Κινηματογραφος

Όσκαρ 2025: Αποσύρονται 21 ελληνικές ταινίες από τη διαδικασία επιλογής του ΥΠΠΟ

Αναστάτωση μετά την εκ παραδρομής αντικατάσταση της επιτροπής - Τι απαντάει το ΥΠΠΟ

62224-137655.jpg
Newsroom
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Όσκαρ 2025: Αποσύρονται 21 ελληνικές ταινίες από τη διαδικασία επιλογής του ΥΠΠΟ
© Kevin Winter/Getty Images

Όσκαρ 2025: 21 ελληνικές ταινίες έχουν αποχωρήσει από τη διαδικασία επιλογής - Τι απαντάει το ΥΠΠΟ

Ντόμινο εξελίξεων έχει προκύψει τις τελευταίες ημέρες ανάμεσα στο Υπουργείο Πολιτισμού και τα μέλη της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, μετά την «εκ παραδρομής» αντικατάσταση των μελών της επιτροπής επιλογής της ταινίας που εκπροσωπήσει την Ελλάδα στα Όσκαρ 2025.

Χθες (21.8) 32 δημιουργοί 20 ταινιών ανακοίνωσαν με ανοιχτή επιστολή τους προς την Υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη και τον Υφυπουργό Πολιτισμού Ιάσονα Φωτήλα ότι αποσύρουν τις ταινίες τους από τη λίστα των συνολικά 23 ταινιών που είχαν κατατεθεί στο ΥΠΠΟ και ως εκ τούτου από την προβλεπόμενη διαδικασία για την επιλογή της ελληνικής υποψηφιότητας στην κατηγορία του Οσκαρ 2025 Διεθνούς Ταινίας Μεγάλου Μήκους.

Όσκαρ 2025: Πώς ξεκίνησε η «κόντρα»

Η Ακαδημία Κινηματογράφου είχε ορίσει τους Βασίλη Κεκάτο, Κόρα Καρβούνη, Λήδα Γαλανού και Κάλλια Παπαδάκη να σχηματίσουν τη γνωμοδοτική επιτροπή, η οποία προτείνει στο Υπουργείο Πολιτισμού την ταινία που θα μας εκπροσωπήσει στα Όσκαρ.

Ενώ τα άτομα είχαν λάβει επιβεβαίωση, ξαφνικά και δίχως εξήγηση, το Υπουργείο ανακοίνωσε στους «4», πως όλη η επικοινωνία δύο εβδομάδων έγινε «εκ παραδρομής», και μέσα σε λίγες ώρες είχε ανακοινωθεί μια εντελώς διαφορετική επιτροπή.

Η Ακαδημία Κινηματογράφου εύλογα, ζητά να μάθει «ποιός και γιατί αποφάσισε την αντικατάσταση των συναδέλφων με συνοπτικές διαδικασίες» και κατά πόσο «υπήρξε πίεση προς το Υπουργείο Πολιτισμού για αλλαγή μελών της επιτροπής από οποιοδήποτε πρόσωπο σχετιζόμενο με τις υποψήφιες ταινίες».

Η ανάρτηση του Βασίλη Κεκάτου

Εδώ και μερικές ώρες διαδραματίζεται ένα φιάσκο με φόντο την επιλογή της ελληνικής πρότασης για το όσκαρ καλύτερης διεθνούς ταινίας. Πρόκειται για κάτι που είναι ήδη γνωστό στον κύκλο των κινηματογραφιστών αλλά αφορά όλο το σινεφίλ κοινό της χώρας.

Η ιστορία έχει ως εξής:

Ύστερα από μια ενθουσιώδη τηλεφωνική κλήση που δεχθήκαμε από το υπουργείο πολιτισμού, η δημοσιογράφος Λήδα Γαλανού, η ηθοποιός Κόρα Καρβούνη, η σεναριογράφος Κάλλια Παπαδακη κι εγώ αποδεχθήκαμε να συμμετάσχουμε στην επταμελή επιτροπή που θα παρακολουθήσει τις υποψήφιες ταινίες και θα αποφασίσει ποια θα είναι η ελληνική πρόταση στην Αμερικανική Ακαδημία για το σχετικό όσκαρ. Λίγες μέρες αφότου δεχτήκαμε την πρόσκληση, λάβαμε ένα mail με τα links όλων των ταινιών που πρέπει να παρακολουθήσουμε, καθώς και σχετικές οδηγίες. Μέσα στις επόμενες μέρες προσωπικά έλαβα ένα ακόμη επίσημο mail από το υπουργείο στο οποίο μου γνωστοποιούνταν πως ορίσθηκα και ως πρόεδρος της εν λόγω επιτροπής.

Την επόμενη μέρα εγώ και οι τρεις κύριες λάβαμε ένα ακόμη mail στο οποίο απαλλασσόμασταν από τα καθήκοντα μας καθώς όπως ανεκδιήγητα ανέφερε η επιστολή: το κάλεσμά μας συνέβη «εκ παραδρομής». Σαν να μην είχαν προηγηθεί όλα αυτά τα τηλέφωνα κι όλη αυτή η ηλεκτρονική επικοινωνία που διήρκησαν σχεδόν δύο εβδομάδες. Σαν κάποιος υπάλληλος αυθαίρετα και μυστικά να αποφάσισε να μας καλέσει και να μας προσφέρει πρόσβαση στο υλικό καλλιτεχνικών έργων, τα οποία θα έπρεπε να προστατεύονται με κάθε πιθανό τρόπο από ανθρώπους που δεν αποτελούν κομμάτι γνωμοδοτικού οργάνου κρατικής προέλευσης.

Πασιφανώς, η επιλογή μας και η πολυήμερη επικοινωνία μας είναι αδύνατον να έχει συμβεί «εκ παραδρομής» και για αυτόν τον λόγο εγείρονται ερωτήματα σχετικά με το ποια είναι τα πραγματικά κίνητρα της καθαίρεσής μας και της αντικατατάστασής μας με συνοπτικές διαδικασίες.

Ας σημειωθεί επίσης πως άλλο ένα μέλος της πρωταρχικής επιτροπής, το οποίο όμως δεν αντικατεστάθη, η ταλαντούχα συνάδελφος Ασημίνα Προέδρου, μόλις χθες παραιτήθηκε από τα καθήκοντά της, διαμαρτυρόμενη για τις ανεπίτρεπτες ενέργειες του υπουργείου απέναντι σε εμάς συγκεκριμένα αλλά και κατ’επέκταση σε όλη την ελληνική κινηματογραφία, η οποία απαιτεί απόλυτη διαφάνεια ως προς τις διαδικασίες που επηρεάζουν δραστικά κι αναπόφευκτα το μέλλον της.

Προσωπικά, είναι δεδομένο πως δεν αισθάνομαι προσβεβλημένος ή πικραμένος από την απόρριψη της παρουσίας μου σε μια επιτροπή αλλά ανησυχώ για τους πραγματικούς λόγους που οδήγησαν εκεί.

Το υπουργείο πολιτισμού οφείλει να είναι το σπίτι μας και στο σπίτι σου οφείλεις να αισθάνεσαι ασφάλεια. Εφόσον αυτή η ασφάλεια δε φαίνεται να μας παρέχεται, έχει σημασία η εκλογή των ταινιών που εκπροσωπούν τη χώρα στα όσκαρ να περάσει στα χέρια των ανθρώπων που ζουν από και για το σινεμά και η ψηφοφορία να πραγματοποιείται από τα μέλη της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Πρόκειται για ένα αίτημα δίκαιο και θέλω να πιστεύω πως η πολιτεία θα μεριμνήσει σχετικώς ώστε να αποφασίζει για το μέλλον μας η ανώνυμη πλειοψηφία όπως πάντα όριζαν οι κανόνες τη δημοκρατιας.
Λίγη δημοκρατία παραπάνω δεν έβλαψε ποτέ κανέναν.
Μέχρι τότε αναμένουμε τις απαραίτητες εξηγήσεις για τη σκανδαλώδη συμπεριφορά με την οποία αντιμετωπιστήκαμε!

Εδώ και μερικές ώρες διαδραματίζεται ένα φιάσκο με φόντο την επιλογή της ελληνικής πρότασης για το όσκαρ καλύτερης...

Posted by Vasilis Kekatos on Tuesday, August 20, 2024

H απάντηση του ΥΠΠΟ

Το Υπουργείο Πολιτισμού, παγίως, αντιμετωπίζει με διαφάνεια και σοβαρότητα τον ύψιστο θεσμό στον χώρο του κινηματογράφου, των βραβείων OSCAR Διεθνούς Ταινίας Μεγάλου Μήκους.

Αναφορικά με την επιστολή σας και τα ερωτήματά σας ,που είδαν το φως της δημοσιότητας τις τελευταίες μέρες, σχετικά με την σύσταση της επιτροπής για την επιλογή της ελληνικής υποψηφιότητας, σας ενημερώνουμε:

Το ΥΠΠΟ έχει στην αρμοδιότητά του την επιλογή και συγκρότηση της επιτροπής, όπως άλλωστε συμβαίνει και στις περισσότερες χώρες που συμμετέχουν στις ανάλογες διαγωνιστικές διαδικασίες και μάλιστα, με υψηλού επιπέδου, εκπροσωπήσεις. Το ΥΠΠΟ παραμένει θεματοφύλακας της διαδικασίας προκειμένου να διασφαλίζεται όχι μόνον η αντικειμενικότητα αλλά και το κύρος της επιτροπής.

Πριν από την 13η Αυγούστου δεν είχε πραγματοποιηθεί ο ορισμός επιτροπής, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από το Νόμο. Αυτό επιβεβαιώνεται και από τη ΔΙΑΥΓΕΙΑ , με μία απλή σας αναζήτηση. Επιπλέον, διευκρινίζεται ότι η επιλογή των μελών της επιτροπής για την αξιολόγηση των υποψηφιοτήτων για τα βραβεία OSCAR Διεθνούς Ταινίας Μεγάλου Μήκους συγκροτήθηκε από πρόσωπα υψηλού κύρους σχετιζόμενα με τον θεσμό και έχοντας επιδείξει σημαντικά δείγματα γραφής στον ίδιο το θεσμό. Έτσι διασφαλίζεται η ακεραιότητα της διαδικασίας και της επιλογής της πλέον κατάλληλης ταινίας να εκπροσωπήσει την χώρα μας.

Σημειώνεται ότι για το θέμα της «εκ παραδρομής» της δήθεν απόφασης, έχουν ήδη κινηθεί οι διαδικασίες από τα αρμόδια πειθαρχικά όργανα του ΥΠΠΟ.

Με εκτίμηση
Ιάσων Φωτήλας
Υφυπουργός Πολιτισμού

Οι ταινία που έχουν αποσυρθεί

  • Αδριανόπουλος Χρήστος (σκηνοθέτης ταινίας Στον ουρανό του τίποτα με ελάχιστα)
  • Αλαβάνος Νικόλας (παραγωγός ταινιών Ο τελευταίος ταξιτζής & Πολύδροσο)
  • Ασλανίδης Λουίζος (παραγωγός ταινίας Μέντιουμ)
  • Βενέτης Άγγελος (παραγωγός ταινίας Νυχτερινός εκφωνητής)
  • Βουγιούκαλου Ρένα (παραγωγός ταινίας Embryo Lavra Butterfly)
  • Βούλγαρης Αλέξανδρος (σκηνοθέτης ταινίας Πολύδροσο)
  • Δόριζας Άρης (σκηνοθέτης ταινίας Γιάννης Σπανός, πίσω απ᾽ τη μαρκίζα)
  • Δρανδάκη Μαρία (παραγωγός ταινίας Animal)
  • Εξάρχου Σοφία (σκηνοθέτρια ταινίας Animal)
  • Ζωναράς Κάρολος (σκηνοθέτης ταινίας Tranzit)
  • Ιερόπουλος Φιλ (σκηνοθέτης ταινίας Avant–Drag!)
  • Ιωακειμίδη Χριστίνα (σκηνοθέτρια ταινίας Μέντιουμ)
  • Καλομενόπουλος Γιώργος (παραγωγός ταινίας Dolls of Dresden)
  • Μαυροειδής Ζαχαρίας (σκηνοθέτης ταινίας Το καλοκαίρι της Κάρμεν)
  • Μπολομύτη Ιωάννα (παραγωγός ταινίας Το καλοκαίρι της Κάρμεν)
  • Νούσιας Γιώργος (παραγωγός ταινίας Μέντιουμ)
  • Ντούζα Μαρία (σκηνοθέτρια ταινίας Άκουσε με)
  • Πάσχος Στέργιος (σκηνοθέτης ταινίας Ο τελευταίος ταξιτζής)
  • Πατρούμπα Βάσω (παραγωγός ταινίας Στον ουρανό του τίποτα με ελάχιστα)
  • Πετροπούλου Τζίνα (παραγωγός ταινίας Η μητέρα του σταθμού)
  • Ραΐσης Βασίλης (σκηνοθέτης ταινίας Ο τελευταίος υπνοβάτης)
  • Σαραντινός Μιχάλης (παραγωγός ταινίας Άκουσε με)
  • Σουλτάνη Ιωάννα (παραγωγός ταινίας Εξέλιξη)
  • Τσαγγάρη Αθηνά (παραγωγός ταινίας Ladies in waiting)
  • Τσάφας Αλέξης (σκηνοθέτης ταινίας Dolls of Dresden)
  • Τσικάρας Βασίλης (σκηνοθέτης ταινίας Επιχείρηση άστρο)
  • Τσιμιτσέλης Γιάννης (σκηνοθέτης ταινίας Κουραμπιέδες με χιόνι)
  • Τσουκαλά Ιωάννα (σκηνοθέτρια ταινίας Ladies in waiting)
  • Τωμαδάκη Κωστούλα (σκηνοθέτρια ταινίας Η μητέρα του σταθμού)
  • Χαραλαμπίδης Ρένος (σκηνοθέτης ταινίας Νυχτερινός εκφωνητής)
  • Χούρσογλου Περικλής (σκηνοθέτης ταινίας Εξέλιξη)
  • Ψύκου Ελίνα (σκηνοθέτρια ταινίας Αδέσποτα Κορμιά)
  • Κουτσολιώτας Κώστας (σκηνοθέτης ταινίας Μινόρε)

Από τη διαδικασία επιλογής δεν έχουν αποσυρθεί η «Φόνισσα» σε σκηνοθεσία της Εύας Νάθενα, ο «Καπετάν Μιχάλης» σε σκηνοθεσία του Κώστα Χαραλάμπους

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ανασκόπηση 2024: Οι γερόλυκοι, τα θρίλερ και τα ρεκόρ στους κινηματογράφους
Ανασκόπηση 2024: Οι γερόλυκοι, τα θρίλερ και τα ρεκόρ στους κινηματογράφους

Το 2024 ήταν η χρονιά του τρόμου, ζήσαμε τη μεγαλεπήβολη επιστροφή κάποιων βετεράνων σκηνοθετών πίσω από την κάμερα, ενώ γίναμε μάρτυρες μιας σειράς νέων ρεκόρ

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.