More in Culture

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση: Το πρόγραμμα της σεζόν 2024-2025

Οι σχέσεις στο επίκεντρο των εκδηλώσεων της Στέγης για αυτή τη σεζόν

62222-137653.jpg
A.V. Team
9’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ πρωταγωνιστεί στη «Βερενίκη» του Καστελούτσι στη Στέγη
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ πρωταγωνιστεί στη «Βερενίκη» του Καστελούτσι στη Στέγη © Alex Majoli

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση: Όλες οι εκδηλώσεις σε θέατρο, μουσική, χορό και εικαστικά για τη σεζόν 2024- 2025

Η Στέγη Ιδρύματος Ωνάση ανακοίνωσε τον προγραμματισμό της για τη φετινή σεζόν 2024- 2025. Αυτή τη χρονιά, όλες οι δράσεις εστιάζουν στις σχέσεις. Οι σχέσεις –οποιασδήποτε μορφής- που λειτουργούν ως αντίδοτο για να αντιμετωπίσουμε την πραγματικότητα. Παράλληλα, το 2025 αποτελεί μια διπλή γιορτή καθώς το Ίδρυμα Ωνάση συμπληρώνει 50 χρόνια λειτουργίας ενώ παράλληλα έχουν περάσει και 15 χρόνια από την έναρξη της λειτουργίας της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση.

Όπως ανέφερε ο Πρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση, Αντώνης Σ. Παπαδημητρίου, «το νέο καλλιτεχνικό πρόγραμμα της σεζόν 2024-25 είναι μια γιορτή της τέχνης και της ζωής, που φέρνει ξανά κοντά δημιουργούς και κοινό, αναδεικνύοντας τη δύναμη των ανθρώπινων συνδέσεων, τη διαφορετικότητα, τη συμπερίληψη, καθώς και τα ταλέντα της σύγχρονης δημιουργίας. Σε αυτή τη χρονιά, ανανεώνουμε τη δέσμευσή μας να βάζουμε τον άνθρωπο στο επίκεντρο των δράσεών μας». Και η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, Διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση, συμπληρώνει: «Στις φετινές παραγωγές, η Στέγη μιλάει για την αγάπη, ως την απαραίτητη δύναμη για να παλεύουμε, να ονειρευόμαστε και να εξελισσόμαστε ως άνθρωποι και ως πολίτες, φτιάχνοντας κοινότητες. Οι σχέσεις είναι το στήριγμά μας, η ντοπαμίνη για να διεκδικήσουμε μια πιο τρυφερή, πιο ενδιαφέρουσα ζωή, για εμάς και για τους άλλους, για όλους μας».

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση: Αναλυτικά ο προγραμματισμός για τη σεζόν 2024- 2025

Θέατρο - Χορός

Φέτος στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση οι κυριακάτικες παραστάσεις ξεκινούν από νωρίς και συγκεκριμένα στις 14:00 στην Κεντρική Σκηνή και στις 17.00 στη Μικρή Σκηνή. Στόχος είναι να καλλιεργήσουν στον κόσμο νέες κυριακάτικες θεατρικές συνήθειες, με παράστάσεις σε έκδοση αποκλειστικά «ματινέ».

Η Στεφανία Γουλιώτη πρωταγωνιστεί στο «The Second Woman» στη Στέγη
Η Στεφανία Γουλιώτη πρωταγωνιστεί στο «The Second Woman» στη Στέγη © Πηνελόπη Γερασίμου

Η σεζόν ξεκινά με ξένους δημιουργούς να σκηνοθετούν Έλληνες ηθοποιούς. Στις 5 Οκτωβρίου, οι Nat Randall και Anna Breckon, στην πρώτη εμφάνισή τους στην Ελλάδα, σκηνοθετούν τη Στεφανία Γουλιώτη σε ένα 24ωρο happening με τον τίτλο «The Second Woman». Η Στεφανία Γουλιώτη θα ερμηνεύσει σταδιακά την ίδια σκηνή με 100 διαφορετικούς άντρες, χωρίς να τους γνωρίζει ούτε να έχει κάνει ποτέ πρόβα μαζί τους. The Second Woman, 5/10/2024

Από την άλλη, στη Μικρή Σκηνή της Στέγης, ο Τιάγκο Ροντρίγκες, καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ της Αβινιόν σκηνοθετεί για πρώτη φορά σε μια γλώσσα που δεν γνωρίζει. «Ο χορός των εραστών» αποτελεί το πρώτο έργο που έγραψε ο Ροντρίγκες και επιστρέφει σε αυτό, σκηνοθετώντας τους Νίκο Καραθάνο και Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου, με την καλλιτεχνική συνεργασία της Αργυρώς Χιώτη. Ένα ζευγάρι αντιμέτωπο με τον κίνδυνο θανάτου. Εκείνη δεν μπορεί να αναπνεύσει. Εκείνος φοβάται ότι θα τη χάσει. Σαν μια φωνή διηγούνται την ιστορία της αγάπης τους, ο καθένας από τη δική του σκοπιά, συνθέτοντας επί σκηνής ένα θεατρικό ποίημα. «Ο χορός των εραστών» 10/10/2024–19/1/2025

Τον Μάρτιο ο Ρομέο Καστελούτσι επιστρέφει στην Αθήνα, σε συμπαραγωγή της Στέγης, με ένα από τα πιο ριζοσπαστικά κείμενα της Δυτικής λογοτεχνίας, τη «Βερενίκη» του Ρακίνα. Στον κεντρικό ρόλο η Ιζαμπέλ Ιπέρ, με τους ανδρικούς ρόλους να στέκονται γύρω της ως βουβά πρόσωπα και τον θρήνο του χαμένου έρωτά της να αντηχεί μέσα μας και γύρω μας. Είναι ο έρωτας αλήθεια; Ή συμβαίνει μέσα στο μυαλό μας; Ένα έργο για την τρέλα, την αλήθεια και το ψέμα του να αγαπάς και να αγαπιέσαι. («Βερενίκη», 26–30/3/2025).

Το «Μami» του Μάριο Μπανούσι στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση
Το «Μami» του Μάριο Μπανούσι στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση Το © Μάριο Μπανούσι

Δύο σημαντικοί δημιουργοί της Generation Z, ο Γιώργος Κουτλής και ο Mario Banushi έρχονται φέτος στη Στέγη. Ο Γιώργος Κουτλής, με σημείο εκκίνησης την ερωτική σχέση του Σάσα και της Σάσα, σκηνοθετεί έναν θίασο 25 εκπροσώπων της Gen Z για να μιλήσουν για όλα όσα τους στερούν ή τους προσφέρουν οξυγόνο, σε μια spiritual rave εμπειρία με τους djReign of Time στα decks, μεταγράφοντας στο σήμερα ένα από τα έργα-ορόσημα των 00s του IvanVyrypaev. (Οξυγόνο, 21/11/2024–12/1/2025).

O Μάριο Μπανούσι έχει δημιουργήσει ένα δικό του ύφος με τις παραστάσεις του και θεωρείται πλέον παιδί-θαύμα της ελληνικής θεατρικής σκηνής. Το έργο του «Mami» έχει μια διττή σημασία: αναφέρεται τόσο στη μητέρα όσο και στο φαγητό (μαμά- μαμ) , με έμπνευση από προσωπικά βιώματα, παρουσιάζει ένα έργο αφιερωμένο στη σχέση μητέρας και παιδιού. (MAMI, 6/2–22/3/2025).

Η «Νεκυία» των Γιάννη Αγγελάκα και Χρήστο Παπαδόπουλο στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
Η «Νεκυία» των Γιάννη Αγγελάκα και Χρήστο Παπαδόπουλο στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης © Πηνελόπη Γερασίμου

Η «Νεκυία», μια μουσικο-χορευτική παράσταση βασισμένη στη «λ» ραψωδία του Ομήρου, του Γιάννη Αγγελάκα και του χορογράφου Χρήστου Παπαδόπουλου, έπειτα από την περσινή της επιτυχία στη Στέγη, ανεβαίνει Θεσσαλονίκη για να παρουσιαστεί στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης. Η παράσταση αυτή έκανε πρεμιέρα στη Στέγη την προηγούμενη σεζόν, έγινε sold out, εκδόθηκε σε βιβλίο και στη συνέχεια ταξίδεψε στο Άμστερνταμ. Η υπόθεση πραγματεύεται την κάθοδο του Οδυσσέα στον Άδη. Την αφήγηση επί σκηνής έχουν αναλάβει ο Γιάννης Αγγελάκας και η Όλια Λαζαρίδου, υπό τους ήχους που έχει συνθέσει ο πρώτος αλλά και τις εικόνες που έχει δημιουργήσει ο Παπαδόπουλος. Νέκυια, 14-16.2025

Στο φετινό ODD (Onassis Dance Days, η Στέγη στρέφει το βλέμμα στη σχέση εικαστικότητας και σύγχρονου χορού. Με προσκεκλημένο από το εξωτερικό τον εικονοκλάστη χορογράφο Damien Jalet και το έργο του, Planet, μια χορογραφική αναμέτρηση με την αδάμαστη ομορφιά της φύσης, με οκτώ πλάσματα, οκτώ πλανήτες. Το ODD φέτος αναδεικνύει δημιουργούς του χορού, οι οποίοι ερευνούν τα όρια της εικαστικότητας και της κίνησης, τις πολιτικές της αισθητικής και της μόδας, καθώς και το θέαμα ως το πιο ανθεκτικό φετίχ. Το πλήρες πρόγραμμα του φεστιβάλ θα ανακοινωθεί σύντομα. 3–6/4/2025

Τον Μάιο, o διεθνής Έλληνας χορογράφος Χρήστος Παπαδόπουλος επιστρέφει στη Στέγη για να παρουσιάσει επί σκηνής το πιο προσωπικό έργο του, συνδέοντας την υλικότητα του ήχου με τη μουσικότητα των σωμάτων. Πήγή έμπνευσής του για το συγκεκριμένο έργο είναι ακουστικές μνήμες της παιδικής και νεανικής του ηλικίας, συλλογικές και συνδεδεμένες με τη μοίρα του τόπου μας. 
προσωρινός τίτλος:My Fierce Ignorant Step, 8–18.5.2025

Μουσική

Στη μουσική, το καθιερωμένο εναρκτήριο πάρτι στη γειτονιά της Στέγης επιστρέφει την Πέμπτη 3 Οκτωβρίου.Την ένταση θα ανεβάσει ένα πολυσυλλεκτικό line up με αναπάντεχα ονόματα της εγχώριας και διεθνούς μουσικής σκηνής: o Αθηναίος μύστης της northernsoul και κυνηγός σπάνιων βινυλίων,DJ Breakin Moves, η νέα φωνή της ελληνικής ραπ, Ladele, η Billie Kark με το δικό της Πάρτι, το φαινόμενο της ελληνικής house και τέκνο σκηνής, K.atou, το δυναμικό hip-hop δίδυμο των Joker/Two-Face και, τέλος, η εκρηκτική Αυστραλιανή DJ και παραγωγός HAAi με τη μελωδική τέκνο της. Το πρόγραμμα ξεκινά με ένα παιδικό πρόγραμμα με ακροβατικά, ζογκλέρ και πολλές άλλες εκπλήξεις. 3/5/2024

Ο Δημήτρης Παπαδημητρίου με μια μουσική σύνθεση για τον Κ.Π. Καβάφη στη Στέγη
Ο Δημήτρης Παπαδημητρίου με μια μουσική σύνθεση για τον Κ.Π. Καβάφη στη Στέγη © Ανδρέας Σιμόπουλος

Τον Νοέμβριο θα παρουσιαστεί για δεύτερη φορά στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης το αφιερωματικό έργο του Δημήτρη Παπαδημητρίου για τον Κ. Π. Καβάφη «…που γι’ Αλεξανδρινό γράφει Αλεξανδρινός». Το έργο αυτό γράφτηκε και πρωτοπαρουσιάστηκε στα επίσημα εγκαίνια της εμβληματικής Βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας, τον Οκτώβριο του 2002 ενώ πέρυσι παρουσιάστηκε στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης. 2/11/2024

Το STEGI.RADIO καταλαμβάνει τη Στέγη για δεύτερη χρονιά, μεταμορφώνοντάς την σε μια καλειδοσκοπική μουσική σκηνή με εγχώριους και διεθνείς καλεσμένους της ηλεκτρονικής μουσικής. Μέσα σε τρεις ημέρες και από τρία stages, το ραδιόφωνο ξεδιπλώνει τον πολυσυλλεκτικό του χαρακτήρα. Το lineup περιλαμβάνει μέχρι στιγμής τους Kittin, Robert Hood, David Vunk, Irreversible Entanglements και Vassilina, ενώ αναμένονται και νέες εντυπωσιακές προσθήκες που θα ανακοινωθούν το επόμενο διάστημα. STEGI.RADIO Takeover, 23–25/1/2025

Η «Γέφυρα Μουσικής πάνω από τη Συγγρού» και η συνεργασία της Στέγης με το Πάντειο Πανεπιστήμιο συμπληρώνουν 10 χρόνια. Με αφορμή αυτή την επέτειο, τρεις νέοι μουσικοί κλήθηκαν να συμμετάσχουν σε μια διευρυμένη ομάδα ώστε να διαμορφώσουν από κοινού το φετινό μουσικό πρόγραμμα. Οι μουσικές της «Γέφυρας» για αυτή τη σεζόν μάς ταξιδεύουν σε αμερικανικούς αυτοκινητόδρομους και μονοπάτια στα βουνά των Βαλκανίων, αλλά και σε μονόδρομους της ύπαρξης και παράτολμες μεταβάσεις στον χωροχρόνο. Γέφυρα Μουσικής πάνω από τη Συγγρού, 6–7/3/2025

Το Borderline Festival έρχεται για 14η χρονιά για να παρουσιάσει διαφορετικές εκφάνσεις του σύγχρονου ηλεκτρονικού ήχου. Ένας αφαιρετικός, ambient και deeplistening κόσμος συναντιέται με μια έντονη και σωματική εμπειρία ακρόασης μέσα από cross-genre DJ sets από καλλιτέχνες που βρίσκονται στην εμπροσθοφυλακή της διεθνούς πειραματικής χορευτικής μουσικής. Borderline Festival, 10–12.4.2025

Για τρίτη χρονιά, η Στέγη επιστρέφει στην Κόνιτσα, μαζί με τον βραβευμένο με Grammyμουσικό παραγωγό Christopher King, με το τριήμερο μουσικό φεστιβάλ «Γιατί ’ναι μαύρα τα βουνά»: Οι μουσικές κουλτούρες των νότιων Βαλκανίων, που συνδυάζει τους παραδοσιακούς ήχους των Βαλκανίων με πειραματικούς αυτοσχεδιασμούς και εθνογραφικό κινηματογράφο. Εξερευνώντας περαιτέρω το διεθνώς αναγνωρισμένο πρόγραμμά του, σε αυτό το τρίτο ετήσιο φεστιβάλ θα είναι προσκεκλημένοι, μεταξύ άλλων, μουσικοί από την ελληνική ποντιακή παράδοση, την κεντρική Βουλγαρία, τα ελληνικά νησιά, τα Καρπάθια όρη, τη Μικρά Ασία. Τις δύο πρώτες βραδιές θα πραγματοποιηθούν επίσης προβολές ισάριθμων ταινιών
«Γιατί ’ναι μαύρα τα βουνά: Οι μουσικές κουλτούρες των νότιων Βαλκανίων», 27–29/6/2025.

Εικαστικά

Στις ψηφιακές τέχνες, τα Plásmata επιστρέφουν στην Αθήνα τον Μάιο του 2025. Πρόκειται για ένα project που «παντρεύει» αρμονικά την ψηφιακότητα με την καλλιτεχνική και δημιουργική έκφραση. Έχουμε φτάσει πλέον στα Plásmata III, που αποτελεί ένα ζωντανό εργαστήριο, μια διατοπική μηχανή επιθυμίας, ονείρων και σωμάτων, ανθρώπινων και μη. 
Μάιος – Ιούνιος 2025

Plasmata III στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση
Plasmata III στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση © Πηνελόπη Γερασίμου

To Onassis AiR συνεχίχεται για ακόμη μια χρονιά και το 2025. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα καλλιτεχνικής έρευνας και φιλοξενίας, όπου καλλιτέχνες και καλλιτέχνιδες από όλον τον κόσμο σπεύδουν για να παρουσιάσουν το έργο τους μέσα από ζωντανές δράσεις, προβολές, περφόρμανς, ομιλίες, πολυμεσικές εγκαταστάσεις, ηχοτοπία κ.ά. Θα οργανωθούν μέσα στη χρονιά Open Day διήμερα, ώστε να υποδεχθεί η Στέγη ακόμη μεγαλύτερο κοινό. Το περιεχόμενο κάθε OpenDay διαμορφώνεται με βάση τις καλλιτεχνικές και ερευνητικές πρακτικές των Onassis AiR Fellows που συμμετέχουν κάθε φορά, δίνοντάς μας την ευκαιρία να πάρουμε μια γεύση από το έργο τους, αλλά και από το πολύπλευρο εύρος των πρότζεκτ που αναπτύσσονται κατά τη διάρκεια του προγράμματος. Onassis AiR Open Days,1 & 2.11.2024, 21 & 22.3.2025, 20 & 21.6.2025

Οι κοινότητες του Onassis AiR και του Onassis ONX συναντιούνται με το κοινό στα ONX OpenDaysγια να εξερευνήσουν το «μαύρο κουτί» της τέχνης και των προηγμένων τεχνολογιών. Μέσα από παρουσιάσεις έργων, ολοκληρωμένων ή σε στάδιο ανάπτυξης, ομιλίες καλλιτεχνών, περφόρμανς και masterclasses, μοιραζόμαστε τις αναζητήσεις αλλά και τις ανησυχίες της ελληνικής και ευρωπαϊκής σκηνής της μεταψηφιακής τέχνης. Οι OnassisAiR/ONX Fellows παρουσιάζουν την εξέλιξη του έργου τους και συζητούν το τι σημαίνει εικαστική ψηφιακή σκηνή σήμερα.σήμερα. Παρουσιάζονται επίσης έργα που αναπτύχθηκαν στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος φιλοξενίας EMAP (European MediaArtPlatform) με τη συγχρηματοδότηση του προγράμματος «Δημιουργική Ευρώπη» της Ευρωπαϊκής Ένωσης και έργα που αναπτύχθηκαν στο πλαίσιο του Onassis ONX ImmersiveProof-of-Concept (PoC), που υλοποιείται ως μέρος των δράσεων του Smart Attica European DigitalInnovationHub και τη συγχρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης. ONX OpenDays, 12-15.12.2024

Η Στέγη, έξω στην πόλη, κάνει μια νέα εικαστική παρέμβαση στη γειτονιά της και μας μεταφέρει ένα μήνυμα αισιοδοξίας.Το Ίδρυμα Ωνάση συνεχίζει να στηρίζει Έλληνες δημιουργούς και να μεταμορφώνει τον δημόσιο χώρο της πόλης. Η αρχιτέκτονας και ζωγράφος Ελένη Ψυλλάκη δημιουργεί στη γειτονιά της Στέγης, στην οδό Λαγουμιτζή 42, μια νέα τοιχογραφία με τίτλο «Μια Γυναικεία Φιγούρα με Κόκκινη και Μοβ Φορεσιά», που αναπαριστά τη σχηματοποιημένη φιγούρα μιας γυναίκας σε έναν αρχαίο κρητικό ελαιώνα. Η γυναίκα υψώνει τα χέρια στον αττικό ουρανό, σε μια προσπάθεια να αγκαλιάσει τα σύννεφα και να παίξει με τις σκιές τους. Παραπέμποντας στις θεές με τα υψωμένα χέρια σε στάση ικεσίας που εκτίθενται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου, η αστική θεά της Ψυλλάκη στέκει αγέρωχη και επιβλητική, σαν φύλακας της γειτονιάς, διώχνοντας την αρνητική ενέργεια και εξάπτοντας τη φαντασία μας.

Άλλες εκδηλώσεις

Μια σειρά πολλών ακόμη εκδηλώσεων θα τρέξουν και τη χρονιά 2024- 2025. Θα συνεχιστούν οι συζητήσεις στη Στέγη, όπου μεγάλες προσωπικότητες των γραμμάτων και των τεχνών θα μιλήσουν για το έργο τους και όχι μόνο, ως οι φωνές του σήμερα. Παράλληλα στο πλαίσιο του Onassis cinema, προβάλλονται ταινίες και στηρίζεται η κινηματογραφική παραγωγή. Η Στέγη φέτος συμμετέχει στο 30ό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας και θα προβληθεί στις αίθουσές της η νέα ταινία του Φράνσις Φορντ Κόπολα Megalopolis (10/10/2024), ενώ σε συνεργασία με το Ίδρυμα Ωνάση ετοιμάζονται αφιερώματα σε καταξιωμένους σκηνοθέτες και ηθιοποιούς. 

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Καλοκαίρι: Αναγνώσεις, αναρρώσεις, απώλειες
Καλοκαίρι: Αναγνώσεις, αναρρώσεις, απώλειες - Παρά τρίχα τη γλιτώσαμε

Το καλοκαίρι είναι η εποχή που μετράς παγωτά και μπάνια. Έρχονται όμως και κάποιες φορές που είσαι αναγκασμένος να μετρήσεις απώλειες ή… παρά λίγο απώλειες. Το μόνο που σώθηκε αυτήν τη χρονιά ήταν οι αναγνώσεις. Ευτυχώς, λέμε