- CITY GUIDE
- PODCAST
-
18°
Σινεμά υπαινικτικό που υπονοεί και παρατηρεί χωρίς να πέφτει στην παγίδα της υπαγόρευσης. Δεν γνώριζα τον Ρουμάνο Αλεξάντρου Σόλομον, μέχρι που ξεκίνησε το 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ. Αυτή άλλωστε είναι χρόνια τώρα η σημασία του θεσμού αλλά και μια προσωπική νίκη του Δημήτρη Εϊπίδη! Πως δηλαδή μας γνωρίζει με δημιουργούς που σπαρταρούν και δημιουργούν σε έναν υπερκορεσμένο μεν κόσμο αφήγησης και θεάματος, όπου πάντα όμως υπάρχει η ανάγκη του πυλωρού, εκείνου που μας συστήνει αυτόν που πρέπει, στη σωστή στιγμή. Δεν είναι ο ρόλος του καλλιτεχνικού διευθυντή να ανοίγει παράθυρα ενόρασης και θύρες θέασης και γνωριμίας με τις φωνές του σήμερα;
Πίσω στον Σόλομον. Λεπτό χιούμορ, κοφτερή και διερευνητική αφήγηση, πολύπλοκες αποχρώσεις, ιστορίες από μια χώρα που βιώνει έναν «ιδιότυπο» καπιταλισμό, μετά από την κομμουνιστική Τσαουσέσκου καταστροφική περίοδο. Σε αυτή τη μεταιχμιακή εποχή ο Σόλομον φιλμογραφεί κινούμενος μεταξύ καταγραφής διαφθοράς και άγριου ατομικισμού, μπορεί όμως και να διηγείται ιστορίες που αφορούν είτε το δημόσιο χώρο του Βουκουρεστίου, όπως στους «Σοφέρ της Αποκάλυψης», όπου το μποτιλιάρισμα και τα θανατηφόρα ατυχήματα μαρτυρούν πολλά για το νέο ρουμανικό ψυχισμό, είτε επιστρέφοντας στις μέρες του Ψυχρού Πολέμου: στα «Ψυχρά Κύματα» καταγράφει τον αγώνα εκφωνητών και διαφωνούντων του Radio Free Europe, ενός ραδιοφώνου που εξέπεμψε προς τους ακροατές-λαό διαφωτίζοντας και γκρεμίζοντας την προπαγάνδα του κόκκινου καθεστώτος.
Όμως στην ταινία «Κλάρα Μπ.» είναι που ο Σόλομον ξεδιπλώνει όλη την ικανότητά του να δραματοποιεί τη μεγάλη εικόνα, αυτήν δηλαδή της Ιστορίας που ίπταται πάνω από τους ανθρώπους καθορίζοντας τη μοίρα και την τύχη τους. Σκαρφιζόμενος την ανύπαρκτη Κλάρα Μπ. και διηγούμενος τη ζωή της μέσα από εντέχνως παραποιημένα πορτρέτα άσχετων γυναικών, μέσω των οποίων της προσέδωσε ταυτότητα ζωής, επαγγέλματος, εραστών και γεγονότων, από τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο έως τα μισά του 20ού αιώνα, ο Ρουμάνος χτύπησε διάνα. Έπρεπε να διαβάσω στο «Πρώτο Πλάνο», το εφημεριδάκι του φεστιβάλ, τη συνέντευξή του για να καταλάβω πως όλο το φιλμ ήταν μια φάρσα. Πως το Στρασβούργο με τη γαλλογερμανική ταυτότητα, τα αρχεία της Στάζι και ένας ολόκληρος αιώνας από ταραγμένες ιστορίες άτυχων ανθρώπων στις δίνες ιδεολογικών -ισμων και πολέμων, τον βοήθησαν να μηχανευτεί και να στήσει μια παραπλανητική φάρσα, απόλυτα όμως πιστευτή εκ μέρους των αθώων και αδαών. Εμού συμπεριλαμβανομένου.
Να γιατί συζητιέται ο Αλεξάντρου Σόλομον στη Θεσσαλονίκη και οι ταινίες του είναι sold out. Θα κλείσω με μια ευχάριστη διαπίστωση. Ό,τι ήταν κάποτε για τη Θεσσαλονίκη οι ιρανικές ταινίες, αφού λόγω της εμμονής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης γίναμε εξπέρ σε θέματα Κιαροστάμι και Τεχεράνης, είναι πλέον οι Ρουμάνοι κινηματογραφιστές. Μαθαίνουμε ειδικότερες πτυχές περί του τι συνέβη αλλά και του τι συμβαίνει, καθώς η χώρα αλλάζει άρδην. Το ρουμανικό σινεμά στις τελευταίες διοργανώσεις είναι το φετίχ των σινεφίλ της πόλης, που για άλλη μια χρονιά δίνει παρών και γλεντοκοπά στις αίθουσες.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Συμπληρώθηκαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία της σειράς
O Takashi Yamazaki επιστρέφει στον κόσμο του Godzilla!
Η λογική του «Όλα για την τέχνη»
Την ευκαιρία να συναντήσει τον Ματ Ντίλον έχει το κοινό του 65ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Αυτά που μας κρατάνε ακόμα σε αυτές τις ταινίες
O 62χρονος ηθοποιός βρίσκεται ήδη σε συζητήσεις με την Paramount Pictures
Η ταινία θα διαδραματίζεται στον σκοτεινό κόσμο της μαφίας
Kάνουν την ατμόσφαιρα αποπνικτική, πρόσθεσε ο Τοντ Φίλιπς
Δέκα περιπτώσεις όπου τα λόγια περιττεύουν
Τι είπε ο Νέβιλ Λονγκμπότομ για το πόσο δύσκολη ήταν η ενηλικίωση για τους ηθοποιούς των ταινιών
Την είδηση έκανε γνωστή η Άννα Φόνσου
Μια στρατευμένα αντι-αισθητική ταινία από τον Ομάρ Ελ Ζοχάιρι, που το νοσηρό του χιούμορ δεν χαϊδεύει καμιά συλλογική προκατάληψη
Με αφορμή τις αμερικανικές εκλογές της επόμενης εβδομάδας, βλέπουμε το «The Apprentice» και ακόμη επτά ταινίες που θα μας πάνε μέχρι τα αποτελέσματα
Ο Ρέιφ Φάινς, η Ζιλιέτ Μπινός, η Μαρία Κάλλας και τα τέρατα
Όσα αποκάλυψε για τον ρόλο τής Πηνελόπης στην ταινία «Η Επιστροφή»
Πάνω από 250 ταινίες θα προβληθούν ως τις 10 Νοεμβρίου στο μεγάλο φεστιβάλ κινηματογράφου
Ποιες αλλαγές φέρνει ο νέος επικεφαλής της HBO
Ο σκηνοθέτης τάσσεται κατά των remake
H ταινία «Maria» του Πάμπλο Λαραΐν θα κυκλοφορήσει στην Ελλάδα στις 5 Δεκεμβρίου
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.