Κινηματογραφος

65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Με λάμψη από Μαρία Κάλλας και Χόλιγουντ

Πάνω από 250 ταινίες θα προβληθούν ως τις 10 Νοεμβρίου στο μεγάλο φεστιβάλ κινηματογράφου

Κωνσταντίνος Καϊμάκης
6’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
UPD

65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζεις για το μεγάλο εγχώριο ραντεβού των απανταχού σινεφίλ

Πάνω από 250 ταινίες θα προβληθούν ως τις 10 Νοεμβρίου στις φυσικές έδρες του 65ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Τα ανανεωμένα χάρη στα νέα και αναπαυτικά καθίσματα τους Ολύμπιον και Παύλος Ζάννας, οι 4 αίθουσες στο Λιμάνι (Τζον Κασσαβέτης, Φρίντα Λιάππα, Τώνια Μαρκετάκη, Σταύρος Τορνές) και το Μακεδονικόν ετοιμάζονται να φιλοξενήσουν για άλλη μια χρονιά τους σινεφίλ που θα ταξιδέψουν στην συμπρωτεύουσα. Ο στόχος των διοργανωτών είναι προφανώς η ομαλή λειτουργία της διοργάνωσης, η αλληλεπίδραση κοινού και δημιουργών – τις περισσότερες προβολές ταινιών θα προλογίσουν συντελεστές τους- και η ανάδειξη νέων κινηματογραφικών φωνών. Φυσικά όλα τα παραπάνω μαζί με την επιθυμία τους, η αθρόα προσέλευση θεατών να φτάσει ξανά στα επίπεδα των 65.000- 68.000 εισιτηρίων, αριθμούς δηλαδή που σφράγισαν τις πετυχημένες διοργανώσεις της μετά πανδημίας νέας εποχής.

65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Χολιγουντιανή λάμψη στη μεγάλη κινηματογραφική γιορτή

Η μεγάλη κινηματογραφική γιορτή που φέτος δίνει έμφαση στον αλληλοσεβασμό, τον εποικοδομητικό διάλογο και την συμπερίληψη ξεκινά με την πρεμιέρα της πολυδιαφημισμένης «Maria», τη βιογραφία του Πάμπλο Λαραίν για την Μαρία Κάλλας με την Αντζελίνα Τζολί στον ρόλο της μυθικής σοπράνο, ενώ τα φώτα της διοργάνωσης θα σβήσουν την Κυριακή 10 Νοεμβρίου ύστερα από την προβολή του «The end» του Τζόσουα Οπενχάιμερ, ένα εκκεντρικό μιούζικαλ για το τέλος του κόσμου με πρωταγωνιστές την Τίλντα Σουίντον και τον Μάικλ Σάνον.

Στα επίσημα προγράμματα της φετινής διοργάνωσης θα προβληθούν 22 μεγάλου και 24 μικρού μήκους εγχώριες παραγωγές, που στο σύνολο τους αποτελούν το νέο αίμα του ελληνικού κινηματογράφου. Στο διεθνές διαγωνιστικό τμήμα, όπου συνολικά 12 ταινίες διεκδικούν τον Χρυσό Αλέξανδρο, υπάρχουν 4 έργα με ελληνική ταυτότητα. Οι δημιουργίες των Δημήτρη Νάκου, Γιάννη Βεσλεμέ, Γιώργου Ζώη και Αριάν Λαμπέντ- όλα τα φιλμ είναι βραβευμένα ή διακριθέντα σε διάφορα διεθνή φεστιβάλ- παρουσιάζουν έναν πλουραλισμό θεμάτων επίκαιρου χαρακτήρα και ανατρεπτικής ματιάς πάνω στη σύγχρονη πραγματικότητα. Το «Κρέας», σκηνοθετικό ντεμπούτο του Νάκου με εγκωμιαστικά σχόλια από το πρόσφατο φεστιβάλ του Τορόντο, καταγράφει μια ιστορία βίας σε χωριό της ελληνικής επαρχίας με αφορμή ένα φόνο που σχετίζεται με την αντιπαλότητα κάποιων κατοίκων. Στο «Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο» ο Βεσλεμές στη δεύτερη μόλις ταινία του μετά από τη «Νορβηγία», εξακολουθεί να συχνάζει στα λημέρια μιας παραδοξότητας (τρία αδέλφια φτιάχνουν μια χρονομηχανή για να επαναφέρουν στη ζωή τη νεκρή μητέρα τους) όπου η φαντασία, το χιούμορ και το δράμα αλληλοσυμπληρώνονται με αστείρευτο κέφι. Η «Arcadia» του Ζώη αφηγείται την μια ιδιότυπη ιστορία μιας ετερόκλητης παρέας που δημιουργείται με αφορμή ένα θανατηφόρο τροχαίο σε τουριστικό θέρετρο, ενώ το «September says» που είναι το ντεμπούτο της ελληνογαλλίδας Λαμπεντ το οποίο έκανε πρεμιέρα στο Ένα Κάποιο Βλέμμα των Κανών, αποτελεί μεταφορά του γοτθικού μυθιστορήματος «Sisters» της Ντέιζι Τζόνσον.

Από τα υπόλοιπα ελληνικά φιλμ που θα δώσουν το παρόν στη φετινή διοργάνωση ξεχωρίζουμε την νέα ταινία της Αθηνάς Τσαγγάρη «Harvest» που συμμετείχε στο πρόσφατο φεστιβάλ της Βενετίας, την επιστροφή του Στράτου Τζίτζη («Σώσε με») με την εγκεφαλική κωμωδία «Έχω κάτι να πω», το δράμα εποχής «Θολός βυθός» της Ελένης Αλεξανδράκη που εκτυλίσσεται το 1949 στις Παιδουπόλεις της Φρειδερίκης, το «Quiet life» του Αλέξανδρου Αβρανά που συμμετείχε στους «Ορίζοντες» του φετινού φεστιβάλ Βενετίας, το νέο φιλμ του Χρήστου Μασσαλά «Killerwood» που μοιάζει να κινείται στα ίδια ιδιότυπα πεδία καλλιτεχνικής έκφρασης με το προηγούμενο φιλμ του «Broadway», την τελευταία ταινία του Στέργιου Πάσχου («Ο τελευταίος ταξιτζής») με τίτλο «Λούλα Le Blanc», τη δημιουργία της Πέννυς Παναγιωτοπούλου «Wishbone» κ.α. Επίσης έχουμε περιέργεια για τα φιλμ του Χρήστου Πυθαρά «Το κυνήγι», το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Ορφέα Περετζή «Ριβιέρα» με διάκριση στο φεστιβάλ του Σάο Πάολο, το «Κιούκα πριν το τέλος του καλοκαιριού» του Κωστή Χαραμουντάνη (άλλο ένα ελπιδοφόρο σκηνοθετικό ντεμπούτο) που συμμετείχε στο τμήμα ACID του Φεστιβάλ των Καννών κ.α. Ξεχωριστής σημασίας είναι ακόμη το «Journey of Piraeus» του Φίλιππου Τσίτου («Ακαδημία Πλάτωνος») που συμμετέχει στο διαγωνιστικό τμήμα Immersive- All around Cinema το οποίο περιλαμβάνει οκτώ ταινίες, ενώ δεν θα λείψουν οι ειδικές προβολές. Το ντεμπούτο της Τώνιας Μαρκετάκη «Ιωάννης ο βίαιος» παίζεται στο πλαίσιο του κεντρικού αφιερώματος «Εμείς το τέρας», το αρχετυπικό νουάρ του Βαγγέλη Σερντάρη «Έγκλημα στην Αθήνα» που γυρίστηκε στη διάρκεια της δικτατορίας έχει ιστορικό ενδιαφέρον ενώ η «Δεσποινίς διευθυντής» του Ντίνου Δημόπουλου προβάλλεται στη μνήμη του Μίμη Πλέσσα.

Σημειώστε από τώρα την μέρα: η Πέμπτη 7 Νοεμβρίου είναι αφιερωμένη στο τιμώμενο πρόσωπο του φεστιβάλ, τον σκηνοθέτη Πάνο Κούτρα που θα τιμηθεί με Χρυσό Αλέξανδρο. Οι ταινίες του Κούτρα (από την καλτ κωμωδία «Η επίθεση του γιγαντιαίου μουσακά» μέχρι την «Στρέλλα» και τo «Xenia») θα προβάλλονται στη διάρκεια όλου του φεστιβάλ, όμως εκείνη τη μέρα θα πραγματοποιηθούν ομιλίες, podcast και ειδικά events για το κινηματογραφικό σύμπαν του ενώ στις 18.30 στην αίθουσα Τώνια Μαρκετάκη θα προβληθούν για πρώτη φορά στην Ελλάδα οι μικρού μήκους ταινίες του Κούτρα. Επίσης στους εκλεκτούς καλεσμένους του φεστιβάλ συναντάμε και τα ονόματα του συνθέτη Ζμπίγκνιεφ Πράισνερ, της συγγραφέα Βικτόρια Χίσλοπ που θα είναι η Ambassador της Αγοράς, της casting director Έλεν Λούις, της μοντέζ μουσικής Σουζάνα Πέριτς, της τηλεοπτικής παραγωγού Άνα Γουίνγκερ κ.α.  

Από το διεθνές πρόγραμμα εκτός των δύο ταινιών στις τελετές έναρξης και λήξης, τα πολλά φλας των φωτογράφων θα κλέψουν οι Ρέιφ Φάινς και Ζιλιέτ Μπινός που θα έρθουν στη Θεσσαλονίκη για να τιμηθούν με τον ειδικό Χρυσό Αλέξανδρο. Το διάσημο ζευγάρι θα βρεθεί στο φεστιβάλ για την προώθηση της νέας τους ταινίας «Η επιστροφή» του Ουμπέρτο Παζολίνι, μια διαφορετική ανάγνωση της Ιλιάδας με τους δύο σταρ να υποδύονται τον Οδυσσέα και την Πηνελόπη, ενώ η τιμητική τους διάκριση θα λάβει χώρα στο Ολύμπιον την Παρασκευή 1 Νοεμβρίου, λίγο πριν από την προβολή του «Άγγλου ασθενή». Θυμίζουμε ότι η οσκαρική ταινία του μακαρίτη Άντονι Μινγκέλα από το μακρινό 1996 ήταν εκείνη που απογείωσε την καριέρα τους, χαρίζοντας το όσκαρ β ρόλου στην γαλλίδα, ενώ ο Φάινς είχε τη δεύτερη υποψηφιότητα του μετά την «Λίστα του Σίντλερ».

Στα αφιερώματα που αναλαμβάνουν να μας συστήσουν δημιουργούς -πρωτοπόρους στο αντικείμενο τους, οι 18 μικρού μήκους ταινίες του δανού Γιέσπερ- Γιουστ παρουσιάζουν την πολυσχιδή προσωπικότητα ενός πολυπράγμονα καλλιτέχνη ενώ το ντοκιμαντέρ «Ένα όνειρο πιο μεγάλο από τη νύχτα» αναδεικνύει το μεγαλείο του σουρεαλιστικού σύμπαντος της γαλλίδας Νίκι ντε Σεν Φαλ. Επίσης στο φετινό φεστιβάλ θα δούμε τις τελευταίες δημιουργίες του Φρανσουά Οζόν («Όταν έρθει το φθινόπωρο»), της Βαλέρια Γκολίνο («Η τέχνη της χαράς»), του Μισέλ Χαζαναβίσιους («Το πιο πολύτιμο φορτίο»), της Ζιλί Ντελπί («Από δω οι βάρβαροι»), του Μπρουνό Ντιμόν («Η αυτοκρατορία»), του Στίβεν Σόντερμπεργκ («Presence») και του Αλέν Γκοροντί («Η ευσπλαχνία»).

Τέλος, από τις ταινίες που αναμένεται να προκαλέσουν ζωηρές συζητήσεις μεταξύ των θεατών, ξεχωρίζουμε το θρίλερ «Heretic» των Σκοτ Μπεκ- Μπράιαν Γουντς λόγω της ανατριχιαστικής ερμηνείας του Χιου Γκραντ, το «Γέννημα θρέμμα» του Μάικλ Πρίμο λόγω επικαιρότητας (οι αμερικανικές εκλογές της επόμενης βδομάδας) που αποδεικνύει έμπρακτα τον τρόπο που Ντόναλντ Τραμπ απευθύνεται στο θυμικό των ψηφοφόρων στις ΗΠΑ, τη σαγηνευτική «Ημιτελή ταινία» του Λου Γε που θα θυμίσει τις πρώτες μέρες της πανδημίας όταν τα μέλη ενός κινηματογραφικού συνεργείου υπερβάλουν εαυτούς στην σοκαρισμένη πόλη Γιουχάν, πρώτο θύμα του κορονοϊού, προκειμένου να ολοκληρώσουν την ταινία τους και φυσικά το τρομακτικό «Κούκου» του νεοφερμένου Τίλμαν Ζίνγκερ.