Κινηματογραφος

Ο Βέρνερ Χέρτζογκ δίνει συμβουλές προς νέους σκηνοθέτες

«Δεν έκανα ποτέ σινεμά για τα χρήματα»

Γιώργος Δήμος
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Ο Βέρνερ Χέρτζογκ δίνει συμβουλές προς νέους σκηνοθέτες

Η ωμή αλήθεια του Βέρνερ Χέρτζογκ για τον κινηματογράφο

«Στους ‘αλήτες’ λέω: ‘Είστε αρτιμελείς. Κερδίστε τα χρήματα [που χρειάζεστε] για να κάνετε τις ταινίες σας. Αλλά μην τα κερδίζετε κάνοντας δουλειές γραφείου. Δουλέψτε πορτιέρηδες σε sex club. Δουλέψτε φύλακες σε ψυχιατρική κλινική. Πηγαίνετε σε μια φάρμα και μάθετε πως να αρμέγετε μια αγελάδα. Κερδίστε τα χρήματά σας με αυτόν τον τρόπο, στον πραγματικό κόσμο».

Βέρνερ Χέρτζογκ: Ο ανυπότακτος δάσκαλος του σινεμά

Ο ασυμβίβαστος Γερμανός σκηνοθέτης, Βέρνερ Χέρτζογκ, που μας έχει χαρίσει αριστουργήματα του «art house» σινεμά, όπως το «Αγκίρε, η Mάστιγα του Θεού» (1972), το «Νοσφεράτου: Ο Δράκουλας της Νύχτας» (1979) και το «Φιτζκαράλντο, ο Τυχοδιώκτης του Αμαζονίου» (1982), με πρωταγωνιστή τον στενό συνεργάτη αλλά και άσπονδο εχθρό του, Κλάους Κίνσκι, διδάσκει, στα 82 του χρόνια, ένα 11ήμερο σεμινάριο το οποίο αποκαλεί «film school for rogues» (σχολή κινηματογράφου για αλήτες). Με περισσότερες από 70 ταινίες μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ στο ενεργητικό του, ο θρυλικός σκηνοθέτης είναι η ζωντανή απόδειξη ότι, αν το πιστέψεις πραγματικά, ακόμα και η πιο φιλόδοξη ταινία μπορεί να γίνει πραγματικότητα.

Όπως εξήγησε σε συνέντευξή του στον Άντερσον Κούπερ, για το κανάλι CBS, στο νέο του masterclass ο Χέρτζογκ παροτρύνει τους νέους κινηματογραφιστές να «βγουν στον κόσμο» και να μην διστάσουν ακόμα και να «πλαστογραφήσουν μια άδεια γυρισμάτων» ή να «παραβιάσουν μια κλειδαριά», προκειμένου να ολοκληρώσουν την ταινία τους. Δίνοντας παραδείγματα από την δική του, αξιοζήλευτη καριέρα, ο σκηνοθέτης υποστήριξε πως αξίζει να «δώσεις τα πάντα για μια ταινία», καθώς το «λάφυρο» είναι σε κάθε περίπτωση ένα ολοκληρωμένο πρότζεκτ και όχι η τραπεζική επιταγή που θα λάβεις, αν όλα πάνε καλά με τη διανομή της ταινίας.

Παρότι οι ταινίες του Χέρτζογκ συγκαταλέγονται συχνά ανάμεσα στις καλύτερες όλων των εποχών, ενώ μερικές, όπως το ντοκιμαντέρ «Grizzly Man» (2005), για τη ζωή και τον τραγικό θάνατο του περιβαλλοντολόγου Τίμοθι Τρέντγουελ, είχαν και μεγάλη εμπορική επιτυχία, είναι φανερό ότι ο σκηνοθέτης δεν θεωρεί τα χρήματα την υψηλότερη αξία σε αυτό που έχει επιλέξει να κάνει. «Δεν έχω σχεδιάσει την καριέρα μου γύρω από το να μεταφέρω ένα βιβλίο από τη λίστα με τα μπεστ σέλερ στη μεγάλη οθόνη», εξήγησε. «Δεν υπάρχει κάτι σαν τον ‘Άρχοντα των Δαχτυλιδιών’ εκεί έξω που θα μπορούσα να μεταφέρω σε ταινία ή σειρά. Δεν λειτουργούσα ποτέ έτσι. Πάντα υπήρχε αυτή η μεγάλη ορμή με την οποία ερχόμουν αντιμέτωπος».

Ολοκληρώνοντας κατά μέσο όρο μία ταινία τη χρονιά —ενώ έχουν υπάρξει χρονιές που έχει γυρίσει και δύο— ο Χέρτζογκ συνεχίζει ακούραστος να εκπληρώνει το εφηβικό του όνειρο, που άρχισε να γίνεται πραγματικότητα με το που έπεσε στα χέρια του μια κάμερα, όταν ήταν ακόμα φοιτητής στον Μόναχο. Όπως λέει, «Πρέπει να πας έξω από τη νόρμα. Χρειάζεσαι μια ποσότητα ‘εγκληματικής’ ενέργειας για να γυρίσεις μια ταινία».