Κινηματογραφος

Το γόνατο της Αχέντ: Ισραηλινός σκηνοθέτης στα όρια

Ο ήρωας τα «χώνει» στους συμβιβασμένους καλλιτέχνες του Ισραήλ που συμμορφώνονται με τις επιταγές της κυβέρνησής τους

324257-668306.jpg
Κωνσταντίνος Καϊμάκης
ΤΕΥΧΟΣ 936
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Το γόνατο της Αχέντ

Κριτική για την ταινία Το γόνατο της Αχέντ (Ahed's Knee). Σκηνοθεσία: Ναντάβ Λαπίντ. Πρωταγωνιστούν: Αβσαλόμ Πολάκ, Νουρ Φιμπάκ, Οντίτ Αζουλάι

Σκηνοθέτης ταξιδεύει σε μακρινό χωριό για να παρουσιάσει την ταινία του και έρχεται αντιμέτωπος με τη λογοκρισία που επιβάλλει το ισραηλινό Υπουργείο Πολιτισμού, απαιτώντας από τους καλλιτέχνες να καταπιάνονται στα έργα τους με συγκεκριμένη (κυρίως εθνικιστική) θεματολογία.

ΤΟ ΓΟΝΑΤΟ ΤΗΣ ΑΧΕΝΤ - AHED'S KNEE (Greek trailer)

Ο Ισραηλινός σκηνοθέτης των «Συνωνύμων», που είχαν κερδίσει τη Χρυσή Άρκτο στο Φεστιβάλ Βερολίνου το 2019, βασίζεται σε αυτοβιογραφικά στοιχεία (όπως και ο ήρωάς του, συνυπέγραφε τα σενάρια των φιλμ του με τη μητέρα του, που έφυγε πρόσφατα από τη ζωή) και ασκεί δριμύ κατηγορώ στην πολιτική της χώρας του. Επίκαιρο, αν μη τι άλλο, το φιλμ (ο τίτλος παραπέμπει στην Αχέντ Ταμίμι, μια νεαρή Παλαιστίνια ακτιβίστρια που συνελήφθη και φυλακίστηκε το 2018, στα 16 της χρόνια, σε μια διαδήλωση για τα κατεχόμενα), ακολουθεί μια «ντοκιμαντερίστικη», νευρώδη γραφή για να αποτυπώσει τον θυμό του ήρωα, αλλά και την αδιέξοδη προσπάθεια ενός ολόκληρου κόσμου να αντισταθεί στη λαίλαπα της λογοκρισίας και του ολοκληρωτισμού. Βραβείο Επιτροπής στο φεστιβάλ Καννών 2021 για το φιλμ, με κάποιες σκηνές ατόφιου λυρισμού, αλλά και στιγμιότυπα που σοκάρουν, με τον Λαπίντ να μη διστάζει να ανεβάζει την ένταση στο μάξιμουμ, αναδεικνύοντας το μέγεθος της βασανιστικής υπαρξιακής κρίσης του ήρωα. Πάντως, ουκ ολίγες φορές ο σκηνοθέτης το παρακάνει κάπως με την επιτηδευμένη συμπεριφορά του ήρωά του, ο οποίος τα «χώνει» χωρίς έλεος στους συμβιβασμένους καλλιτέχνες του Ισραήλ που συμμορφώνονται με τις επιταγές της κυβέρνησής τους. 

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

H Επιστροφή
Η επιστροφή: Ο Ρέιφ Φάινς είναι ο «άλλος» Οδυσσέας

Αν και πιστό ως προς τα ομηρικά γεγονότα και τους χαρακτήρες, ο Ιταλός σκηνοθέτης επιλέγει να απαρνηθεί την επική χροιά προκειμένου να αναδυθεί ένας αντίθετος –μελαγχολικός και σαφέστατα αντιηρωικός– τόνος

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.