Κινηματογραφος

Σαν σήμερα η πρεμιέρα του «Live and Let Die» και το ντεμπούτο του Ρότζερ Μουρ στον ρόλο του Τζέιμς Μποντ

Ο πράκτορας 007 περνά στην εποχή των seventies με στοιχεία blaxploitation και νότες παρωδίας

62222-137653.jpg
A.V. Team
21’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Σαν σήμερα 27 Ιουνίου 1973: Η πρώτη εμφάνιση του Ρότζερ Μουρ στον ρόλο του Τζέιμς Μποντ στην ταινία «Live and Let Die».
Ρότζερ Μουρ και Τζέιν Σέιμουρ σε location γυρισμάτων του «Live and Let Die» στο Κίνγκστον της Τζαμάικα © Anwar Hussein/Getty Images

Σαν σήμερα 27 Ιουνίου 1973: Η πρώτη εμφάνιση του Ρότζερ Μουρ στον ρόλο του Τζέιμς Μποντ στην ταινία «Live and Let Die».

Πενήντα ένα χρόνια συμπληρώνονται σαν σήμερα από την αμερικανική πρεμιέρα του «Live and Let Die»: Όπου με αβίαστη γοητεία, κραυγαλέες δόσεις seventies υπερβολής, στεγνό υποδόριο χιούμορ και αδιατάρακτο βρετανικό φλέγμα, ο Ρότζερ Μουρ πραγματοποιεί την πρώτη του κινηματογραφική εμφάνιση ως εκλεπτυσμένος όσο και αδίστακτος πράκτορας της MI6 στις 27 Ιουνίου 1973.

Σαν σήμερα 27 Ιουνίου 1973: Η πρώτη εμφάνιση του Ρότζερ Μουρ στον ρόλο του Τζέιμς Μποντ στην ταινία «Live and Let Die».
Το πρωταγωνιστικό καστ του «Live and Let Die», με τον Ρότζερ Μουρ για πρώτη φορά στον ρόλο του πράκτορα 007 © 1973 Metro-Goldwyn-Mayer Studios Inc.

«Live and Let Die»: Το ντεμπούτο του Ρότζερ Μουρ στον ρόλο του Τζέιμς Μποντ

Αντιμέτωπος με δυνάμεις της μαύρης μαγείας σε μια περιπέτεια που τον μεταφέρει από τους μητροπολιτικούς δρόμους της Νέας Υόρκης στα έλη της Λουιζιάνα και αργότερα σε εξωτικές όσο και επικίνδυνες τοποθεσίες της Τζαμάικα, καθώς εξαπολύεται στο κατόπι ενός βαρόνου των ναρκωτικών με έφεση στις τελετές βουντού, ο Ρότζερ Μουρ κερδίζει το στοίχημα της ανανέωσης του ρόλου και καθοδηγεί επιτυχώς το φραντσάιζ του Τζέιμς Μποντ στην επόμενη εποχή του.

LIVE AND LET DIE | 007 Arrives in New York

Ακόμη και οι φανατικότεροι λάτρεις του 007 αναγνωρίζουν ότι το «Live and Let Die» δεν τοποθετείται στις υψηλότερες θέσεις της λίστας με τα καλύτερα από τα 27 φιλμ της σειράς, διαθέτει ωστόσο πολλά χαρίσματα που αντέχουν στη δοκιμασία του χρόνου.

Ανάμεσά τους, τα τολμηρά για το ύφος του χαρακτήρα στοιχεία blaxploitation, τα απαράμιλλης αίγλης εξωτικά couleur locale της Καραϊβικής, ένα από τα καλύτερα τραγούδια τίτλων χάρη στη συνεισφορά του Πολ ΜακΚάρτνεϊ, ένα εμβληματικό Bond girl στο πρόσωπο της Τζέιν Σέιμουρ, αλλά και την ερμηνεία του Γιάφετ Κότο ως διεφθαρμένου πολιτικού με πάρεργο τη μαζικής κλίμακας παραγωγή ηρωίνης. Και κάπως έτσι ξεκίνησε η δωδεκαετής δυναστεία του Ρότζερ Μουρ στον ρόλο ενός από τα πλέον εξαγώγιμα πολιτιστικά προϊόντα της Βρετανίας.

Σαν σήμερα 27 Ιουνίου 1973: Η πρώτη εμφάνιση του Ρότζερ Μουρ στον ρόλο του Τζέιμς Μποντ στην ταινία «Live and Let Die».
Ανθρώπινα δεσμά: Τζούλιους Χάρις, Γιάφετ Κότο, Τζέιν Σέιμουρ και Ρότζερ Μουρ στο «Live and Let Die» © 1973 Metro-Goldwyn-Mayer Studios Inc.

Ρότζερ Μουρ: «Άγιος» και αρχετυπικός Μποντ  

Ο ηθοποιός που ανέλαβε την τρίτη ενσάρκωση του Τζέιμς Μποντ γεννήθηκε στο Λονδίνο το 1927. Έχοντας εργαστεί ως μοντέλο στις αρχές της δεκαετίας του '50, υπέγραψε επταετές συμβόλαιο με την MGM. Οι πρώτες ταινίες του δεν υπήρξαν ιδιαίτερα αξιομνημόνευτες και ήταν οι ρόλοι του στη μικρή οθόνη εκείνοι που χάρισαν στον Ρότζερ Μουρ την πρώτη του γεύση επιτυχίας.

Roger Moore on Adapting Sean Connery's James Bond | The Dick Cavett Show

«Κατά τα πρώτα μου χρόνια στον χώρο της υποκριτικής, μου έλεγαν ότι για να πετύχεις χρειάζεσαι ίσες δόσεις προσωπικότητας, ταλέντου και τύχης», δήλωνε ο Ρότζερ Μουρ στον Guardian το 2014. «Το αμφισβητώ. Στην περίπτωσή μου ήταν κατά 99% θέμα τύχης. Δεν έχει νόημα να είσαι ταλαντούχος αν δεν είσαι στο σωστό μέρος την κατάλληλη στιγμή».

Η πρώτη του τηλεοπτική επιτυχία ήρθε μέσα από τη ρομαντική περιπέτεια «Ivanhoe», η οποία αποτέλεσε την απαρχή ενός γόνιμου σερί, στη διάρκεια του οποίου ο Λονδρέζος ηθοποιός  πρωταγωνίστησε στο γουέστερν «Maverick» και στα κλασικά έως σήμερα «The Saint» και «The Persuaders». Ήταν η επιτυχία του «Άγιου» εκείνη που άνοιξε στον Ρότζερ Μουρ τις πύλες του Χόλιγουντ.

Σαν σήμερα 27 Ιουνίου 1973: Η πρώτη εμφάνιση του Ρότζερ Μουρ στον ρόλο του Τζέιμς Μποντ στην ταινία «Live and Let Die».
Ρότζερ Μουρ και Τζέιν Σέιμουρ μοιράζονται στιγμές πάθους σε σκηνή του «Live and Let Die» © 1973 Metro-Goldwyn-Mayer Studios Inc.

Ο Μουρ είχε προσεγγιστεί και στο παρελθόν για να ερμηνεύσει τον Τζέιμς Μποντ, αλλά η αδυναμία προγραμματισμού σε σχέση με τους τηλεοπτικούς του ρόλους απέτρεπε τη συνεργασία. Όταν ο Σον Κόνερι εγκατέλειψε οριστικά τον ρόλο μετά το «Diamonds Are Forever», όλα τα κομμάτια του παζλ βρέθηκαν στη σωστή τους θέση ώστε να ερμηνεύσει για πρώτη φορά στην οθόνη τον μυθιστορηματικό χαρακτήρα του Ίαν Φλέμινγκ.

Το «Live and Let Die» είχε μεγάλη απήχηση και ο Ρότζερ Μουρ κατέληξε να πρωταγωνιστεί σε άλλες έξι ταινίες ως 007 σε μια περίοδο 12 ετών, όντας ο μακροβιότερος Μποντ, προτού χάσει το ρεκόρ από τον Ντάνιελ Κρεγκ. Όταν τελικά αποσύρθηκε από τον ρόλο το 1985 μετά το «A View to a Kill», ήταν 58 ετών.

WE REMEMBER SIR ROGER MOORE

«Το να είσαι παντοτινά γνωστός ως Μποντ δεν έχει κανένα ντεζαβαντάζ», δήλωνε αργότερα. «Οι άνθρωποι με αποκαλούν συχνά “Mr Bond” όταν με βλέπουν έξω, κάτι που δεν με πειράζει καθόλου. Γιατί να με πειράξει άλλωστε;».

Οι καινοτομίες του «Live and Let Die»

Όγδοη περιπέτεια της σειράς ταινιών του Τζέιμς Μποντ, το «Live and Let Die» απέφερε 161 εκατομμύρια δολάρια στο box office. Το φιλμ κυκλοφόρησε κατά τη διάρκεια της άνθησης του blaxploitation τη δεκαετία του 1970 και η υφολογική επιρροή είναι αρκετά εμφανής.

Σαν σήμερα 27 Ιουνίου 1973: Η πρώτη εμφάνιση του Ρότζερ Μουρ στον ρόλο του Τζέιμς Μποντ στην ταινία «Live and Let Die».
Στο τυπικό ύφος των ταινιών Τζέιμς Μποντ, το «Live and Let Die» βρίθει θεαματικών stunts © 1973 Metro-Goldwyn-Mayer Studios Inc.

Λοξοδρομώντας από τις συμβατικές πλοκές των Bond films, Μποντ, τα οποία συνήθως κινούνταν γύρω από χθόνιους χαρακτήρες οι οποίοι απεργάζονταν τις παγκόσμιες δομές εξουσίας, το «Live and Let Die» δίνει έμφαση στη διακίνηση ναρκωτικών. Η ταινία αποκλίνει και σκηνογραφικά από τις περισσότερες περιπέτειες του Μποντ, καθώς διαδραματίζεται στα αφροαμερικανικά πολιτιστικά κέντρα του Χάρλεμ, της Νέας Ορλεάνης και των νησιών της Καραϊβικής.

Το «Live and Let Die» σηματοδότησε αρκετά ακόμη ορόσημα για τις ταινίες του Bond. Ήταν η πρώτη φορά που μια φανταστική χώρα, το Σαν Μονίκ χρησιμοποιήθηκε ως σκηνικό (κάτι που θα συνέβαινε ξανά το 1989 στο «License to Kill»), και ήταν επίσης η μοναδική περίπτωση κατά την οποία ο 007 διαπράττει κάτι που ισοδυναμεί με πολιτική δολοφονία, καθώς ο Γιάφετ Κότο / Δρ. Κανάγκα ήταν ο ηγέτης ενός έθνος.

Σαν σήμερα 27 Ιουνίου 1973: Η πρώτη εμφάνιση του Ρότζερ Μουρ στον ρόλο του Τζέιμς Μποντ στην ταινία «Live and Let Die».
Το πόστερ του «Live and Let Die» από τον Αμερικανό εικονογράφο Ρόμπερτ ΜακΓκίνις © United Artists

Επιπλέον, στο «Live and Let Die» προβλήθηκαν για πρώτη φορά ερωτικές σκηνές του Μποντ με μαύρη ηθοποιό, την Γκλόρια Χέντρι, διάσημη για πρωταγωνιστικούς ρόλους σε αρκετές ταινίες blaxploitation, ανάμεσά τους τα «Black Caesar» «Hell Up in Harlem».

Όταν η ταινία κυκλοφόρησε για πρώτη φορά στη Νότια Αφρική, οι ερωτικές σκηνές μεταξύ της Γκλόρια Χέντρι και του Ρότζερ Μουρ αφαιρέθηκαν διότι οι διαφυλετικές σχέσεις απαγορεύονταν από την κυβέρνηση του απαρτχάιντ.

Το μουσικό θέμα των Wings για το «Live and Let Die»

Γραμμένο από τον Πολ ΜακΚάρτνεϊ μαζί με τη σύζυγό του Λίντα και ηχογραφημένο μαζί με τους Wings, το «Live and Let Die» ήταν το πρώτο ροκ τραγούδι σε ταινία του Τζέιμς Μποντ.

Σημείωσε μεγάλη επιτυχία στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου έφτασε στο νούμερο εννέα των τσαρτ, αλλά και στις ΗΠΑ, φτάνοντας στο νούμερο δύο για τρεις εβδομάδες. Ήταν υποψήφιο για Όσκαρ, αλλά έχασε από το «The Way We Were» της Μπάρμπαρα Στρέιζαντ.

Διαβάστε ακόμη → 15 ατάκες του αγαπημένου Roger Moore

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ο τελευταίος ταξιτζής: Ο Αθηναίος Τράβις του Στέργιου Πάσχου
Ο τελευταίος ταξιτζής: Ο Αθηναίος Τράβις του Στέργιου Πάσχου

Ένα αστικό θρίλερ με νουάρ αποχρώσεις που κατά διαστήματα μετατρέπεται σε ένα ερωτικό ψυχολογικό δράμα με απρόσμενη εξέλιξη, αλλά και μια κραυγή αγωνίας για την ανάγκη ουσιαστικής επαφής

Μικρά πρόστυχα γράμματα από την Ολίβια Κόλμαν και την Τζέσι Μπάκλεϊ
Μικρά πρόστυχα γράμματα από την Ολίβια Κόλμαν και την Τζέσι Μπάκλεϊ

Ένα πραγματικό συμβάν που συνέβη στην Αγγλία του 1920 δίνει την έμπνευση στην Τέα Σάροκ προκειμένου να φτιάξει μια ωρολογιακής ακρίβειας μαύρη κωμωδία εποχής

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.