνια. Ωστόσο με γοητεύουν και οι δύο χώροι και εύχομαι να μπορώ να έχω τη δυνατότητα να προσφέρω και στους δύο εξίσου.
Πώς θα περιέγραφες την προσέγγισή σου στη μουσική;
Είμαι άνθρωπος που αγαπά να εξερευνά και θέλω να δοκιμάζομαι σε καθετί μουσικό που θεωρώ ότι με αφορά. Για παράδειγμα, με γοητεύει η λυρικότητα του κλασικού τραγουδιού, καθώς είναι η βάση μου, όμως με συγκινεί και η ευαισθησία του παραδοσιακού τραγουδιού, που έχει γεννηθεί από τον πόνο και την ξενιτιά. Ως τραγουδοποιός μου αρέσει να παντρεύω το παλιό με το νέο, ο ήχος μου να ανήκει στο σήμερα, με αναφορές όμως μιας παλαιότερης εποχής.

Ο τρόπος που συνθέτεις έχει αλλάξει από την περίοδο που ξεκίνησες έως σήμερα;
Μεγαλώνω, αλλάζω αισθητική και αλλάζει κι ο κόσμος γύρω μου. Προσλαμβάνω νέα ερεθίσματα από τις κοινωνικές συνθήκες αλλά και από τον τρόπο που εξελίσσεται η μουσική ως τέχνη. Αφουγκράζομαι τις αλλαγές και έτσι ο τρόπος που δημιουργώ αλλάζει κι αυτός. Κάποιες φορές θέλω να επικοινωνήσω π.χ. για τη νοσταλγία του καλοκαιριού κι άλλες για ένα κοινωνικό θέμα, που βαραίνει τόσο εμένα όσο και άλλους δημιουργούς της γενιάς μου.

Θεωρείς ότι δίνεται βήμα να «ακουστεί» η φωνή των δημιουργών της γενιάς σου;
Είμαστε μια γενιά με μεράκι, ταλέντο και όρεξη για δουλειά, αλλά έχουμε την ανάγκη στήριξης της προηγούμενης γενιάς καλλιτεχνών από τους οποίους εμπνευστήκαμε. Έχουμε την ανάγκη να εμπιστευτούν τις δημιουργικές μας ικανότητες. Η τέχνη μάς χωράει όλους, ο καθένας φέρει το δικό του δημιουργικό φορτίο και ο κόσμος είναι εκεί για να το αγκαλιάσει.

Επιδιώκεις συνεργασίες και ποιο θεωρείς ως βασικό συστατικό για την επιτυχία τους;
Φυσικά και επιδιώκω. Μάλιστα θα έλεγα πως είμαι τυχερή, γιατί, μέχρι στιγμής, έχω συνεργαστεί με εξαιρετικά αξιόλογα άτομα. Αυτά που θεωρώ σημαντικά στη συνεργασία είναι η κοινή αισθητική, η κοινή στάση απέναντι στον τρόπο που αντιμετωπίζουν την τέχνη και η καλή επικοινωνία, ο σεβασμός και η αλληλοεκτίμηση, καθώς η σχέση που διαμορφώνεται στις πρόβες μετουσιώνεται σε ενέργεια στη σκηνή, την οποία και εισπράττει ο κόσμος.
Υπήρξαν δυσκολίες στη μέχρι τώρα διαδρομή σου;
Το καλλιτεχνικό ταξίδι είναι δύσκολο και επίπονο. Είναι πολλές οι στιγμές που αμφισβητείς τον εαυτό σου. Όμως αυτές οι δυσκολίες σε διαμορφώνουν ως καλλιτέχνη και αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι σου.

Πλην της παρουσίασης του δίσκου σου, η παρούσα περίοδο σε τι κατάσταση σε βρίσκει δημιουργικά;
Είμαι γενικά σε μια αρκετά ενεργή και όμορφη καλλιτεχνικά περίοδο, καθώς έχω ξεκινήσει να γράφω ήδη καινούργιο υλικό, αφήνοντας τον εαυτό μου να αφουγκράζεται το περιβάλλον γύρω μου και να αντλεί έμπνευση από αυτό.
Βρείτε τη μουσική της Erophilie στο Spotify
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μετά την ανακαίνισή της, θα λειτουργεί ως Πολυχώρος για πολιτιστικές και καλλιτεχνικές δράσεις
Η μουσικός και ηθοποιός μιλά για τη διττή καλλιτεχνική της ταυτότητα
Τα φυσικά υλικά που χρησιμοποιούντα για τη δημιουργία τους
Η Μάγδα Γκουβέρου και ο Χρήστος Χριστόπουλος επανασυστήνουν την περιοχή στους θεατές, μέσα από ζωντανές αφηγήσεις, διαφορετικές θεατρικές τεχνικές αλλά και διαδραστικά στοιχεία
Είναι ένας από τους αρχαιότερους νεολιθικούς οικισμούς στην Ελλάδα και στην Ευρώπη
Ενώ η τύχη του πρωτοτύπου παραμένει ακόμα άγνωστη μια πρωτότυπη εκδοχή του ίσως μόλις αποκαλύφθηκε
Ολοκληρώθηκε η μουσειολογική προμελέτη τόσο για το ΕΑΜ όσο και για το Επιγραφικό Μουσείο
Η είσοδος θα είναι ελεύθερη για το κοινό
Η έκθεση αποτελεί προϊόν της συνεργασίας της πανκ ιέρειας με το πειραματικό μουσικό γκρουπ «Soundwalk Collective»
Όψεις της πόλης, αναμνήσεις, πράγματα που συνέβησαν παλιά, και πράγματα που συμβαίνουν σήμερα γύρω μας
Για τους ιστορικούς παραμένει ένα μυστήριο
Μενδώνη: Ένας μοναδικός, για τα ελληνικά δεδομένα, επισκέψιμος αρχαιολογικός χώρος
Η λαίδη Τζέιν Γκρέι ήταν η πρώτη γυναίκα που ανέβηκε στον θρόνο της χώρας
Ένα πρωτοποριακό workshop που εντυπωσίασε την περασμένη χρονιά στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη
Ποια πολιτιστικά αγαθά περιλαμβάνει η «Ελληνική Κόκκινη Λίστα»
Τα εντυπωσιακά χαρακτηριστικά των ειδωλίων που βρέθηκαν στην κορυφή πυραμίδας
Τα ευρήματα που καταδεικνύουν τον χρόνο κατασκευής του
Σολίστ, ορχήστρες, χορευτές και θρύλοι της μουσικής σκηνής μάς περιμένουν στις αίθουσες του Μεγάρου
«Βαθιά μας επιθυμία είναι τα εκκλησιαστικά μνημεία να αποδίδονται ξανά στη λατρεία» σημειώνει η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη
Έχετε δει 20 από 167 άρθρα.