Κινηματογραφος

Η ληστεία του Βερολίνου: Ένα αλλιώτικο heist movie

Ο Τόμας Άρσλαν μελετά διεξοδικά τα θέματα της φιλίας, της εμπιστοσύνης και την μοναξιάς, αναδεικνύοντας το στοιχείο της προδοσίας σε κινητήριο μοχλό της ιστορίας

Κωνσταντίνος Καϊμάκης
ΤΕΥΧΟΣ 928
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Η ληστεία του Βερολίνου του Τόμας Άρσλαν: Κριτική για την ταινία με τους Μισέλ Ματίσεβιτς, Μαρίε Λόιενμπεργκερ, Αλεξάντερ Φέλινγκ

Έχουν περάσει δώδεκα χρόνια από τότε που ο επαγγελματίας εγκληματίας Τρόιαν αναγκάστηκε να εγκαταλείψει το αγαπημένο του Βερολίνο, αναζητώντας αλλού νέες δουλειές. Η ώρα της επιστροφής στην πόλη του έφτασε, όμως η πιάτσα έχει νέους κανόνες. Μια πρώην συνεργάτιδα θα του προσφέρει μια εύκολη δουλειά (ληστεία σε μουσείο) για να ξαναμπεί στα κόλπα, αλλά φυσικά κάτι στραβώνει.

Ο Γερμανός σκηνοθέτης Τόμας Άρσλαν δεν είναι τυχαίος. Από τα πρώτα έργα του αναζητά την αδρεναλίνη σε περιπέτειες με κεντρικούς ήρωες αμφίβολης ηθικής («Dealer» ), ενώ η ματιά του στην Ιστορία (το συναρπαστικό «Gold» του 2013) συμπορεύεται με το κυνήγι της επιτυχίας που οδηγεί συχνά στην απληστία. Ζητήματα που συναντάμε και στο εξαίσια κινηματογραφημένο, με όρους ρεαλισμού (που σπανίως συναντάμε σε ταινίες αυτού του είδους), νέο του φιλμ, που αποτελεί συνέχεια του «Im Schatten» από το 2010, με τον Μισέλ Ματίσεβιτς να επαναλαμβάνει το ρόλο του Τρόιαν. Με πρόσχημα την τυπική ιστορία ενός heist movie, o Άρσλαν μελετά διεξοδικά τα θέματα της φιλίας, της εμπιστοσύνης και την μοναξιάς, αναδεικνύοντας το στοιχείο της προδοσίας σε κινητήριο μοχλό της ιστορίας. Την ίδια ώρα που ξετυλίγει το περιπετειώδες κομμάτι της δράσης, ο σκηνοθέτης βρίσκει την ευκαιρία να καταγράψει με τον φακό του ένα ονειρικό Βερολίνο, μια πόλη γεμάτη ομορφιά αλλά και παγίδες, που ζει στους δικούς της ρυθμούς.