Κινηματογραφος

Τι θα δούμε στο 37ο Πανόραμα ευρωπαϊκού κινηματογράφου

Το φεστιβάλ της Αθήνας, που επιμελείται εδώ και 37 χρόνια ο κριτικός κινηματογράφου Νίνος Φένεκ Μικελίδης, συνεχίζει να αποτελεί πόλο έλξης για όλους τους κινηματογραφόφιλους

324257-668306.jpg
Κωνσταντίνος Καϊμάκης
ΤΕΥΧΟΣ 937
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Τι θα δούμε στο 37ο Πανόραμα ευρωπαϊκού κινηματογράφου

37ο Πανόραμα ευρωπαϊκού κινηματογράφου: Οι ταινίες και τα αφιερώματα στους κινηματογράφους Τριανόν, Newman, Studio New Star Art Cinema και στην Ελληνοαμερικανική Ένωση

Το φετινό Πανόραμα ευρωπαϊκού κινηματογράφου ξεκινά την Πέμπτη 21 Νοεμβρίου. Στην πραγματικότητα όμως έχει ξεκινήσει πολύ νωρίτερα τις εκδηλώσεις του, καθώς ο καλλιτεχνικός διευθυντής του, Νίνος Φένεκ Μικελίδης, φρόντισε να μας ανοίξει την όρεξη με κάποιες αξιόλογες προφεστιβαλικές εκδηλώσεις, όπως το αφιέρωμα στο «Halloween» και τις ταινίες του Τζον Φορντ ή την εικαστική έκθεση με αφορμή τις «Σκιές» του Τζον Κασαβέτις. Από το διαγωνιστικό πρόγραμμα του 37ου Πανοράματος δεν λείπει ο πλουραλισμός, ούτε και το ισχυρό πολιτικό στίγμα. Οι 11 διαγωνιζόμενες ταινίες, που θα προβληθούν στους κινηματογράφους Τριανόν, Newman, Studio και στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, προέρχονται από την Ιταλία, την Ολλανδία, το Βέλγιο, τη Σερβία, τη Νορβηγία και την Κύπρο.

Από τα ονόματα, αυτό που ξεχωρίζει εδώ είναι εκείνο του Βίκτορ Ερίκε. Ο Ισπανός δημιουργός του αξεπέραστου φιλμ των 70s «Το πνεύμα του μελισσιού», επιστρέφει πίσω από την κάμερα, ύστερα από τριάντα χρόνια απουσίας, για να παρουσιάσει ένα έργο με έντονο αυτοβιογραφικό χαρακτήρα, καθώς το μυστηριώδες «Κλείσε τα μάτια σου» αφηγείται την περιπέτεια ενός ηθοποιού ο οποίος εξαφανίζεται κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων μιας ταινίας, χωρίς να αφήσει κανένα σημάδι ζωής. Οι υπόλοιπες ταινίες του διαγωνιστικού είναι ο «Θολός βυθός» της Έλενας Αλεξανδράκη, που αφηγείται την πραγματική ιστορία του συγγραφέα Γιάννη Ατζακά, ο οποίος πέρασε μέρος της ζωής του στις Παιδοπόλεις της Φρειδερίκης, το νέο φιλμ του Αλέξανδρου Αβρανά «Quiet life» που αποτελεί την ταινία έναρξης του φεστιβάλ (Πέμπτη 21/11 στο Τριανόν) και περιγράφει τον αγώνα που δίνει μια οικογένεια Ρώσων προσφύγων για να βρει άσυλο στη Σουηδία, το ιδιότυπο δράμα φαντασίας «Εγώ σου το είχα πει» της Ιταλίδας Τζινίβρα Έλκαν, με δυνατό γυναικείο καστ (Βαλέρια Γκολίνο, Γκρέτα Σκάκι, Άλμπα Ρορβάχερ). Επίσης, το ιταλικό κοινωνικοπολιτικό «Palazzina Laf» του Μικέλε Ριοντίνο, το αντιπολεμικό «Bauk» του Σέρβου Γκόραν Ραντοβάνοβιτς, που αναφέρεται στους βομβαρδισμούς του Βελιγραδίου από στρατεύματα του ΝΑΤΟ το 1999, το ολλανδοβελγικό δράμα «Αδερφός του καλοκαιριού» του Γιόρεν Μόλτερ, το καφκικό θρίλερ «Κύριος Κ» της Νορβηγίδας Ταλούλα Χάζεκαμπ Σβαμπ, το ασπρόμαυρο «Αστέρι της Αφρικής» του Κύπριου Άδωνη Φλωρίδη, που ακολουθεί τρεις γενιές Κυπρίων γυναικών στο πέρασμα των χρόνων, η νέα ταινία του Κύρου Παπαβασιλείου («Κάμπια νύμφη πεταλούδα») με τίτλο «Κάλτσα» και το μεταναστευτικό δράμα φαντασίας του Μιχάλη Χαπέσιη «Οι αδιεκπεραίωτοι». Η γαλλική ταινία «Sarah Bernhardt, La Divine» (Τετάρτη 27/11 στο Τριανόν, όπου θα βραβευθεί ο διανομέας της ταινίας, Ζήνος Παναγιωτίδης, για την προσφορά του στον ελληνικό κινηματογράφο) είναι η ταινία λήξης του φετινού Πανοράματος.

Στις πρεμιέρες του φεστιβάλ ξεχωρίζουμε ακόμη το ρουμάνικο «Τρία χιλιόμετρα μέχρι το τέλος του κόσμου» (Εμανουέλ Πάρβου) και το φημισμένο «Toxic» της Λιθουανής Σάουλε Μπλιουβάιτε. Τέλος, στα πλούσια αφιερώματα του Πανοράματος ξεχωρίζουν οι προβολές 11 ταινιών του Κασαβέτη (μη χάσετε τους «Συζύγους» και το «Μια γυναίκα εξομολογείται»), η ενότητα για τα 100 χρόνια από τον θάνατο του Κάφκα (ειδικής αξίας η «Δίκη» του Γουέλς), το αφιέρωμα για τα 50 χρόνια από την τουρκική εισβολή στην Κύπρο, το ειδικό τμήμα με τις 4 ταινίες του Ρότζερ Κόρμαν, όπου φυσικά θα ξαναδούμε για πολλοστή φορά τη «Μάσκα του κόκκινου θανάτου» και φυσικά το αφιέρωμα στην Μπέτυ Λιβανού.

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Γιώργος Τσεμπερόπουλος: Συνέντευξη στην Athens Voice
Γιώργος Τσεμπερόπουλος: Ο σκηνοθέτης του «Υπάρχω» σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης

Ο Στέλιος Καζαντζίδης, ο Χρήστος Μάστορας, το χαστούκι που του έδωσε, οι ταινίες, οι μύθοι του και πόσο σοκαριστικό είναι όταν απομυθοποιούνται 

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.