Κινηματογραφος

Αδάμ: ένα χαμηλόφωνο δράμα από τη Μαριάμ Τουζανί

Η αφηγηματική ευαισθησία που μας σύστησε με το «Μπλε Καφτάνι» η μαροκινή σκηνοθέτρια διαπερνά όλη τη ραχοκοκαλιά του πρώτου της φιλμ

Κωνσταντίνος Καϊμάκης
ΤΕΥΧΟΣ 921
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Αδάμ: Κριτική για την ταινία της Μαριάμ Τουζανί, με τους Λούμπνα Αζαμπαΐ, Νισρινέ Εραντί, Ντουάε Μπελκχάουντα

Η Σάμια, μια νεαρή έγκυος, ζητάει δουλειά και στέγη στα μαγαζιά αλλά και τα σπίτια της Καζαμπλάνκα. Όμως παντού συναντά κλειστές πόρτες, ώσπου μια αρτοποιός, η Άμπλα που ζει μόνη με την 8χρονη κόρη της Γουάρντα, θα δεχτεί να τη φιλοξενήσει για λίγες μέρες.

Το μεγάλου μήκους ντεμπούτο της μαροκινής Μαριάμ Τουζανί που μας χάρισε πέρυσι το «Μπλε καφτάνι» είναι ένα χαμηλόφωνο δράμα που προβλήθηκε στο Un Certain Regard του φεστιβάλ των Καννών το 2019. Η αφηγηματική ευαισθησία που μας σύστησε με το «Καφτάνι» η Τουζανί διαπερνά όλη τη ραχοκοκαλιά του πρώτου της φιλμ. Αν και η ιστορία των Σάμια-Άμπλα δεν διαθέτει έντονες δραματουργικές διαβαθμίσεις –εξαίρεση το συγκλονιστικό φινάλε– η Τουζανί καταφέρνει να περιγράψει έναν μικρόκοσμο (η λαϊκή γειτονιά της Καζαμπλάνκα) βουτηγμένο στη φτώχια, αλλά και τις κοινωνικές και ταξικές προκαταλήψεις. Σε αυτό το πλαίσιο, η φιλία που δημιουργούν οι δύο άγνωστες μεταξύ τους γυναίκες γίνεται ένα διεξοδικό σχόλιο γύρω από τη δεινή θέση της γυναίκας στο σύγχρονο Μαρόκο, αλλά κι ένα εμφατικό σύμβολο πολλαπλής απελευθέρωσης.